Hei!
Minulla on todettu karvatuppien punajäkälä päänahassa. Hoitona Oxiklorin ja kortisoniliuos (kaksi viikkoa käyttöä, kaksi taukoa ja sit jatkuu taas). Näin toistaiseksi.
Onko täällä muita, joilla sama sairaus? Mikä hoito on auttanut? Mikä pahentaa?
Karvatuppien punajäkälästä kokemuksia
19
2213
Vastaukset
- Anonyymi
Tuosta taudista ei tietoa, mutta toi kortisoniliuos niin siinä on pitkä litania sivuvaikutuksia. Kuukasvoisuus yksi.
- Anonyymi
Jos punajäkälä tulee koronapiikin jälkeen siitä on saatava heti lääkärin kirjaus papereihin. Muuten jää korvaukset saamatta.
Autoimmuunitaudit on yleistymään päin.
https://www.fine.fi/ota-yhteytta/ratkaisutietokanta/ratkaisu/fine-049078.html - Anonyymi
Te, joilla on punajäkälää päässä, onko hiukset lähteneet, vai pysyneet?
Minulta on hiukset lähteneet, ja punajäkälän näköistä ihottumaa tulee päänahkaan ajoittain. Siis välillä nousee näkyviin, välillä rauhoittuu.
Punajäkälää ei ole kohdallani todettu, tosin ei ole tutkittukaan.
Kyselen vain, kun olisi kiva tietää, mikä omalla kohdallani on vaikuttanut hiustenlähtöön.- Anonyymi
Hei!
Minulla hiukset harventuneet, ja juuri karvatuppien punajäkälä tuota aiheuttaa, valitettavasti pysyvästi. Tavallinen punajäkälä on hieman erilainen, ja siihä minulla ei ole tietoa.
T. Ap
- Anonyymi
Miten se todettiin sulla? Mulla hiukset harventuneet paljon ja päänahka kutiaa hullunlailla.
- Anonyymi
Mulla myös todettu vuos sitte. Oxiklorin käytössä. Hiukset vetäytyy.. saa nähä miten kovaa vauhtia etenee.
Miten sulla kasvaa tukkaa? - Anonyymi
Minulla on sama tauti ja lääkitys. Näytteellä varmistettu. Pelkkä kortisoniliuos ei poistanut kaikkea punajäkälää päänahasta joten nyt syön myös Oxiklorinia, joka aiheuttaa jonkin verran pahoinvointia. Harmi vain, kun hiukset vähenee. Onneksi on ollut sen verran paksu tukka, että ei vielä ihan kalju ole.
Suussa on samaa jäkälää, joka on parantunut kortisonilla. Kynsissä näkyy viiruja, varmaankin samaa punajäkälää. Korvakäytävä oirehtii myös ajoittain, syynä voi olla punajäkälä.- Anonyymi
Onko sinulla tilanne tämän lääkityksen avulla rauhoittunut? Ettei etene yhtä paljon? Olet siis saanut tällä Oxiklorinilla punajäkälän päänahasta pois?
Olen itse harkinnut myös ko lääkettä jos tämä kortisoni ei poista punajäkälää päänahasta.
Onko sinulla ollut kauan tämä tauti?
Itse sain vasta tietää tämän diagnoosin ja on ollut aika raskasta henkisesti käsitellä asiaa kun pelko hiuksien menettämisestä on iso.
- Anonyymi
Hei, epäilen vahvasti että minulla on karvatuppien punajäkälä päänahassa. Paksut hiukseni ovat harventuneet epätasaisesti päälaelta ja päänahkaa punoittaa ja sattuu ja hiustuppien ympärillä valkoisia ”rinkuloita” (samanlaisen näköisiä kuin kaikissa kuvissa mitä netistä aiheeseen liittyen löytyy). Ongelma on, kun olen vuoden ajan käynyt kahdella lääkärillä, kumpikin sivuutti omat epäilykseni sanomalla että päänahkani on vain tulehtunut. Toinen joka diagnosoi sen ensin väärin seborreaksi. Kortisooniliuoksista ei ole ollut mitään apua. Osaatteko sanoa lääkäriä joka olisi perehtynyt kyseiseen sairauteen. Alkaa olla epätoivoinen olo kun hiukset harvenee läntikkäästi ja selkeät oireet. Tuntuu vaan ettei oteta tosissaan.
- Anonyymi
Kävin oireideni vuoksi ihotautilääkärillä. Otettiin koepala ja siitä tuli viikossa vastaus: arpeuttava alopecia, joka sopii punajäkälään. Suosittelen lämpimästi ihotautilääkärikäyntiä, koska tämä tauti ei parane vaan etenee, mutta oikealla lääkityksellä sitä voi hidastaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävin oireideni vuoksi ihotautilääkärillä. Otettiin koepala ja siitä tuli viikossa vastaus: arpeuttava alopecia, joka sopii punajäkälään. Suosittelen lämpimästi ihotautilääkärikäyntiä, koska tämä tauti ei parane vaan etenee, mutta oikealla lääkityksellä sitä voi hidastaa.
Olen käynyt kahdella eri ihotautilääkärillä ja siksi tämä turhauttaakin kun pitäisi kuulemma olla kunnon kaljuja länttejä että voidaan ottaa koepala… vaikka tätäkin olen pyytänyt. Ihotautilääkäri vaan totesi että selvästi päänahkani on tulehtunut että tulehdus näkyy varmasti koepalassa mutta ei sen spesifimpää. Ihmettelin kyllä tätä. Pitääkö tässä odottaa että kaikki hiukset tippuu päästä ennenkun aletaan ottamaan tosissaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen käynyt kahdella eri ihotautilääkärillä ja siksi tämä turhauttaakin kun pitäisi kuulemma olla kunnon kaljuja länttejä että voidaan ottaa koepala… vaikka tätäkin olen pyytänyt. Ihotautilääkäri vaan totesi että selvästi päänahkani on tulehtunut että tulehdus näkyy varmasti koepalassa mutta ei sen spesifimpää. Ihmettelin kyllä tätä. Pitääkö tässä odottaa että kaikki hiukset tippuu päästä ennenkun aletaan ottamaan tosissaan
Hei,
Itselläni diagnosoitiin myös väärin seborreaksi noin 4-vuotta sitten. Tilanne paransi eikä vaivannut 3-vuoteen. Kunnes vuoden taas oireillut päänahassa. Minulla myös hiukset ohentuneet siitä mitä ne on ollut esim 5-vuotta sittten. Vielä ei selviä laikkuja tai kalkuja kohtia. Viikko sitten kävin ihitautilääkärillä joka totesi nyt päänahkani perusteella tämän olevan karvatupen punajäkälää. Ensin käytin kortisoniliuosta 4 vko , 1vko liuosta 1viikko väliä. Nyt käytössä sama liuos 4viikkoa putkeen ja päänahkaa rauhoittava liuos. Olen itse miettinyt pyytäväni toiselta ihotautilääkäriltä myös mielipidettä. Stressi kuulema pahentaa tilannetta, eli mahdollisimman harmooninen tilanne voisi auttaa. Onko kenellekään kokemusta kortisonitabletti hoidosta ja muista lääkkeistä tämän kohdalla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Itselläni diagnosoitiin myös väärin seborreaksi noin 4-vuotta sitten. Tilanne paransi eikä vaivannut 3-vuoteen. Kunnes vuoden taas oireillut päänahassa. Minulla myös hiukset ohentuneet siitä mitä ne on ollut esim 5-vuotta sittten. Vielä ei selviä laikkuja tai kalkuja kohtia. Viikko sitten kävin ihitautilääkärillä joka totesi nyt päänahkani perusteella tämän olevan karvatupen punajäkälää. Ensin käytin kortisoniliuosta 4 vko , 1vko liuosta 1viikko väliä. Nyt käytössä sama liuos 4viikkoa putkeen ja päänahkaa rauhoittava liuos. Olen itse miettinyt pyytäväni toiselta ihotautilääkäriltä myös mielipidettä. Stressi kuulema pahentaa tilannetta, eli mahdollisimman harmooninen tilanne voisi auttaa. Onko kenellekään kokemusta kortisonitabletti hoidosta ja muista lääkkeistä tämän kohdalla?Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Kävellessä nopeasti kirjoitin tämän. Toivottavasti saisi vertaistukea ja jakaa kokemuksia ko.taudista.
Tiedättekö ketään jolla tauti olisi ”pysähtynyt” oikealla hoidolla? - Anonyymi
Hei,
Eilen kävin ihotautilääkärillä, kun hiukseni ovat lähteneet otsalta jo tosi paljon . Huomasin hiusteni alkavan harventua jo viisi vuotta sitten. Kampaaja sanoi, että monilla naisilla hiukset harvenevat iän myötä. Tyydyin siihen ja hankin peruukin. Eilen sitten kävin aurinkokeratoosin takia lääkärillä ja samalla näytin hiuksiani. Diagnoosi tuli heti, eli suomeksi karvatupen punajäkälä autoimmuunitauti. Minulla on jo se tilanne, että rajuja hoitoja ei aloiteta, vaan peruukki on paras hoito. Hän kirjoitti lähetteen julkisen puolen ihotautilääkärille, jotta saan maksusitoumuksen peruukkeihin.Toki sain päänahkaan kutinaa hoitavaa ainetta. Lääkäri oli Terveystalolla vastaanottava Sampsa Kauppi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Eilen kävin ihotautilääkärillä, kun hiukseni ovat lähteneet otsalta jo tosi paljon . Huomasin hiusteni alkavan harventua jo viisi vuotta sitten. Kampaaja sanoi, että monilla naisilla hiukset harvenevat iän myötä. Tyydyin siihen ja hankin peruukin. Eilen sitten kävin aurinkokeratoosin takia lääkärillä ja samalla näytin hiuksiani. Diagnoosi tuli heti, eli suomeksi karvatupen punajäkälä autoimmuunitauti. Minulla on jo se tilanne, että rajuja hoitoja ei aloiteta, vaan peruukki on paras hoito. Hän kirjoitti lähetteen julkisen puolen ihotautilääkärille, jotta saan maksusitoumuksen peruukkeihin.Toki sain päänahkaan kutinaa hoitavaa ainetta. Lääkäri oli Terveystalolla vastaanottava Sampsa Kauppi.Mä kävin taas ihotautilääkärillä jossa 2 ihotautilääkäriä tutki päätäni kun ensimmäinen ei ollut ihan varma mikä siinä oli. Kumpikaan ei oikein osannut sanoa että mikä päätäni vaivaa ja sanoivat etteivät koepalaakaan tohdi ottaa kun siitä jäisi ikävä jälki. Eli nyt kai vaan täytyy odottaa että hiuksia tippuu enemmän että voidaan alkaa koepalaa ottaa…
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tosissaan oteta, vaikka lähtisi koko pää irti.
- Anonyymi
Hei mulla alko oireet helmikuussa 24m. Polttelua fyysistä kovaa kipua ja punoitusta kaikki väittää että seberrooinen mutta ei varmasti ole, tukkaa lähteny 70% kaikkialta, 3 ihotautien erikoisidioottia käynyt läpi koepala otettiin takaa kun sanoin että kohta ollaan junan viemää. 11.7 tulee tulos ottivat takaa.. vittu kun suomessa ei osata päänahan sairauksia diagnosoida oikein. Kunnon lääkäri tietäisi jo mikä on homman nimi. Onko teillä suositella lääkäriä joka tietää näistä enemmän? Paha stressi ollut myös isän kuoleman jälkeen niin helppo se on lääkärin diagnosoida TE. Mulla ei ole mitään laikkuja mutta diffuusi lichen planopilaris voi olla. Nuo odottaa vaan selvää laikkua.. jeff donovan tietäisi jo mikä on kyseessä harmi vain kun kanadaan ei tästä nyt lähdetä
- Anonyymi
Hei, epäilen että minulla on myös diffuusinen versio tästä… saitko vastausta tai löytyikö mitä koepalasta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei, epäilen että minulla on myös diffuusinen versio tästä… saitko vastausta tai löytyikö mitä koepalasta?
11.7 koepala tuloksesta ei löytynyt mitään muuta kuin hyvin hentoinen perifolliculaarinen tulehdus. viime perjantaina reijitin toisen koepalan ja odotellaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387735Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381945Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251910- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4889Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 34802