Utajärvellä mökki voi olla kiinteistöverotta isollakin jopa 50 hehtaarin palstalla.
Täten kannatan jotta kaikki metsäpalstat pannaan tuottamaan kunnalle tuloja, nythän metsätilat ei maksa mitään kiinteistöveroja.
Aloite, metsistä kiinteistöverotuskohde.
Metsäpalstan vieressä voi olla 2000m2 pikkuinen tontti niin siitäpä menee vähintään 100 euroa vuodessa kiinteistöveroa.
Metsät verolle!!!!
Miksi kunnat ei kiinteistöverota jos mökki metsäpalstalla
9
548
Vastaukset
- Anonyymi
Metsatalous-metsästä ei mene kiinteistöveroa.
Mökistä ja sen alla olevasta maapohjasta pitäisi mennä vero, mutta jos mökin arvo on 0 niin verokin on 0.
Alle 3 hehtaarin maapalat lasketaan kokonaisuudessaan tontiksi, vaikka kasvaisi miten komeaa metsää.- Anonyymi
Jos mökki on ilmoitettu liittyväksi metsätalouteen, taukotupa ym, niin kiinteistöveron ja hankintahinnan voi vähentää verotuksessa.
Kätevä tuollainen mökki, mukava käydä metsätöiden ohessa kahvilla, kuivatella ja säilöä varusteita.
- Anonyymi
Kaikki metsän kaupallinen hyödyntäminen on veronalaista toimintaa. Kiinteistövero sen sijaan ei koske metsätilaa.
Jos kiinteistövero tulee myös metsätiloille, niin siitähän seuraisi myös jokamiesoikeuksien poistuminen kuten on tilanne muillakin kiinteistöverotetuilla kiinteistöillä. Ethän voi mennä mökkitonttien pihoille vapaasti etkä poimimaan esim marjoja. Et myöskään omakotitalojen pihoille.- Anonyymi
Kyllä minun tontiltani kerätään marjat siinä missä metsämaaltakin. Metsät kiinteistöverolle tasapuolisuuden nimissä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minun tontiltani kerätään marjat siinä missä metsämaaltakin. Metsät kiinteistöverolle tasapuolisuuden nimissä
Mökkitonttisi ei ole jokamiesoikeuden alainen. Siellä ei kukaan saa vapaasti liikkua ja kerätä marjoja ja sieniä eikä muutenkaan käyttää virkistymiseen. Tietysti voit tontinomistajilta sallia sen.
Jos metsätilat tulevat kiinteistöveron alaisiksi, niin metsien vapaa virkistyskäyttö loppuisi jokamiesoikeuksien loppumisen seurauksena. Myöskään marjastaminen ja sienestäminen ei enää olisi sallittua ilman maanomistajan lupaa. Näin nimenomaan tasapuolisuuden nimissä.
- Anonyymi
Aika nopeasti varmaan metsänomistajat huomaisivat kiinteistöveron myötä tulevan rahastamismahdollisuudenkin. Voisi myydä oikeuksia marjanpoimintaan, samoiluun ja retkeilyyn jne.
Ja varmasti kohonneet kustannukset siirtyisivät tavalla tai toisella ajanmittaan puun hintaakin. Siinä tosin lisääntyvä ulkomaisen raakapuun tuonti voisi vähän hillitä….
Joka tapauksessa hakkuut lisääntyisivät nykyisestä, koska täytyyhän jostain kiinteistöveroonkin rahat saada.- Anonyymi
Jokaisen oikeudet mahdollistaa marjanpoiminnan kunhan ei tulla pihapiiriin. En tiennytkään että metsätilalla olevasta rakennuksesta ei muka tarvitsisi maksaa kiinteistöveroa. Itse olen koko ajan maksanut ja niin teki vanhenpanikin. Käytännöstä jokaisesta rakenuksesta jossa asutaan tai on ollut asuttuna joutuu maksamaan kiinteistöveroa oli metsää tai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisen oikeudet mahdollistaa marjanpoiminnan kunhan ei tulla pihapiiriin. En tiennytkään että metsätilalla olevasta rakennuksesta ei muka tarvitsisi maksaa kiinteistöveroa. Itse olen koko ajan maksanut ja niin teki vanhenpanikin. Käytännöstä jokaisesta rakenuksesta jossa asutaan tai on ollut asuttuna joutuu maksamaan kiinteistöveroa oli metsää tai ei.
Jokaisen oikeudet nykyisin on noin kuten kirjoitit. Kiinteistöverotetuille maille ei jokaisen oikeudet päde eli juuri ’pihapiireihin’, tarkemmin sanottuna tontteihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän jokaisen oikeudet sallii marjanpoiminnan, sienestyksen ja virkistyskäytön muille paitsi kiinteistöverotetuille tonteille. Jos metsätilat tulisivat kiinteistöveron piiriin, niin muutos koskisi luonnollisesti myös jokaisen oikeuksiakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851