Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pitkäaikaissokeri, kotimittarit

Anonyymi-ap

Minulla paha sukurasite ja heikentynyt sokerinsieto muutama vuosi sitten (2h arvo 8.0), siksi seuraan sokereita. Olen laihduttanut 15 kg ja tehnyt mittavan elintapamuutoksen ja vuosi sitten tehty sokerirasitus oli normaali. Nyt olen mitannut taas viikon 4 x päivässä, paastot on 5.3-5.9, ruokailujen jälkeen olleet 5.5-5.8, joskus muutaman pykälän päälle kuuden, harvemmin kuitenkaan. Voiko näistä päätellä mikä tulisi olemaan pitkäaikaissokeri?

Olen mittaillut muutaman kuukauden välein viikon mittaukset tilannetta seuratakseni ja välillä satunnaisesti. Aiempien viikkomittauksien aikana tänä vuonna olen saanut matalampia arvoja, paastot 5.0-5.3 ja ruokailun jälkeiset yleensä korkeintaan 5.5.

Nyt järkytyin, kun mittasin välipalan jälkeen, söin omenan ja täysjyväpaahtoleivän jossa kurkkua päällä, arvo oli 6.7! Ruokailuissa syön ruisleipää, maitoa, perunaa enkä koskaan ole moisiin arvoihin päässyt. Kerran tuli arvoksi päälle 7 kun olin käynyt runsaassa noutopöydässä missä jälkiruoat ym. Pitääkö tässä alkaa jo valmistautua diabetesdiagnoosiin, kun arvot ovat kohonneet ja tuollaisesta välipalasta tulee noin korkea lukema. Mielestäni paastot saisi olla alhaisempiakin. Ottaa päähän.

Vielä, kuinka pitkäkestoisia ovat nuo kotimittarit, minulla on ollut nykyinen kaksi vuotta eikä ole kalibroitu mitenkään. Voiko näyttää väärin? Ollut muutaman kerran vähän kummallisia mittauksia, kerran mittasin ja tuli 7.8, toisesta sormesta 6.3. Kerran mittasin kun oli runsas kahvipöytä, oli tunnin päästä 7.5 ja kahden tunnin päästä 5.4. Voiko noin nopeasti laskea? Takuu näkyy olevan juuri kaksi vuotta, alkavatko sitten sekoilla?

9

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        🍑 ­­­N­­­y­­­m­­f­­o­m­­a­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17929496s

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Eri sormista mitatessa tulee todennäköisesti eri arvot. Jos haluat tarkistaa mittarisi näyttämien hajonnan, ota pari, jopa kolme mittausta samasta pisarasta verta. Silloinkin eroja on, koska kotimittareiden tarkkuus ei ole kovin kummoinen.

      Kun maksa ja haima toimii kunnolla, verensokeri pitääkin laskea parissa tunnissa lähes ennen ateriaa otettuun arvoon.

      Ns. pitkän sokerin saa mittautettua jopa eräissä apteekeissa ja kaupalliset laboratoriotkin voivat mitata sen ilman lähetettä jos et saa mittausta terveyskeskuksen kautta. Pitkä sokeri on yleensä se ratkaiseva arvo jonka perusteella viimekädessä asetetaan diabetesdiagnoosi.

    • Anonyymi

      Minusta ihan terveen ihmisen vaihtelua syömisen mukaan.
      Sitten kun paastoarvo menee toistuvasti yli 7, on aika aloittaa lääkitys. Terveellinen syöminen kuuluu kaikille, niin diabeetikoille kuin muillekin.

      Minusta aloittajan sokeriarvoilla olisi parasta rauhoittua, heittää jatkuva sokeriarvojen kanssa puuhailu pois ja elää ja nauttia kesästä.

    • Minäkin suosittaisin pitkän sokerin mittautusta.

    • Anonyymi

      Pyysin ja sain pitkäaikaissokerikokeen, tulos oli 30. Siis normaali ja ei edes lähellä ylärajaa. Samalla katsottiin paasto myös verinäytteestä, oli 4.9! Omalla mittarilla 5.6. Ehkäpä tosiaan nyt rauhoitun ja jatkan kesästä nauttimista ja hyviä elämäntapoja . Ehkä hankin myös uuden mittarin jossain kohtaa.

      • Jos asia huolestuttaa niin mittauttaisin pitkän sokerin muutaman vuoden välein. Kakkostyypin suurin riskitekijä on lihavuus joten painonhallintaan kannattaa kiinittää huomiota.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Jos asia huolestuttaa niin mittauttaisin pitkän sokerin muutaman vuoden välein. Kakkostyypin suurin riskitekijä on lihavuus joten painonhallintaan kannattaa kiinittää huomiota.

        Joo eipä tätä sukurasitetta pääse pakoon. Ja ikää kuitenkin jo kuusikymmentä kohta niin ei ainakaan parane. Muutaman vuoden välein täytynee arvoja tarkistella.


      • Anonyymi

        Se on jo aika kova sana jos pitkäsokeri on noin hyvissä lukemissa. Kaikki lihavatkaan eivät sairastu kakkostyypin diabetekseen, pitää olla siihen geneettinen alttius. Tämä geneettinen alttius lienee kuitenkin yleistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1965
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1743
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1604
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1356
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1236
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1233
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe