Retkeily ja vaipat

Anonyymi-ap

Onko täällä muita, jotka käyvät retkeilemässä luonnossa ja joutuvat käyttämään vaippoja? Olemme parin viikon päästä lähdössä kahden viikon vaellukselle kotimaassa, jossa liikumme luonnossa ja yövymme teltassa. Tarpeet tehdään pitkälti puskiin. Itsellä vaipat 24/7 ja n. 4-6 vaippaa kuluu vuorokaudessa. Mietin roskapolitiikkaa, kun käytetyt vaipat ovat aika painavaa jätettä, että miten niitä säilöisi, kunnes saa asianmukaisesti hävitettyä? Myös vinkkejä hyvistä teippi-ja vyövaipoista saa antaa, koska käytän usein päivisin housuvaippoja, mutta metsikössä niiden vaihtaminen on vaikeampaa, kun pitäisi housut riisua kokonaan, joten pohdin retken ajaksi teippivaippojen käyttämistä.

11

1431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Semmosia minigrip-pussin tapaisia ainakin on, mutta en tiedä yhtään enempää, kun en ole käyttänyt. Enkä käytä (kuin ihan pieniä!), ellei ole pakko. Luulis löytyvän sieltä mistä erätarvikkeita, matkalaukkuja yms. Vaikka yhtä sun toista osaan ja saan tehtyä, niin tommosen sulku on joskus niin hemmetin vaikeeta 😂 Tuskin vaellusreiteillä isommin on roskiksia, kun aika homma (ja luontoa säästäen) niiden tyhjentämisestä olis. Semmonen muistikuva, että niitä ollaan pikemmin poistamassa kuin lisäämässä.

      Vaikka vasta pari päivää menny avauksesta, niin ei tietä kauheesti taida olla, kun vastaukset vähissä. Kyllä mäkin ihmettelen miten tuolla pidätyskyvyllä voi jalat edes olla vaelluskunnossa, nämä kun liittyy usein toisiinsa (cauda, ms, diabetes jne)???! Tietty jos esim synnytysvaurio niin sitten.

      Monisairas

      • Anonyymi

        Niin pitipä laittaa, että voishan sitä itsekin mennä vaellukselle, vaikka vain päiväksikin, mutta ehei tarvi ajatellakaan, kun on kaikki cauda-tyyppiseen oireistoon kuuluvat viat, eikä se nestetasapainon optimaalinen säätelykään toimi ja tästäkin varmaan tullut neuropatian tapaista jalkoihin ja muutenkin. Päästä varpaisiin syitä. Sitä en tiedä vaikuttaako vielä 3-4 aivovammaa miten fyysiseen suoriutumiseen, mutta hormonaalisen erityksen ne (yhdessä anestesiakämminkanssa?) on saanut sekaisin🥹

        Joo, eikä toi edellinen hymiöni ihan tee oikeutusta, nimittäin toisen käden hienomotoriikka aika kehno, mikä haittaa tommosissa. Vähä OT, mut moni vaan meinaa, että on joku älyvajakki, ja samoin vaikka jos ei havaitse - joo sitä on sitten liikenteessäkin vaikka mitä Ei se aivan näin mene. Niinhän se on ketä täällä jo totes, että vajakkihan on se joka ensiksi nauraa ja ilkkuu, kun ei tajuu muuta kuin oman ajatuksensa.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Sen mitä olen luonnossa liikkunut ja ulkoillut pari- ja kolmekymppisenä esimerkiksi sienestämässä, lintuja bongaamassa, järvellä kalastamassa tai luontokohteita katsomassa, niin mulla on yleensä ollut jokin erittäin imukykyinen korkean kapasiteetin muovipintainen teippivaippa, johon voi myös laittaa lisäimun, tosin nyt en ole käyttänyt moniin vuosiin lisäimua vaipassa, vaan ollut ainoastaan lähtökohtaisesti tuo erittäin imukykyinen korkean kapasiteetin teippivaippa.

      Viimevuosina on yleensä ollut BetterDry M10 käytössä, joka mulla toimii hyvänä ja huomaamattomana vaippana päivittäisessä elämässä ja arjessa. Muita ovat olleet mm. Molicare Slip Maxi, Forma-care Slip X-Plus M4. Super Seni Quatro omaa miellyttävän kangaspinnan (jotka yleisesti omasta mielestäni ovat monin tavoin epämiellyttävämpiä ja epäkäytännöllisempiä sekä hankaavat, rikkovat ja ärsyttävät ihon, toisin kuin pehmeä, sileä muovipinta) ja on ihan huippuimukykyinen ja taitaa olla ehkä se kaikkein imukykyisin teippivaippa, jota olen kokeillut. Muistan sitä kehutun hyväksi jopa ihan täyteen virtsan ja ulosteen pidätyskyvyttömyyteen, jossa kaikki pissat ja ulosteet tulevat aivan hallitsemattomasti vaippaan, että sen kanssa on voinut elää aktiivista elämää ja arkea, läheisten kanssa, töissä, kaupungilla, liikkuen ja retkeillen ulkona ja luonnossa.

      Abenalla on tosi kätevä Minigrip-pussin eli salpapussin kaltainen tuote käytettyjen vaippojen tai avannepussien säilyttämiseen ja hävittämiseen, jota suosittelen ja olen itse käyttänyt. Suljettava roskapussi inkontinenssituotteiden hävittämistä varten: tilavuus 6,24 litraa, mitat 26x37 cm, väriltään sininen, suljetaan vetoketjulla, pitää epämiellyttävät hajut ja nesteet sisällään, ei näy läpi, kestävä. Tuote on Abena Abri-bag suljettava roskapussi, 10 kpl pakkaus.

      Minulla on ollut teippivaipat käytössä lukioikäisestä ja läpi koko aikuisiän, nyt olen 33-vuotias mies ja teippivaipat 24/7. Elämä on ollut hyvää ja laadukasta, normaalia ja tavallista pidätyskyvynongelmista ja -rajoitteista huolimatta. Mistä suurin kiitos kuuluu hyville kunnon teippivaipoille. Vaikka ei olisi virtsanpidätyskykyä lainkaan tai olisi ongelmia myös ulosteen pidätyskyvyn kanssa, niin ei kannata antaa sen pysäyttää elämää tai estää nauttimasta itselle tärkeistä asioista.

      • Anonyymi

        Unohdin mainita, että myös Tena Slip Active Fit Ultima on hyvä, miellyttävä ja imukykyinen teippivaippa, joka sopii hyvin ulkoiluun ja retkeilyyn. Olen käyttänyt itse. Lisäksi eräs minua jotain vuosia nuorempi, 20:n loppupäässä oleva mies, jolla on selkäydinvamma (mutta ei pyörätuolissa, vaan kykenee liikkumaan ja kävelemään) ja siksi täysi virtsa- ja ulosteinkontinenssi, käyttää eniten kyseistä vaippaa monissa urheilu- ja liikuntaharrastuksissaan sekä työssään aineenopettajana toisen asteen oppilaitoksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdin mainita, että myös Tena Slip Active Fit Ultima on hyvä, miellyttävä ja imukykyinen teippivaippa, joka sopii hyvin ulkoiluun ja retkeilyyn. Olen käyttänyt itse. Lisäksi eräs minua jotain vuosia nuorempi, 20:n loppupäässä oleva mies, jolla on selkäydinvamma (mutta ei pyörätuolissa, vaan kykenee liikkumaan ja kävelemään) ja siksi täysi virtsa- ja ulosteinkontinenssi, käyttää eniten kyseistä vaippaa monissa urheilu- ja liikuntaharrastuksissaan sekä työssään aineenopettajana toisen asteen oppilaitoksessa.

        Nuo Abenan pussit onkin ihan kätsyjä, kun katsoin.
        Oho, en olis uskonut, että opettajana, respectit! Jossain erityisoppilaitoksessa...?
        Ootko ihan varma, että ihan kaikki tulee vaippaan...? Vaikka ns. kaatas pullollisen parfyymiä ylleen, sekään ei peitä aromeita - ja sitten tulee astma ja allergia joskus! Virtsan kanssa vielä pärjäilee mutta. Perseeseen on semmonen "tulppa", sen käyttäminen kai edellettää riittävää tunnonalenemaa. Mä ainakin koin hyvin epämiellyttävänä, ja ihan syke ja verenpaine nousi. En tiedä vaikuttiko se miten paljon, että kun se tais olla uretaania, ja mä kun oon monesti ruiskuttanutkin uretaania ja nähnyt miten valtavasti se paisuu! 😊

        Offtopicia: Mutta jos noin, sitäkin suuremmin hämmästelen sitä voimakasta vastahankaisuutta sen suhteen, että olisin ollut valmis myös yrittäjyyteen hankalien oireiden vuoksi (on helpompi hallita niitä omassa työssä kuin vieraalla) - olis sitäpaitsi tavallaan etätyötä asiakkaiden näjkökulmasta - eikä olis tarvittu kuin enintään pari satkua lainaa tai siihen liitettyä takausta. Mitään kunnon perustetta kukaan ei ole koskaan ja mistään sanonut syyksi. Mulla on kyllä nupissakin vikaa mutta kaikkein vähiten ne haittaa toimistotöitä, viimeisin koulutuskin meni hemmetin hyvin , ja helposti! Nyt olen eläkkeellä oleva syrjäytynyt vajakki! Ja taas meni sitten esim. Vartian ilmastohömppään 7 miljoonaa verorahoja...!

        Monisairas


    • Anonyymi

      Itse en viellä tarvitse vaipja ikää on 70v. Mutta miespuolisia,naispuolisia vaipan käytäjiä on ystävinä. Osta housuvaipat Tena merkin alla.Myydän miehille ja naislle erikseen.Ne on kirjain koolla S.M:L jne.Kuin alushousutkin.Huomaamattomat pitävät kuivan sinut.Myyvät City marketit, Prismat KKK-kaupat isot.Kuin kaikki apteekit apteekin hinnat korkeammat.Sälytys vaihtojen yhteys sepä se? Teidän täytyy vaan retkeillä sellaisissa paikoissa missä edes on krilli katokset metsissä ..Niin siellä on isot roska laatikot. Laitat toki sen käytetyn housuvaipan roska pussiin.

    • Anonyymi

      No eikös niitä voi polttaa jos on pieni nuotio sellaisessa paikassa missä voi pitää nuotiota .

      • Anonyymi

        No niinpä muuten, kunhan ei ole muita silmäparia lähimain. Ei meinaan oikein saisi polttaa tollasia... Saastumisen ja luonnon suhteen ei mitään käytännön merkitystä. Aika mahdoton homma niitä olis mukana kuskailla

        Omista vielä, että yrittäjyys sikälikin parempi ollut, kun liikkuminen jalkaisinaiheuttaa herkästi rasitust ja hikoilua sekä samoin huono lämmönsieto. Sais syödä,juoda, levätä sopivasti ym. Mutta ei, ja siitä huolimatta ja ylipäänsä oireista huolimatta olen useampaan kertaan kuullut miten teen itsestä väkisin työkyvytöntä! Sosiaalisesta kun näkökulmasta kaikin puolin hankalaa. Se on loistavaa kun tässä ketjussa ollut noita kannustavia kommentteja👍

        Monisairas


    • Anonyymi

      Jaa, eikö sitä nyt luonnossa vois pukeutua johonkin hameenomaiseen ja päästellä kerrankin vapaasti. Kai se nyt vähän ilmoittaa tulostaan et poikkeaa siinä sitten vaan polulta. Ikäänku paluu luontoon.

    • Anonyymi

      Olen kuullut paljon hyvää better dry tuotteista. Tuossa muutama henkilö puhui abenan mini-gripp pusseista. Ne ovat varmasti hyviä.
      Suosittelen ottamaan ison kapasiteetin vaipan. Tulee vähemmän kannettavaa,koska suurin osa vaihdoista johtuu siitä,että vaippa täyttyy kusella. Kakan kanssa pitää aina vaihtaa,mutta ison kapasiteetin vaippa vähentää silti vaihtojen=kannettavan määrää. Ison kapasiteetin vaipat voivat tuntua todella oudoilta kävellessä,joten ihan isoimman kapasiteetin yksilöitä en suosittele. Vähän yli keskikapasiteetin olevien pitäisi riittää.

      Henkilökohtaisesti minulta löytyy kokemusta vain housuvaipousta,mutta olen tutkinut näitä asioita suhteellisen paljon.

    • Anonyymi

      Itse olen suosinut tenaslip maxi active fit ultimaa active fit vaippoja niin työelämässä kuin vapaa ajalla . Hyvä vaippa on myös Better dry👍.
      Kolmenkymmenen vuoden ajan vaippoissa olleena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe