Calabria, Capo Vaticano

Anonyymi-ap

Olen lähiaikoina aikeessa lentää Calabriaan, mutta se (-kin), Rhodoksen ja Sisilian lisäksi vaikuttaisi nyt olevan aikalailla tulessa. Wildfire'a Tropean vuorilla... Lämpötilat runsaasti yli 40°, lähes 50°. Turistit kertovat, että on vaikea hengittää.

Pohjois-Italiassa, Garda-järven ympäristössä, taas kovaa tuulta, jopa raekuuroja.

Se "ilmastonmuutos".

Lähipäivinä lämpötilat laskevat ja on Calabriaan tiedossa myös ukkosia. Tämä on helpotusta luonnolle. Aurinkoiset päivät kyllä kelpaisivat, mutta on otettava mitä Ukko Ylijumala ylhäältä tarjoaa...

Onpahan uusi turismikokemus, surffailla mailla, väistellen metsäpaloja. Hiukan hirvittää, mutta... Olen matkoillani pahempaakin kokenut.

13

568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nyt Calabriassa. Mitään näin äärettömän vihreää ja toisaalta turkoosinsinistä en ole maailmalla nähnyt. Korkeita vuorennyppyjä, syviä, vihreitä rotkoja, pitkiä, roomalaisia auto- ja junasiltoja. Metsiä, puita, palmuja, pensaita, ruohoa, maasta vuorten huipuille asti. Viljelyksiä, sitruunapuita, kukkia...

      Sympaattisia ihmisiä. Oma persoonani on tavallista suomalaista temperamentikkaampi, joten osaan tulla toimeen etenkin vanhempien ihmisten kanssa.

      Säätila: aurinkoinen, 27°-30°. En koko kesänä Suomessa saanut kunnon rusketusta. Täällä tulin punaiseksi ja tumman ruskeaksi 2 tunnissa hotellin uima-altaalla.

      Kävin muualla Italiassa kauan sitten, joten tämä maa on nyt ikäänkuin uusi kokemus.

      • Anonyymi

        Metsäpaloja ei ole näkynyt, mutta bussin ikkunasta näin vuorenrinteitä joissa ilmeisesti tuli riehunut.


    • Anonyymi

      Tänään +27°, ja jo kohta iltapäivästä alkoi viileä huone kutsua, italialaiset itsekin alkoivat valua uima-altaalta iltapäivä-siestoilleen. Nyt, paikallista aikaa klo 15:13, on ulkona aivan tulinen sää, ei tuonne lähde susikaan.

      Eilen juhlittiin Calabria-päivää. Hotellilla calabrialaiset söivät isoine perheineen. Paikalliset pelimannit soittivat calabrialaista musiikkia. Kadulla oli basaarikatoksia.

    • Anonyymi

      Oli mukava matka. ☀️

      Osallistuin kahdelle eri retkelle, muutoin olemiseni pyöri hotellin uima-altaalla sekä lähiympäristössä, talojen takana kulkevilla pikkukujilla ja jossa oli muutama pikkupuoti samalla pääkadulla, lähes ihan hotellin vieressä. Uima-altaalla oli pieni baari, juomista ja naposteltavaa. Suomalaista, mustaa kahvia, ilman maitoa, edusti "cafe americano".

      Ainakin Calabrian rannikko on hyvin vuoristoista sekä laaksoista, suorastaan rotkoja. Samoin Capo Vaticanon alue. Vihreyttä kaikkialla, rotkoista vuorten huipuille. Kirkkaan sininen taivas ja meri. Kaunista.

      Kaikki siellä on joko hyvin alhaalla, meren rannassa, tai hyvin korkealla, vuorilla tai niiden jyrkillä rinteillä. Kävelymatkat "kaikkialle vähänkin kauemmas" ovat pitkiä ja vaatii aina ainakin satojen metrien laskeutumiset jyrkkiä rinteitä alas, sekä samoin nousut. Mitään "hissejä" ei tietenkään ollut, niitä saisi muutoin olla kaikkialla. Kävely, auto tai mopo, näillä siellä ihmiset kulkivat. Tai sitten et liiku minnekään.

      Fyysisesti huonokuntoisempien matkalaisten kannattaa ottaa tämä huomioon ja valita hotelli, jossa ja jonka vierellä on kaikki itselle tärkeimmät palvelut. Mahd. merenrannalla. Kovalla helteellä sieltä ei juuri kauemmas kävellä. Nyt oli hellettä 27-31°. Välillä, helteessä, myös viileää tuulta. Hotellihuoneessani oli hyvä ilmastointi.

      Ruuat, aamiaiset hotellilla olivat runsaat. Iltaruokana aina myös erilaisia meren eläviä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Faro on suomeksi majakka, ihan missä päin Italiaa tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Faro on suomeksi majakka, ihan missä päin Italiaa tahansa.

        Hyvä tietää. 🙂

        "Faro, Capo Vaticano" = "Capo Vaticanon majakka".

        Yritin keväällä aloittaa italian opiskelun netin kautta, mutta opetus oli epäselvää. Ihmiset puhuivat liian nopeasti, lauseista ja sanojen ääntämisistä ei saanut selvää otetta.

        Työväen opisto olisi kait paras paikka aloittaa opiskelu. Helsingin alueella näitä on kuitenkin vain sellaisissa kaupunginosissa, joihin olisi ilman omaa autoa työlästä iltaisin lähteä.


    • Anonyymi

      Eilen illalla tuli YLE Teemalta Eila Kannisen ohjelma Calabriasta, tämä oli iloinen yllätys. Olen laittanut tallennuksiin ja aion katsoa tarkkaan.

    • Anonyymi

      Kiinalaiset sanovat: "Joka kulkee yksin, kulkee nopeimmin". 👣

      Matkustaessaan huomaa, kuinka saattaa joutua luopumaan omasta halustaan, jos matkakumppani tahtoo yhdelle suunnalle ja itse toiselle. Matkalla kun aika voi olla rajallista, matkatoimiston bussi / risteilylaiva pysähtyy jonnekin ehkä pariksi tunniksi.

      Yksin matkatessaan voi tehdä just mitä itse haluaa. Tämä vaatii kykyä yksin hoitaa itse itsensä, alkeellista kielitaitoa, rohkeutta, omien rajojensa ymmärtämistä ja niissä pysymistä, samalla myös itsesuojeluvaistoa sekä täsmällisyyttä = bussilla / laivalla on oltava ennen sen lähtöaikaa. Muutkin on otettava huomioon.

      Opin nämä elämän alkeet jo nuorena, kun matkakumppaneiksi osui itsekkäitä, siivestäjiä, pummeja, ruikuttajia, epätäsmällisiä kavereita. Jos päästää muita ihmisiä lähelleen sähläämään, voi oma matka mennä siinä pilalle, voi joutua mukaan erilaisiin, "muiden" vaikeuksiin.

      Ennalta hyvin valmistautuminen on avainasia. Itselläni on taipumus valmistautua "vähän liiankin hyvin" = turhia matkatavaroita mukana, mutta parempi näin päin kuin olla sitten pulassa kaukana, vieraassa maassa.

      Vaikka matkustan yksin, matkustan kuitenkin tietynlaisella ryhmämatkalla ja on yhteydet matkatoimiston oppaaseen. Tämä luo mahd. tarvittavan, ulkopuolisen turvan. Ihan tonttuna en lähde maailmaa matkaamaan. Elämä opetti, jo kauan sitten.

    • Anonyymi

      Kaksi postikorttia tehneet matkaa jo 3 viikkoa...
      Ei vielä tänäänkään tulleet.

      • Anonyymi

        Eikä vieläkään. Lähes kuukausi tehneet matkaa. Italian posti hukannut ne. Ei kannata enää odottaa.

        Onko muilla turisteilla täällä vastaavia kokemuksia Italian postilaitoksesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä vieläkään. Lähes kuukausi tehneet matkaa. Italian posti hukannut ne. Ei kannata enää odottaa.

        Onko muilla turisteilla täällä vastaavia kokemuksia Italian postilaitoksesta?

        Sukulaiseni sai tänään hiukan myöhästyneet synttärionnittelut Capo Vaticanosta. Kortin matka vastaanottajalle kesti 6 viikkoa.

        Itse en ole saanut vieläkään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sukulaiseni sai tänään hiukan myöhästyneet synttärionnittelut Capo Vaticanosta. Kortin matka vastaanottajalle kesti 6 viikkoa.

        Itse en ole saanut vieläkään...

        Korttini saapui tänään.
        Kiitos Italian postilaitokselle.🫠

        Olin jo valmistautunut, että ne ovat täysin kadonneet tai parhaimmillaan saamaan ne ehkä joulupostin mukana.

        Kortit olivat pyörineet 2 viikkoa jossakin ja sitten leimattu. Suomeen tulo kesti siitä vielä 4 viikkoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4653
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe