Aortan läpän vuoto

Anonyymi-ap

Minulla ultrattiin mokoma muutama vuosi sitten.
Lekuri sanoi, ettei se haittaa kuntoilua.
Olen nyt 80v ja vuoto on ilmeisesti pahentunut koska kaikesta kuormituksesta, varsinkin reisiin kohdistuvasta palautuminen on onnetonta.
Kävin vuodon vuoksi tk-lääkärillä. Kyseinen boris tai jevgeni tms. ei piitnnut siitä mitään vaan laittoi keuhkoröntgeniin. Ei ollut vkaa.

Lekurit ja tippaiitat eivät vaivaudu hahmottamaan kokonaisuutta.
Vuotava läppä haittaa kuntoilua ja vähentynyt kuntoilu aiheuttaa verenpaineen nousua joka vaatii lääkitystä.
Läppä kuntoon jommalla kummalla kahdesta menetelmästä ja vanha ukko voisi jatkaa kuntoilua ilman painelääkitystä ja pysyisi lihaksistoltaan täysipainoisessa kunnossa.
Liian vaikea ymmärtää vai itkevätkö hyödyn lyhytaikaisuutta?
Kaiken lisäksi eläkevakuutusyhtiön velvoite luultavasti jatkuisi muutamalla vuodella.

5

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aiheuttaako vuotava aortanläppä tuollaisia oireita jalkoihin, joita kuvailet? Omalla kohdalla on myös niin, että jalat väsyvät nopeasti etenkin yläreisien alueelta ja myös nivelet ovat kipeytyneet reisien yläosasta. Aortan laajentuma todettu noin 2,5 vuotta sitten ja tilanne pahentunut jatkuvasti. Ja muitakin oireita on.

      • Anonyymi

        Normaalissa 500m kävelyssä alkavat reidet jäykistymään.
        Eräs minua vuotta vanhempi kaverini pääsi läppäleikkaukseen kun läkähtyi loivassa ylämäessä.
        Hoikka kaveri joka ei koskaan tupakoinut. Ei edes nuoruudessaan.

        Reidet reagoivat voimakkaimmin. Kun salilla prässään yläkroppaa. Esimerkiksi leuanvetoja, istumasoutua 10:n sarjoina yli 3 min palautuksella, vatsaa.
        Salilta lähtiessä treeni tuntuu reisissä.

        Olen harkinnut lähetteen hankkimista yksityiseltä ultraukseen. Näkyisi ainakin onko pelkoni ja tuntemukseni vuodon pahenemisesta perusteltua.

        Vielä muutama vuosi sitten ennen kyykky- ja maastavetotreeniä otin alkulämpimän soutelemalla 3 - 5 minuuttia. Nykyisin tuollaisen lämmittelyn jälkeen ei koivilla pysty tekemään mitään kunnollista muistuttavaakaan.
        Mavessa ja kyykyissä lyhyitä 3:n sarjoja +3 minuutin palautuksin.

        Mutta, ennen kaikkea, häiritsee enenevässä määrin arkielämää.
        Esimerkiksi hissitön talo, 46 askelmaa.
        3 vuotta sitten, kyykky- ja maastavetotreeni jälkeen, nousin raput 2 askelmaa kerrallaan.
        Kokeilen joskus mutta pidän käteni kaiteen tuntumassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalissa 500m kävelyssä alkavat reidet jäykistymään.
        Eräs minua vuotta vanhempi kaverini pääsi läppäleikkaukseen kun läkähtyi loivassa ylämäessä.
        Hoikka kaveri joka ei koskaan tupakoinut. Ei edes nuoruudessaan.

        Reidet reagoivat voimakkaimmin. Kun salilla prässään yläkroppaa. Esimerkiksi leuanvetoja, istumasoutua 10:n sarjoina yli 3 min palautuksella, vatsaa.
        Salilta lähtiessä treeni tuntuu reisissä.

        Olen harkinnut lähetteen hankkimista yksityiseltä ultraukseen. Näkyisi ainakin onko pelkoni ja tuntemukseni vuodon pahenemisesta perusteltua.

        Vielä muutama vuosi sitten ennen kyykky- ja maastavetotreeniä otin alkulämpimän soutelemalla 3 - 5 minuuttia. Nykyisin tuollaisen lämmittelyn jälkeen ei koivilla pysty tekemään mitään kunnollista muistuttavaakaan.
        Mavessa ja kyykyissä lyhyitä 3:n sarjoja 3 minuutin palautuksin.

        Mutta, ennen kaikkea, häiritsee enenevässä määrin arkielämää.
        Esimerkiksi hissitön talo, 46 askelmaa.
        3 vuotta sitten, kyykky- ja maastavetotreeni jälkeen, nousin raput 2 askelmaa kerrallaan.
        Kokeilen joskus mutta pidän käteni kaiteen tuntumassa.

        Onko tuollainen todellakin aorttaläpän vuodon oire? Itsellä sama ongelma jaloissa ja lisäksi nivelkivut ilmaantuneet reisiin ja jänteissä myös oireita käsissä ja jaloissa. Kävely alkaa olla vaikeaa, mutta vaikea saada lääkäreiltä diagnoosia, tai edes pääsyä kokonaisvaltaisempiin tutkimuksiin.


    • Anonyymi

      Oletkohan avaaja jo saanut varmuuden siitä, että nuo oireesi johtuvat aortan läpän vuodosta? Tai kuinka varma ja vakuuttunut olet itse siitä, että johtuvat siitä syystä? Olen etsiskellyt lääketieteellistä tietoa suomen kielellä netistä, mutta jostain syystä sydänvikojen ja jalkakipujen yhteyttä ei useinkaan edes mainita. Olisko sinulla jotain tietoa vaikkapa muilla kielillä?

    • Anonyymi

      Onkohan avaajalle jo selvinnyt mistä jalkojen väsymysoireet johtuvat?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8296
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe