Raha vai aika

Anonyymi-ap

Olen ilmoittanut itseni työttömäksi, koska varat eivät riitä yllättäviin menoihin. Voisivat ne kyllä riittääkin jos karsisin ruoasta. Haluan kuitenkin lasten saavan mahdollisimman terveellistä ruokaa. Nyt edessä on valinta, menenkö kuntouttavaan työtoimintaan vai työkokeiluun. Työkokeilusta saisi kaksi kertaa enemmän rahaa kuin kuntouttavasta työtoiminnasta. Matka sinne kyllä kestäisi tunnin. Eli jos työpäivä olisi esim. 8 tuntia niin yhteensä se tekisi 10 tuntia. Aikaa ei jäisi siis melkein ollenkaan lapsille. Jos tykkäisin työpaikasta niin voisin jäädä sinne vakituisesti töihin ja automaattisesti tienata enemmän rahaa. Minulle kuitenkin lapset ovat aina työtä ja rahaa tärkeämpiä mutta uneksin siitä, mitä kaikkea voisin hankkia lapsille tienaamillani rahoilla. Onkohan kuitenkin järkevämpää mennä aluksi kuntouttavaan työtoimintaan ja jos rahat eivät sittenkään riitä niin mennä sitten työkokeiluun? Tai sitten voisin mennä suoraan työkokeiluun ja ostaa pojalle uuden patjan ja peiton ja tytölle uuden sängyn. Minun pitäisi valita syksyyn mennessä, koska työttömyystoimistosta sanottiin, että silloin voisin osallistua kuntouttavaan työtoimintaan. Olen miettinyt myös, että pitäisikö kysyä pääsisinkö sinne heti etteivät viimeisetkin säästöt kerkeäisi huveta ennen sitä. En haluaisi olla hetkeäkään poissa lasten luota mutta on pakko mennä jonnekin, että rahat riittäisivät muihinkin kuin pakollisiin menoihin.

20

527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei talous kohene noilla toimilla (työkokeilu/kuntouttava), valitettavasti.
      Tämä maa on perhe,- ja lapsikielteinen. Ennen oli mahdollisuus olla lasten kanssa, nyt on aivan pienille hommattava hoitopaikka vaikka ei olisi mitään kunnollista työtä ja hypättävä tempputyöllistämisissä joilla ei itseään eikä perhettään elätä. Tämä maa on muuttunut sitäpaitsi ylihintaiseksi kaikessa mikä lisäksi huonontaa tilannetta.
      Pitää vain ajatella että onneksi Orpoilla ei ole samoja ongelmia, nehän läheisineen ovat arvokkaampia, tärkeämpiä ja parempia kansalaisia. Kansa oikein itse halusi senkin johtoon. Onneksi edes heillä ei ole nälkää, ei puutetta mistään eikä jatkuvia huolia selviytymisestä..
      Jos sinulla on mahdollisuus työkokeilun jälkeen jäädä oikeaan työhön, talous kohentuisi ainakin hieman jos kyse matalapalkkatyöstä mutta tuskin jaksat tehdä lasten kanssa enää paljoakaan sen jälkeen kerran 10h menisi päivässä työmatkoineen aikaa. (Ei jaksa monet lapsettomatkaan esim.harrastaa vain tehdä työtä ainoastaan koska kaikki on niin tehostettua että pomo tienaa enemmän eli minimimäärä henkilökuntaa ja tiukka aikataulu.)
      Onnea ja menestystä. Jospa asiat järjestyisivät parhain päin.
      Kerro tuonnempana kuinka menee.

      • Anonyymi

        AP

        Se on juuri ongelma, en haluaisi olla kymmentä tuntia pois lasten luota viitenä päivänä viikossa. Mutta toisaalta lapset tarvitsevat koko ajan uusia asioita joita ei voi hankkia ilman rahaa mitä ei saa jos ei ole poissa kotoa. Toki voisin tyytyä vähempään rahaan ja ostella tarvittavia asioita pikkuhiljaa jos menisin kuntouttavaan työtoimintaan, silloin jäisi paljon enemmän aikaa lapsille. Silloin ei kyllä voisi hankkia mitään mikä toisi lisää kiinteitä kuluja. Olen esim. aikonut remontoida vinttiin lapsille kamarit ja niihin tarvisi patterit jotka taas vievät sähköä ja sitä myötä rahaa. Jos menisin kuntouttavaan työtoimintaan niin silloin tuskin voisimme rakentaa kamareita.


    • Anonyymi

      AP

      Kuntouttavan työtoiminnan aloittaminen juuri nyt mietityttää sen takia, että sitten emme välttämättä pääsisi käymään kaikissa tapahtumissa ja paikoissa. Kesä on niin täynnä kaikenlaisia tapahtumia ettei niistä osaa edes valita minne menee. Ja ainakin yhdessä paikassa on niin paljon tekemistä lapsille, että sinne pitäisi varata monta päivää. Toisaalta minulla ei olisi kyllä oikeastaan rahaa käydä niissä kaikissa tapahtumissa ja paikoissa. Mutta varsinkin jos menee sinne työkokeiluun niin sitten ei olisi aikaa. Eihän sekään hyödytä mitään jos on rahaa käydä paikoissa mutta ei ole enää aikaa. Sen menetetyn ajan kyllä voisi korvata ostamalla lapsille kaikkea tarpeellista. En vain tiedä kumpi on tärkeämpää. Se, että voisimme käydä kaikissa tapahtumissa ja pitää hauskaa vai se, että kaikki tarvittavat asiat olisivat kunnollisia. Nytkin pojan peitto on väärän kokoinen. Löysin vintiltä oikean kokoisen peiton mutta se on tytöille. Ja vaikka poika alkaisikin käyttämään sitä peittoa niin siihen ei ole sopivan kokoisia pussilakanoita, niitäkin pitäisi ostaa eikä tällä hetkellä ole varaa.
      Voi ehkä olla, että se kuntouttava työtoiminta olisi ihan hyvä ratkaisu. Siitä tulee edes vähän enemmän rahaa eikä tarvitse viettää aivan koko päivää poissa kotoa. Nyt pitäisi vain päättää, että pyytäisinkö päästä sinne jo nyt kesällä vai odottaisinko syksyyn. Tällä hetkellä rahaa ei kuitenkaan jää yhtään yli ja rahat aina hupenevat jos tulee joitain yllättäviä menoja. En halua, että syksyyn mennessä aivan kaikki rahat ovat loppuneet. OMA-valmentajankin pitäisi vaihtua tässä joskus niin en ole varma, pystyykö siitä kuntouttavasta työtoiminnasta edes vielä päättämään.

    • Anonyymi

      AP

      Laitoin viestiä OMA-valmentajalle ja kysyin pääsisinkö jo kesällä kuntouttavaan työtoimintaan. Hänen pitäisi olla töissä vielä tämän kuun loppuun. Saa nähdä mitä hän vastaa.

    • Anonyymi

      Työhön se on ainoakeino saada ruokaa pöytään, itse olin pienten lasten yksinhuoltaja ja tottakai se oli päivän selvä asia että työpaikka piti olla. Ei siinä oikein omaa itseään saa ajatella vaan juuri lasten parasta , se oma aika elämään tulee siltikin liian äkkiä
      Joten mene töihin että saatte toimeentulon , en olisi edes kuvoåitellutbettä on eri mahdollisuuksia saada rahaa se kun työ, aika kuluu niin nopeaan että lapsetkin lentävät ulos pesästä ennenkuin edes huomaatkaan, joten juuri nyt on sinun kannettava vastuu elatuksesta , jokainen elämän vaihe omaa uusia haasteita

      • Anonyymi

        AP

        Mietin vain kumpi on paras asia lapsille, asiat mitä rahalla saa vai yhteinen aika. Siitä olen ainakin kuullut, että vaikka lapset saisivat kaikki maailman asiat niin silti he vaihtaisivat sen vanhempien läsnäoloon. Pitää löytää joku tasapaino tähän, että olisi rahaa mutta myös aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AP

        Mietin vain kumpi on paras asia lapsille, asiat mitä rahalla saa vai yhteinen aika. Siitä olen ainakin kuullut, että vaikka lapset saisivat kaikki maailman asiat niin silti he vaihtaisivat sen vanhempien läsnäoloon. Pitää löytää joku tasapaino tähän, että olisi rahaa mutta myös aikaa.

        Ilman muuta aika. Itse olin kotiiti kunnes viimeinen lapsi oli toisella luokalla koulussa. Sen parempaa en tiedäkkään kuin kotiäitys. Töihin lähdin sitten kun nuorin oli tokalla, ja olin vaan puolipäivätöissä, oli kiva saada omaa tekemistä, siksi menin töihin 4 h päivä. Lapsia en koskaan uskltanut jättää päiväkotiin tai kelleen hoitajalle, en ikinä, niin arvokkaita vat edelleen vaikka ovat jo perheellisiä kaikki itsekin.

        Rahaa tulee kelasta, saat työttömyyskoevauksen ja siihen joka lapseta lapsikorotuksen, , saat asumistuen, siihen jokaisesta lapsesta lapsikorotus, ja asunnon saatte sosiaalitoimistosta, ja se on lapsiperheelle aika iso kuitenkin, vähitään 3h + k - 4 h + k, istten saat elarit joka lapsesta, ja toimeentulotukee ja siihenkin jokainen lapsi saa oman osuuden rahallista korvausta. Kyllä pärjää, yh loistavasti.

        Mikään ei korvaa jos hylkäät lapsesi päväkotiin ja illalla olet väsynyt etkä jaksa kun nukkua ja karjua lapsille, vkl samoin. Lapsuutta et saa takasin. Töitä saa aina, jos ei muuta niin pakatonta ainakin saa... Näin ne pakolaisetkin elää, paitti ne saa isommat korvaukset kun kantasuomalainen, heille asuminen on ilmaista ja lisäetuja ilmaiset bussikortit,, urheiluvälineet, pyörät, jotkut saa autonkin. Ei suomalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman muuta aika. Itse olin kotiiti kunnes viimeinen lapsi oli toisella luokalla koulussa. Sen parempaa en tiedäkkään kuin kotiäitys. Töihin lähdin sitten kun nuorin oli tokalla, ja olin vaan puolipäivätöissä, oli kiva saada omaa tekemistä, siksi menin töihin 4 h päivä. Lapsia en koskaan uskltanut jättää päiväkotiin tai kelleen hoitajalle, en ikinä, niin arvokkaita vat edelleen vaikka ovat jo perheellisiä kaikki itsekin.

        Rahaa tulee kelasta, saat työttömyyskoevauksen ja siihen joka lapseta lapsikorotuksen, , saat asumistuen, siihen jokaisesta lapsesta lapsikorotus, ja asunnon saatte sosiaalitoimistosta, ja se on lapsiperheelle aika iso kuitenkin, vähitään 3h k - 4 h k, istten saat elarit joka lapsesta, ja toimeentulotukee ja siihenkin jokainen lapsi saa oman osuuden rahallista korvausta. Kyllä pärjää, yh loistavasti.

        Mikään ei korvaa jos hylkäät lapsesi päväkotiin ja illalla olet väsynyt etkä jaksa kun nukkua ja karjua lapsille, vkl samoin. Lapsuutta et saa takasin. Töitä saa aina, jos ei muuta niin pakatonta ainakin saa... Näin ne pakolaisetkin elää, paitti ne saa isommat korvaukset kun kantasuomalainen, heille asuminen on ilmaista ja lisäetuja ilmaiset bussikortit,, urheiluvälineet, pyörät, jotkut saa autonkin. Ei suomalainen.

        AP

        Asumistukea emme saa ja asunto on omasta takaa enkä myöskään saa elareita koska en ole eronnut. Toimeentuloa emme ole hakeneet mutta tuskin saisimme sitä jos varallisuus tarkistetaan.
        Pitää vain odottaa vastausta siltä OMA-valmentajalta. Olisi niin paljon asioita mitä pitäisi hankkia. Toivottavasti kuntouttavan työtoiminnan ansiosta se onnistuu.
        Olemme myös harkinneet oman tuulivoimalan hankkimista. Sitten sähkö olisi ilmaista niin voisimme hankkia koko talon täyteen pattereita. ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AP

        Mietin vain kumpi on paras asia lapsille, asiat mitä rahalla saa vai yhteinen aika. Siitä olen ainakin kuullut, että vaikka lapset saisivat kaikki maailman asiat niin silti he vaihtaisivat sen vanhempien läsnäoloon. Pitää löytää joku tasapaino tähän, että olisi rahaa mutta myös aikaa.

        Kuka teidät elättää, miehesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka teidät elättää, miehesi?

        AP

        Osallistumme molemmat elättämiseen. Mieheni maksaa kaikki kiinteät kulut kun minä taas maksan esim. ruuat, bensat ja muut tarvittat asiat.


    • Anonyymi

      AP

      Pääsen aikaisintaan vasta seuraavan kuun puolessa välissä kuntouttavaan työtoimintaan, koska siellä ollaan nyt lomalla. Pitää sitten yrittää saada rahat riittämään siihen asti.

    • Anonyymi

      AP

      Kävin lääkärissä ja hän kirjoitti minulle pitkän sairausloman. :( Miten nyt saan rahat riittämään jos en pääsekään kuntouttavaan työtoimintaan. Pitää varmaan karsia aivan kaikesta mistä pystyy ja alkaa ostamaan halvinta ruokaa mitä rahalla saa. Ajattelin jo, että rahatilanne paranee mutta kävikin aivan toisinpäin.

    • Anonyymi

      AP

      Kuulemma jos on vain osa-aikaisesti sairauslomalla niin silloin voisi ehkä tehdä jotain muutakin. Laskin, että jos olisin työkokeilussa niin voisin saada juuri sen määrän mitä olen saanut tähänkin asti. Se kyllä tarkoittaisi juurikin sitä, etten näkisi lapsia miltei koko päivänä. Pitää varmaan kysyä työvoimatoimistosta, että olisiko mahdollista päästä sinne työkokeiluun vaikka olenkin sairauslomalla.

    • Anonyymi

      AP

      OMA-valmentaja on vaihtunut ja hän sanoi, että voin pysyä työnhakijan vaikka olenkin sairauslomalla, en kyllä tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa. Kuntouttava työtoiminta ei kuulemma onnistu mutta ei se kannattaisikaan, en saisi siitä sen enempää rahaa vaikka menisikin sinne. Hän lupasi selvittää huomiseksi onnistuuko se työkokeilu. En kyllä haluaisi, että elintaso putoaisi entisestään. Kävimme vanhemmillani ja siellä törsätään rahaa. Ruokaa ostetaan montaa sorttia ja mikä jää syömättä niin se heitetään roskiin. Tavaroillakaan ei ole väliä vaikka ne hajosivat niin tilalle ostetaan vain uutta. Olisipa itsellänikin joskus rahaa. Sittenhän kuitenkin jos tykkäsin siitä työkokeilupaikasta niin voisin hakea sinne töihin jos edes pääsen sinne työkokeiluun. Sitten en vain näkisi melkein koskaan lapsia. En kuitenkaan halua, että joudun ostamaan heille epäterveellistä ruokaa tai ettei meillä olisi varaa ostaa mitään tai käydä missään.

    • Anonyymi

      AP

      OMA-valmentaja kertoi etten voi olla yhtä aikaa sairauslomalla ja työkokeilussa. Kysyin sitten, että onko minun pakko jäädä sairauslomalle. Toivottavasti ei olisi, ymmärtääkseni sairauspäiväraha on niin pieni ettei sillä elätetä lapsia.

    • Anonyymi

      AP

      Ei se sairauspäiväraha olekaan välttämättä niin pieni kuin luulin. Laskin viimeksi, että tulot pienenisivät parilla sadalla eurolla mutta ne taitavatkin pienentyä vain reilulla sadalla eurolla.
      Samalla osui silmiin teksti, että hallitus aikoo lakkauttaa lapsikorotuksen. Ehkä pitää tosissaan alkaa miettimään sitä työpaikkaa.

    • Anonyymi

      AP

      OMA-valmentaja käski kysyä Kelasta, että voiko työkokeilu heikentää mahdollisuuksiani saada minulle kuuluvaa kuntoutusta tai jotain jos myöhemmin siihen koetaan tarvetta. En ole varma jaksaako sitä kysyä vai tyytyisikö vain sairauspäivärahaan. Pitäisi kuitenkin ostaa uudet renkaat ennen syksyä ja kerkesin juuri ostaa pari kallista hankintaa ennen sairausloman alkua kun vielä luulin, että tulot paranevat eikä päinvastoin. Saa nähdä mitä tapahtuu.

    • Anonyymi

      AP

      Sairauslomahakemus peruttiin. :) Nyt tulojen ei sitten pitäisi ainakaan pudota joten voin alkaa taas ostamaan terveellistä ruokaa.

      • Anonyymi

        AP

        Se oikeastaan hylättiin mutta en kerennyt korjaamaan.


    • Anonyymi

      AP

      Sain mummon kumppanilta sievoisen summan rahaa lahjana niin nyt ei enää tarvitse kärvistellä pienillä säästöillä. Ei kuitenkaan niin paljon tullut, että veroa pitäisi maksaa. En kuitenkaan tee mitään isoja hankintoja paitsi ne auton renkaat ennenkuin pääsen sinne kuntouttavaan työtoimintaan. Pojalla alkaa koulu ja nyt kauhukseni mietin mitä kaikkea sitä varten pitäisi ostaa. Lapset kasvavat aivan liian nopeasti. Pitää katsoa riittääkö siitä kuntouttavasta työtoiminnasta tulevat lisätulot kattamaan pojalle kouluhankintoja vai pitääkö mennä työkokeiluun. Suurin osa rahoista kuitenkin taitaa mennä alkuhankintoihin. Sen jälkeen ei toivottavasti koulun suunnalta tule mitään isoja kustannuksia. En tiedä kuitenkaan pitääkö vanhempien osallistua esim. matkakustannuksiin jos lapset lähtevät käymään koulun kanssa jossain. Tuskin he kuitenkaan vielä näin koulun ensimmäisillä luokilla missään käyvät mutta mistä sitä tietää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3053
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      419
      2906
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2282
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      99
      2209
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1874
    7. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1868
    8. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      335
      1846
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1692
    Aihe