Uudelleenkoulutus

Nipsu

Onko kenelläkään kokemusta siitä, kun Kela uudelleenkouluttaa tuki- ja liikuntaelinsairaita? Tai paremminkin korvaa kustannuksia ja myöntää kuntoutustukea. Sain juuri kuulla lääkäriltäni, että sellainenkin mahdollisuus on.

Mistä ammatista olette vaihtaneet ja millaiseen koulutukseen olette hakeneet?

Mistä kustannuksista olette saaneet korvausta?

Aurinkoista kesää kaikille!

16

24265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Minut kela on kouluttanut kokonaan uudelleen, mukaan lukien pohjakoulutuksen parantamisen siis ylioppilaaksi ja sitten ylemmän korkeakoulututkinnon, yhteensä seitsemän vuotta.
      Minulla oli hyvät omat suunnitelmat ja taustalla myös kuntotutustutkimus.
      Koulutuksen ajalta sain kuntoutusrahaa,se on laskennallinen työkyvyttömyyseläke jokin prosenttikorotus, ei siis suuren suuri, mutta kyllä sillä toimeen tulee. Lisäksi tuli oppimateriaalirahaa 2 krt vuodessa, matkakuluja tms. Kela ei korvaa.
      Jos olet työelämässä ollut pitempään, niin sinulla on mahdollisuus myös työeläkelaitoksen kuntotukseen, mutta siinä on eroja Kelaan nähden.
      Kesältä Kelan raha on pienempi, mutta ainakin minä olen viime kesinä ollut työssä, joten sillä ei ole merkitystä.
      Lisäksi opiskeluaikana voit tienata jonkin verran, ilman että kuntoutusraha laskee.
      Käy kelan sivuilla lukemassa ja pyydä päästä kuntoutustutkimukseen.

    • zero

      Olin työtön, kun sairastuin nivelreumaan. Heti sen jälkeen työvoimatoimiston lääkäri oli päättänyt, etten voi päästä mihinkään ammatilliseen kuntoutukseen. Lukuista pyynnöistäni huolimatta en ole saanut päätöstä kirjallisena. Olen niin lopussa, etten jaksa enää perätä oikeuksiani.

      • reumanainen

        asiaa sinua hoitavalta reumalääkäriltä. Hän voi esim lähettää sinut kuntoutustutkimukseen. Kuntoutus on lakisääteistä eikä yksi lääkäri voi asiaa päättää, lisäksi tilanteesi voi olla muuttunut.
        Oletko kysynyt asiaa esim Kelasta. Suosittelen että selvität asioita vielä,
        voimia


      • zero
        reumanainen kirjoitti:

        asiaa sinua hoitavalta reumalääkäriltä. Hän voi esim lähettää sinut kuntoutustutkimukseen. Kuntoutus on lakisääteistä eikä yksi lääkäri voi asiaa päättää, lisäksi tilanteesi voi olla muuttunut.
        Oletko kysynyt asiaa esim Kelasta. Suosittelen että selvität asioita vielä,
        voimia

        Tiedätkö sinä tai joku muu, voiko työtön päästä työkykytutkimukseen muuten kuin työvoimatoimiston kautta? Yksi reumalääkäri sanoi, ettei hän voi auttaa minua asiassa. Tästä lähtien minua hoidetaan toisessa paikassa. Sinne on niin pitkät jonot, että sain ajan vasta ensi talveksi. Työvoimatoimiston lääkäri on kuulemma Kelan asiantuntijalääkäri. Kai hän on saanut tietoni Kelalta, koska työvoimatoimistoon en ole vienyt mitään papereita tai edes tavannut lääkäriä. Sen verran olen saanut selville, että työkykytutkimus on yksi osa työttömien ammatillista kuntoutusta.


      • reumanainen
        zero kirjoitti:

        Tiedätkö sinä tai joku muu, voiko työtön päästä työkykytutkimukseen muuten kuin työvoimatoimiston kautta? Yksi reumalääkäri sanoi, ettei hän voi auttaa minua asiassa. Tästä lähtien minua hoidetaan toisessa paikassa. Sinne on niin pitkät jonot, että sain ajan vasta ensi talveksi. Työvoimatoimiston lääkäri on kuulemma Kelan asiantuntijalääkäri. Kai hän on saanut tietoni Kelalta, koska työvoimatoimistoon en ole vienyt mitään papereita tai edes tavannut lääkäriä. Sen verran olen saanut selville, että työkykytutkimus on yksi osa työttömien ammatillista kuntoutusta.

        Minulle lähetteen teki kummallakin kerralla minua hoitanut reumalääkäri


    • Leijona

      Olin peruskoulun jälkeen ammatillisessa kuntoutuksessa. Hain siellä suositeltavaan koulutukseen (vaatetus- kaupallinenala) ja Kela maksoi kuntoutusrahaa. Niitä töitä en tehnyt päivääkään (ei ollut tarjolla). Sitten tilanteeni muuttui ja tuntui, että se ammatti ei minulle edes sovi. Olin jälleen ammatillisessa kuntoutuksessa ja sain jälleen vinkkejä mikä ammatti minulle sopisi. Kouluttauduin toiseen ammattiin (tradenomi) myöskin Kelan kuntoutusrahan turvin ja nyt olen koulutusta vastaavassa työssä. Minun kuntoutusrahani oli vähän yli 500€/kk ja syksyllä ja keväällä tarvikerahaa muistaakseni n. 170€. Kyllä sillä rahalla jotenkin kitkutteli... Eli ei muuta kuin uudelleenkoulutukseen, jos vanha ammatti ei sovi!

      Tsemppiä kaikille!

      • Nipsu

        Kiitos vastauksistanne tähän asti.
        Vielä kysyisin että kun olette saaneet kuntoutuspäätöksen, oletteko hakeneet oppilaitoksiin normaalin haun mukana vai onko kuntoutettavilla jokin oma väylä?

        Pitäisi kai saada itseään niskasta kiinni ja mennä Kelalle kyselemään tarkemmin. Mutta muiden kokemuksia on mukava kuulla.


      • Leijona
        Nipsu kirjoitti:

        Kiitos vastauksistanne tähän asti.
        Vielä kysyisin että kun olette saaneet kuntoutuspäätöksen, oletteko hakeneet oppilaitoksiin normaalin haun mukana vai onko kuntoutettavilla jokin oma väylä?

        Pitäisi kai saada itseään niskasta kiinni ja mennä Kelalle kyselemään tarkemmin. Mutta muiden kokemuksia on mukava kuulla.

        Oppilaitoksiin pystyy hakemaan ns. joustavalla haulla tai ainakin pystyi vielä vuonna 1999. Nyt en muista enään mitä siihen liitteitä siihen piti liittää mukaan... Mutta asiasta kannattaa kysellä vaikka Kelasta tai sitten sieltä mihin hakemukset palautetaan. Onnea yritykselle!


    • hoituri29

      Kirjoittelin tälle palstalle tuossa hieman aiemmin lähes samasta aiheesta, kuin tän viestin alkuperäinen kirjoittaja. Kävin juuri tänään minua hoitavan reumalääkärin vastaanotolla mm. lääkityksen tarkistamisen ja ammatillisen kuntoutuksen tiimoilta.

      Sairauteni on edelleen aktiivisessa vaiheessa: yöt kipuilen ja nukun huonosti. Arjen pyörittäminen on raskasta ja kevään myötä olen mielestäni mennyt huononpaan kuntoon, jota fyysisesti raskas työnkuva ei ainakaan helpota. Reumalääkäri totesi tähän vain, että "koeta valita ne työtehtävät, joissa selkä ei rasitu". Sehän ei tietysti ole mahdollista hoitotyössä, jossa esim. raskaat nostelut vaatvat molemmilta avustajilta yhtäläisen panoksen.

      Lääkärin mukaan ammatillinen kuntoutus ei kuitenkaan kohdallani ole nyt ajankohtainen, koska olen "kiukkuinen, väsynyt ja kyllästynyt" nykyiseen työhöni. Nämä tulevaisuutta koskevat päätökset pitäisi kuulemma tehdä vasta sitten, kun tuntee ettei selkää tarvitse 'kantaa mukana'.

      En tiedä oikein mitä ajatella. Mileen hiipii vain pelko, että noinkohan sitten sairauden taltuttua enää ammatilliseen kuntoutukseen enää pääsen? Ei kai siinä vaiheessa, kun toimintakyky on palannut ja tulehdus sekä kipu ovat poissa enää ole aihetta kuntouttaa? Vai onko?

      Lisäksi olen työn ohessa suorittanut yliopisto-opintoja tavoittenani korkeakoulututkinto ja näissä opinnoissa olen pian voiton puolella, joten opintosuunnitelmakin olisi jo omasta takaa, mutta ilmeisesti en ole tarpeeksi 'romuna' tai sitten on niin, että hoitohenkilökuntaa tarvitaan jopa työntekijöiden terveyden kustannuksella...

      • Nipsu

        Kuulostaa aivan erilaiselta suhtautumiselta kuin itselläni. Lääkärin kommentti kuulostaa aika tylyltä. Mielestäni, ja mitä olen asiasta kuullut ja lukenut, juuri hoitotyö on yksi eniten rasittavista töistä reuman kannalta. Ja minä ainakin ajattelisin että koulutus on kohdallasi hyvä tehdä tässä vaiheessa kun voimia ja halua vielä on, eikä sitten kun olet kuluttanut itsesi täysin puhki nykyisessä työssäsi.
        Oletko käynyt Kelalta kysymässä kriteerejä ja keinoja päästä koulutukseen tai sitten suosittelen että käyt ihan toisella lääkärillä kysymässä mielipidettä? Sen olen saanut huomata että lääkärit ovat joistakin asioista aivan eri linjoilla. Siinä yhteydessä saattaavat tietysti vedota siihen että arvion voi parhaiten antaa sinua hoitava lääkäri...

        Omalla kohdallani asia tuli puheeksi lääkärin kanssa ihan normaalilla kontrollikäynnillä. Olen muuttanut vastikään uudelle paikkakunnalle mutta en ole onnistunut löytämään nykyistä koulutustani vastaava työtä ja halu opiskella jotain uutta on ollut kova jo pitkään. Niinpä nyt keväällä sitten hain useampaakin opiskelupaikkaa ja tämä tuli ihan ohimennen lääkärin kanssa puheeksi. Silloin sain kuulla että minulla on mahdollisuus saada kuntoutustukea sairauteni vuoksi. Itselläni sairaus on lääkkeillä saatu suht rauhalliseen vaiheeseen, joten älä sinäkään menetä toivoasi vielä...Pyri olemaan aktiivinen asian suhteen.

        Jaksamista sinulle!


    • kannatan

      Itse olen uudelleenkoulutuksessa jo kolmatta vuotta ja saan kuukaudessa n. 2100€ plus kirjarahat syksyllä ja keväällä muistaakseni jotain 180€ kerta. En ole katunut päivääkään valintaani. Suosittelen lämpimästi. Tzemppie =)

      • Mitä kautta sait tuon 2100kk?mitä opiskelet nyt ja mitä ennemmin teit?


      • kannatan

        En muista enää, siitä on jo 8 vuotta...


    • jätetty, hylätty ja unohdettu!

      kerrankin asiaa.

      Itse pääsin keväällä peruskoulusta, ja hain ammttikouluun, ja tuli kirje kesällä, ettei minua ole hyväksytty minnekkään.. No minäpä soitan sinne kouluun ja kysyn syytä, niin sitten läväytetään ilmoille, että kun sinulla on perus sairaus, niin sinua ei valittu kouluun, koska oli mahdollisuus ottaa terveitä ihmisiä luokkaan..

      Ei toki masenna yhtään, nyt ollaan sitten himassa ilman mitään. Lääkäri kirjotti heinolassa mulle paperin, että työkkärin pitäs mulle niitä harjotteluviikkoja saada, niin kävin kysyy työkkärissä, niin niillä ei ole mahdollisuutta siihen kuulema.

      Tulevaisuus on todella synkkä, ja sitten kun olen vielä yksin tämän asian kanssa,niin se tekee tästä vielä pahemman, kun ei tiedä mistä hakea apua tähän asiaan?

      tsemppiä kaikille syksyn puuskissa:)

      • handy handycap

        Tuli mieleen sellainen asia, mikä tietenkin vaatii aikaa ja vaivaa, mutta monilta säätiöiltä on mahdollista hakea avustusta esimerkiksi opintoihin. Säätiöitä löytyy netistä lukuisia esim. googlettamalla sellainen kuin "säätiöpalvelu" pääsee tutkimaan eri alojen säätiöitä ja tietoja apurahoista. Voisin kuvitella, että hyvillä perusteilla ja ikävillä diagnooseilla mahdollisuudet tuplaantuu...Itse sairastuin MS-tautiin samana vuonna kun valmistuin tanssijaksi...eivät oikein sovi yhteen nuo kaksi, mutta ei huvittaisi heti melkein seitsemän opiskeluvuoden jälkeen uutta ammattiakaan opiskella. Yritän päästä jatkokoulutukseen, johon kela ei tietääkseni myönnä mitään rahaa, koska en valmistu siitä uuteen ammattiin vaan tavallaan syvennän vanhaa. Nyt vaan pakko ladata hullu tsemppi päälle ja alkaa nakuttaa apurahahakemuksia. Jos ei rahaa tipu mistään niin sitten meinaan koittaa vielä Kelastakin lääkärintodistusten kera. Ei pidä jäädä tuleen makaamaan=)Voimia ja sinnikkyyttä kaikille muillekin sairauden, köyhyyden ja urapohdintojen keskellä kamppaileville ja valoa syksyyn!


    • eteenpäin..

      Ensimäisen kerran Kela koulutti, siis kustansi koulutuksen. Olin opiskelemassa maatalousalalla, kun reuma iski kiinni ja opiskelut jäivät kesken, en pystynyt jatkamaan sillä kouluttautumissaralla. Kela kustansi kaksivuotisen ammatillisen kouluttautumisen piirtäjäksi.

      Olisihan se varmaan kustantanut pidempiaikaisenkin koulutuksen, vaan siihen maailman aikaan reumanuorta ei otettu mihinkään oppilaitokseen. Ainoa pakka, jonne voi päästä, oli invalidien ammattioppilaitos. Sieltä valmistuin piirtäjäksi ja sain välittömästi koulun jälkeen töitä, enkä työttömänä ole ollut päivääkään.

      Kela maksoi kuntoutusrahan, eli rahaa käyttöön, sitten opiskelusta muodostuneet kulut; koulutarvikkeet kaikki. Lomilla matkat kotiin ja takaisin. Minulle lentokoneella ja taksilla, kun kulkuyhteyksiä ei oikein ollut.

      20 vuoden kuluttua olin uudelleen tilanteessa, jossa joko työkyvyttömyyseläkkeelle tai uudelleenkoulutettavaksi. Valitsin uudelleen kouluttautumisen. Työeläkelaitos kustansi, koulumatkat, koulukirjat ja tarvikkeet. Kela maksoi fyysisen kuntoutuksen erittäin hyvin. Koko ajan sain lymfaterapiaa joka viikko. Sekä kesällä loman aikana laitoskuntoutusta.

      Nyt vaikka olenkin työkyvyttömyyseläkkeellä, silti teen harrastuksena töitä sen minkä jaksan. Enhän jaksakkaan paljoa tehdä, mitä eläkelainsäädäntö antaa periksi koska nyt sairastan vaikeaa hallitsematonta tulehdusreumaa ja suurin osa ajasta kuluu taudin hoitoon ja kuntoutukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe