Uskonpuhdistus Sahaja Yogaan

a.s.v

Kumma, ettei SY:aan ole vielä syntynyt herätysliikkeitä. Siis eikö olisi hienoa, jos SY:sta olisi tarjolla vaikkapa parikymmentä eri versiota, aivan kuten muissakin uskonnoissa. Siinä saisi jokainen valita mieleisensä, omien taipumustensa mukaan. Toista laitaa edustaisi tämä nykyinen versio ja toisessa ääripäässä olisi hyvin karsittu tavan tahvojen SY, jossa ei tulla pyhimyksiksi. Ja sitten kaikkea siltä väliltä.

Yksi versio voisi olla sellainen johon jopa nuo viinaa kittaavat, seksuaalisia ”perversioita” ynnä muita vajavaisuuksia omaavat ihmiset olisivat tervetulleita, ilman vaatimusta muuttua miksikään. Siis ihan tavallisille ihmisille, joista ei tule ei sitten tekemälläkään mitään pyhimyksiä. Eikä olisi edes tarkoitus tulla. Sitten sellainen versio tavallisille yksinkertaisille ihmisille täällä protestanttisessa Pohjolassa, jossa olisi vain pelkkä meditaatio ja usko kaikkialla olevaan Voimaan, ei mitään yksinkertaiselle ihmiselle käsittämättömiä taikatemppuja, ei jumalanpalveluksia.

Nythän SY:n harjoittajien määrä on pieni, ainakin Suomessa. Jos tarjolla olisi vähemmän vaativia vaihtoehtoja, niin kokonaisuutena itseoivaltaneiden ja sitä tilaa ylläpitävien lukumäärä voisi nousta huomattavasti. Tosin tietysti ”taso” laskisi. Mutta eikö se kuitenkin veisi ihmiskunnan evoluutiota eteenpäin?

Eri versioiden ollessa tarjolla harvempi itseoivaltanut jäisi ilman yhteisöä, kollektiivia. Epäpuhtaammillakin, egoistisilla, yksilöllisyyttä korostavilla, ajattelevilla, keskustelua haluavilla jne. ihmisillä olisi myöskin mahdollisuus.

11

741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilgrim_2005

      >>Epäpuhtaammillakin, egoistisilla, yksilöllisyyttä korostavilla, ajattelevilla, keskustelua haluavilla jne. ihmisillä olisi myöskin mahdollisuus.

      • Pilgrim_2005

      • a.s.v

        En tarkoittanut rinnastaa epäpuhtautta ja keskustelua! Aloin luetteloimaan inhimillisiä piirteitä, heikkouksia ja vahvuuksia; epäpuhtaus oli heikkous ja keskustelu vahvuus.

        Tarkoitin, että näille heikkouksille TAI vahvuuksille olisi tilaa noissa eri versioissa, niitä omaavia ihmisiä ei oman porukan taholta leimattaisi ja tuomittaisi. Paitsi tietysti sitten nämä eri herätysliikkeet toisiaan :-)

        Vaihtoehdot voisivat olla rikkaus. Lopullinen kollektiivinen yhteys tulisi sitten joskus hamassa tulevaisuudessa.

        Listasi esimerkkikarsinoista oli hyvä!


      • Pilgrim_2005
        a.s.v kirjoitti:

        En tarkoittanut rinnastaa epäpuhtautta ja keskustelua! Aloin luetteloimaan inhimillisiä piirteitä, heikkouksia ja vahvuuksia; epäpuhtaus oli heikkous ja keskustelu vahvuus.

        Tarkoitin, että näille heikkouksille TAI vahvuuksille olisi tilaa noissa eri versioissa, niitä omaavia ihmisiä ei oman porukan taholta leimattaisi ja tuomittaisi. Paitsi tietysti sitten nämä eri herätysliikkeet toisiaan :-)

        Vaihtoehdot voisivat olla rikkaus. Lopullinen kollektiivinen yhteys tulisi sitten joskus hamassa tulevaisuudessa.

        Listasi esimerkkikarsinoista oli hyvä!

        Huomenta A.S.V.

        Mietin eilen illalla tuota että koenko tarvitsevani kollektiivia; ja meditoin siinä olohuoneen sohvalla, ja kuuntelin vaibreissoneita hiljaisuudessa. Kuulin sisältä..vastauksen..

        Ei. En edes halua mennä tuonne s.joogien kollektiiveihin. Koen ne pinnallisiksi. Se vastaus mitä kuulin oli; sahaja kollektiivi tarvitsee enemmän minua ja minunkaltaisia, kuin itse tarvitsen kollektiivia. Mulla ei ole halua mennä sinne haukuttavaksi ja syytettäväksi, se halu on kuollut.

        Ehkä odotan anteeksipyyntöä. Vinkkinä tässä, että Venäjä on rehabilitoinut bolsevikkien aikoinaan tuomitsemia ihmisiä. Idealistisessa kiihkossa tulee tehtyä kaikenlaista tyhmää. En niinkään kaipaa uskonpuhdistusta, vaikka usein tulee mieleen että oon ehkä kuin SY:n marttiluther.

        Se olisi ensi askel, että suvaittaisiin inhimillinen rikkaus; että sahaja yoga olisi kuin kukkaketo jossa kaikenlainen lahjakkuus kukkisi, omasta ominaislaadusta tinkimättä. Olisi kissankello, lemmikki, vadelma, päivänkakkaroita, ruiskukkia, kataja, ohdakkeita ja apiloita, niinkuin luonnolliseen järjestykseen kuuluu. Karsinat ja kloonaus on.... not so good.

        Mutta, ehkä tässä voisi jatkaa siitä missä Adi Shakti Forumilla kuukausi sitten olimme, ennenkuin moderaatorit antoivat luudan lakaista. Eilen kun katsoin niin vain moderaattorit postittavat; ja rukoilevat että joku s.joogi kirjoittaisi!

        Niin. Eräs s.yogini otti esiin erään yogin kundalinikokemuksen. Tän s.yogin nimi on Ishmael. ( Tietysti se ei ole oikea nimi, eihän minunkaan oikea nimi ole "Pilgrim". ) Minä en olisi ollut halukas tuohon keskusteluun, se oli tän yoginin aloite, ja menin sitten puolustamaan häntä. Olin lähettänyt tuolle yoginille "Ishmaelin päiväkirjan", koska hän sitä itse pyysi. Yogini oli lukenut tuon tekstin, ja kokeillut vaibreissoneita, ja sanoi että se on aito kokemus. Ehdotimme että sahaja yogien pitäisi kaikkien lukea tämä Ishmaelin päiväkirja.

        Siinä kuvataan periaatteessa mitä tapahtuu nirvikalpa samadhin jälkeen. Ishmael sanoi että nirvikalpa samadhi ei ole mikään lopullinen päämäärä, vaan on kuin odotushuone. Hän myös varoitti monta kertaa, että suuri osa s.yogeja ei ehkä tule saavuttamaan nirvikalpa samadhia. Varsinkaan jos he unohtavat oman henkensä, ja riehaantuvat syyttelemään ja vainoamaan sellaisia sahaja yogeja jotka ovat henkisesti korkeammalla. Kateus on se syy, miksi he vainoavat. Toinen syy on pelko.

        Ainakin itse koen, nyt, kun silloin tällöin käyn sahaja kollektiivissa, että mua pelätään. En tiedä miksi. Ehkä he kokevat että vapaa ihminen on pelottava, arvaamaton; en osaa sanoa.

        Tossa mun profiilissa on meiliosoite, miksen sitä voisi lähettää Ishmaelin päiväkirjoja jos joku haluaa tutustua. Se on ehkä esikuva, mitä me tavalliset joogit voimme joku päivä saavuttaa. Sellaisena pidän itse tuota päiväkirjaa.

        JSM!


      • Pilgrim_2005
        Pilgrim_2005 kirjoitti:

        Huomenta A.S.V.

        Mietin eilen illalla tuota että koenko tarvitsevani kollektiivia; ja meditoin siinä olohuoneen sohvalla, ja kuuntelin vaibreissoneita hiljaisuudessa. Kuulin sisältä..vastauksen..

        Ei. En edes halua mennä tuonne s.joogien kollektiiveihin. Koen ne pinnallisiksi. Se vastaus mitä kuulin oli; sahaja kollektiivi tarvitsee enemmän minua ja minunkaltaisia, kuin itse tarvitsen kollektiivia. Mulla ei ole halua mennä sinne haukuttavaksi ja syytettäväksi, se halu on kuollut.

        Ehkä odotan anteeksipyyntöä. Vinkkinä tässä, että Venäjä on rehabilitoinut bolsevikkien aikoinaan tuomitsemia ihmisiä. Idealistisessa kiihkossa tulee tehtyä kaikenlaista tyhmää. En niinkään kaipaa uskonpuhdistusta, vaikka usein tulee mieleen että oon ehkä kuin SY:n marttiluther.

        Se olisi ensi askel, että suvaittaisiin inhimillinen rikkaus; että sahaja yoga olisi kuin kukkaketo jossa kaikenlainen lahjakkuus kukkisi, omasta ominaislaadusta tinkimättä. Olisi kissankello, lemmikki, vadelma, päivänkakkaroita, ruiskukkia, kataja, ohdakkeita ja apiloita, niinkuin luonnolliseen järjestykseen kuuluu. Karsinat ja kloonaus on.... not so good.

        Mutta, ehkä tässä voisi jatkaa siitä missä Adi Shakti Forumilla kuukausi sitten olimme, ennenkuin moderaatorit antoivat luudan lakaista. Eilen kun katsoin niin vain moderaattorit postittavat; ja rukoilevat että joku s.joogi kirjoittaisi!

        Niin. Eräs s.yogini otti esiin erään yogin kundalinikokemuksen. Tän s.yogin nimi on Ishmael. ( Tietysti se ei ole oikea nimi, eihän minunkaan oikea nimi ole "Pilgrim". ) Minä en olisi ollut halukas tuohon keskusteluun, se oli tän yoginin aloite, ja menin sitten puolustamaan häntä. Olin lähettänyt tuolle yoginille "Ishmaelin päiväkirjan", koska hän sitä itse pyysi. Yogini oli lukenut tuon tekstin, ja kokeillut vaibreissoneita, ja sanoi että se on aito kokemus. Ehdotimme että sahaja yogien pitäisi kaikkien lukea tämä Ishmaelin päiväkirja.

        Siinä kuvataan periaatteessa mitä tapahtuu nirvikalpa samadhin jälkeen. Ishmael sanoi että nirvikalpa samadhi ei ole mikään lopullinen päämäärä, vaan on kuin odotushuone. Hän myös varoitti monta kertaa, että suuri osa s.yogeja ei ehkä tule saavuttamaan nirvikalpa samadhia. Varsinkaan jos he unohtavat oman henkensä, ja riehaantuvat syyttelemään ja vainoamaan sellaisia sahaja yogeja jotka ovat henkisesti korkeammalla. Kateus on se syy, miksi he vainoavat. Toinen syy on pelko.

        Ainakin itse koen, nyt, kun silloin tällöin käyn sahaja kollektiivissa, että mua pelätään. En tiedä miksi. Ehkä he kokevat että vapaa ihminen on pelottava, arvaamaton; en osaa sanoa.

        Tossa mun profiilissa on meiliosoite, miksen sitä voisi lähettää Ishmaelin päiväkirjoja jos joku haluaa tutustua. Se on ehkä esikuva, mitä me tavalliset joogit voimme joku päivä saavuttaa. Sellaisena pidän itse tuota päiväkirjaa.

        JSM!

        Johdantona voi lukea tuon aika järjettömän keskustelun. Siinä syytökset lentää. Tässä, kuten monessa muussakin sahaja yogaan liittyvässä asiassa pätee se, että ex/anti-s.joogeilta saa asiallisinta informaatiota; he kun ymmärtävät sananvapauden periaatteet. Siis, tämä sivu on antisahajayogin pitämä.

        Kooks:

        Conversations of the Insane, the Inane, the Profane and the Lame-Brained

        What follows is a chilling on-line conversation between Sahaja Yogis that took place in 2003.
        http://sahajacult.com/articles/kooks.htm


      • ja kuulit?
        Pilgrim_2005 kirjoitti:

        Huomenta A.S.V.

        Mietin eilen illalla tuota että koenko tarvitsevani kollektiivia; ja meditoin siinä olohuoneen sohvalla, ja kuuntelin vaibreissoneita hiljaisuudessa. Kuulin sisältä..vastauksen..

        Ei. En edes halua mennä tuonne s.joogien kollektiiveihin. Koen ne pinnallisiksi. Se vastaus mitä kuulin oli; sahaja kollektiivi tarvitsee enemmän minua ja minunkaltaisia, kuin itse tarvitsen kollektiivia. Mulla ei ole halua mennä sinne haukuttavaksi ja syytettäväksi, se halu on kuollut.

        Ehkä odotan anteeksipyyntöä. Vinkkinä tässä, että Venäjä on rehabilitoinut bolsevikkien aikoinaan tuomitsemia ihmisiä. Idealistisessa kiihkossa tulee tehtyä kaikenlaista tyhmää. En niinkään kaipaa uskonpuhdistusta, vaikka usein tulee mieleen että oon ehkä kuin SY:n marttiluther.

        Se olisi ensi askel, että suvaittaisiin inhimillinen rikkaus; että sahaja yoga olisi kuin kukkaketo jossa kaikenlainen lahjakkuus kukkisi, omasta ominaislaadusta tinkimättä. Olisi kissankello, lemmikki, vadelma, päivänkakkaroita, ruiskukkia, kataja, ohdakkeita ja apiloita, niinkuin luonnolliseen järjestykseen kuuluu. Karsinat ja kloonaus on.... not so good.

        Mutta, ehkä tässä voisi jatkaa siitä missä Adi Shakti Forumilla kuukausi sitten olimme, ennenkuin moderaatorit antoivat luudan lakaista. Eilen kun katsoin niin vain moderaattorit postittavat; ja rukoilevat että joku s.joogi kirjoittaisi!

        Niin. Eräs s.yogini otti esiin erään yogin kundalinikokemuksen. Tän s.yogin nimi on Ishmael. ( Tietysti se ei ole oikea nimi, eihän minunkaan oikea nimi ole "Pilgrim". ) Minä en olisi ollut halukas tuohon keskusteluun, se oli tän yoginin aloite, ja menin sitten puolustamaan häntä. Olin lähettänyt tuolle yoginille "Ishmaelin päiväkirjan", koska hän sitä itse pyysi. Yogini oli lukenut tuon tekstin, ja kokeillut vaibreissoneita, ja sanoi että se on aito kokemus. Ehdotimme että sahaja yogien pitäisi kaikkien lukea tämä Ishmaelin päiväkirja.

        Siinä kuvataan periaatteessa mitä tapahtuu nirvikalpa samadhin jälkeen. Ishmael sanoi että nirvikalpa samadhi ei ole mikään lopullinen päämäärä, vaan on kuin odotushuone. Hän myös varoitti monta kertaa, että suuri osa s.yogeja ei ehkä tule saavuttamaan nirvikalpa samadhia. Varsinkaan jos he unohtavat oman henkensä, ja riehaantuvat syyttelemään ja vainoamaan sellaisia sahaja yogeja jotka ovat henkisesti korkeammalla. Kateus on se syy, miksi he vainoavat. Toinen syy on pelko.

        Ainakin itse koen, nyt, kun silloin tällöin käyn sahaja kollektiivissa, että mua pelätään. En tiedä miksi. Ehkä he kokevat että vapaa ihminen on pelottava, arvaamaton; en osaa sanoa.

        Tossa mun profiilissa on meiliosoite, miksen sitä voisi lähettää Ishmaelin päiväkirjoja jos joku haluaa tutustua. Se on ehkä esikuva, mitä me tavalliset joogit voimme joku päivä saavuttaa. Sellaisena pidän itse tuota päiväkirjaa.

        JSM!

        >>Mietin eilen illalla tuota että koenko tarvitsevani kollektiivia; ja meditoin siinä olohuoneen sohvalla, ja kuuntelin vaibreissoneita hiljaisuudessa. Kuulin sisältä..vastauksen..

        Ei. En edes halua mennä tuonne s.joogien kollektiiveihin. Koen ne pinnallisiksi. Se vastaus mitä kuulin oli; sahaja kollektiivi tarvitsee enemmän minua ja minunkaltaisia, kuin itse tarvitsen kollektiivia. Mulla ei ole halua mennä sinne haukuttavaksi ja syytettäväksi, se halu on kuollut.>>


        Kukakohan siellä sulle jutteli?

        Eikös Shri Mataji ole sanonut, että jos et ole kollektiivinen, jos tunnet olosi huonoksi muiden joogien seurassa, niin tiedä että sinussa on jokin vialla.

        Taisi olla Ekadesha Rudra puhe.


      • Pilgrim_2005
        ja kuulit? kirjoitti:

        >>Mietin eilen illalla tuota että koenko tarvitsevani kollektiivia; ja meditoin siinä olohuoneen sohvalla, ja kuuntelin vaibreissoneita hiljaisuudessa. Kuulin sisältä..vastauksen..

        Ei. En edes halua mennä tuonne s.joogien kollektiiveihin. Koen ne pinnallisiksi. Se vastaus mitä kuulin oli; sahaja kollektiivi tarvitsee enemmän minua ja minunkaltaisia, kuin itse tarvitsen kollektiivia. Mulla ei ole halua mennä sinne haukuttavaksi ja syytettäväksi, se halu on kuollut.>>


        Kukakohan siellä sulle jutteli?

        Eikös Shri Mataji ole sanonut, että jos et ole kollektiivinen, jos tunnet olosi huonoksi muiden joogien seurassa, niin tiedä että sinussa on jokin vialla.

        Taisi olla Ekadesha Rudra puhe.

        >>Eikös Shri Mataji ole sanonut.


      • tiinuli
        ja kuulit? kirjoitti:

        >>Mietin eilen illalla tuota että koenko tarvitsevani kollektiivia; ja meditoin siinä olohuoneen sohvalla, ja kuuntelin vaibreissoneita hiljaisuudessa. Kuulin sisältä..vastauksen..

        Ei. En edes halua mennä tuonne s.joogien kollektiiveihin. Koen ne pinnallisiksi. Se vastaus mitä kuulin oli; sahaja kollektiivi tarvitsee enemmän minua ja minunkaltaisia, kuin itse tarvitsen kollektiivia. Mulla ei ole halua mennä sinne haukuttavaksi ja syytettäväksi, se halu on kuollut.>>


        Kukakohan siellä sulle jutteli?

        Eikös Shri Mataji ole sanonut, että jos et ole kollektiivinen, jos tunnet olosi huonoksi muiden joogien seurassa, niin tiedä että sinussa on jokin vialla.

        Taisi olla Ekadesha Rudra puhe.

        Minussa on vikaa ja lähdin sen takia kollektiivista.

        Pujissa oli kuitenkin joskus ihan kivaa olla kun kaikkien huomio poikkeuksetta oli pujassa. Kaikkien huomio oli hengessä ei toisten keskeneräisyyksissä. Oikeastaan vaibreissontasolla läsnäoloni oli vain hyväksi kollektiiville, kuka ei olisi voinut tehdä paremmilla ja iloisemmilla vaibreissoneilla puja-valmistelujakaan? Joku muu kun siihen tuli säheltään niin alkoi vaibreissonit alentua.

        Nämä on vaikeita asioita, kuka on hyvä ja kuka ei kun toista voi vähän epätäydellisempi ei-joogi kohdella kauniisti ja kunnioittavasti. Sellainen, joka käyttää sydäntään.


      • ovelasti?
        Pilgrim_2005 kirjoitti:

        >>Eikös Shri Mataji ole sanonut.

        Kiersitkös nyt ovelasti koko aiheen?

        Jos kaikki muut ovat väärässä ja sinä olet oikeassa, niin hei hetkinen...

        ...ole hyvä ja anna itsellesi mahdollisuus.


        Mitä muuten ajattelet noista Shri Matajin sanoista tuossa aikaisemmin - suhteessa sinuun ja juttuihisi?
        Jos nyt hetkeksi ollaan välittämättä siitä että Shri Mataji on sanonut ettei tulisi aloittaa lausetta jne..


      • Pilgrim_2005
        ovelasti? kirjoitti:

        Kiersitkös nyt ovelasti koko aiheen?

        Jos kaikki muut ovat väärässä ja sinä olet oikeassa, niin hei hetkinen...

        ...ole hyvä ja anna itsellesi mahdollisuus.


        Mitä muuten ajattelet noista Shri Matajin sanoista tuossa aikaisemmin - suhteessa sinuun ja juttuihisi?
        Jos nyt hetkeksi ollaan välittämättä siitä että Shri Mataji on sanonut ettei tulisi aloittaa lausetta jne..

        ..sinä sitten olet? Meinaatko että omistat Jumalan?

        Ei oo pojan egolla rajaa. Eiks ala jo huimaan?


      • Pilgrim_2005
        ja kuulit? kirjoitti:

        >>Mietin eilen illalla tuota että koenko tarvitsevani kollektiivia; ja meditoin siinä olohuoneen sohvalla, ja kuuntelin vaibreissoneita hiljaisuudessa. Kuulin sisältä..vastauksen..

        Ei. En edes halua mennä tuonne s.joogien kollektiiveihin. Koen ne pinnallisiksi. Se vastaus mitä kuulin oli; sahaja kollektiivi tarvitsee enemmän minua ja minunkaltaisia, kuin itse tarvitsen kollektiivia. Mulla ei ole halua mennä sinne haukuttavaksi ja syytettäväksi, se halu on kuollut.>>


        Kukakohan siellä sulle jutteli?

        Eikös Shri Mataji ole sanonut, että jos et ole kollektiivinen, jos tunnet olosi huonoksi muiden joogien seurassa, niin tiedä että sinussa on jokin vialla.

        Taisi olla Ekadesha Rudra puhe.

        >>Eikös Shri Mataji ole sanonut, että jos et ole kollektiivinen, jos tunnet olosi huonoksi muiden joogien seurassa, niin tiedä että sinussa on jokin vialla. Taisi olla Ekadesha Rudra puhe.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4653
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe