Mitä Johanneksen 1:1, 2 sekä Johanneksen 10:30 kertoo kolminaisuusopista

Anonyymi-ap

Jotkut lainaavat Johanneksen 1 luvun jakeita 1 ja 2 todisteeksi siitä että Jeesus on Jumala. Suomenkielisessä Raamatussa näissä jakeissa saattaa lukea esimerkiksi:

"Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli jumala. Tämä oli alussa Jumalan luona."

On kuitenkin hyvät perusteet sanoa, että Johannes ei tarkoittanut "Sanan" olevan Kaikkivaltias Jumala.

Johanneksen 1. luvun jakeissa 1 ja 2 lukee (vanhojen käsikirjoitusten mukaan) näin:

ἀρχῇ ἦν ὁ λόγος, καὶ ὁ λόγος ἦν πρὸς τὸν θεόν, καὶ θεὸς ἦν ὁ λόγος. Οὗτος ἦν ἐν ἀρχῇ πρὸς τὸν θεόν.

Kreikan "Jumala" sana theós (θεόν) esiintyy 3 kertaa jakeissa 1 ja 2. Suomenkielisessä lainauksessa ylempänä nämä kolme kohtaa ovat muodossa "Jumalan", "jumala", ja "Jumalan".

Noista kolmesta kohdasta ensimmäisessä ja viimeisessä "theós" (θεόν) -sanaa edeltää vanhoissa käsikirjoitusissa kreikan määräinen artikkeli τὸν (vähän niinkuin englannin kielen "the") kun taas keskimmäisessä kohdassa ei ole tätä artikkelia.

Monet tutkijat ovat yhtä mieltä siitä, että kun määräistä τὸν artikkelia käytetään, theós tarkoittaa Kaikkivaltiasta Jumalaa (engl. "the God").

Kun taas keskimmäisessä esiintymiskohdassa artikkelia ei käytetä, pelkkä theós-sana viittaa "Sanan" luontoon/rakenteeseen/laatuun/ominaisluonteeseen.

Ilman määräistä artikkelia theós-sana on siis enemmänkin "jumalallinen" kuin "Jumala" isolla J-llä.

Tästä syystä keskimmäinen kohta on myös esimerkkitekstissä ylhäällä käännetty "jumalaksi" pienellä j-kirjaimella koska siinä kohdassa ei alkuperäistekstissä ole määräistä τὸν artikkelia.

Tämä Johanneksen 1. luvun kohta käännetään myös joissain englannin-, ranskan- ja saksankielisissä raamatunkäännöksissä sanoilla "jumala" (pienellä j-kirjaimella), "jumalolento", "jumalallinen" tai "jumalankaltainen".

Toinen huomioitava asia on että jakeessa 2 Johannes kirjoitti että "Sana" oli "Jumalan luona". Jos joku sanoo minulle että sinä olet isäsi luona, se on ihan eri asia kuin että sinä olet isäsi.

Joku saattaa nyt tuoda esiin Jeesus sanoneen Johanneksen evankeliumin 10:30 mukaan että hän ja Isä "ovat yhtä". Mutta hän myös pyysi rukouksessaan Jumalalta että hänen apostolinsa "olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä" (Johannes 17:11).

Jeesus ei pyytänyt että Pietari, Johannes, ja muut olisivat yhtyneet yhdeksi henkilöksi vaan että he olisivat olleet ykseydessä, yksimielisiä, kuten Jeesus oli Isänsä kanssa. Tämä on se mitä Jeesus tarkoitti kun hän sanoi että hän ja Isänsä olivat yhtä.

Kolmas huomioitava asia on että missään näistä ei mainita kolminaisuusopin kolmatta osapuolta, Pyhää Henkeä. Raamatussa ei ole kohtaa jossa Jeesus sanoisi olevan sama kuin Pyhä Henki.

20

446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Poliittinen syy varmaankin tunki Isän ja Pojan yhteen henkilöön koska Jeesus itse kutsui Isää myös omaksi Jumalakseen

      Johannes 20:17:

      Jeesus sanoi hänelle: "Lakkaa pitämästä minusta kiinni, sillä minä en ole vielä noussut Isän luo. Mutta mene veljieni luo ja sano heille, että minä nousen minun Isäni ja teidän Isänne luo, minun Jumalani ja teidän Jumalanne luo."

      (Miksi Jeesuksen piti nousta Jumalan luo jos hän on Jumala?)

      - - - - - - - - - - - - - -

      Raamattu myös osoittaa että Jeesus rukoili Jumalaa. Raamatussa missään Jumala ei rukoillut Jeesusta, ja kumpikaan ei koskaan osoittanut rukousta Pyhälle Hengelle.

      Vielä tärkeämpää on että Jeesuksen sanojen mukaan hän ja Jumala eivät AINA edes tahtoneet samoja asioita. Kuten esimerkiksi

      Matteus 26:39:

      Mentyään vähän matkan päähän hän kumartui maahan asti ja rukoili: "Isäni, jos on mahdollista, anna tämän maljan mennä minun ohitseni. Ei kuitenkaan niin kuin minä tahdon vaan niin kuin sinä."

      - - - - - - - - - - - - - -

      Raamatun mukaan Jeesus ei aina edes tiennyt samoja asioita kuin Jumala.

      Matteus 24:36:

      Siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä Poika, vaan ainoastaan Isä.

      - - - - - - - - - - - - - -

      Kirjeessään Galatalaisille Paavali viittasi Jeesukseen ei Jumalana vaan Jumalan enkelinä:

      Kirje Galatalaisille 4:14

      "Vaikka ruumiillinen tilani pani teidät koetukselle, ette halveksineet ettekä inhonneet minua vaan otitte minut vastaan kuin Jumalan enkelin, kuin Kristuksen Jeesuksen."

      • Anonyymi

        Jeesus oli lihaksi tullut Jumalan Sana, siis Jumalan olemus ja tahto ihmiseen ilmentyneenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus oli lihaksi tullut Jumalan Sana, siis Jumalan olemus ja tahto ihmiseen ilmentyneenä.

        Avatarkäsitteen ymmärtää varmaan paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avatarkäsitteen ymmärtää varmaan paremmin.

        Luin Avatar-leffan Jake Sully na’vin lihassa. Siis äärimmilleen yksinkertaistettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin Avatar-leffan Jake Sully na’vin lihassa. Siis äärimmilleen yksinkertaistettuna.

        Ihmisaivoihin ei mahdu tietenkään koko jumaluus vaan virtaus siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisaivoihin ei mahdu tietenkään koko jumaluus vaan virtaus siitä.

        ..ja sen tahdon olemus.


      • Anonyymi

        (Miksi Jeesuksen piti nousta Jumalan luo jos hän on Jumala?)
        Ilmeisesti on kyse Paavalin tekstien Barjeesuksesta ja suhteesta kristittyjen Saatanaan Jumalana:
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html
        "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus oli lihaksi tullut Jumalan Sana, siis Jumalan olemus ja tahto ihmiseen ilmentyneenä.

        Ei Raamattu kyllä noin sano vaan se sanoo että Jumala lähetti ainoan Poikansa maailmaan. Ei Jumala itseään lähetä,eikä olemustaan, eikä Sana ole Jumala vaan Viisaus,jonka Jumala LOI ennen maailman perustamista. Jeesus on siis paitsi Poika,myös esikoinen luomakunnasta. Nämä löytyy Raamatusta. Heitä se kolminaisuusoppi pois.


    • Anonyymi

      No entäs sitten Paavalin 2. kirje korinttilaisille jossa sanotaan (2 Kor: 5: 19)

      "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"

      Jotkut käännökset kääntävät tuon 2 Kor. 5:19 kohdan sitä edeltävän 18. jakeen ilmaisun hengessä näin:

      "...Jumala sovitti maailman kanssaan Kristuksen välityksellä..."

      Tuo ilmaistaan noin koska alkuperäisen kreikkalaisen tekstin prepositiota "en" (suom. "sisällä") voi käyttää hyvin monessa eri merkityksessä. Jokin voi olla esim. jossain paikassa henkisessä mielessä.

      Eri merkitykset voivat vaihdella asiayhteyden takia ja tämä jae täytyy siksi ymmärtää asiayhteyden kautta. Tämän jakeen asiayhteys tulee tuota edeltävästä 18. jakeesta jossa sanotaan että

      "Mutta kaikki on lähtöisin Jumalasta, joka sovitti meidät kanssaan Kristuksen välityksellä..."

      Koska 18. jae puhuu siitä kuinka Jumala sovitti maailman Jeesuksen "välityksellä", tuo 19. jakeen prepositio voidaan myös ymmärtää niin. Tämä tukisi lukemattomia muita raamatunkohtia joista ilmenee että Jeesus ei ole Jumala.

    • Anonyymi

      Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
      10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
      Ilman Pyhää Isää ja ilman Pyhää Poikaa ei ole Pyhää Henkeä!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hyvä aloitus. Jos Raamattua lukee ilman mitään tietoa kolminaisuusopista (eli siitä että Jumala,Jeesus ja Pyhä Henki ovat sama hahmo/jumala), niin ei sitä mistään arvaisi eikä uskoisi. Ja miten kummasti se Pyhä Henki on samaan aikaan maan päällä,kun Isä ja Poika ovat taivaassa. Kolminaisuusoppi selkeästi sanoo että kaikki ovat sama olemus ja saman asteinen herruus kaikilla kolmella, siis esim. Isä ei voisi olla Poikaa suurempi. On kyllä suuri eksytys koko oppi.

      • Anonyymi

        Joh.20:28. " Tuomas sanoi hänelle: Minun Herrani ja minun Jumalani."
        Nonnii sitte.
        Selityksiä kehiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joh.20:28. " Tuomas sanoi hänelle: Minun Herrani ja minun Jumalani."
        Nonnii sitte.
        Selityksiä kehiin.

        Raamatussa kaikkia joille tuli Jumalan sana,profeetoita ym sanottiin jumaliksi. Myös keisareita ja kuninkaita sanottiin jumaliksi. Tuomas on siis aivan hyvin voinut tuossa sanoa Jeesusta jumalaksi,mutta ei ole tietenkään tarkoittanut sillä Isä Jumalaa. Jeesus on Herra tietysti,mutta ei sama Herra kuin Isä Jumala,joka on käännetty Jehovasta Herraksi. Raamatussa on siis kaksi Herraa, Isä Jumala ja Poika Herra Jeesus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa kaikkia joille tuli Jumalan sana,profeetoita ym sanottiin jumaliksi. Myös keisareita ja kuninkaita sanottiin jumaliksi. Tuomas on siis aivan hyvin voinut tuossa sanoa Jeesusta jumalaksi,mutta ei ole tietenkään tarkoittanut sillä Isä Jumalaa. Jeesus on Herra tietysti,mutta ei sama Herra kuin Isä Jumala,joka on käännetty Jehovasta Herraksi. Raamatussa on siis kaksi Herraa, Isä Jumala ja Poika Herra Jeesus.

        Alkutekstissä ei ollut UT:ssa Jehova nimeä.. Vain niissä kohdin oli, jossa lainattiin vanhaa testamenttia, tooraa, oli JHVH. Muistaakseni kolmessa kohdassa.

        Raamatussa on siis taivaallisia Jumalia kaksi. Isä Jumala, Kaikkivaltias ja Poika Jumala, jolle on Isä antanut kaiken vallan.
        Eli Jumalan poika, joka istuu Isän oikealla puolella. Hän ei ole minkään sortin enkeli. Kenellekään enkelille Isä ei ole koskaan sanonut:"Istu minun oikealle puolelleni", ei edes ylienkeli Mikaelille.
        Isä ja Poika ei kuitenkaan ole sama persoonaa.

        Onpa jopa väitetty, että vanhantestamentin JHVH on uudentestamentin Jeesus.

        Mutta mitäpä tuosta väittelemään. Tärkeintä on se evankeliumi, joka pelastaa. Väärän evankeliumin kertojat ovat kirottuja. Gal.1:6-9.

        Ja ne jotka käyttävät Jehova nimeä, asettavat itsensä vaaralliseen asemaan. Jos esim. he valehtelevat, he joutuvat paikkaan jossa on koirat ja noidat. Ilm.22 luku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkutekstissä ei ollut UT:ssa Jehova nimeä.. Vain niissä kohdin oli, jossa lainattiin vanhaa testamenttia, tooraa, oli JHVH. Muistaakseni kolmessa kohdassa.

        Raamatussa on siis taivaallisia Jumalia kaksi. Isä Jumala, Kaikkivaltias ja Poika Jumala, jolle on Isä antanut kaiken vallan.
        Eli Jumalan poika, joka istuu Isän oikealla puolella. Hän ei ole minkään sortin enkeli. Kenellekään enkelille Isä ei ole koskaan sanonut:"Istu minun oikealle puolelleni", ei edes ylienkeli Mikaelille.
        Isä ja Poika ei kuitenkaan ole sama persoonaa.

        Onpa jopa väitetty, että vanhantestamentin JHVH on uudentestamentin Jeesus.

        Mutta mitäpä tuosta väittelemään. Tärkeintä on se evankeliumi, joka pelastaa. Väärän evankeliumin kertojat ovat kirottuja. Gal.1:6-9.

        Ja ne jotka käyttävät Jehova nimeä, asettavat itsensä vaaralliseen asemaan. Jos esim. he valehtelevat, he joutuvat paikkaan jossa on koirat ja noidat. Ilm.22 luku.

        "Onpa jopa väitetty, että vanhantestamentin JHVH on uudentestamentin Jeesus."

        Tämä ei todella ole Raamatun mukaista. Isä ja Poika ovat eri olevaiset,eivätkä sama.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      76
      1352
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1195
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      924
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      906
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      78
      838
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      784
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      783
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      766
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      764
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      675
    Aihe