puheenollen. Miksi toitotetaan, ettei saa jättää vanhusta yksi, me yli 70v ollaan muka jo vanhuksia. Itse nautin nyt yksin olosta, onko se väärin? Syyllistetään läheisiä ihan turhaan, eri juttu jos on vakava sairaus. Annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan.
Yksinäisyydestä,
40
400
Vastaukset
- Anonyymi
Vanhukset sairastelee.
Näitähän piisaa tässä ei puhuta tosin iästä mitään:
https://yle.fi/a/74-20041296?origin=rss
Tämä kai tunnetuin tapaus, kysessä ei hirveen vanha tyyppi, muttei varsin poikanenkaan:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Maunulan_muumio
Sinällään ei ole siis kyse ihmisen yksinäisyyden tunteesta, ei kaikki koe itseään yksinäisiksi, vaikka itsekseen viihtyvätkin. Kyse on myös turvalllisuudesta ja yhteiskuntavastuustakin.
Monet kyllä potee yksinäisyyttäkin, oletan, monet sitten kyllä pelkäävätkin sitä. Mutta asia on myös laajempi, kaikki ei saa kotihoitoakaan vaikka tarvitsisivat jne.
=DW= - Anonyymi
Niin sinä ehkä tykkäät yksinäisyydestä, mutta enemmistö vanhuksista ei siitä tykkää kun pieninä annoksina
- Anonyymi
Terveet vanhukset kyllä itse voivat hakea suraa ja harrastuksia,
moni haluaaki elää jo vanhuuden päivänsä yksin,
elämä on eletty ja puoliso kuollu, vanhus ei jaksa enään suunitella parisuhteita mieluummin elää yksin viimeset vuodet varsinki jos luoja on antanu jokeenki terveen elämän vielä vanhoilla päivilläki,
eri asia on jos on sairastunu ja tullu avuttomaksi,
silloin jonkilainen ulkopuolinen apu on tarpeellista,
asiaan kuuluvaa, - Anonyymi
just näin se on
- Anonyymi
Itse ainakin nautin yksinäisyydestä täysin siemauksin. Jokainen ns. yksinäinen päivä on kuin lahja.
- Anonyymi
samat sanat ja jos haluaa läheiset seurata on watsappi, et on hengissä jos heitä huolettaa, elää ja antaa muidenkin elää on hyvä sanonta
- Anonyymi
Joo, läheiset voi seurata vaikka Whatsappin kautta, mutta kun kaikilla ei ole niitä läheisiä tai ystäviä.
- Anonyymi
Ilman ihmisten seuraa tulee mökkihöperöksi.
- Anonyymi
Ei tule. Olen aito ihmisvihaaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tule. Olen aito ihmisvihaaja.
Taidat narrata. Jos olisit aito ihmisvihaaja, etkä kaipaisi toisia ihmisiä, niin et kirjoittaisi tänne.
kylmätotuus
- Anonyymi
Hesassa löytyi kuollut mies, joka oli ollut kuolleena 7 kk.
Beng- Anonyymi
Uutinen,mista tiiät?
- Anonyymi
Seuraa on jos asuu vaikka pääkaupunkiseudulla, näkee ihmisiä todella, eri juttu jos mummonmökissä korvessa eli ei voi verrata.
- Anonyymi
no kaikilla ei ole läheisiä ja ystäviä, mutta se ei tarkoita kaikkia vanhoja
- Anonyymi
höperöksi ei tule vanhanakaan, jos on itsensä kanssa sinut, turhaa peloittelua
- Anonyymi
"Jos on itsensä kanssa sinut" hehe hyvähän se tietysti on,
mutta pitäiskö sitten seurustella itsensä kanssa niinkuin
Mika Häkkinen ?
"Jos sä ajat"
"Jos sul on plääni"
"Jos sul on huono keli"
tarkoittaen itseään.
- Anonyymi
vanhana aivot on timanttia, eri juttu jos on muistisairaus ja kaikille voi tulla sairauksia, mutta kaikki ei ole sairaita
- Anonyymi
pakonomainen ihmisten kanssa oleminen ei ole aitoa, siksi turha siitä vouhkata, ihanaa oloa itsenne kanssa myös muiden ihmisten jos haluaa
- Anonyymi
"pakonomainen ihmisten kanssa oleminen"
Harrastaako joku sellaistakin ?
Ennemminkin on "pakonomaista yksinoloa". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"pakonomainen ihmisten kanssa oleminen"
Harrastaako joku sellaistakin ?
Ennemminkin on "pakonomaista yksinoloa".Huvittavaa luettavaa sinänsä näiltä jotka niin rakastavat yksin oloa, siinä näkyy epätietoisuus ihmisestä todella oikein hyvin.
Hoitoalalla työtään tehnyt ihminen on nähnyt elämän varrella, mitä se pakotettu yksinäisyys tekee ihmisille. Tarinoita on satoja näistä asioista.
Joten miksi yleensä aloittaa aihe joka on monelle ihmiselle asia joka on vaikea.
Täytyy sentään olla jokin ongelma taustalla kun uhotaan rakastavansa yksinäisyyttä niin kovasti.
Ihminen on lauma eläin, ja siihen kuuluu osana toisten ihmisten läsnäolo , siis enemmän sairasta on huudella miten rakastaa niin kovasti yksinäisyyttään, siihenkin on lääketieteellinen diagnoosi .
Yksinäisyyttä rakastava ihminen ei ole mitenkään malliesimerkki ihmisyydestä.
Joten annetaan kaikkien kukkien kukkia, meitä on moneksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huvittavaa luettavaa sinänsä näiltä jotka niin rakastavat yksin oloa, siinä näkyy epätietoisuus ihmisestä todella oikein hyvin.
Hoitoalalla työtään tehnyt ihminen on nähnyt elämän varrella, mitä se pakotettu yksinäisyys tekee ihmisille. Tarinoita on satoja näistä asioista.
Joten miksi yleensä aloittaa aihe joka on monelle ihmiselle asia joka on vaikea.
Täytyy sentään olla jokin ongelma taustalla kun uhotaan rakastavansa yksinäisyyttä niin kovasti.
Ihminen on lauma eläin, ja siihen kuuluu osana toisten ihmisten läsnäolo , siis enemmän sairasta on huudella miten rakastaa niin kovasti yksinäisyyttään, siihenkin on lääketieteellinen diagnoosi .
Yksinäisyyttä rakastava ihminen ei ole mitenkään malliesimerkki ihmisyydestä.
Joten annetaan kaikkien kukkien kukkia, meitä on moneksi.Yksinäisyys ja yksin oleminen ovat kaksi eri asiaa.
Viihdyn hyvin yksin ollessani ja tarvitsen omaa aikaa, mutta tarvitsen myös toisten ihmisten seuraa.
En usko kenenkään rakastavan yksinäisyyttä, mutta tiedän monen rakastavan yksin olemista. Moni ihminen myös pelkää yksin oloa, koska silloin voi joutua pohtimaan "syntyjä syviä".
Yksinäisyys on suuri ongelma Suomessa ja se kasvaa koko ajan.
kylmätotuus
- Anonyymi
vai niin
- Anonyymi
Entä jos on satavee ja useamman jätöksen kokenut?
https://youtu.be/yv5YgL3SkX8 - Anonyymi
Yli kymmenen vuoden omaishoitajana olon jälkeen jäin totaalisesti yksin. Oli vain tyhjiä huoneita ja muistoja vaan.
Ensimmäinen kesä oli sopeutumista uuteen, tunsin itseni totaalisen yksinäiseksi. Kävin hautausmaalla usein, luostarissa kirkossa ja olin hiljentyneenä sielläkin.
Se oli kesä 2019, 2020 tuli karanteeni Suomeenkin. 2021 kesämökillä, samoin 2022. Elin etsijän aikaa. Halusin eroon nautintoaineita ja se kesti aikansa.
Kesä 2023 tuntuu oikealta kesältä pitkästä aikaa. Balsamia haavoihin jotka arpeutuvat.- Anonyymi
Kaikkea hyvää sinulle sydämestäni !
- Anonyymi
Olen vähn yli 70v.yksinäisyttä on monen laista.Ei imisen omaa syytä aina.usein syistetään yksinäinen .Omat ystävät ja tärkeät ihmiset kuoli korona aikana mutta ei koronaan yht 25 henkilöä.Mukaan joukoon mahtui sisko veli ja mies ystäväni joka oli elämässäni 21-22v,Joten kovin hiljaista on elämäni.Hiljaisutta lisää kun en juo viiniä,en kaljaa.Haluan kohdata ihmiset ulona.Koti kun osaan yksinkin olla aamun virkuna illan torkuna.En ole ihminen joka olisi Instagram / F.B. Tietoinen valintani oma ei älypuhelin.Rahaa ihmisuhteet.Joten ulkoilen yksin paljon päivittäin säällä kuin sällä läpi vuoden ajat. Pidän kiinni uni rytmi ja ruoka rytmi.Halitsen rahan käytön.Tarkoitaa en shoppaile,en risteile,en loma matkoja tee.Joskus olisi mukavaa kun joku edes kysyisi mitä sinulle oikeasti kuuluu? Kukaan ei kysynyt menetysteni jälkeen.Ihmisellä kun joku kuolee hänet jätetän yksin.Saa rauhassa surra. Oneksi löysin ilmaset senjori jumpat.On kesän tauolla. Aloin hiihtää 3 vuotta sitten niveriko polvillani.Hitaasti hartaasti pikku lähi metsä itäHelsinki.Sukset oli naftalissa ja monot joku 30 v.sama kauno luistimet. Yksin toki.Aika kuluu.Eli luistelen ,Kaikea voi tehdä yksin.Joskus tuntuu puulta.Ulkoilun ansiosta uskon nukun hyvin.
- Anonyymi
Minusta kirjoitit tuohon sen oleellisen; osata olla yksin.
Jos on elänyt hyvin paljon toisille, toiminut toisten hyväksi ensisijaisesti itsensä unohtaen, sallien vain välttämättömän, on selviö, että melko yllätyksellistä huomata nauttivansa siitä omasta olosta.
Toki sen sallii 'rikkoutuvan' esim. lapsen ja lapsenlapsen taholta.
Eihän sitä jaksa asioita samoin kuin esim.15 vuotta sitten. Se täytyy itselle sallia.
Muiden ihmisten kanssa ja joukkoon menon voi päättää itse. Pidän muista ihmisistä ja vaikka pienestä höpöttelystä.
Kotiini kutsun, kun kutsun.
Beng
Noita ilmaisia seniorijumppapisteitä voisi olla enemmän ympäri käpykylääni ja lähellä, ettei julkisella tarvitse vääntöytyä toiselle puolelle kylää.
Siinä ei ole oikein mitään vitsiä.
- Anonyymi
Tänään on perheen naisten taideilta, ikähaarukka 9-50 v. ja minä. Tulevat arvioimaan tauluani, onko hyvä, sopiiko kokonaisuuteen. Siinä sivussa iltapalaa, iso mustikka piirakka, leipäjuustoa ja voileipäkeksejä päällisineen. Ja kuulumiset tietenkin.
Seura on elintärkeä minulle, mutta pari-kolme päivää viikossa yksin on myös välttämätön. Siinä järjestelen ajatukseni lukemisen, oleilun ja ristikon lomassa. - Anonyymi
Tuota juuri tarkoitinkin, et välillä on hyväkin olla yksin, pidän kyllä ihmisistä. Asia loppuun käsitelty t.aloittaja
- Anonyymi
Haloooo,,
oikein TV:ssä ihmeteltiin yksieläjiä
onko normaalia elää yksin ???????
olipa törkeä loukkaus
vanhuksia leskiä kohtaan,
työelämä ja lapsi perhe tehty yhteiskunnalle,
avio 40-60 vuotta takana,
vieläkö pitäisi jaksaa perustaa u u s i pari suhde huh,
vaikka vanhusta ei enään kiinosta samat asiat kuin nuorena,
eikä edes kykene samoin kuin nuorena,
TV ohjelma
oli törkeä loukkaus ja i h m e t t e l y ä yksin asuvia vanhuksia kohtaan, - Anonyymi
Sitä paitsi suurin osa ihmisistä on tyhmiä, etten ainakaan itse jaksa heidän seuraansa. Älykkäät keskustelukumppanit ovat harvassa.
- Anonyymi
Päihteitä käyttäviä "ystäviä" kyllä olis, mutta kun sellaista on kokenut, parempi elää yksin. Miksi ei saisi olla ja elää yksin?, olen kokenut parisuhteessa väkivaltaa ja pettämistä, taloudellista väkivaltaa, sitäkö pitäs haluta ja eikö se ole ihmeellistä miten niin voi elää.
- Anonyymi
TV ohjelma oli törkeä loukkaus,
selkeästi kokemattoman ihmisen aikaansaanos,
ihmisen joka EI itse ole kokenu kymmenien vuosin kestävää avioliittoa,
eikä lapsiperhe elämää, eikä muitakaan perheelisten aviollisia, taloudellisia , mahdolista väkivaltaisuutta,
kyllä kaiken tämän kokeneilla PITÄÄ olla OIKEUS valita yksin asuminen edes oman turvallisuuden takia,
kuinka tv ohjelma KEHTASI kyseenalaistaa yksin asuvan
omaa valintaa
elää yksin loppuelämä,
jakasmisen jopa turvallisuudenki takia, - Anonyymi
Samat sanat, erilaisia elämänkokemuksia on ja kaikilla ei sama, inuakin loukkas tuo juttu todella.
- Anonyymi
korjaan: minuakin.
- Anonyymi
Juuuu , hemmo saa elää kuten haluaa
- Anonyymi
Kaikki saa elää kuin haluaa, eikä kaikki yksinasuvat ole perheettömiä, vanhanakin mielummin yksin kun ongelmaisen ihmisen kanssa. Vastuu on itsellä aina ja kukaan ei määrää miten elää.
- Anonyymi
12:04
Juu komppaan.
Itsenäisen ihmisen kirjoitus.
Beng
- Anonyymi
Kalkkeutunut kumppanuuteen. Olen.
Kotioloissa asiat kulkevat omia latujaan. Meillä kummallakin on omat harrastuksemme. Vaimolle kolmesti viikossa. Minulla kuudesti.
Yhteisiä perhetuttavia mutta myös omia. Vaimolla entiset työkaverit.
Minun vanhat, hyvät kaverini ovat vaihtaneet hiippakuntaa jo aikoja sitten.
Harrastuskaverieni kanssa laitamme asiat kohdalleen viidesti viikossa. Kuudes päiväni on sunnuntai jonka muut tuntuvat pyhittävän.
Mutta. Ei oikeastaan mitenkään yllättävä ankeus. Yksin matkustaminen. Tai ei oikeastaan matkustaminen vaan kahden viikon oleilu yksin Espanjan asunnollamme. Vaimoni ollessa estyneenä ja hänen häätämänään.
1970 alkaen olemme olleet yhteisillä matkoilla noin 18 kuukautta.
En osannut ajatella miten hölmöä on yksin luumuilu.
Kaverin puuttuessa painoni putosi kahdessa viikossa 5 kiloa.
Olin aina tehnyt 1986 hankkimallamme asunnolla kaikki sapuskat. Nyt en viitsinyt ja ulkona syöminen oli sattuman varaista vaikka kuppiloita on heti oven ulkopuolella.
Ensimmäinen viikko meni vielä rentoutuessa mutta toinen viikko alkoi saamaan sisällöltää epäterveellisiä piirteitä.
Aikanaan, vaimoni tehdessä tyttöjen matkoja, oli kotonakin kolkko asua. Varsinkin heräämiset aamuisin ilman viereistä tuhinaa oli kolkkoa.
Ilmeisesti unen läpi oli aistinut normaalisti elinkumppanin tuplatäkin nykimisen tai jotain vastaavaa.
Ken yksin makaa, hän nuhaa saa! - Anonyymi
parisuhteessakin voi olla enempi yksin kuin ilman parisuhdetta, kokemusta on eli kaikilla omat kuviot ja ei voi verrata
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092433
- 412372
- 1232266
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241888- 411846