Autopalot lisääntyneet

Anonyymi-ap

Autoja on alkanut palaa harva se päivä , olis kiva tietää onko sähköautoja vai polttomoottori autoja ?

137

2466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täältähän on hyvä kysyä!?

      • Anonyymi

        SDP:n ÄäriVasemmistolaiset Punikit ja MyrkynVihreät Vihaa autoja !
        niiltä vois kysästä, vaikka pakoon ne luikkii kuitenkin, kuten aina


      • Anonyymi

        Kerroppa mistä sitten pitää kysyä !


      • Anonyymi

        Tietenkin on nämähän ovat vain mielipideasioita joita voidaan käsitellä ihan missä tahansa, koska mielipiteillä ei ole lopulta mitään merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SDP:n ÄäriVasemmistolaiset Punikit ja MyrkynVihreät Vihaa autoja !
        niiltä vois kysästä, vaikka pakoon ne luikkii kuitenkin, kuten aina

        Oles kommunisti nyt vaiti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oles kommunisti nyt vaiti!

        Riistäjä ruoskalla selkään kun soittaa…


    • Anonyymi

      Koita kuukkelista.

    • Anonyymi

      Eiköhän ne pitkälti ole sähköautoja, mutta niistä ei haluta jostain syystä puhua, kun olemme vihreässä siirtymässä.Sähköauton akku palaa vaikka olisi veden alla, niin ovat vaikeita se takia sammuttaa ja saattavat syttyy uudestaan viellä parin päivänkin päästä. Palaessaan savukaasut on erittäin myrkyllisiä.Nykyiset palopuvut ei pysty suojaamaan kyseiseltä savukaasulta.Hankalaa on myös,jos auto syttyy palamaan, niin ovia etkä ikkunoita saa välttämättä auki, kun kaikki on sähkötoimisia. Ikkunavasara kannattaa pitää aina mukana turvallisuuden vuoksi.

      • Anonyymi

        Sähköautojen palot on todella harvinaisia.
        Kummasti autopalot lisääntyy aina kun tulee lama ja ihmisiltä alkaa rahat loppua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen palot on todella harvinaisia.
        Kummasti autopalot lisääntyy aina kun tulee lama ja ihmisiltä alkaa rahat loppua.

        Suhteutetaan palot auto määrään, niin ollaan sähköauto paloissa aika korkealla. Sama on kolari tilastot suhteutettuna auto kantaan, niin ovat kärjessä sähköautot kolareissa. Vakuutus yhtiön tilastoissa on kolarissa useammin, joka perustuu hyvään kiihtyvyyteen ja huonoon ajotaitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen palot on todella harvinaisia.
        Kummasti autopalot lisääntyy aina kun tulee lama ja ihmisiltä alkaa rahat loppua.

        Toi ei pidä paikkaansa, jos seurataan ulkomaitten sähköauto kantaa ja siellä olevia autopaloja. Suomessa hybridi autot on palo herkkiä. Niissä usein akusto on auton sisätiloissa ilman jäähdytystä ja ne pääsee kuumenemaan liikaa.Täyssähköautoissa akut auton pohjassa jossa esim Tesla kierrättää jäähdytysnestettä. No siellä kun keraamilaakerin stefa alkaa vuotamaan, niin nesteet pääsee öljyn sekaan ja voitelu ei toimi sen jälkeen.Teslassa on auton pohjassa akuston sivuissa venttiilit ilmakanavassa jonne akku paine purkaantuu lämmetessään, mutta suomen teillä tämä kyseinen lista täytyy suomen savi ja hiekalla täyteen ja tukkii kyseiset ilman poisto reijät. Kondessivesi pääsee myös syntymään akuston etu seinämään minne lumi ja loska lentää talvella. Akut on lämpösiä seinän toisella puolen, 0niin syntyy kosteus akuston sisään joka on tulipalo riski jossain vaiheessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen palot on todella harvinaisia.
        Kummasti autopalot lisääntyy aina kun tulee lama ja ihmisiltä alkaa rahat loppua.

        https://vm.tiktok.com/ZGJVvENrP/ Tuolla, jos olet kyydissä ja etkä pääse ulos, kun akut ei anna virtaa lukoille eikä ikkunat toimi niin sopia toivoo että palokunta saa nopeasti ikkunan hajoitettua. Tämä tilanne ja olemme esim. sivu tiellä, niin käy kyllä kuskille kohtalokkaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen palot on todella harvinaisia.
        Kummasti autopalot lisääntyy aina kun tulee lama ja ihmisiltä alkaa rahat loppua.

        On sähkärien palot harvinaisia, kun niitä on vain murto-osa. Mitä ny muutama on julkaistu, useimmat salataan.

        Viime viikolla luin ihan suomalaisen automäärä arvioinnin, millä ajellaan.
        Sähkärit ja hybridit 7%, polttomoottorit 93%.

        No hirveitä lööppejä sähkärimyynti kasvanut tyyliin 500%. Mikähän laskukaava on kyseessä?


      • Anonyymi

        Nyky autoissa niin sähkö kuin polttomoottori autoissakin , on kaikenmaailman hilavitkutinta ja härpäkettä joista ainakin puolet on täysin turhia , eikä vian tullessa muuta kuin lavetilla merkkikorjaamoon . Sitäpaitsi sähköiset osat maksaa maltaita !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sähkärien palot harvinaisia, kun niitä on vain murto-osa. Mitä ny muutama on julkaistu, useimmat salataan.

        Viime viikolla luin ihan suomalaisen automäärä arvioinnin, millä ajellaan.
        Sähkärit ja hybridit 7%, polttomoottorit 93%.

        No hirveitä lööppejä sähkärimyynti kasvanut tyyliin 500%. Mikähän laskukaava on kyseessä?

        https://vm.tiktok.com/ZGJq9YSe5/ sähköauto tonkin palon aiheutti ja kaverit joutuva hyppii mereen. Muistettava, että sen palokaasut tappaa nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen palot on todella harvinaisia.
        Kummasti autopalot lisääntyy aina kun tulee lama ja ihmisiltä alkaa rahat loppua.

        https://vm.tiktok.com/ZGJq4sYdE/ Kuuma Taksi.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen palot on todella harvinaisia.
        Kummasti autopalot lisääntyy aina kun tulee lama ja ihmisiltä alkaa rahat loppua.

        Sähköautojen määrään nähden, sähkäripalot ovat jo menneet polttomoottoriautojen palojen ohi. Vajaa kaks viikkoa sitten muuten uutisoitiin, että edelleen 93% ajelee perinteisellä polttomoottoriautolla ja sähkäreiden osuus on vain 7%. Tosin media suitsuttaa tyyliin "sähkäreiden myynti nousi 200%" eli kaksi oli erehtynyt ostamaan, mutta prosentit on komeita.
        Sähkäri on muuten hankala sammuttaa, hyvin hankala, mutta polttomoottoria ei. Lisäksi ja se tärkein, jos sattuu kolari, jossa toinen osapuoli on sähkäri, pahimmassa tapauksessa molemmat, en todellakaan menisi koskemaan eli auttamaan. En koskisi tikullakaan sähkäriin.
        Mikäs paatti merellä palaakaan? Epäily, että sähkäri syttynyt. Jos todellakin on noin, ei sähkäreitä saa ottaa laivaan, ei missään nimessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyky autoissa niin sähkö kuin polttomoottori autoissakin , on kaikenmaailman hilavitkutinta ja härpäkettä joista ainakin puolet on täysin turhia , eikä vian tullessa muuta kuin lavetilla merkkikorjaamoon . Sitäpaitsi sähköiset osat maksaa maltaita !

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/27967151-56e6-4171-bfed-705273dae4e9 Kalliita autoja korjata kolari tapauksessa, jos ei nyt ole palannut koko auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://vm.tiktok.com/ZGJq9YSe5/ sähköauto tonkin palon aiheutti ja kaverit joutuva hyppii mereen. Muistettava, että sen palokaasut tappaa nopeasti.

        Ei muuten aiheuttanut. Tai saattoihan joku sähköauto käydä palon sytyttämässä ja sitten palannut omalle kannelleen mikä ei palanut lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyky autoissa niin sähkö kuin polttomoottori autoissakin , on kaikenmaailman hilavitkutinta ja härpäkettä joista ainakin puolet on täysin turhia , eikä vian tullessa muuta kuin lavetilla merkkikorjaamoon . Sitäpaitsi sähköiset osat maksaa maltaita !

        https://vm.tiktok.com/ZGJsU6EX7/ Tossa näkee kuinka pienestä pohja osumasta menee akku sähköautossa.


      • Anonyymi

        "Eiköhän ne pitkälti ole sähköautoja,"

        Päinvastoin, rakas ystävä. Sähköautopalot ovat paljon harvinaisempia kuin polttomoottoriautojen palot. Sähköautopalot ovat kuitenkin vakavampia niiden huonon sammutettavuuden vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suhteutetaan palot auto määrään, niin ollaan sähköauto paloissa aika korkealla. Sama on kolari tilastot suhteutettuna auto kantaan, niin ovat kärjessä sähköautot kolareissa. Vakuutus yhtiön tilastoissa on kolarissa useammin, joka perustuu hyvään kiihtyvyyteen ja huonoon ajotaitoon.

        Selvää totuudenvastaista misinformaatioita - tutustupa tilastoihin, ennen kuin väität mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sähkärien palot harvinaisia, kun niitä on vain murto-osa. Mitä ny muutama on julkaistu, useimmat salataan.

        Viime viikolla luin ihan suomalaisen automäärä arvioinnin, millä ajellaan.
        Sähkärit ja hybridit 7%, polttomoottorit 93%.

        No hirveitä lööppejä sähkärimyynti kasvanut tyyliin 500%. Mikähän laskukaava on kyseessä?

        "On sähkärien palot harvinaisia, kun niitä on vain murto-osa."

        Jopa suhteutettuna autokantaan sähköautot palavat harvoin. Typerät ihmiset eivät vain ymmärrä tätä, koska lähinnän vain sähköautopalot pääsevät lööppeihin. Paloherkin tyyppi on hybridi, koska siinä on sekä polttp- että sähkövoimanlähteet. Niitä suhteellisesti palaa hieman useammin kuin polttomoottoriautoja. Täyssähköautot palavat suhteellisen harvoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eiköhän ne pitkälti ole sähköautoja,"

        Päinvastoin, rakas ystävä. Sähköautopalot ovat paljon harvinaisempia kuin polttomoottoriautojen palot. Sähköautopalot ovat kuitenkin vakavampia niiden huonon sammutettavuuden vuoksi.

        https://youtu.be/xs6_7iG_8O0?si=WnqUT94fnT6fifGs Niimpä sitä luullaan ja se luulo on väärä ja sytyttää viellä laivoja tuleen ja polttaa viellä polttomoottoriautotkin laivasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://youtu.be/xs6_7iG_8O0?si=WnqUT94fnT6fifGs Niimpä sitä luullaan ja se luulo on väärä ja sytyttää viellä laivoja tuleen ja polttaa viellä polttomoottoriautotkin laivasta.

        Sähkömersun akut siellä alla palanneet ja viellä on ytyä viikkojen jälkeenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten aiheuttanut. Tai saattoihan joku sähköauto käydä palon sytyttämässä ja sitten palannut omalle kannelleen mikä ei palanut lainkaan.

        https://youtu.be/xs6_7iG_8O0?si=WnqUT94fnT6fifGs Sähkömersun akut roikkuu auton alta.


    • Anonyymi

      Olen aikeissa ensi kesäksi ostaa uudemman puoleisen sähköauton, tuossa tulikin hyvää faktaa näin naispuoliselle. Onko näissä uusissa ja minkä merkkisissä tullut vastaan ongelmia.

      • Anonyymi

        On.


      • Anonyymi

        Kalliita leluja !


      • Anonyymi

        Yksinkertaistetaan asia niin esim. Otetaan vaikka parranajo kone tai kodin akkuimuri, niin uutena on toiminta aikaa vaikka kuinka.Mitä on 2-5 vuoden päästä, niin hyvä, että saat parran ajettua, kun akku tyhjenee nopeasti ja sama on akkuimuri käyttö aika on lyhentynyt valtavasti. Ei se autossa oleva akusto tee poikkeusta tässä tapauksessa vaikka on paremmilla suojilla rakennettu. Toiminta matka lyhenee ja lyhenee ja jollekin tulee autoon se akuston vaihto taikka huolto korjaus mikä on aikaa vievää hommaa ja kallista viellä vaihtaa. Koko akuston vaihto voi olla 10 000-20 000€. Sähköautolla pitää muistaa, jos ajaa mökki teitä missä on vähänkin korkeammalla tien keskusta, niin akkua on varottava kolhimasta kiviin. Pienikin jälki tai halkio auton pohjassa olevassa akustossa, niin ensimmäisessä katsastuksessa 3 vuoden päästä tulee helposti hylky ja korjaus on kallista. Takuut ei koske tuontiautoina tuotuja autojen akustoja yleensä Suomessa.Vakuutuksista kannattaa myös katsoa korvaako oma vakuutus akkupalot autossa. Esim. Fenniassa ei korvta akku paloja.


      • Anonyymi

        Pienillä ajomäärillä sähköauto ei kannata taloudellisesti. Kun vuosittaiset ajot jäävät 5 000 kilometriin, takaisinmaksu tapahtuu nopeimmillaan enää noin 60 vuodessa ja hitaimmillaan noin 103 vuodessa.21.3.2023


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinkertaistetaan asia niin esim. Otetaan vaikka parranajo kone tai kodin akkuimuri, niin uutena on toiminta aikaa vaikka kuinka.Mitä on 2-5 vuoden päästä, niin hyvä, että saat parran ajettua, kun akku tyhjenee nopeasti ja sama on akkuimuri käyttö aika on lyhentynyt valtavasti. Ei se autossa oleva akusto tee poikkeusta tässä tapauksessa vaikka on paremmilla suojilla rakennettu. Toiminta matka lyhenee ja lyhenee ja jollekin tulee autoon se akuston vaihto taikka huolto korjaus mikä on aikaa vievää hommaa ja kallista viellä vaihtaa. Koko akuston vaihto voi olla 10 000-20 000€. Sähköautolla pitää muistaa, jos ajaa mökki teitä missä on vähänkin korkeammalla tien keskusta, niin akkua on varottava kolhimasta kiviin. Pienikin jälki tai halkio auton pohjassa olevassa akustossa, niin ensimmäisessä katsastuksessa 3 vuoden päästä tulee helposti hylky ja korjaus on kallista. Takuut ei koske tuontiautoina tuotuja autojen akustoja yleensä Suomessa.Vakuutuksista kannattaa myös katsoa korvaako oma vakuutus akkupalot autossa. Esim. Fenniassa ei korvta akku paloja.

        Minulla dyson animal pro imuri ollut melkein 5 vuotta ja akku kestää ihan yhtälailla kuin uutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla dyson animal pro imuri ollut melkein 5 vuotta ja akku kestää ihan yhtälailla kuin uutena.

        Lataus määrät ratkaisee paljon. Dysonilla yksi parhaimpia lataustekniikoita. Boschin akkuimurin tehot alkoi heikkenemään vajaassa 3 vuodessa missä akku 28 volttia.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Sähköautoja palaa pari vuodessa ja polttomoottoriautot palaa keskimäärin kuusi vuorokaudessa.

      • Anonyymi

        Johan niitä on palannut Päijät-Hämeen alueellakin paljon enemmän, kuin kaksi autoa vuodessa. Osa palannut 2 kertaan, kun syttynyt uudestaan. Taitaa olla Sysmän tilasto toi kaksi autoa vuodessa. Palot sitoo paljon sammutusväkeä, kun autoa on valvottava palon jälkeen pitkään.


      • Anonyymi

        https://yle.fi/a/74-20035416 , jos palot alkaa olee tota luokkaa niin meillä oltava armeija apuna sammuttamassa jos autoja alkaa olee paljon liikenteessä.


      • Anonyymi

        Pitää muistaa, että vesikontissa minne sähköauto laitetaan on 10 000 litraa vettä ja se vesi on auto palon jälkeen on ongelmajätettä, eli vaatii kuljetuksen ongelmajätelaitokselle.Jos puhutaan Ego autoilusta, niin yhteen akkuun louhitaan 250 000 tonnia maata, että saadaan yhden auton akkun aine tarpeet ja se on vasta akku saatu autoon sillä kaivamisella.Olen usein ihmetellyt tätä vihreestä siirtymää Suomessa, kun asioista kerrotaan tosi huonosti esim auton ostajalle. Pitäisi olla joku standardi millä nähtäisi autojen valmistuksessa tulevat oikeat päästöt eikä niitä, kun kaasua painaa.


      • Anonyymi

        https://vm.tiktok.com/ZGJq9hEdP/ kyllä kai polttomoottori autoja palaakin enemmän, kun niitä valmistettu kivi ja keppi ajoilta asti. Kyllä ne palot alkaa näkymään katukuvassa, kun saadaan vanhenemaan tämä sähköauto kanta sinne 10-15 vuoden tienoille ja yli, kun akut vetää viimeisiä. Tosin Tesla vaihtaa akkuja muistaakseni sillon, kun akuston teho pudonnut 70%. Eli ei ota varausta enempää vastaan. Se kyllä auttaa akku paloissa ettei lasketa niitä liian huonoon kuntoon.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Sähköllä toimivien ajoneuvojen kolaritilastoon sen verran, kun markkinoille tulivat akkumopot niin se äänettömyys johti aika usein siihen, ettei kaduntallaajat reagoineet niihin. Kuskina piti tarkkailla enemmän ihmisten liikkeitä.

      • Anonyymi

        Toi pitää kyllä paikkaansa ja hiljaisista sähköautoista on täytynyt tehdä humisevia kaiuttimella, jotta näkövammaiset kuulisi ne risteyksessä.


    • Anonyymi

      Hiton hyvää infoo tulee kyllä nyt. Sähköautoja markkinoidaan tällä hetkellä huokeena matkantekona, mutta ruvetaanko laittamaan erinäisiä veroja esim jäteverot akuille, riskivakutuus erikseen sähköautoille. Ensin saadaan käyttäjäksi, 5v päästä ongelmat. Eli maksa vähän tuota ja sitten tuota lisää. Sähkö kun keksittiin, ainahan tullut lisää teknologiaa lisää muodossa sun toisessa. Keksintöjä on perusteltu nimenomaan turvallisuudella kun käyttöön otettu vaikka kuusenkynttilät. Nytkö sitten tämä sähköauto loppupeleissä ei olekkaan niin 100 varma juttu.

      • Anonyymi

        Kyllä ihmetellyt, kun mainostetaan, niin vihreenä tätä sähköautoilua. Esimerkiksi valtavat sähköauto määrät tarvitsee valtavan määrän latauspisteitä Suomeen. No eihän se ole mitään egoa, kun kantaverkko ei riitä meillä sellaisille sähkö kulutuksille, niin kaadetaan tuhansia hehtaareja metsää aukoksi, että saadaan leveitä sähköverkostoja Suomeen. Sehän on tarkoitus, että saadaan kaupunkien päästöjä alemmaksi sähköautoilulla, mutta todellisuudessa päästöt saadaan siirtymään muualle ja usein kehitysmaihin mikä ei ole oikein. No onko tulos maapallon lämpeämiselle sitten loppu pelissä + - 0 niin siinä herääkin kysymys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ihmetellyt, kun mainostetaan, niin vihreenä tätä sähköautoilua. Esimerkiksi valtavat sähköauto määrät tarvitsee valtavan määrän latauspisteitä Suomeen. No eihän se ole mitään egoa, kun kantaverkko ei riitä meillä sellaisille sähkö kulutuksille, niin kaadetaan tuhansia hehtaareja metsää aukoksi, että saadaan leveitä sähköverkostoja Suomeen. Sehän on tarkoitus, että saadaan kaupunkien päästöjä alemmaksi sähköautoilulla, mutta todellisuudessa päästöt saadaan siirtymään muualle ja usein kehitysmaihin mikä ei ole oikein. No onko tulos maapallon lämpeämiselle sitten loppu pelissä - 0 niin siinä herääkin kysymys?

        Porvoon jalostamo käyttää vuodessa sähköä n. 1 200 gWh. Laske kuinka paljon sähköä käyttää Suomen kaikki sähköautot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Porvoon jalostamo käyttää vuodessa sähköä n. 1 200 gWh. Laske kuinka paljon sähköä käyttää Suomen kaikki sähköautot.

        Suomessa 34000 sähköautoa jotka kuluttaa 100km/15-30Kw/h, niin siitä pääsee sähkön kulutukseen, jos tietäisi noin pyöreästi mitä keskimäärin niillä ajetaan päivässä. Talvella kulutus nousee noista lukemista, mutta noilla tiedoilla pääsee jo aika pitkälle. Onhan sitten viellä hybridi autot näitten päälle kuluttamassa sähköä.


      • Anonyymi

        https://tieku.fi/liikenne/autot/sahkoauto-ilmastokisaan-takarivista Tässä nähdään se Ego ajattelu, joka annetaan mainoksissa ja autokaupoissa, niin ei se polttomoottori auto olekaan, niin ihan huono valinta jossa on hyvät katalysaattorit ja katsastusasemat niitä valvoo, että päästöt on kunnossa. Suomessa on tämä asia kyllä hyvin hoidettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa 34000 sähköautoa jotka kuluttaa 100km/15-30Kw/h, niin siitä pääsee sähkön kulutukseen, jos tietäisi noin pyöreästi mitä keskimäärin niillä ajetaan päivässä. Talvella kulutus nousee noista lukemista, mutta noilla tiedoilla pääsee jo aika pitkälle. Onhan sitten viellä hybridi autot näitten päälle kuluttamassa sähköä.

        Eli 40 000 autoa joilla ajetaan 20 000 km/v ja kulutus ymp. vuoden keskim. 20 kWh/100 km = 40 000*200*20=160 gigaWh. Kuluttavat siis 13 % siitä mitä Porvoon jalostamo. Eli ei taida juuri rasittaa sähköverkkoa. Ja vielä hölmömpi väite, että latauspisteitä tarvitaan valtava määrä. Nehän on nimittäin suurimmaksi osaksi valmiina - nimittäin kotipihassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli 40 000 autoa joilla ajetaan 20 000 km/v ja kulutus ymp. vuoden keskim. 20 kWh/100 km = 40 000*200*20=160 gigaWh. Kuluttavat siis 13 % siitä mitä Porvoon jalostamo. Eli ei taida juuri rasittaa sähköverkkoa. Ja vielä hölmömpi väite, että latauspisteitä tarvitaan valtava määrä. Nehän on nimittäin suurimmaksi osaksi valmiina - nimittäin kotipihassa.

        Kyllä ovat, niin hitaita kotilaturit käyttää, mutta jo taas vakuutuksen kannalta katsoo asiaa, niin palot syttyy usein ladatessa ja lataus usein jää yö aikaan ilman valvontaa. Vakuutuksissa on, että laite mikä ladataan, niin on valvottava itse, ettei tule vakuutusyhtiön kanssa ongelmia palon sattuessa. Kyllä Suomeen on uusi kantaverkko suunitteilla, kun sitä tarvitsee myös tuuli ja aurinkoenergia sähkön syöttöön myös, kun nykyinen ei riitä ottamaan sähköä vastaan. Se suuri kulutus tulee ladatessa ja jos on esim vaikka omakotitaloalue ja kaikilla 30 sähköautot latauksessa ja on lauantai ja viellä 6-8kw sähkö saunat päällä, niin kyllä siellä maan alla on linjat kuumana ja osa, kun on viellä vanhojakin sähkölinjoja ja sivummalla on niitä ilmassa roikkuvia johtoja, niin eivät ole suunniteltu sellasella kuormitukselle. Usein ei tule ajatelleeksi, että omakotitalossa tulee sähköt mittaritauluun 3X25 A sulakkeilla ja sähköauton hankinnan jälkeen ei sähkö riitäkään, vaan on muutettava sähköt tulemaan 3X35 A. Työtä sähkömiehille ja perusmaksut poppaa reippaasti ylöspäin sen jälkeen.


    • Anonyymi

      Oikeastaan onko tässä niinkään niitä vihreitä arvoja kovinkaan riittävästi. Pohjanmaan lakeudet on kohta aurinkokennolakeuksia. Lapissa katsellaan tuulienergiaa kohta enemmän kuin revontulia. Onko maisemanpilaajia, mutta kun se halpa sähkö jyrää yli. Nyt puhutaan jo, kuinka asunnon arvo nousee, jos olisi oma latauspiste. Saas nähdä, koska joka kotitalon pihassa on se arvoa nostava ihan oma pistoke. Kiinalaiset hieroo käsiä yhteen, kun markkinatalous huutaa kennoja ja kaikkeen akkuihin liittyvää. Eiköhän kaikessa se rahan tekeminen ole takana, kuulostaa niin hienolta puhua vihreästä siirtymästä.

      • Anonyymi

        Saas nähdä miten laivan henkilökunta toimii, kun sähköauto palaa alhaalla autokannella ja sinkoilee palavia akkuja ympäriinsä tai parkkihallissa kaupan alla, minne nosturi autolla ei pääse nostamaan autoa vesikonttiin, kun ei ole tilaa ylös päin, kun katto tulee vastaan ja halli täyttyy savukaasuilla, jotka on erittäin myrkyllisiä. Olisi myös kiva tietää kuka vastaa palon kustannuksista, jos auto on laturissa kiini, kun koti oloissa lataus hetkellä muut ladattavat laitteet on omistajan vastuulla, eikä vakuutus korvaa sillon tullutta vahinkoa, jos on laiminlyönyt valvonnan latauksen aikana. Onko seistävä auton vieressä latauksen aikana niin siinä yksi miettimisen aihe.


      • Anonyymi

        Mielestäni tämä autojen käyttövero pitäisi määräytyä elinkaaren päästöjen mukaan, niin sillon kaikki maksaisi tasaisesti veroja valtiolle ja saisimme tiet parempaan kuntoon. Nyt on polttomoottoriautot maksumiehiä, joka on aivan pielessä koko valtion järjestelmä. Tämä täytyisi Suomessa korjata pikaisesti. Kaikki kuluttavat tietä jotka sitä käyttävät


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni tämä autojen käyttövero pitäisi määräytyä elinkaaren päästöjen mukaan, niin sillon kaikki maksaisi tasaisesti veroja valtiolle ja saisimme tiet parempaan kuntoon. Nyt on polttomoottoriautot maksumiehiä, joka on aivan pielessä koko valtion järjestelmä. Tämä täytyisi Suomessa korjata pikaisesti. Kaikki kuluttavat tietä jotka sitä käyttävät

        No, ne miljardit, mitä valtio riistää autoista, ei mene kun murto-osa tiestön hoitoon. Maksut nousee vuosi vuodelta ja nyt tietää sen, että seuraavat 50v menee huorahallituksen velkojen maksuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, ne miljardit, mitä valtio riistää autoista, ei mene kun murto-osa tiestön hoitoon. Maksut nousee vuosi vuodelta ja nyt tietää sen, että seuraavat 50v menee huorahallituksen velkojen maksuun.

        Alussa käyttövero ja tarraa liimailtiin tuulilasiin, ja niin alettiin keräämään tien kunnossapitoon rahaa, joka meni pelkästään tien tekoon ja kunnostukseen.Jyrki Kataisen hallituskaudella tuli muutos ja Jyrkin sanoin, että rahat ei ole korvamerkittyjä. Sen jälkeen, kun väliaikainenvero vapautettiin, niin eihän se sitten enään poistunutkaa, kun hyvä rahasampo valtiolle. Kyllä tässä pitäisi mennä takaisin siihen, että raha on pelkästään tienkunnostamiseen. Sysmäläisten käyttöveron maksamisesta ei ole tullut juurikaan mitään takaisin, ei sillon alussa ja nyt ei sitten yhtään mitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saas nähdä miten laivan henkilökunta toimii, kun sähköauto palaa alhaalla autokannella ja sinkoilee palavia akkuja ympäriinsä tai parkkihallissa kaupan alla, minne nosturi autolla ei pääse nostamaan autoa vesikonttiin, kun ei ole tilaa ylös päin, kun katto tulee vastaan ja halli täyttyy savukaasuilla, jotka on erittäin myrkyllisiä. Olisi myös kiva tietää kuka vastaa palon kustannuksista, jos auto on laturissa kiini, kun koti oloissa lataus hetkellä muut ladattavat laitteet on omistajan vastuulla, eikä vakuutus korvaa sillon tullutta vahinkoa, jos on laiminlyönyt valvonnan latauksen aikana. Onko seistävä auton vieressä latauksen aikana niin siinä yksi miettimisen aihe.

        Autot | Korealaiset autovalmistajat kutsuvat takaisin 91 000 autoa Yhdysvalloissa: https://www.hs.fi/talous/art-2000009761697.html

        Tämä uutinen koskee polttomoottoriautoja sillä sähköautoissa ei edes tarvita stop&go -systeemiä. Tietysti uutisessa ei tätä täysin selväksi kerrota kun eihän se ketään kiinnosta jos uutisessa heti puhuttaisiin polttomoottoriautojen paloriskistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autot | Korealaiset autovalmistajat kutsuvat takaisin 91 000 autoa Yhdysvalloissa: https://www.hs.fi/talous/art-2000009761697.html

        Tämä uutinen koskee polttomoottoriautoja sillä sähköautoissa ei edes tarvita stop&go -systeemiä. Tietysti uutisessa ei tätä täysin selväksi kerrota kun eihän se ketään kiinnosta jos uutisessa heti puhuttaisiin polttomoottoriautojen paloriskistä.

        On noissa sähköautoissa toi lataus, jo aikamoista stop&go meininkiä. Polttomoottori autolla asemalle ja menee se 5 - 10 minuuttia jtankkauksen ja sen jälkeen taas 900km. Auto pihaan ja sisälle ja sama aamulla autoon ja liikenteeseen eikä piuhojen kanssa pelaamista. eikä vie johtoniput peräkontin hyöty tilaa. Kyllä kiinostaa, kun valitettavasti sähköautot on kuitenkin paloriski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autot | Korealaiset autovalmistajat kutsuvat takaisin 91 000 autoa Yhdysvalloissa: https://www.hs.fi/talous/art-2000009761697.html

        Tämä uutinen koskee polttomoottoriautoja sillä sähköautoissa ei edes tarvita stop&go -systeemiä. Tietysti uutisessa ei tätä täysin selväksi kerrota kun eihän se ketään kiinnosta jos uutisessa heti puhuttaisiin polttomoottoriautojen paloriskistä.

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uusi-sahkoauto-paloi-lopella-palomestari-kertoo-miksi-paikalle-lahdettiin-perati-viiden-yksikon-voimin/8669230#gs.3fsvl0 Sähköauto


      • Anonyymi

        Ei missään nimessä lähtenyt akusta. Heh heh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autot | Korealaiset autovalmistajat kutsuvat takaisin 91 000 autoa Yhdysvalloissa: https://www.hs.fi/talous/art-2000009761697.html

        Tämä uutinen koskee polttomoottoriautoja sillä sähköautoissa ei edes tarvita stop&go -systeemiä. Tietysti uutisessa ei tätä täysin selväksi kerrota kun eihän se ketään kiinnosta jos uutisessa heti puhuttaisiin polttomoottoriautojen paloriskistä.

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hybridit-syttyvat-tuleen-useammin-kuin-bensa-ja-sahkoautot-yhteensa/8345734#gs.3fwu8p en tiedä onkohan toi nyt oikein kirjoitettu.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autot | Korealaiset autovalmistajat kutsuvat takaisin 91 000 autoa Yhdysvalloissa: https://www.hs.fi/talous/art-2000009761697.html

        Tämä uutinen koskee polttomoottoriautoja sillä sähköautoissa ei edes tarvita stop&go -systeemiä. Tietysti uutisessa ei tätä täysin selväksi kerrota kun eihän se ketään kiinnosta jos uutisessa heti puhuttaisiin polttomoottoriautojen paloriskistä.

        https://www.redgo.fi/artikkelit/sahkoauton-tulipaloriski?gclid=CjwKCAjwxOymBhAFEiwAnodBLJP5J62eXNavyfgFIe4LT6ZQ-MqKoQ5Hm6N_thfVo-Qjl2inYDMLSBoC_BUQAvD_BwE Kannattaa valvoa latausta.


    • Anonyymi

      Huomatkaa ulkolämpötilat kun tulee tiheästi uutisointeja autopaloista.
      Autot jotka ovat liekeissä, ovat lähes poikkeuksetta uudehkoja

      Onko Suomeen tuotavissa autoissa tiivistetty konehuoneet liian hyvin (kun nämähän menee arktisiin oloihin), että kuumenevat liikaa kesähelteillä?

      Joku teknisen alan lehtihän voisi ottaa ja tehdä jutun tynkää aiheesta.

      • Anonyymi

        Sähköautojen akut kuumenee helteellä , kun viellä ilmastoinnit ovat päällä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen akut kuumenee helteellä , kun viellä ilmastoinnit ovat päällä !

        Olenkin ihmetelleyt miksi sähköautoilla ajavat pitäävät ikkunat auki !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olenkin ihmetelleyt miksi sähköautoilla ajavat pitäävät ikkunat auki !

        Ilmastoinnin käyttö syö auton toiminta matkaa lyhyemmäksi koko ajan, kuten taas talvella lämmittimen käyttö. Kaikki vähentää toiminta matkaa, jos se sähköllä vaan toimii.


    • Anonyymi

      AUTOPALOT
      NE LISÄÄNTYVÄT, SE ON HYVÄ ESIMERKKI KÖYHYYDEN JA PIENITULOISUUDEN VÄHENEMISESTÄ.

      • Anonyymi

        Luule, että se on vähän varakkaampi kuski joka sinne sähköautoon pala, jos tarkkoja ollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luule, että se on vähän varakkaampi kuski joka sinne sähköautoon pala, jos tarkkoja ollaan.

        Jaa tosta vois päätellä että , joka ajaa polttomoottori autolla on ilmanmuuta köyhä . Ja joka ajaa sähköautolla on rikas vai ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa tosta vois päätellä että , joka ajaa polttomoottori autolla on ilmanmuuta köyhä . Ja joka ajaa sähköautolla on rikas vai ?

        Nyt käsiteltiin sähköauto paloja. Eli olet rikas polttomoottori autoilija, joka kohta siirtyy sähköautolla ajelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt käsiteltiin sähköauto paloja. Eli olet rikas polttomoottori autoilija, joka kohta siirtyy sähköautolla ajelemaan.

        En ikinä hanki sähköautoa , ennemmin lopetan autoilun kokonaan . Ei se loppupelissä ole yhtään halvempaa ajella , koska liikuit millä tahansa niin aina maksaa !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ikinä hanki sähköautoa , ennemmin lopetan autoilun kokonaan . Ei se loppupelissä ole yhtään halvempaa ajella , koska liikuit millä tahansa niin aina maksaa !

        Tuo ajattelu kantakin on oikein, että ajetaan loppuun ne polttomoottoriautot ja käytetään ne varaosat pois mitä on saatavilla ja siirrytään uudempaan tekniikkaan sitten tai sitten vaihtoehtoisesti siihen ego polkupyörään.Se on myös hyvä, että jotkut ostaa sähköautoja, niin sillä niistä saadaan myös lastentaudit pois Suomen oloissa ja työtä se tietää Suomeen siltä kantilta katsottuna. Vanha sanonta. Rahalla saa ja hevosella pääsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ajattelu kantakin on oikein, että ajetaan loppuun ne polttomoottoriautot ja käytetään ne varaosat pois mitä on saatavilla ja siirrytään uudempaan tekniikkaan sitten tai sitten vaihtoehtoisesti siihen ego polkupyörään.Se on myös hyvä, että jotkut ostaa sähköautoja, niin sillä niistä saadaan myös lastentaudit pois Suomen oloissa ja työtä se tietää Suomeen siltä kantilta katsottuna. Vanha sanonta. Rahalla saa ja hevosella pääsee.

        Kumpaa tarkoitat? egoa vao ekoa?

        Latinankielinen sana ego on suomeksi minä. Ego tarkoittaa siis ihmisen minähavaintoa, itsevarmuutta ja itsensä kunnioittamista. Sen avulla teemme tietoisia päätöksiä, asetamme henkilökohtaisia rajoja ja ylläpidämme omaa minäkuvaa ja omanarvontuntoa.

        Kielitoimiston sanakirjassa eko- on erillisenä hakusanana: yhdyssanan alussa se voi tarkoittaa toisaalta ympäristöä tai energiaa säästävää, toisaalta ekologiaan kuuluvaa, ekologista. Sananalku eko on siis itsenäistynyt, ja sen avulla luodaan yhä uusia yhdyssanoja monenlaisiin tarpeisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpaa tarkoitat? egoa vao ekoa?

        Latinankielinen sana ego on suomeksi minä. Ego tarkoittaa siis ihmisen minähavaintoa, itsevarmuutta ja itsensä kunnioittamista. Sen avulla teemme tietoisia päätöksiä, asetamme henkilökohtaisia rajoja ja ylläpidämme omaa minäkuvaa ja omanarvontuntoa.

        Kielitoimiston sanakirjassa eko- on erillisenä hakusanana: yhdyssanan alussa se voi tarkoittaa toisaalta ympäristöä tai energiaa säästävää, toisaalta ekologiaan kuuluvaa, ekologista. Sananalku eko on siis itsenäistynyt, ja sen avulla luodaan yhä uusia yhdyssanoja monenlaisiin tarpeisiin.

        EKOA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpaa tarkoitat? egoa vao ekoa?

        Latinankielinen sana ego on suomeksi minä. Ego tarkoittaa siis ihmisen minähavaintoa, itsevarmuutta ja itsensä kunnioittamista. Sen avulla teemme tietoisia päätöksiä, asetamme henkilökohtaisia rajoja ja ylläpidämme omaa minäkuvaa ja omanarvontuntoa.

        Kielitoimiston sanakirjassa eko- on erillisenä hakusanana: yhdyssanan alussa se voi tarkoittaa toisaalta ympäristöä tai energiaa säästävää, toisaalta ekologiaan kuuluvaa, ekologista. Sananalku eko on siis itsenäistynyt, ja sen avulla luodaan yhä uusia yhdyssanoja monenlaisiin tarpeisiin.

        Nyt homma karkaa äidinkielen opintoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpaa tarkoitat? egoa vao ekoa?

        Latinankielinen sana ego on suomeksi minä. Ego tarkoittaa siis ihmisen minähavaintoa, itsevarmuutta ja itsensä kunnioittamista. Sen avulla teemme tietoisia päätöksiä, asetamme henkilökohtaisia rajoja ja ylläpidämme omaa minäkuvaa ja omanarvontuntoa.

        Kielitoimiston sanakirjassa eko- on erillisenä hakusanana: yhdyssanan alussa se voi tarkoittaa toisaalta ympäristöä tai energiaa säästävää, toisaalta ekologiaan kuuluvaa, ekologista. Sananalku eko on siis itsenäistynyt, ja sen avulla luodaan yhä uusia yhdyssanoja monenlaisiin tarpeisiin.

        Hyvä, että tulee teksteihin korjausta, niin ymmäretään sitten käytyä keskustelua,joka ei aina mene kuin oppikirjoissa. Polkupyörällä ajo voi olla Eko teko ja ja sitä voi ajaa isolla Egolla. Olisko noin parempi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, että tulee teksteihin korjausta, niin ymmäretään sitten käytyä keskustelua,joka ei aina mene kuin oppikirjoissa. Polkupyörällä ajo voi olla Eko teko ja ja sitä voi ajaa isolla Egolla. Olisko noin parempi?

        Virheitä tullee teksteihin, mutta pääasia on, että asia tulee suurinpiirtein ymmärrettyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpaa tarkoitat? egoa vao ekoa?

        Latinankielinen sana ego on suomeksi minä. Ego tarkoittaa siis ihmisen minähavaintoa, itsevarmuutta ja itsensä kunnioittamista. Sen avulla teemme tietoisia päätöksiä, asetamme henkilökohtaisia rajoja ja ylläpidämme omaa minäkuvaa ja omanarvontuntoa.

        Kielitoimiston sanakirjassa eko- on erillisenä hakusanana: yhdyssanan alussa se voi tarkoittaa toisaalta ympäristöä tai energiaa säästävää, toisaalta ekologiaan kuuluvaa, ekologista. Sananalku eko on siis itsenäistynyt, ja sen avulla luodaan yhä uusia yhdyssanoja monenlaisiin tarpeisiin.

        Jätä ny jo toi viisastelu, sulla tuo ego on liian suuri, mutta kai vielä mahdut eko-autoos?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virheitä tullee teksteihin, mutta pääasia on, että asia tulee suurinpiirtein ymmärrettyä.

        Juuri noin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpaa tarkoitat? egoa vao ekoa?

        Latinankielinen sana ego on suomeksi minä. Ego tarkoittaa siis ihmisen minähavaintoa, itsevarmuutta ja itsensä kunnioittamista. Sen avulla teemme tietoisia päätöksiä, asetamme henkilökohtaisia rajoja ja ylläpidämme omaa minäkuvaa ja omanarvontuntoa.

        Kielitoimiston sanakirjassa eko- on erillisenä hakusanana: yhdyssanan alussa se voi tarkoittaa toisaalta ympäristöä tai energiaa säästävää, toisaalta ekologiaan kuuluvaa, ekologista. Sananalku eko on siis itsenäistynyt, ja sen avulla luodaan yhä uusia yhdyssanoja monenlaisiin tarpeisiin.

        Mä kyllä tarkoitan EKOn yhteimetsää ja häkäpyttyä.


    • Anonyymi

      sen verran kommentoin kun työni puolesta olen litiumakkujen kanssa päivittäin tekmisissä että ne hyvin turvallisia siihen asti kunnes saavat tällin. Merkkiliikkeet vaihtaa aina kolariautoihin akut, mutta mites pärnäsen korjaamot.

      • Anonyymi

        On ne turvallisia uutena, mutta kun vanhenevat niin litiumakku alkaa kuumenee latauksessa vaikka on kuinka hyvä ja älykäs latauslaite.Kokemuksesta tiedän vaikka esim laadukas akkuporakone missä on litiumakut, niin latauksessa syttyi palamaan. Lämpö sulake katkaisee virran tulon +115 asteessa, mutta paloi siitä huolimatta laturi ja akku. Akkujen vaihtotyö ja korjaus on kyllä todella hidasta hommaa sähköautoihin. Korjaus voi viedä useita viikkoja sekä jonot on pitkiä. Kyllä täytyisi kehittää, joku vähemmän vaarallinen akku.


      • Anonyymi

        Vaikeita on korjata Pärnäsen korjaamossa, mutta niin on ammattihuollossakin, kun vaatii erillisen tilan, joka puhdas akkujen korjaamiseen ja asentajalla oltava hyvä turvavarusteet. 440 voltin korkeajännite tekee hommasta haasteellisen.Vesi akuissa yleensä suurin ongelma tai vesi joka on kondessi vettä. Akku on kuivurilla kuivattava joka kestää 1-3 päivää ja sitten akku nippuun ja auton alle takasin kiini.


      • Anonyymi

        Onko jo riittävästi ammattitaitoisia akunvaihtajia? Jokainen osaa vaihtaa polttisakun, mutta sähkäriakku onkin hankalampi, painavami.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko jo riittävästi ammattitaitoisia akunvaihtajia? Jokainen osaa vaihtaa polttisakun, mutta sähkäriakku onkin hankalampi, painavami.

        Tesla Model 3 akku painaa 478 kg. Ei taida lähteä yhden miehen matkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla Model 3 akku painaa 478 kg. Ei taida lähteä yhden miehen matkaan.

        Sähköautolla ja ripulilla on se sama ongelma, että pääseekö kotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautolla ja ripulilla on se sama ongelma, että pääseekö kotiin.

        Pakkasia ootellessa , miten sujuu talvi ?


    • Anonyymi

      Säästyy kumit hienosti ennen toriajoja.

    • Anonyymi

      Mielenkiinnolla lukenut noita teknisiä kommentteja, mutta jos tosiaan päädyn uudemman ostamaan niin onko niillä akuille joku toimivuusaika, kauanko pitäisi kestää , annetaanko akuille joku takuu. Voi olla tyhmä kysymys, mutta parempi ennakkoon selvitellä haitat ja hyödyt.

      • Anonyymi

        Usein akku takuut on siinä 5-8 vuotta ja 100 000km auton merkistä riippuen. Onhan se takuu pitkä, mutta myös pitkät on korjaus ajatkin, jos jotain asiaa huoltoon tulee. Vesi on se Suomen suurin ongelma akuissa, kun tulee kondessivesi akuston sisälle lämpötila erosta. Talvet ja Suomen kelit on haasteellisia ja maantie suola. Vesi on hyvää tunkeutumaan joka paikkaan, vaikka tiivistys on hyvä akuissa. Ei ulkomailla ole näin suuria ilmaston lämpötila eroja esim talvella Suomessa voi yöllä olla 25-30 pakkasta ja taas päivällä ollaan plus keleissä.Sillä autojen ruostuminen on ongelma ja akuissa rungoissa käytetään alumiinia joka taas hapettuu ja syöpyy maantiesuolasta.


      • Anonyymi

        Kaikki uudet mallit kärsii lastentaudeista ja sama koskee polttomoottori autojakin.Niissä tekniikka ja huoltoverkosto on pitkään koettua Suomessa Sähköautoilu on uutta ja vaati valtavan uusimisen huoltoverkostoon sekä koulutukseen henkilökuntaan, kun normaali autoissa käsitellään 12 voltin sähkö järjestelmiä ja sähköautossa on se 440 volttia, joka on tappava sähkö määrä. Monesti miettinyt turvallisuus asioita noissa sähköautoissa, kun autoissa oven kahvat vetäytyvät sisään, et ilmanvastus saatu pieneksi. Kolari tilanteissa,jos ollaan kauempana palokunnan tulosta, niin sivulliset joutuu auttamaan henkilöä autosta ulos, jos mahdollista, niin millä saat edes ovia auki, kun ei ole kahvoja mistä avata ovea, jos tulipalo tai muu asia pimentänyt sähköt autossa. Olisiko asennettava joku järjestelmä, kun kolari tulee ja turvatyynyt laukeaa, että ne kahvat tulisi ulos koripinnasta ja oven lukot aukeaisi myös. Siinä olisi valmistajilla kehittämistä.


    • Anonyymi

      Nyt on tullut paljon infoo puolesta ja vastaan. Käyn jututtamassa eri liikkeiden myyjiä. Alan kallistua tuon sähköauton suuntaan sittenkin. On kai noissa uusissakin se maanantai kappale mahdollisuus. No puhelin toimii, et saa hinauksen sit tilattua. Ei ehkä iso egoteko.

    • Anonyymi

      Täällä onneks erikoisasiantuntijat.

    • Anonyymi

      Voihan siinä myyjät olla, että mitä ihmettä, kun naisena pääsen vähän kyselemään niitä oikeita asioita. Loppukesän jatkoja teille kaikille. Ajellaan varovasti.

      • Anonyymi

        Pysytään ojien välissä ja nautitaan loppu kesästä!


    • Anonyymi

      Tämä keskustelu on ainakin ajan hermolla kun lukee tuosta rahtialuksen palosta, epäillään alkaneen sähköautosta.

      • Anonyymi

        Eikä sähköauton ostaminen ole mikään eko teko ! Taitaa tulla kalliimmaksikin rakentaa kuin polttomoottori auto . Ainoa etu on , että sähköauto ei tuota päästöjä liikkuessaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä sähköauton ostaminen ole mikään eko teko ! Taitaa tulla kalliimmaksikin rakentaa kuin polttomoottori auto . Ainoa etu on , että sähköauto ei tuota päästöjä liikkuessaan !

        Päästöt jää usein kehitysmaihin, tai nyt uudet suunnitelmat, että alettaisiin louhimaan merenpohjasta mineraaleja akkuihin. Sen voi sanoa, että sillon tulee kyllä tämä egoilu todella kalliiksi ja luontoa tuhoavaksi.Maailman meret on jo muutenkin huonossa jamassa.


      • Anonyymi

        Norjassa yksi laivayhtiö ei ota sähköautoja kyytiin ollenkaan.


      • Anonyymi

        https://vm.tiktok.com/ZGJq9YSe5/ Hurja palo joka on just vaikea sammuttaa, kun kyseessä on litium akut kyseessä. Savun takia jo kannattaa hyppiä mereen, kun se on erittäin myrkyllistä ja tappavaa.


    • Anonyymi

      Norja on ollut jo useampia vuosia sähköautojen kannattaja erinäisten maksujen vapauttaja, jos käytät sähköistä menopeliä. Olisi outoa, että Norjassa kieltäisivät rahdin meritse, ovat kuitenkin riippuvaisia siitä. Ilmeisesti Panaman lipun alla oleva rahtilaiva, jossa palaa. Tulee mieleen, kun tuolta Karibian alueelta palkataan halvempaa työvoimaa, näitä helteessäkin pipo päässä käveleviä "seiloreita", olisiko siinä rahdin käsittelyssä ollut huolimattomuutta. Päällystö kyllä voi olla vaikka norjalaista tai suomalaista.

      • Anonyymi

        Se on totta, että Norja on ajanut sähköautojen etuja eniten pohjoismaista ja ilmeisesti siellä on huolto saatu hyvään kuntoon, niin toimiihan se sillon, jos palvelut on nopeita ja akut saadaan pienessä ajassa korjattua ja hintataso kohtuulliseksi. Kyllä Norjassa on varustamo mikä ei ota sähköautoja kuljetukseen paloriskin takia. Sama on lentoliikenne, niin siellä on tarkat säännökset litiumakuille.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Olen tutkinut paljon autopaloja ja tilastoinut tapahtumia. Nykyisin on enimmäkseen palanut polkuautoja eli kinnereitä.

      • Anonyymi

        Titanikin piti olla myös upoamaton , mutta pohjaan painui kuin kivi .


    • Anonyymi

      Sähköauto sytytti jälleen laivapalon Hollannin lähellä. Monetkaan laivayhtiöt eivät ota näitä pommeja laivaan

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ? Palaako mersukin !

        Ei tee poikkeusta, jos vaan akuilla kulkee. Vanha kunnon dieseli, niin ei ollut noita ongelmia.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Ihmeellinen juttu tässä oli se, että sähköauto (muka) sytytti laivan tuleen mutta yksikään yli 500: sta sähköautosta ei palanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeellinen juttu tässä oli se, että sähköauto (muka) sytytti laivan tuleen mutta yksikään yli 500: sta sähköautosta ei palanut.

        Tarkoitat varmaan niitä sähköautoja jotka olisi liikenteessä mut ne jotka oli laivalla, niin ne on grillattuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeellinen juttu tässä oli se, että sähköauto (muka) sytytti laivan tuleen mutta yksikään yli 500: sta sähköautosta ei palanut.

        Selvää sähköautojen puolustelua , kohta joku väittää , että palon sytyttikin polttomoottori auto !


    • Anonyymi

      Aloittajalle vastaus. Sanot autopalojen lisääntyneen - onko tämä faktaa? Nykyääs varsinkin sähköautojen palot ylittävät uutiskynnyksen, joten iltapäivälehtiä lukemalla saa hyvin vrän kuvan. Polttomoottoriautojen paloista ei juurikaan uutisoida, ellei kyseessä ole joukkoliikenneväline. Tilannehuoneesta kyllä näkee autopalot sen aikaa kuin tilanne on päällä. Faktaa on, että sähköautojen syttymistodennäköisyys on huomattavasti pienempi kuin polttomoottoriautojen. On faktaa on myös, että akustopalojen sammuttaminen on huomattavasti vaikeampaa ja täten ne ovat vaarallisempia.

      • Anonyymi

        Sähköautojen lataus on riskialtista ja en ymmärrä, kun aina neuvotaan lähtemään siksi aikaan syömään taikka kahville, kun latauksessa oleva auto on sinun omalla vastuullasi. Muistakaa, että vakuutuksissa on, että latauksessa oleva laite on valvottava, eli sinun omalla vastuulla on laite, on se sitten mikä tahansa ladattava ja esim. Fennian ei korvaa akkupaloja ja taittaa koskea muitakin yhtiöitä samalla käytännöllä.Pohja kosketukset on vaarallisia mökki teillä joista, voi alkaa akkupalo. Toiseksi katsastus ei laske läpi autoa jossa halkio taikka lommo akustossa. Tämä voi tulla käytetyn auton ostajalle yllätyksenä, kun kolmen vuoden päästä katsastus on ajankohtainen. Lasku voi olla aika iso silloin.


      • Anonyymi

        Sähköautojen lataus on riskialtista ja en ymmärrä, kun aina neuvotaan lähtemään siksi aikaan syömään taikka kahville, kun latauksessa oleva auto on sinun omalla vastuullasi. Muistakaa, että vakuutuksissa on, että latauksessa oleva laite on valvottava, eli sinun omalla vastuulla on laite, on se sitten mikä tahansa ladattava ja esim. Fennian ei korvaa akkupaloja ja taittaa koskea muitakin yhtiöitä samalla käytännöllä.Pohja kosketukset on vaarallisia mökki teillä joista, voi alkaa akkupalo. Toiseksi katsastus ei laske läpi autoa jossa halkio taikka lommo akustossa. Tämä voi tulla käytetyn auton ostajalle yllätyksenä, kun kolmen vuoden päästä katsastus on ajankohtainen. Lasku voi olla aika iso silloin auton omistajalle.


      • Anonyymi

        Polttomoottoriautoista ei tarvitse uutisoida palojen takia, kun se sammuu omistajan jauhesammuttimellakin, mutta sähköauto palo sitoo koko palokunnan yhden auton sammuttamiseen,niin sillä niitä ihmiset kuvaa kaduilla ja hitaampikin toimittaja kerkiää paikalle.


      • Anonyymi

        Fakta on se, että Suomessa korvataan sähkölaitteita eniten vakuutuksesta ja se sähkö on aina jossain laitteessa vikaantunut. Sähköauto ei tee tässä poikkeusta. Tietyille komponenteille on tietty ikä esim. Telvision näyttö 15 000h ja sitten alkaa yleensä vikaantumaan. Sama se on sähköauton komponenteilla on tietty ikä ja maanantaipäivän osat sitten viellä erikseen. Sähköauto tarvitsee kondensaattoreita ja inventtereitä, että saadaan akustosta otettua 440 volttia ulos. Tämä erottaa polttomoottori auton täysin sähköautosta. Polttomoottoriautoista, kun hajoaa komponentti, niin 12voltilla ei saada ihmeitä tulia aikaseksi, kun sulakkeet on akuilla ja virran tulo loppuu. Toinen juttu on se, kun puhutaan 440 voltin jännitteestä, sähköautossa, niin se hyppää valokaaren vaikka ei ole mitään johdinta välissä. Esim Tesla käyttää räjähdyspanoksella olevaa sulaketta autoissa millä saataisiin nopeasti 440 voltin jännite poikki, mutta tämäkään ei vaan aina riitä, kun jännite on niin suuri. Muistetaan, että asuntojen valovirta on 230 volttia ja voimavirta 380v ja nyt puhutaan 440 voltista. Minusta sähköautoille pitäisi säätää laki vähimmäisetäisyydestä asuinrakennuksiin ja latauslaite pitäisi olla tietyllä varoetäisyydellä asuntoon ja rakennuksiin koska siirretään suuria virtoja latauksessa. Harvoin kellään on saunankiuasta, joka kuluttaa 22Kw. Kiukaat ovat ennen ja nyt ollut suurin sähkökuluttaja taloudessa ja niiden tehot pyörii useimmiten 4Kw-8Kw per tunti. Suuret kilowatti latauksen aikana alkaa kuumentaa johtoja talouksissa ja varsinkin kesäaikaan, kun ullakot ovat kuumia, niin näissä on riski, jos vähänkin vanhempi talo kyseessä. Johdot ikääntyy myös ajan myötä. Nykyään uutiskynnyksen ylittää se, kun useat palomiehet on sidottu yhden auton sammutukseen, jonka ennen sai yksi palomies tehtyä. Sähköauton saa varmasti kuvattu se hitain toimittajakin.Palo, kun voi kestää sen 22 tuntia.


    • Anonyymi

      Tilannehuoneen mukaan kun katsoo niin , liikenneväline paloja on melkein päivittän ympäri Suomea !

    • Anonyymi

      Kannattas palomestarin lähteä vaikka sinne,mistä on tullutkin!

    • Anonyymi

      Kahden A.n pattereista kasattu kennosto.

      • Anonyymi

        Eiköhän ne ole viellä aikalailla lastenkengissä kun jatkuvasti ovat latauksessa ! Ja jos on ylimääräistä rahaa 50000 € niin vihan sen hankkia 2 autoksi , mutta pitää olla kuitenkin 1 polttomoottori auto , että pääsee ihan oikeast eteenpäin !


    • Anonyymi

      Laitetaanpa ihan faktaa autopaloista, kun täällä monella on sähköautopalosyndrooma.

      Yhdysvalloissa Autoinsurance EZ tutkimuksen mukaan sataatuhatta ajoneuvoa kohden
      - hybridiajoneuvoille sattuu keskimäärin 3 474 tulipaloa
      - polttomoottoriautoille 1 530 tulipaloa
      - täyssähköautoille 25 kappaletta.
      Nämä ovat siis toteutuneet raportoidut palot.

      • Anonyymi

        Tesla vissiin tulee samasta maasta missä tutkimus on tehty. Eihän Jenkit koskaan valehtele ja Trumppi puhuu aina totta vai olikohan se ihan näin?


      • Anonyymi

        Jenkeissä on viellä aika nuori sähköauto kanta, kun siellä on se V8 aika monen auton keulalla. Toyotan Hybridiä on aika paljon liikenteessä, mutta sähköautot on viellä harvassa. Tämä johtuu varmaan pitkälti siitä, kun siellä verkostojännite on vain 110 volttia, joka tekee latauksesta hidasta, mutta on vastaavasti ehkä turvallisempi, kun akku ladataan hitaammin, kuin Suomen verkostossa on sen 230 volttia ja voimavirta 380 volttia. Siellä kyllä sähkö kulkee viellä hotelleissakin aika ohkasissa johdoissa. Usein siellä näkeekin, että tolpassa palaa se valkoinen pieni pyöreä pönttö joka on niillä muuntajana talojen väleillä. Täällä on muuntajat ihan toista kokoluokkaa. Ehkä se säästää niitä sähköautoja palamiselta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Joo ja lehmät lentää.


    • Anonyymi

      Millanen lammas täytyy olla että kiinnostaa jotkut autopalot?Mutta korona, ukrainan kusetussota, mauin tulipalot, sirut yms ei kiinnosta alkuunkaan?

      • Anonyymi

        Kyllä kiinostaa, mutta oijotaan asiat oikeille raiteille tästä sähköauto höpinästä, että tuolla laivalla ei palanut yhtään sähköautoa. Asia oli perätön ja ihan tuulesta temmattua juttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kiinostaa, mutta oijotaan asiat oikeille raiteille tästä sähköauto höpinästä, että tuolla laivalla ei palanut yhtään sähköautoa. Asia oli perätön ja ihan tuulesta temmattua juttua.

        https://youtu.be/xs6_7iG_8O0?si=WnqUT94fnT6fifGs Juurikin näin.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      129
      4086
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2096
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1831
    4. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1790
    5. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1750
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      439
      1691
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      453
      1544
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1302
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1276
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      452
      1256
    Aihe