Miksi moni uskonnotonkin, joka ei usko jumalaan eikä jeesukseen, valitsee uskonnollisesti julistuksellinen sotilasvalan, vaikka katsomuksellisesti neutraali sotilasvakuutus "kunnian ja omantunnon kautta" on myös tarjolla ja siis vähintään yhtä hyvä ja pätevä kuin vala?
Ketkä dissaavat, väheksyvät sotilasvakuutusta? Henkilökunta? Oppituntia pitävä sotilaspappi? Alikersantit? Uskovaiset varusmiestoverit? Vanhemmat? Isovanhemmat?
Vaatiiko erityistä rohkeutta valita sotilasvakuutus? Pelätäänkö simputusta?
Ps. Muuten, mielestäni olisi parempi, että kaikki antaisivat saman juhlallisen velvoittautumisseremonian ilman että jengiä jaetaan kahtia uskonnon takia.
Sotilasvakuutuksen dissaus sotilasvalaan verrattuna
Anonyymi-ap
1
302
Vastaukset
- Anonyymi
Tiedetäänkö, että juhlallinen vakuutus, joka on sotilasvakuutuksen aiempi nimi, otettiin käyttöön jo vuonna 1919 eli pian itsenäistymisen ja ensimmäisen perustuslain (hallitusmuoto) jälkeen, siis jo ennen uskonnonvapauslakia? Tiedetäänkö, että sotilasvakuutus on yhtä perinteinen kuin sotilasvala?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2601903- 411744
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1001649Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631399Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?791274- 781264
Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031233Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per2141093- 551087
Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?161955