Miten pitää toimia alkoholistin kanssa?

Anonyymi-ap

Ehkä tällainen ketju täällä on jo ollut, mutta en löytänyt.

Minä olen tilanteessa, jossa alkoholisti (jatkossa "anniantti" asuu hyvin lähellä. Milloin pitää lainata puhelinta, jotta voidaan soittaa isännöitsijä avamaan ovea, kun avaimet ovat hävinneet, milloin ruokaa, kun on hirveä nälkä, milloin pitää lainta paria euroa, jotta pääsee kaverin luo, kun ahdistaa.

Olen kuullut joskus jostain lauseen, että ei saa mahdollistaa alkoholistin juomista. Mitä ja missä se mahdollistamisen raja menee?

Mahdollistanko hänen juomisen, jos annan lainata puhelintani, jotta hän voi soittaa itselleen oven avaajan (kotonaanhan hänellä on juotavaa)? Cai pitäisikö hänet jättää tylysti pihalle ovien taakse tai rappukäytävään itkemään toisen ovenavaajan soittajan perään? Rahaa en ole antanut kaverin luo pääsemiseen, koska siellä kuitenkin juodaan. Koen, että se ainakin olisi mahdollistamista. Kyllä hän sen rahan kuitenkin jostain aina löytää, että sikäli kai olisi se ja sama, että antaisinko sen vai en, mutta koen, että en voisi elää itseni kanssa, jos saisin sitten joskus tietää, että sillä minun antamallani kahdella eurolla hän pääsi kaverinsa luo, jossa joi itsensä hengiltä.

Tai mahdollistanko juomisensa, jos annan hänelle valmistamastani ruoasta annoksen kotiin syötäväksi, kun kaikesta näkee, että hänellä on oikeastikin nälkä. Ruokaa en ole antanut (vielä)kuin kerran, kun hän vajosi polvilleen heikotuksesta maahan sanottuaan ettei ole syönyt moneen päivään, kun rahat meni viinaan (tunnustaa siis ainakin, että rahat menee alkoholiin).

En halua kohdella häntä rumasti, koska kaikki muut täällä sitä tekevät ja pilkkaavat häntä/heitä ja näen tuskan "anniantin" silmissä, kun joutuu sitä pilkkaa ottamaan vastaan. Kumppaninsa kerran sai silmiinsä kosteutta ja joutui nieleskelemään, kun olin hänelle kännitilastaan riippumatta ystävällinen ja kiitti sitten vielä erikseen siitä, että olin niin ystävällinen heille, kun kaikki muut pilkkaa. En usko, että ystävällisyys mahdollistaa juomista (en siis tarkoita ystävällisyydellä sitä, että kannustaisin heitä juomaan, en vain puhu heille ilkeästi, enkä nimittele)

Muutenkin haluan olla ns. väleissä heidän kanssaan, jotta he tietävät, että jos tulee joku tosi paha tilanne, niin voi vaikka yöllä tulla pyytämään minua soittamaan apua. Olen sanonutkin heille, että kun on kyse hätätilanteesta, jossa pitäisi soittaa 112, niin oveani saa tulla kolkuttamaan vaikka keskellä yötä. Eivätkä he tätä käytä väärin. Eivät esim. tule keskellä yötä pyytämään rahaa kavereiden luo menemiseen. (tämä ihan omaa itsekkyyttäni, koska en halua joutua tilanteeseen, että tulevat hakemaan apua vasta sitten, kun tarvitaan joku elvyttämään. Haluan, että tulevat hakemaan apua mieluummin jo sitä ennen)

Ja sitten kun se ambulanssikaan ei auta: joko "anniantti" onnistuu puhumaan itsensä pois ilmaisesta kyydistä sairaalaan tai selviämisasemalle, tai sitten ottaa ritolat sairaalasta, kun "sanoivat siellä ettei nyt saisi ottaa yhtään ja olisi hyvä jäädä sinne seurantaan".

Nämä pitkät pohditani ihan siitä syystä, että haluan oikeasti ymmärtää mitä se mahdollistaminen on ja miten tylysti selkä pitää kääntää alkoholistille. En koe olevani hänelle niin läheinen, että voisin saarnata alkoholin käytöstä ja kun itsellä ei aineesta juuri kokemusta ole, niin en senkään vuoksi voi saarnata.

Jotenkin tunnen oloni tyhmäksi, kun tuntuu ihan toivottomalta auttaminen, kun ei tiedä miten sitä sitten pitäisi auttaa? Olla avaamatta ovea, teeskennellä ettei ole kotona, vai sanoa vain tosi raa'asti, että en auta, häivy! Ja toinen ei halua apua "eieiei, joudun sairaalaan, siellä ei voi juoda!". Ja suomessa ei näemmä kuitenkaan alkoholisteja laiteta pakkohoitoon. Voisi kuvitella, että ainakin joitakin se voisi auttaa tajuamaan tilanteen, vaikkei se pakkohoito ketään raitista.

Mitä tällainen systeemi auttaa, että kun toinen selvästi on avun tarpeessa, niin sitä ei anneta. Aika avuttomalta tuntuu vain katsella vierestä, että siinä se "anniantti" menee nyt, mahtaako päästä tänään elossa kotiin vai jääkö matkalle jonnekin ojan pohjalle.

6

663

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ajattele alkoholistia, kuten rakasta lemmikkieläintä. Lopulta lemmikki kärsii ja ahdistuu ollessaan täysin muiden armoilla.
      Silloin viet hänet lääkärille saamaan armollisen piikin samaten alkoholisti tulee viedä miehissä vastaanotolle tai muuten saada pakkohoitopäätös, niin hän saa raitistua loppuelämänsä suljetulla neuroleptien turruttaessa ahdistuksen ja rentouttaen sulkijalihaksen. Kenties sieltä joku on palannut takaisin tai istuvat loppuun asti savet housuissa sätkää käärien.

• Anonyymi

Auttaminen on hyvä asia kaiken kaikkiaan.
      Mahdollistaminen on kai enemmänkin sitä, että antaisi tai lainaisi rahaa siihen juomiseen.
      Tai toinen, että lähtisi hakemaan alkoholistille juomista kaupasta hänen niin pyytäessään.
      On hyvä, että autat muilla tavoin Annianttia, ja ehkä kavereitaankin.
      Tuollaisesta avun annosta ei tarvitse ainakaan syyllistää itseään.

Alkoholistitkin ovat ihmisiä, heillä on vain jokin mennyt elämässään pieleen, ja ovat ajautuneet ns. sivuraiteelle.
      Olen itsekin toipunut alkoholisti, ja tiedän, mitä holistille merkitsee, kun edes jotkut kohtelevat ihmisenä. Siinä säilyy edes pienen pieni ihmisarvo hyvässä tapauksessa.

• Anonyymi

Yksi vinkki asiaan on, että tarjoudu sitten auttamaan, tarjoudu vaikka käymään hänellä ja tuomaan ruoka-ainekset mukanasi yhteistä kokkaamista varten, mutta laita ehdoksi, että hänen täytyy olla selvinpäin. Ja sijoita vierailusi yhä enevissä määrin ilta-aikaan,

Näin hän saa seuraa ja ruoka-apua ja yhteistä tekemistä. Sitä voi myös laajentaa kävelyretkiin tai muuhun liikuntaan. Et toki voi olla varma siitä, että korkki ei narahda heti kun ulko-ovi pamahtaa kiinni etkä voi ruveta valvomaankaan häntä 24/7, mutta ainakin tuon hetken pystyt hillitsemään hänen juomistaan.

• Anonyymi

Hirveän vaikea tilanne .Itse sukulaista autoin 5vuotta oli jo vanha alkoholistui kuin jäi eläkkeelle.Lopulta kuoli muistisairaus.Sanoin en tule jos olet humalassa.Se sana iskostui hänen pään sisään.Siivosin hänen kodin ja pesin pyykit.Palkatta.Lähiomainen kai nistä itselle rahat otti? Asuivat eri osoite ja kontakti lähinnä puhelin vaika lähellä asuivat toisistaan.. Vein sen puutuvan ravinnon.Kuin wc paperit ja pulverin pesuaineet.Maksoin omasta pussistani.Viimesen elin vuoden hän oli edunvalvonnassa ja ei juonut enää.Raha en lainannut.

• Anonyymi

Vaikea tapaus sinänsä.
      Normaali ihminen tuntee empatiaa ihmisiä kohtaan, ja aina muistettava että alkoholistikansana on vaan ihminen jolla on suuri ongelma.
      Ei heitä paranna ulkopuolisten ihmisten halu auttaa, joten jossain vaiheessa tulee mieleen sekin ettei jaksa olla mikään tukipylväs ihmiselle joka ei kertakaikkiaan haluakaan muuttua, tai hakea apua tilanteeseensa. Ne jotka elävät alkoholistin kanssa
      Jaksavat ehkä muutaman vuoden toivossa että toinen lopettaa juomisensa. Ja yhtä äkkiä tajuaakin että kaikki ymmärrys ja apu ei ole tätä ihmistä muuttanut. Ailloin tulee yleensä avioero , ja alkoholisti vaan lisää juomistaan .
      Joten kunhan ymmärtää ettei tavallinen ihminen voi auttaa heitä lopettamaan niin ei mahdollista heidän juomistaan vaan sanoo irti yhteyden tähän ihmiseen . Voi tuntua kovalta , mutta totuus on ettei alkoholisti tule lopettamaan koskaan juomistaan aikai että joku yrittää auttaa, lopettaminen pitää tulla heidän omastapäStään, tahdosta muuttua ja muuttaa elintapansa , harvoin kuitenkin onnistutaan siinäkin.

• Anonyymi

Kiitos kaikille asialliseille vastaajille ja ehkä yhdelle asiattomallekin. Hänen viestinsä oikeastaan kertoo karua kieltä siitä miten vaikeasta asiasta on kyse ja miten vaikea on alkoholismia ymmärtää. En minäkään ymmärtänyt ennenkuin tämä pariskunta muutti niin lähelle, että sain aitopaikan heidän elämäänsä. Enkä siltikään ymmärrä vielä mitään muuta, että kyseessä todellakin on sairaus ja alkoholi on pahimman luokan elämäntuhoaja.

Teillä on ollut tosi hyviä vastauksia, joiden avulla olen voinut pohtia monia asioita koskien ”annianttia” ja hänen auttamistaan. En toki kuvittele, että voisin pelastaa heidät alkoholista. En siihen minä pysty, jos ei terveydenhuollon ammattilaisetkaan saa sitä efektiä heissä aikaan. Apua pyytävää on vain minusta autettava, alkholistin kanssa pitää olla tarkkana ettei auta sillä lailla, että se antaa tilaisuuden juoda enemmän. Tämä oikeastaan pohdittavaksi myös toisinpäin. Alkoholistia ei pidä myöskään halveksua tai pilkata, koska se voi sysätä hänet juomaan enemmän pelkästään sen pilkan tuoman häpeän takia. Jokaisen pitäisi miettiä mitä sanat voivat saada aikaan.

Lääkärit voivat määrätä potilaan pakkohoitoon, jos on vaaraksi itselleen. En ymmärrä miksei tätä voisi käyttää hyväksi silloin, kun sairaalaan viedään esimerkiksi itsensä tajuttomaksi juonut alkoholisti, joka sitten vielä sairaalassa sanoo että tahtoo kotiin, koska siellä on juotavaa. Ihmistä ei pitäisi päästää siinä tilassa kotiin, varsinkin, kun moni alkoholisti yrittää lääkitä alkoholilla psyykkisiä ongelmiaan.

Kiitos erityisesti sinulle, joka kerroit olevasi toipunut alkoholisti. Onpa hienoa, että olet päässyt tuohon pisteeseen elämässäsi ja että olet hengissä. Toipumisesi on varmasti vaatinut paljon. Ja sinulle sukulaistasi hoitaneelle myös kiitos vastauksestasi. Kyllä siitäkin näki, että aika oli varmasti hyvin kuormittavaa sinulle.

Minulle tuo anniantti ei ole sukulainen, joten voin vain kuvitella miten paljon se kuormittaa lähisukulaisia, tai perheenjäseniä, kun meitä naapurustossakin eläviä kuormittaa hyvin paljon. Varmasti osa niistä heitä pilkkaavistakin ihmisitä pitää pilkkaa vain omana suojakeinonaan, psyykkienä defenssinä, mene ja tiedä. Tai sitten ovat vain sisimmältään ilkeitä ihmisiä.

Erään ystäväni perheessä oli narkomaani ja näin siinä prosessissa miten nekin aineet tuhoavat koko perheen. Ystäväni perheenjäsen kuoli niihin aineisiin sen jälkeen kun oli tyhjännyt perheen kodin ja myynyt kaiken irtotavaran jossain saadakseen huimausaineita. Ei saanut hänkään yhteiskunnalta apua ajoissa. Joskus hätäkeskus sanoi heille ettei poliisi lähde ketään etsimään, kun soittivat sinne, että saivat läheiseltään viestin, että oli ottanut yliannoksen, häken mielestä se oli vain huomionhakua, mutta niin se jäi ystäväni perheenjäsen sitten sille matkalle. Jäätiin silloin miettimään, että miksi sitten joitakin muista, ehkä ”sallituimmista” sairauksista kärsiviä lähdetään etsimään noin vain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5299
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3460
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2870
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      58
      2686
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      173
      2365
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2157
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1899
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1865
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1401
    Aihe