Almeran kulutus

Anonyymi-ap

Mulla on ollut reilu 2 vuotta vm.2002 Almera, 1,5-litraisella koneella ja olen alkanut ihmettelemään sen kulutusta..
Tänän tankkasin ja laskin kulutuksen olleen liki 8l/100km edellisen tankkauksen jälkeen.
Olin ajanut reilu 460km edellisen tankkauksen jälkeen ja bensaa meni tankkiin 36,9 litraa. Noista kilsoista kuitenkin yli puolet maantieajoa 80-110km/h vauhdeilla ja loput seka-ajoa, enempi kaupunkiajoa.
Aiemmin kesäkulutus on pyörinyt 6,5l/100km tietämillä ja maantiellä olen päässyt jopa 5,7l/100km lukemiin, talvella keskikulutus on noussut reilu 7l satkulle.
Kulutus on ollut muutenkin mielestäni aika korkea viime aikoina.
Leiman sai kuitenkin kerrasta ilman moitteita toukokuun lopulla, olisi nyt varmaan siellä ainakin jotain vikaa löytynyt äästöistä/jarruista tm, mitkä vaikuttavat kulutukseenkin jos niissä on vikaa..
Tähän on juutenkin tehty huollot ajallaan ja muutenkin pidetty hyvin. Olen toinen omistaja, ekalla oli uudesta asti ja oli pitänyt tätä hyvin, ainoa oli vain se, että hän ei ollut viimeisinä aikoina ajanut tuolla paljon mitään.
Mun aikana tähän alluun olen vielä vaihdattanut tulpat sekä jarruosat joka nurkkaan. Levyt, palat ja eteen vielä jarrusylinterit palojen&levyjen lisäksi.
Ja näiden huoltojen jälkeen kilsoja on tullut 10000-15000km. Auto käy hyvin, veto on normaali ja rullaakin hyvin, eli en usko että esim jarrut kanhaa. Ainakaan niin että ajossa huomaisi. Huoltokin tehtiin vuoden alussa viimeksi ja kilsoja on tullut sen jälkeen noin 6000km.
Mistähän ko kulutuslukemat voisivat johtua...?
Ilmastointiakaan en juuri käytä. Tosin vien sen ilmastointihuoltoon reilu viikon päästä. Jotkut tosin sanoo, että jos ilmastointilaite on heikossa hapessa, niin sekin voi lisätä polttoainekulutusta, vaikka sitä ei käyttäisikään paljoa. Pyörii kai jotenkin "mukana" silti?

16

571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      japanilaiseen tapaan, tankki on ruostumassa puhki?

      • Anonyymi

        Se on yksi mahdollisuus.


      • Anonyymi

        On ruosteeton yksilö myös alustansa ja sen osien osalta. Joten ei pitäsi olla ruostevaurioista johtuvaa.


    • Anonyymi

      Takajarrujen jumittuminen on todennäköistä. Ne on herkisteltävä vuoden parin välein.
      Hiekka ja suola ovat tämän aiheuttajia. Uusista jarrupaloista kannattaa viilata lakat ja
      terävät nurkat ennen niiden asentamista. Siten, että ne liikkuvat herkästi urissaan.
      Unohtamatta kuparipastaa liukupinnoista.

      Joka muuta väittää, tuskin on alan mies.

      • Anonyymi

        No joo, lika ym kerääntyy takajarruihin herkemmin ja muutenkin alkavat jumittamaan nopeammin tuostakin syystä. Jarrutukset ovat suurimmaksi osaksi etujarrujen varassa, takajarrut tulevat täysillä mukaan vasta voimakkaissa jarrutuksissa.


      • Anonyymi

        Jos jarrut kahnittaa niin sen kyllä luulisi huomaavan kun savu nousee takavanteista ja auto pysähtyy kuin seinään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jarrut kahnittaa niin sen kyllä luulisi huomaavan kun savu nousee takavanteista ja auto pysähtyy kuin seinään.

        Ei savua vanteet eikä pysähtele kuin seinään.
        Rullaa ihan normaalisti ja vanteet eivät ole kuumat eivätkä lämpimät edes.


      • Anonyymi

        Tätä olin itsekin ehdottamassa mahdolliseksi syyksi, itselle kävi näin, tosin corollassa kun käsijarru jäi laahaamaa, mutta vain sen verran etten ajossa huomannu, ihmettelin kohonnutta bensankulutus ja katsastuksessa jäi kiinni käsijarrusta->uudet levyt+palat+jarrusatulat ja heltisi leima ja polttoaineenkulutus pieneni taas ennalleen.


    • Anonyymi

      Voi olla ihan siitäkin johtuvaa, että jarrunesteet ovat vähissä, sitä kun joutuu yleensä aina vähän lisäämään huoltojenkin välillä.
      Nesteen vähäinen määrä voi aiheuttaa sen, että jarrut eivät palaudu tarpeeksi jarrutuksen jälkeen ja larrut jäävät laahaamaan hieman. Ei välttämättä pahasti, mutta sen verran, että meno voi olla hieman "tukkoista" ja polttoaineen kulutus nuosee.
      Kannattaa tarkistaa nesteen määrä ja lisätä tarvittaessa, voi parantua jo silläkin.

      • Anonyymi

        Nyt on niin ammattimaista tekstiä, että kirjoittajan ei kannata enempää jakaa viisautta auton jarruista.


    • Anonyymi

      Olet ajanut vain sellaista ajoa joka kuluttaa enemmän ja kiihdyttänyt, muuttanut nopeuksia suhteessa aiempaan. Ajanut yli 80kmh nopeuksia, kaasupoljin on liikkunut enemmän.

      1-2L erot pieniä kun hieman muuttuu nopeudet.

      Samalla autolla voi olla 100km ajoilla puolen ero kulutuksissa riippuen käytöstä. Eli 4,5L ja 10L tai vielä enemmänkin jos mukaan tulee kärrin vetoa.

      Itsellä oli vanhassa 20 vuotiaassa bensa autossa 4,5L todellinen kun kerralla 60-70kmh naapurikuntaan ja takaisin kesäillalla tasaista tietä, kaasupoljin ei tee yhtään pumppausta vaan tasaisesti. Tuosta kaikki muuttuvat olosuhteet, nopeudet, muutokset nostaa kulutusta sen mukaan 10 litraa asti.

      • Anonyymi

        Olen saanut tuon Almerani joskus kuluttamaan jopa 9,70l/100km, mutta silloin ajoinkin kaupunkiajoa pahimpaan ruuhka-aikaan ilmastointi päällä.
        Mutta kesäaikaan keskikulutus on lähes poikkeuksetta pyörinyt 6,4-6,6l/100km tietämillä, talveksi nousee tosiaan litralla tai hieman ylikin. Ja ajelen kyllä maantiellä aikas tasaista vauhtia, en vehtaa kaasun kanssa edestakaisin, kuten aika moni muu tuntuu vehtaavan.
        Tasaista satasta satasen aluueella ja pidän sitä vauhtia jopa 120km/h rajoitusalueella silloin, kun niitä aluieta sattuu matkan varrella olemaan. Ja 80km/h alueella tasaista vauhtia myöskin rajoituksen sallimissa rajoissa. Eli en seilaa esim 60-80km/h vauhdeissa vaan tasainen vauhti. Toki jos letkassa ajaa ja siinä sattuu olemaan näitä "hanuristeja", niin sille ei voi mitään. Toki silloin on jarrutettava tarpeen mukaan, jos edellä ajava(t) eivät osaa pitää tasaista matkavauhtia yllä.
        Ja jarrupoljin on kivikova yleensä kun autoni on seissyt esim yön yli parkkipaikalla, vetreytyy kylläkin kun ajoon lähtee. Eli on siinä jotain häikkää, tosin kävin tutulla korjaamolla tänään ja kehottivat seuraamaan tilannetta, vielä eivät koe tilannetta hälyttävänä.
        Tuohonhan ei ajotyyli vaikuta ja miten voisikaan, kun poljin "kovettuu" auton ollessa ajamatta useita tunteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen saanut tuon Almerani joskus kuluttamaan jopa 9,70l/100km, mutta silloin ajoinkin kaupunkiajoa pahimpaan ruuhka-aikaan ilmastointi päällä.
        Mutta kesäaikaan keskikulutus on lähes poikkeuksetta pyörinyt 6,4-6,6l/100km tietämillä, talveksi nousee tosiaan litralla tai hieman ylikin. Ja ajelen kyllä maantiellä aikas tasaista vauhtia, en vehtaa kaasun kanssa edestakaisin, kuten aika moni muu tuntuu vehtaavan.
        Tasaista satasta satasen aluueella ja pidän sitä vauhtia jopa 120km/h rajoitusalueella silloin, kun niitä aluieta sattuu matkan varrella olemaan. Ja 80km/h alueella tasaista vauhtia myöskin rajoituksen sallimissa rajoissa. Eli en seilaa esim 60-80km/h vauhdeissa vaan tasainen vauhti. Toki jos letkassa ajaa ja siinä sattuu olemaan näitä "hanuristeja", niin sille ei voi mitään. Toki silloin on jarrutettava tarpeen mukaan, jos edellä ajava(t) eivät osaa pitää tasaista matkavauhtia yllä.
        Ja jarrupoljin on kivikova yleensä kun autoni on seissyt esim yön yli parkkipaikalla, vetreytyy kylläkin kun ajoon lähtee. Eli on siinä jotain häikkää, tosin kävin tutulla korjaamolla tänään ja kehottivat seuraamaan tilannetta, vielä eivät koe tilannetta hälyttävänä.
        Tuohonhan ei ajotyyli vaikuta ja miten voisikaan, kun poljin "kovettuu" auton ollessa ajamatta useita tunteja.

        polkimen "kovettuminen" johtuu siitä että alipainetehostimesta katoaa alipaine kun moottori ei käy

        aivan normaalia siis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen saanut tuon Almerani joskus kuluttamaan jopa 9,70l/100km, mutta silloin ajoinkin kaupunkiajoa pahimpaan ruuhka-aikaan ilmastointi päällä.
        Mutta kesäaikaan keskikulutus on lähes poikkeuksetta pyörinyt 6,4-6,6l/100km tietämillä, talveksi nousee tosiaan litralla tai hieman ylikin. Ja ajelen kyllä maantiellä aikas tasaista vauhtia, en vehtaa kaasun kanssa edestakaisin, kuten aika moni muu tuntuu vehtaavan.
        Tasaista satasta satasen aluueella ja pidän sitä vauhtia jopa 120km/h rajoitusalueella silloin, kun niitä aluieta sattuu matkan varrella olemaan. Ja 80km/h alueella tasaista vauhtia myöskin rajoituksen sallimissa rajoissa. Eli en seilaa esim 60-80km/h vauhdeissa vaan tasainen vauhti. Toki jos letkassa ajaa ja siinä sattuu olemaan näitä "hanuristeja", niin sille ei voi mitään. Toki silloin on jarrutettava tarpeen mukaan, jos edellä ajava(t) eivät osaa pitää tasaista matkavauhtia yllä.
        Ja jarrupoljin on kivikova yleensä kun autoni on seissyt esim yön yli parkkipaikalla, vetreytyy kylläkin kun ajoon lähtee. Eli on siinä jotain häikkää, tosin kävin tutulla korjaamolla tänään ja kehottivat seuraamaan tilannetta, vielä eivät koe tilannetta hälyttävänä.
        Tuohonhan ei ajotyyli vaikuta ja miten voisikaan, kun poljin "kovettuu" auton ollessa ajamatta useita tunteja.

        On aivan ilmeistä että alipainejärjestelmässä on vuoto. Alipaine on yksi sytytysennakon säätöön vaikuttava tekijä. Myöhäisellä oleva sytytysennakko heikentää tehoa ja lisää kulutusta. Yleensä vuoto on kumiletkuissa. Letkut irti ja huolellinen tarkastelu, jos mahdollista paineistaen.
        Jarrujen laahaaminen on helppo tarkistaa. Auto nosturille ja käsin renkaita pyöräyttämään. Turha näitä on arvailla laahaako vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aivan ilmeistä että alipainejärjestelmässä on vuoto. Alipaine on yksi sytytysennakon säätöön vaikuttava tekijä. Myöhäisellä oleva sytytysennakko heikentää tehoa ja lisää kulutusta. Yleensä vuoto on kumiletkuissa. Letkut irti ja huolellinen tarkastelu, jos mahdollista paineistaen.
        Jarrujen laahaaminen on helppo tarkistaa. Auto nosturille ja käsin renkaita pyöräyttämään. Turha näitä on arvailla laahaako vai ei.

        Jarruista noin yleisesti. Parasta jarruhuoltoa on, että niitä käyttää ja ajoittain voimakkaasti. Välillä kannattaa jarrupoljinta pumpata, esim liikennevaloissa seistessä. Myös kässäriä kannattaa vedellä edes takaisin ajoittain auton seistessä
        Peruuttaa vauhdikkaasti ja painaa jarrua voimakkaasti, niin jarrut hakee uutta asentoa. Voi auttaa paloja kulumaan tasaisemmin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä tiedän että ajattelet

      Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      20
      8089
    2. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

      Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      331
      1534
    3. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

      Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      374
      1288
    4. Hyvää yötä S******

      Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      6
      1245
    5. Jos totta puhutaan niin

      Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      62
      1115
    6. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

      Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      242
      1111
    7. Ensi vuonna

      Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin
      Ikävä
      24
      1006
    8. Yksi elämän pahimmista virheistä

      Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo
      Ikävä
      33
      1000
    9. Odotatko sä

      Ensi vuotta ja sitä että näet kaivattua?
      Ikävä
      36
      948
    10. Parempaa uutta

      vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.
      Ikävä
      48
      938
    Aihe