Karvatuppien punajäkälästä kokemuksia

Anonyymi-ap

Hei!

Minulla on todettu karvatuppien punajäkälä päänahassa. Hoitona Oxiklorin ja kortisoniliuos (kaksi viikkoa käyttöä, kaksi taukoa ja sit jatkuu taas). Näin toistaiseksi.

Onko täällä muita, joilla sama sairaus? Mikä hoito on auttanut? Mikä pahentaa?

15

1136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuosta taudista ei tietoa, mutta toi kortisoniliuos niin siinä on pitkä litania sivuvaikutuksia. Kuukasvoisuus yksi.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Te, joilla on punajäkälää päässä, onko hiukset lähteneet, vai pysyneet?
      Minulta on hiukset lähteneet, ja punajäkälän näköistä ihottumaa tulee päänahkaan ajoittain. Siis välillä nousee näkyviin, välillä rauhoittuu.
      Punajäkälää ei ole kohdallani todettu, tosin ei ole tutkittukaan.
      Kyselen vain, kun olisi kiva tietää, mikä omalla kohdallani on vaikuttanut hiustenlähtöön.

      • Anonyymi

        Hei!

        Minulla hiukset harventuneet, ja juuri karvatuppien punajäkälä tuota aiheuttaa, valitettavasti pysyvästi. Tavallinen punajäkälä on hieman erilainen, ja siihä minulla ei ole tietoa.

        T. Ap


    • Anonyymi

      Miten se todettiin sulla? Mulla hiukset harventuneet paljon ja päänahka kutiaa hullunlailla.

    • Anonyymi

      Mulla myös todettu vuos sitte. Oxiklorin käytössä. Hiukset vetäytyy.. saa nähä miten kovaa vauhtia etenee.
      Miten sulla kasvaa tukkaa?

    • Anonyymi

      Minulla on sama tauti ja lääkitys. Näytteellä varmistettu. Pelkkä kortisoniliuos ei poistanut kaikkea punajäkälää päänahasta joten nyt syön myös Oxiklorinia, joka aiheuttaa jonkin verran pahoinvointia. Harmi vain, kun hiukset vähenee. Onneksi on ollut sen verran paksu tukka, että ei vielä ihan kalju ole.
      Suussa on samaa jäkälää, joka on parantunut kortisonilla. Kynsissä näkyy viiruja, varmaankin samaa punajäkälää. Korvakäytävä oirehtii myös ajoittain, syynä voi olla punajäkälä.

      • Anonyymi

        Onko sinulla tilanne tämän lääkityksen avulla rauhoittunut? Ettei etene yhtä paljon? Olet siis saanut tällä Oxiklorinilla punajäkälän päänahasta pois?

        Olen itse harkinnut myös ko lääkettä jos tämä kortisoni ei poista punajäkälää päänahasta.

        Onko sinulla ollut kauan tämä tauti?
        Itse sain vasta tietää tämän diagnoosin ja on ollut aika raskasta henkisesti käsitellä asiaa kun pelko hiuksien menettämisestä on iso.


    • Anonyymi

      Hei, epäilen vahvasti että minulla on karvatuppien punajäkälä päänahassa. Paksut hiukseni ovat harventuneet epätasaisesti päälaelta ja päänahkaa punoittaa ja sattuu ja hiustuppien ympärillä valkoisia ”rinkuloita” (samanlaisen näköisiä kuin kaikissa kuvissa mitä netistä aiheeseen liittyen löytyy). Ongelma on, kun olen vuoden ajan käynyt kahdella lääkärillä, kumpikin sivuutti omat epäilykseni sanomalla että päänahkani on vain tulehtunut. Toinen joka diagnosoi sen ensin väärin seborreaksi. Kortisooniliuoksista ei ole ollut mitään apua. Osaatteko sanoa lääkäriä joka olisi perehtynyt kyseiseen sairauteen. Alkaa olla epätoivoinen olo kun hiukset harvenee läntikkäästi ja selkeät oireet. Tuntuu vaan ettei oteta tosissaan.

      • Anonyymi

        Kävin oireideni vuoksi ihotautilääkärillä. Otettiin koepala ja siitä tuli viikossa vastaus: arpeuttava alopecia, joka sopii punajäkälään. Suosittelen lämpimästi ihotautilääkärikäyntiä, koska tämä tauti ei parane vaan etenee, mutta oikealla lääkityksellä sitä voi hidastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin oireideni vuoksi ihotautilääkärillä. Otettiin koepala ja siitä tuli viikossa vastaus: arpeuttava alopecia, joka sopii punajäkälään. Suosittelen lämpimästi ihotautilääkärikäyntiä, koska tämä tauti ei parane vaan etenee, mutta oikealla lääkityksellä sitä voi hidastaa.

        Olen käynyt kahdella eri ihotautilääkärillä ja siksi tämä turhauttaakin kun pitäisi kuulemma olla kunnon kaljuja länttejä että voidaan ottaa koepala… vaikka tätäkin olen pyytänyt. Ihotautilääkäri vaan totesi että selvästi päänahkani on tulehtunut että tulehdus näkyy varmasti koepalassa mutta ei sen spesifimpää. Ihmettelin kyllä tätä. Pitääkö tässä odottaa että kaikki hiukset tippuu päästä ennenkun aletaan ottamaan tosissaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käynyt kahdella eri ihotautilääkärillä ja siksi tämä turhauttaakin kun pitäisi kuulemma olla kunnon kaljuja länttejä että voidaan ottaa koepala… vaikka tätäkin olen pyytänyt. Ihotautilääkäri vaan totesi että selvästi päänahkani on tulehtunut että tulehdus näkyy varmasti koepalassa mutta ei sen spesifimpää. Ihmettelin kyllä tätä. Pitääkö tässä odottaa että kaikki hiukset tippuu päästä ennenkun aletaan ottamaan tosissaan

        Hei,
        Itselläni diagnosoitiin myös väärin seborreaksi noin 4-vuotta sitten. Tilanne paransi eikä vaivannut 3-vuoteen. Kunnes vuoden taas oireillut päänahassa. Minulla myös hiukset ohentuneet siitä mitä ne on ollut esim 5-vuotta sittten. Vielä ei selviä laikkuja tai kalkuja kohtia. Viikko sitten kävin ihitautilääkärillä joka totesi nyt päänahkani perusteella tämän olevan karvatupen punajäkälää. Ensin käytin kortisoniliuosta 4 vko , 1vko liuosta 1viikko väliä. Nyt käytössä sama liuos 4viikkoa putkeen ja päänahkaa rauhoittava liuos. Olen itse miettinyt pyytäväni toiselta ihotautilääkäriltä myös mielipidettä. Stressi kuulema pahentaa tilannetta, eli mahdollisimman harmooninen tilanne voisi auttaa. Onko kenellekään kokemusta kortisonitabletti hoidosta ja muista lääkkeistä tämän kohdalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,
        Itselläni diagnosoitiin myös väärin seborreaksi noin 4-vuotta sitten. Tilanne paransi eikä vaivannut 3-vuoteen. Kunnes vuoden taas oireillut päänahassa. Minulla myös hiukset ohentuneet siitä mitä ne on ollut esim 5-vuotta sittten. Vielä ei selviä laikkuja tai kalkuja kohtia. Viikko sitten kävin ihitautilääkärillä joka totesi nyt päänahkani perusteella tämän olevan karvatupen punajäkälää. Ensin käytin kortisoniliuosta 4 vko , 1vko liuosta 1viikko väliä. Nyt käytössä sama liuos 4viikkoa putkeen ja päänahkaa rauhoittava liuos. Olen itse miettinyt pyytäväni toiselta ihotautilääkäriltä myös mielipidettä. Stressi kuulema pahentaa tilannetta, eli mahdollisimman harmooninen tilanne voisi auttaa. Onko kenellekään kokemusta kortisonitabletti hoidosta ja muista lääkkeistä tämän kohdalla?

        Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Kävellessä nopeasti kirjoitin tämän. Toivottavasti saisi vertaistukea ja jakaa kokemuksia ko.taudista.
        Tiedättekö ketään jolla tauti olisi ”pysähtynyt” oikealla hoidolla?


      • Anonyymi

        Hei,
        Eilen kävin ihotautilääkärillä, kun hiukseni ovat lähteneet otsalta jo tosi paljon . Huomasin hiusteni alkavan harventua jo viisi vuotta sitten. Kampaaja sanoi, että monilla naisilla hiukset harvenevat iän myötä. Tyydyin siihen ja hankin peruukin. Eilen sitten kävin aurinkokeratoosin takia lääkärillä ja samalla näytin hiuksiani. Diagnoosi tuli heti, eli suomeksi karvatupen punajäkälä autoimmuunitauti. Minulla on jo se tilanne, että rajuja hoitoja ei aloiteta, vaan peruukki on paras hoito. Hän kirjoitti lähetteen julkisen puolen ihotautilääkärille, jotta saan maksusitoumuksen peruukkeihin.Toki sain päänahkaan kutinaa hoitavaa ainetta. Lääkäri oli Terveystalolla vastaanottava Sampsa Kauppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,
        Eilen kävin ihotautilääkärillä, kun hiukseni ovat lähteneet otsalta jo tosi paljon . Huomasin hiusteni alkavan harventua jo viisi vuotta sitten. Kampaaja sanoi, että monilla naisilla hiukset harvenevat iän myötä. Tyydyin siihen ja hankin peruukin. Eilen sitten kävin aurinkokeratoosin takia lääkärillä ja samalla näytin hiuksiani. Diagnoosi tuli heti, eli suomeksi karvatupen punajäkälä autoimmuunitauti. Minulla on jo se tilanne, että rajuja hoitoja ei aloiteta, vaan peruukki on paras hoito. Hän kirjoitti lähetteen julkisen puolen ihotautilääkärille, jotta saan maksusitoumuksen peruukkeihin.Toki sain päänahkaan kutinaa hoitavaa ainetta. Lääkäri oli Terveystalolla vastaanottava Sampsa Kauppi.

        Mä kävin taas ihotautilääkärillä jossa 2 ihotautilääkäriä tutki päätäni kun ensimmäinen ei ollut ihan varma mikä siinä oli. Kumpikaan ei oikein osannut sanoa että mikä päätäni vaivaa ja sanoivat etteivät koepalaakaan tohdi ottaa kun siitä jäisi ikävä jälki. Eli nyt kai vaan täytyy odottaa että hiuksia tippuu enemmän että voidaan alkaa koepalaa ottaa…


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe