Almeran kulutus

Anonyymi-ap

Mulla on ollut reilu 2 vuotta vm.2002 Almera, 1,5-litraisella koneella ja olen alkanut ihmettelemään sen kulutusta..
Tänän tankkasin ja laskin kulutuksen olleen liki 8l/100km edellisen tankkauksen jälkeen.
Olin ajanut reilu 460km edellisen tankkauksen jälkeen ja bensaa meni tankkiin 36,9 litraa. Noista kilsoista kuitenkin yli puolet maantieajoa 80-110km/h vauhdeilla ja loput seka-ajoa, enempi kaupunkiajoa.
Aiemmin kesäkulutus on pyörinyt 6,5l/100km tietämillä ja maantiellä olen päässyt jopa 5,7l/100km lukemiin, talvella keskikulutus on noussut reilu 7l satkulle.
Kulutus on ollut muutenkin mielestäni aika korkea viime aikoina.
Leiman sai kuitenkin kerrasta ilman moitteita toukokuun lopulla, olisi nyt varmaan siellä ainakin jotain vikaa löytynyt äästöistä/jarruista tm, mitkä vaikuttavat kulutukseenkin jos niissä on vikaa..
Tähän on juutenkin tehty huollot ajallaan ja muutenkin pidetty hyvin. Olen toinen omistaja, ekalla oli uudesta asti ja oli pitänyt tätä hyvin, ainoa oli vain se, että hän ei ollut viimeisinä aikoina ajanut tuolla paljon mitään.
Mun aikana tähän alluun olen vielä vaihdattanut tulpat sekä jarruosat joka nurkkaan. Levyt, palat ja eteen vielä jarrusylinterit palojen&levyjen lisäksi.
Ja näiden huoltojen jälkeen kilsoja on tullut 10000-15000km. Auto käy hyvin, veto on normaali ja rullaakin hyvin, eli en usko että esim jarrut kanhaa. Ainakaan niin että ajossa huomaisi. Huoltokin tehtiin vuoden alussa viimeksi ja kilsoja on tullut sen jälkeen noin 6000km.
Mistähän ko kulutuslukemat voisivat johtua...?
Ilmastointiakaan en juuri käytä. Tosin vien sen ilmastointihuoltoon reilu viikon päästä. Jotkut tosin sanoo, että jos ilmastointilaite on heikossa hapessa, niin sekin voi lisätä polttoainekulutusta, vaikka sitä ei käyttäisikään paljoa. Pyörii kai jotenkin "mukana" silti?

16

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      japanilaiseen tapaan, tankki on ruostumassa puhki?

      • Anonyymi

        Se on yksi mahdollisuus.


      • Anonyymi

        On ruosteeton yksilö myös alustansa ja sen osien osalta. Joten ei pitäsi olla ruostevaurioista johtuvaa.


    • Anonyymi

      Takajarrujen jumittuminen on todennäköistä. Ne on herkisteltävä vuoden parin välein.
      Hiekka ja suola ovat tämän aiheuttajia. Uusista jarrupaloista kannattaa viilata lakat ja
      terävät nurkat ennen niiden asentamista. Siten, että ne liikkuvat herkästi urissaan.
      Unohtamatta kuparipastaa liukupinnoista.

      Joka muuta väittää, tuskin on alan mies.

      • Anonyymi

        No joo, lika ym kerääntyy takajarruihin herkemmin ja muutenkin alkavat jumittamaan nopeammin tuostakin syystä. Jarrutukset ovat suurimmaksi osaksi etujarrujen varassa, takajarrut tulevat täysillä mukaan vasta voimakkaissa jarrutuksissa.


      • Anonyymi

        Jos jarrut kahnittaa niin sen kyllä luulisi huomaavan kun savu nousee takavanteista ja auto pysähtyy kuin seinään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jarrut kahnittaa niin sen kyllä luulisi huomaavan kun savu nousee takavanteista ja auto pysähtyy kuin seinään.

        Ei savua vanteet eikä pysähtele kuin seinään.
        Rullaa ihan normaalisti ja vanteet eivät ole kuumat eivätkä lämpimät edes.


      • Anonyymi

        Tätä olin itsekin ehdottamassa mahdolliseksi syyksi, itselle kävi näin, tosin corollassa kun käsijarru jäi laahaamaa, mutta vain sen verran etten ajossa huomannu, ihmettelin kohonnutta bensankulutus ja katsastuksessa jäi kiinni käsijarrusta->uudet levyt+palat+jarrusatulat ja heltisi leima ja polttoaineenkulutus pieneni taas ennalleen.


    • Anonyymi

      Voi olla ihan siitäkin johtuvaa, että jarrunesteet ovat vähissä, sitä kun joutuu yleensä aina vähän lisäämään huoltojenkin välillä.
      Nesteen vähäinen määrä voi aiheuttaa sen, että jarrut eivät palaudu tarpeeksi jarrutuksen jälkeen ja larrut jäävät laahaamaan hieman. Ei välttämättä pahasti, mutta sen verran, että meno voi olla hieman "tukkoista" ja polttoaineen kulutus nuosee.
      Kannattaa tarkistaa nesteen määrä ja lisätä tarvittaessa, voi parantua jo silläkin.

      • Anonyymi

        Nyt on niin ammattimaista tekstiä, että kirjoittajan ei kannata enempää jakaa viisautta auton jarruista.


    • Anonyymi

      Olet ajanut vain sellaista ajoa joka kuluttaa enemmän ja kiihdyttänyt, muuttanut nopeuksia suhteessa aiempaan. Ajanut yli 80kmh nopeuksia, kaasupoljin on liikkunut enemmän.

      1-2L erot pieniä kun hieman muuttuu nopeudet.

      Samalla autolla voi olla 100km ajoilla puolen ero kulutuksissa riippuen käytöstä. Eli 4,5L ja 10L tai vielä enemmänkin jos mukaan tulee kärrin vetoa.

      Itsellä oli vanhassa 20 vuotiaassa bensa autossa 4,5L todellinen kun kerralla 60-70kmh naapurikuntaan ja takaisin kesäillalla tasaista tietä, kaasupoljin ei tee yhtään pumppausta vaan tasaisesti. Tuosta kaikki muuttuvat olosuhteet, nopeudet, muutokset nostaa kulutusta sen mukaan 10 litraa asti.

      • Anonyymi

        Olen saanut tuon Almerani joskus kuluttamaan jopa 9,70l/100km, mutta silloin ajoinkin kaupunkiajoa pahimpaan ruuhka-aikaan ilmastointi päällä.
        Mutta kesäaikaan keskikulutus on lähes poikkeuksetta pyörinyt 6,4-6,6l/100km tietämillä, talveksi nousee tosiaan litralla tai hieman ylikin. Ja ajelen kyllä maantiellä aikas tasaista vauhtia, en vehtaa kaasun kanssa edestakaisin, kuten aika moni muu tuntuu vehtaavan.
        Tasaista satasta satasen aluueella ja pidän sitä vauhtia jopa 120km/h rajoitusalueella silloin, kun niitä aluieta sattuu matkan varrella olemaan. Ja 80km/h alueella tasaista vauhtia myöskin rajoituksen sallimissa rajoissa. Eli en seilaa esim 60-80km/h vauhdeissa vaan tasainen vauhti. Toki jos letkassa ajaa ja siinä sattuu olemaan näitä "hanuristeja", niin sille ei voi mitään. Toki silloin on jarrutettava tarpeen mukaan, jos edellä ajava(t) eivät osaa pitää tasaista matkavauhtia yllä.
        Ja jarrupoljin on kivikova yleensä kun autoni on seissyt esim yön yli parkkipaikalla, vetreytyy kylläkin kun ajoon lähtee. Eli on siinä jotain häikkää, tosin kävin tutulla korjaamolla tänään ja kehottivat seuraamaan tilannetta, vielä eivät koe tilannetta hälyttävänä.
        Tuohonhan ei ajotyyli vaikuta ja miten voisikaan, kun poljin "kovettuu" auton ollessa ajamatta useita tunteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen saanut tuon Almerani joskus kuluttamaan jopa 9,70l/100km, mutta silloin ajoinkin kaupunkiajoa pahimpaan ruuhka-aikaan ilmastointi päällä.
        Mutta kesäaikaan keskikulutus on lähes poikkeuksetta pyörinyt 6,4-6,6l/100km tietämillä, talveksi nousee tosiaan litralla tai hieman ylikin. Ja ajelen kyllä maantiellä aikas tasaista vauhtia, en vehtaa kaasun kanssa edestakaisin, kuten aika moni muu tuntuu vehtaavan.
        Tasaista satasta satasen aluueella ja pidän sitä vauhtia jopa 120km/h rajoitusalueella silloin, kun niitä aluieta sattuu matkan varrella olemaan. Ja 80km/h alueella tasaista vauhtia myöskin rajoituksen sallimissa rajoissa. Eli en seilaa esim 60-80km/h vauhdeissa vaan tasainen vauhti. Toki jos letkassa ajaa ja siinä sattuu olemaan näitä "hanuristeja", niin sille ei voi mitään. Toki silloin on jarrutettava tarpeen mukaan, jos edellä ajava(t) eivät osaa pitää tasaista matkavauhtia yllä.
        Ja jarrupoljin on kivikova yleensä kun autoni on seissyt esim yön yli parkkipaikalla, vetreytyy kylläkin kun ajoon lähtee. Eli on siinä jotain häikkää, tosin kävin tutulla korjaamolla tänään ja kehottivat seuraamaan tilannetta, vielä eivät koe tilannetta hälyttävänä.
        Tuohonhan ei ajotyyli vaikuta ja miten voisikaan, kun poljin "kovettuu" auton ollessa ajamatta useita tunteja.

        polkimen "kovettuminen" johtuu siitä että alipainetehostimesta katoaa alipaine kun moottori ei käy

        aivan normaalia siis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen saanut tuon Almerani joskus kuluttamaan jopa 9,70l/100km, mutta silloin ajoinkin kaupunkiajoa pahimpaan ruuhka-aikaan ilmastointi päällä.
        Mutta kesäaikaan keskikulutus on lähes poikkeuksetta pyörinyt 6,4-6,6l/100km tietämillä, talveksi nousee tosiaan litralla tai hieman ylikin. Ja ajelen kyllä maantiellä aikas tasaista vauhtia, en vehtaa kaasun kanssa edestakaisin, kuten aika moni muu tuntuu vehtaavan.
        Tasaista satasta satasen aluueella ja pidän sitä vauhtia jopa 120km/h rajoitusalueella silloin, kun niitä aluieta sattuu matkan varrella olemaan. Ja 80km/h alueella tasaista vauhtia myöskin rajoituksen sallimissa rajoissa. Eli en seilaa esim 60-80km/h vauhdeissa vaan tasainen vauhti. Toki jos letkassa ajaa ja siinä sattuu olemaan näitä "hanuristeja", niin sille ei voi mitään. Toki silloin on jarrutettava tarpeen mukaan, jos edellä ajava(t) eivät osaa pitää tasaista matkavauhtia yllä.
        Ja jarrupoljin on kivikova yleensä kun autoni on seissyt esim yön yli parkkipaikalla, vetreytyy kylläkin kun ajoon lähtee. Eli on siinä jotain häikkää, tosin kävin tutulla korjaamolla tänään ja kehottivat seuraamaan tilannetta, vielä eivät koe tilannetta hälyttävänä.
        Tuohonhan ei ajotyyli vaikuta ja miten voisikaan, kun poljin "kovettuu" auton ollessa ajamatta useita tunteja.

        On aivan ilmeistä että alipainejärjestelmässä on vuoto. Alipaine on yksi sytytysennakon säätöön vaikuttava tekijä. Myöhäisellä oleva sytytysennakko heikentää tehoa ja lisää kulutusta. Yleensä vuoto on kumiletkuissa. Letkut irti ja huolellinen tarkastelu, jos mahdollista paineistaen.
        Jarrujen laahaaminen on helppo tarkistaa. Auto nosturille ja käsin renkaita pyöräyttämään. Turha näitä on arvailla laahaako vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aivan ilmeistä että alipainejärjestelmässä on vuoto. Alipaine on yksi sytytysennakon säätöön vaikuttava tekijä. Myöhäisellä oleva sytytysennakko heikentää tehoa ja lisää kulutusta. Yleensä vuoto on kumiletkuissa. Letkut irti ja huolellinen tarkastelu, jos mahdollista paineistaen.
        Jarrujen laahaaminen on helppo tarkistaa. Auto nosturille ja käsin renkaita pyöräyttämään. Turha näitä on arvailla laahaako vai ei.

        Jarruista noin yleisesti. Parasta jarruhuoltoa on, että niitä käyttää ja ajoittain voimakkaasti. Välillä kannattaa jarrupoljinta pumpata, esim liikennevaloissa seistessä. Myös kässäriä kannattaa vedellä edes takaisin ajoittain auton seistessä
        Peruuttaa vauhdikkaasti ja painaa jarrua voimakkaasti, niin jarrut hakee uutta asentoa. Voi auttaa paloja kulumaan tasaisemmin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe