IS Viikonlopun 29.-30.7. Ristikot

45

1568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä Tapio H.
      Voisitteko sanoa, missä niitä helppoja aloituskohtia on ,kun taas olen pähkäillyt tätä tuntikaupalla ja alkua en saa, vain erillisiä sanoja

      • Saatan luetella kun ehdin. Juutuin Juha Leinisen ristikkoon. Se on Skytän ristikkoa vaijeampi. Pääkuvan oikeaan puoleen en meinaa saada mitään järkevää, mikä sopisi pääkuvasta l<ittamaani ratkaisulauseeseen. Kaipaisin siinä vähän joltakulta apua.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Saatan luetella kun ehdin. Juutuin Juha Leinisen ristikkoon. Se on Skytän ristikkoa vaijeampi. Pääkuvan oikeaan puoleen en meinaa saada mitään järkevää, mikä sopisi pääkuvasta l<ittamaani ratkaisulauseeseen. Kaipaisin siinä vähän joltakulta apua.

        Tässä kerron ongelmakohtani:
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/is-7-2023/#post-29203



    • Anonyymi

      Onko ristikoitten täyttäminenkin nykyään sitä, että on osattava käyttää kaiken maailman kuvahakuja googlesta sun muuta. Vanhemmat ihmiset rajataan sitten pois täyttäjistä kun on täysin mahdotonta tietää jotain ihan random kuvaa ketä se esittää. Se pitää sitten osata hakea netistä.

      Muutenkin mennyt mahdottomaksi. Nämähän alkaa olla ns. kuva-arvoituksia, joista on kehiteltävä päässään, mitä ihan muuta siinä haetaan kuin sitä, mitä kuva esittää.
      Kun melkein joka ikisessä vihjeessä on jokin kompa, jo aloittaminen on mahdotonta.

      • Anonyymi

        Ristikoita on eri vaikeusasteilla saatavilla laidasta laitaan. On itsensä kiduttamista juuttua johonkin Ilta-Sanomien KOVIS-ristikkoon, joka ihan tarkoituksella on rakennettu vaativaksi rutistukseksi jopa heille, jotka ovat kymmeniä vuosia ristisanojen kanssa aikaansa viettäneet.

        Vaihtakaa siis helpompaan ja elämä hymyilee taas. 😊

        https://www.lehtikuningas.fi/ristikot

        Tarjouksia syksyn pimeneviin iltoihin riittää kaikille.


      • Aika harvoin Skyttä sellaisia käyttää. Mutta kuvavihjeen, jossa Googlen kuvahakuja tarvitsin, olisi varmaan voinut toisinkin vihjeittää.


      • Kyllä pääkuva tavallaan esittää sen, mitä haetaan, mutta asia on esitetty niin, että pitäö poimia tietyt seikat.


    • Anonyymi

      Kahden päivän aikana nyt kolmen tunnin sessiot koviksessa ja avainsanan numerot on selvillä sekä kaikki muu lukuunottamatta piilokirjainta oikealla ylhäällä olevasta kukasta alaspäin (onkohan siellä jokin virhe minulla ?) ja lisäksi en millään saa HYYTÄVÄÄn mitään järkevää samoin sen kanssa risteävät muskelimieheen. Optisesti siis puuttuisi vain kaksi kirjainta koko ristikosta, mutta voi olla, että jotain pitäisi näissä kohdin muuttaakin.
      Pieni apu olisi paikallaan!

      • Jos epäilet virhettä, löhetä ristikosta minulle kuva.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jos epäilet virhettä, löhetä ristikosta minulle kuva.

        Luulen, että tuon kukan piilokirjaimen löysin googlaamalla. Nyt puuttuu vain se Hyytävän ja Muskelimiehen risteävä.

        En jaksa lähetellä kuvia ja voin jatkaa funtsaamista, mutta kerro kuulostaako siltä, että jokin ei stemmaa minulla sillä kohdin, kun niihin kahteen ei saa järkeä? Onko HYYTÄVÄ helppo ja selkeä vai omituinen ratkaisultaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen, että tuon kukan piilokirjaimen löysin googlaamalla. Nyt puuttuu vain se Hyytävän ja Muskelimiehen risteävä.

        En jaksa lähetellä kuvia ja voin jatkaa funtsaamista, mutta kerro kuulostaako siltä, että jokin ei stemmaa minulla sillä kohdin, kun niihin kahteen ei saa järkeä? Onko HYYTÄVÄ helppo ja selkeä vai omituinen ratkaisultaan?

        Ratkesikin jo! Ongelma johtuikin INTIN NELJÄNNES -vihjeen väärästä ratkaisusta, joka olisi sopinut siihen yhtä nerokkaasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ratkesikin jo! Ongelma johtuikin INTIN NELJÄNNES -vihjeen väärästä ratkaisusta, joka olisi sopinut siihen yhtä nerokkaasti.

        Useimmiten jumiutumisen syy on ratkontavirhe jossakin - asiasta on sekä itsellä etyä sivustoni köyttäjien osalta runsaasti kokemusta. Juuri siksi ehdotin kuvan lähetystä, mutta hyvä kun keksit itse. Tsemppiä.


    • Anonyymi

      Kysymäsi henkiö löytyy? Virosta

      • Jos tarkoitat minua, kerroin henkilön Googlen avulla löytäneeni.


    • Aiemmin joku kirjoitti

      "Hyvä Tapio H.
      Voisitteko sanoa, missä niitä helppoja aloituskohtia on ,kun taas olen pähkäillyt tätä tuntikaupalla ja alkua en saa, vain erillisiä sanoja"

      Laitoin nyt sivuilleni joitakin vihjeitä, jotka ovat varsin suoria. Linkki löytyy tämän sivun johdannosta.

      • Anonyymi

        Erikoista kuinka paljon eri ratkojien vaikeaksi kokemat sanat vaihtelevat. Ilmoitat linkkisi takana, että jouduit googlaamaan vuoden 1956 hiihtäjää, kun se oli minulle niitä ensimmäisiä varmoja, jotka pukkasin suoralta kädeltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista kuinka paljon eri ratkojien vaikeaksi kokemat sanat vaihtelevat. Ilmoitat linkkisi takana, että jouduit googlaamaan vuoden 1956 hiihtäjää, kun se oli minulle niitä ensimmäisiä varmoja, jotka pukkasin suoralta kädeltä.

        Vuosiluvun takia googlasin. Vuosiluvut eivät usein sano minulle mitään. München 1972 sentään muistuu mieleen.


      • Anonyymi

        Kiitos, sainkin alun tuosta koirasta ja pääsin vähän eteenpäin, mutta taitaa tämä olla minulle liian vaikea. Pitää valita helpompia ristikoita, niin elämä hymyilee, kirjoitti eräskin anonyymi.

        k
        Ö


    • Happonen huomautti:
      "Risuja kahdesta sanasta, jotka laskisin kyllä vieraaksi kieleksi (ja ko. sanoille löytyy kyllä vakiintuneet ilmaisut suomeksi)."

      Näitä on kyllä ennenkon käytetty, mutta olen happosen kanssa samoilka linjoilla.

    • Lusäsin joitakun vinkkejä - lisää vinkkejä saa tulka kysymään.

    • Anonyymi

      Onhan kiva saada vinkkejä tämmöisen aloittelijan, joka vasta hetken on yrittänyt näitä koviksi ratkoo, mutta sun vinkit on niitä mitkä itsekin sain selville eli vaikeimpia.
      En aio yrittää tätä pitempään, katson sitten aikanaan lehdestä, mitä oikein noissa sinisissä haluttiin sanoa, jotain makkaraahan tuossa yritetään purra, eli Riikka tuli tonne alas. Ja orpolapsi raukkana.
      Mutta onnea toisille ratkotaan! Minulle on vielä liian vaikea.

    • Anonyymi

      Tarkoitin, että EI niitä vaikeimpia... Siis nuo sun vinkit. Ei pahalla, mutta ehkä ei kannata vinkata ollenkaan.

      • Ei vinkeissä aina onnisti. Laitoin niitä helpompia kun täällä kysyttiin, mitkä ovat niitä helpompia, joista pääsisi alkuun. Vinkkini liittyivät tähän kommenttiin:

        2023-07-29 22:22:39
        "Hyvä Tapio H.
        Voisitteko sanoa, missä niitä helppoja aloituskohtia on ,kun taas olen pähkäillyt tätä tuntikaupalla ja alkua en saa, vain erillisiä sanoja."

        Jos koit että vihjeet eivät olleet vaikeimpiin vihjeisiin, niin ei ollut tarkoituskaan olla. Mutta saat tulla niistä vaikeammistakin kysymään., mutta toivon yksilöityjä kysymyksiä. Koen oloni varsin vaivautuneeksi, jos joku kysyy vinkkejä johonkin kulmaan yksilöimättä vihjeitä. Minun pitäisi arvailla, mikä jollekulle saattaisivat olla vaikeita. Saatan helposti antaa vinkkejä kohtiin, joihin joku ei apua tarvitse. Haluan auttaa vain tarvittavassa määrin.

        "Riikka ..." - Riikkaan liittyvä ratkaisulause alkaa kuvan oikealta puolelta. Laitan tähän sivuilleni vinkin https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/is-7-2023/#post-29209


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ei vinkeissä aina onnisti. Laitoin niitä helpompia kun täällä kysyttiin, mitkä ovat niitä helpompia, joista pääsisi alkuun. Vinkkini liittyivät tähän kommenttiin:

        2023-07-29 22:22:39
        "Hyvä Tapio H.
        Voisitteko sanoa, missä niitä helppoja aloituskohtia on ,kun taas olen pähkäillyt tätä tuntikaupalla ja alkua en saa, vain erillisiä sanoja."

        Jos koit että vihjeet eivät olleet vaikeimpiin vihjeisiin, niin ei ollut tarkoituskaan olla. Mutta saat tulla niistä vaikeammistakin kysymään., mutta toivon yksilöityjä kysymyksiä. Koen oloni varsin vaivautuneeksi, jos joku kysyy vinkkejä johonkin kulmaan yksilöimättä vihjeitä. Minun pitäisi arvailla, mikä jollekulle saattaisivat olla vaikeita. Saatan helposti antaa vinkkejä kohtiin, joihin joku ei apua tarvitse. Haluan auttaa vain tarvittavassa määrin.

        "Riikka ..." - Riikkaan liittyvä ratkaisulause alkaa kuvan oikealta puolelta. Laitan tähän sivuilleni vinkin https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/is-7-2023/#post-29209

        Mutta sen lauseen alkua en saa muodostumaan mitenkään, vaikka periaatteessa nuo sanat olisikin oikein. Onko mulla joku järjestysvirhe, siinä on kolme neljäkirjaimista sanaa ja vaikka miten päin ne asetan, ei tule järjellistä alkua. Onko viides kirjain ä vai ei? Se siihen kävisi vihjeen perusteella, mutta samalla sotkee kaiken muun.
        Tässä on kyllä niin paljon muutakin kummallista, että mua jo huvittaa. Tein pehmiksen tossa välissä sitten, että saisin muuta ajateltavaa.


    • Anonyymi

      Kyllä mää ton kasvin nimen tahtoisin tietää. Kun ei ole marja-aromia, vaikka ihan näyttää.

      • Lusäsin em. lnkissä esillä olleeseen vihjeeseen sulle vnkin, mutta pääset myös katsomaan halutessasi ratkaisusanan.


    • Anonyymi

      Seljaksi minäkin sen laitoin, vaikka aronialtahan tuo selvästi näyttää.
      Kovasti se ei vasenta yläkulmaan auttanut, koska sininen lauseen alku tuntuu ihan omituiselta. Eli tarkoittaakohan se pappi siinä pappis-----ä?
      Jos tarkoittaa niin lauseen alku on kummallinen. Viides kirjain olisi ä. Ei oikein vaikuta hyvältä. Varmaan jotain mulla täysin väärin.

      • Aroniaa muistuttava kasvi on mustaselja. Aronian marjat ovat isompia. Jos olisi tyypillunen punajukkainen terttuselja, ei epäselvyyttä olisi. Heli on in tehtävää vaikeuttaakseen piietänyt mustaseljan.

        Paoin suhteen jyse on juuri siitä, mitä ajattelit. Kyllä se viides kirjain on Ä. Tarkenna hieman vinkkiäni.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Aroniaa muistuttava kasvi on mustaselja. Aronian marjat ovat isompia. Jos olisi tyypillunen punajukkainen terttuselja, ei epäselvyyttä olisi. Heli on in tehtävää vaikeuttaakseen piietänyt mustaseljan.

        Paoin suhteen jyse on juuri siitä, mitä ajattelit. Kyllä se viides kirjain on Ä. Tarkenna hieman vinkkiäni.

        Siis tarkensin pääkuvan vinkkiäni sivuillani.


    • Anonyymi

      Tärkeitä korjattavia?
      Julkaistava soittimissa?

      • Lisösin vinkjeihin. Jälkimmäiseen selitin vihjeen logiikan.


      • Anonyymi

        Siihen tulee Aasian tärkeimmän viljakasvin sadot.
        Soitin on normaalisti kuusikielinen ja julkaistava on IS. Sekoita ne niin, että sanasta tulee jotakin muuta,eli ihmisen anatomiaan liittyvää.


    • Anonyymi

      Ongelman teki "tiukan toiminnan kannalla" . Siihen syntyi sivistyssanan oloinen sana. Tosin piilokirjain jäi arvailuun. Sitä vaihtelemalla ja googlettamalla ei mitään järkevää vastetta löydy. Taitaakin tässä olla jokin jekku, jota en saa aukenemaan.

      • Tulee ihan normaali sana, tosin alkuperältään lainasana. Vihjeessä ole mitään jekkua. Jos millään piilokirjaimella et saa järkevää ratkaisusanaa, sinulla on ratkontavirheitä. Mitä virheitä sinulla, voin kertoa, jos lähetät minulle ristikon sivujeni kautta.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tulee ihan normaali sana, tosin alkuperältään lainasana. Vihjeessä ole mitään jekkua. Jos millään piilokirjaimella et saa järkevää ratkaisusanaa, sinulla on ratkontavirheitä. Mitä virheitä sinulla, voin kertoa, jos lähetät minulle ristikon sivujeni kautta.

        Etkö sie perkele osaa vain neuvoa (jos kerran osaat, tavallisen ihmisen ymmärrykselle aukeavalla tavalla???). Miksi pitää leikkiä "lähetät minulle ristikon"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sie perkele osaa vain neuvoa (jos kerran osaat, tavallisen ihmisen ymmärrykselle aukeavalla tavalla???). Miksi pitää leikkiä "lähetät minulle ristikon"

        Kannattaa ainakin kerran kokeilla Tapion yksilöllistä palvelua. Nappaa siis kuva siitä ongelmanurkasta ja pudota se ristikkomestarille nähtäväksi. Saat pian tietää mikä virhe ratkaisussasi on ja pääset jumista eteenpäin. Terveisin nimim. "palvelua kokeillut ja lopputulokseen tyytyväinen aivojumppaaja pohjanmaalta"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sie perkele osaa vain neuvoa (jos kerran osaat, tavallisen ihmisen ymmärrykselle aukeavalla tavalla???). Miksi pitää leikkiä "lähetät minulle ristikon"

        En voi tietää ristikkoa näkemättä mitä ratkontavirheitä siinä on. Koko ristikosta ei tarvitse ottaa kuvaa, mutta kaikki risteävät pitää olla kokonaan näkyvissä. Oletan, että ongelma sulla ei ole vihjeessä "tiukan toiminnan kannalla". Laita siihen luonteva sana ja korjaa risteäviä. Voisin auttaa kertomalla, mitkä ratkaisusanat pitää korjata.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        En voi tietää ristikkoa näkemättä mitä ratkontavirheitä siinä on. Koko ristikosta ei tarvitse ottaa kuvaa, mutta kaikki risteävät pitää olla kokonaan näkyvissä. Oletan, että ongelma sulla ei ole vihjeessä "tiukan toiminnan kannalla". Laita siihen luonteva sana ja korjaa risteäviä. Voisin auttaa kertomalla, mitkä ratkaisusanat pitää korjata.

        Etkö sie tosiaankaan osaa tajuta. Kun jos joku sanoisi, että kysytty sana on anarkisti. Niin kysyvä ihminen voisi ymmärtää mitkä sanat hänellä oisi korjattava. IHAN ITSE JA OMASTA PÄÄSTÄÄN, Omilla voimillaan, eikä siun kummallisilla vain siulle ittelle aukeavilla vihjailuilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sie tosiaankaan osaa tajuta. Kun jos joku sanoisi, että kysytty sana on anarkisti. Niin kysyvä ihminen voisi ymmärtää mitkä sanat hänellä oisi korjattava. IHAN ITSE JA OMASTA PÄÄSTÄÄN, Omilla voimillaan, eikä siun kummallisilla vain siulle ittelle aukeavilla vihjailuilla.

        Yleisesti ottaen vinkkejäni on pidetty hyvinä. PuPen sekä Iisakin kohdalla niistä on on ollut monille apua. Eihän niissä aina onnistu. Joskus on pyydetty lisävinkkejä.

        Asiasta kysyttiin sivuillanikin ja kerroin ratkontavirheet. Niiden pohjalta ratkoja varmasti keksi, mikä ratkaisusana "tiukan..." tulee.

        En lähde koskaan suoraan antamaan ratkaisusanoja palkintoristikoihin. Voin kyllä poikkeustapauksissa antaa ratkaisusanan, jos helpotettukaan vinkki ei auta.

        En enää koskaan anna ratkaisusanoja ilman SPOILER-täjä. Annan siis avun AINA fiksummalla tavalla kuin tämä sivusto tai Ekin foorumi. Sivustoni suttamisperiaatteet ovat siis ihan omassa luokassaan.

        Lue syyt toiminnalleni
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/ristikoissa-auttaminen/#post-29208


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Yleisesti ottaen vinkkejäni on pidetty hyvinä. PuPen sekä Iisakin kohdalla niistä on on ollut monille apua. Eihän niissä aina onnistu. Joskus on pyydetty lisävinkkejä.

        Asiasta kysyttiin sivuillanikin ja kerroin ratkontavirheet. Niiden pohjalta ratkoja varmasti keksi, mikä ratkaisusana "tiukan..." tulee.

        En lähde koskaan suoraan antamaan ratkaisusanoja palkintoristikoihin. Voin kyllä poikkeustapauksissa antaa ratkaisusanan, jos helpotettukaan vinkki ei auta.

        En enää koskaan anna ratkaisusanoja ilman SPOILER-täjä. Annan siis avun AINA fiksummalla tavalla kuin tämä sivusto tai Ekin foorumi. Sivustoni suttamisperiaatteet ovat siis ihan omassa luokassaan.

        Lue syyt toiminnalleni
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/ristikoissa-auttaminen/#post-29208

        Pyrin tässä tapauksessa ensin antamaan inkkejä, jotka auttaisivat ratkojaa huomasmasn ratkontavirheensä. Kun sain kuvan, kerroin virheet. Hyvin usein ongelman syynä on ratkontavirheet.

        Mielestäni voin auttaa fiksusti kun kerron ensin virheet ja sitten annan vinkkejä. Mutta saatan jatkossa poikkeustilanteessa antaa ratkaisusanat, jos helpotetutkaan vinkit eivät auta. SPOILER-tägjen käyttä tuo mahdollisuuden auttaa niin paljon kuin haluan ilman, että kukaan vahingossa pilaa omaa ratkontaansa. Täällä ennen kaikkea mutta myös Ekin foorumissa ratkoja voi vahingossa pilata oman ratkontansa.


      • Anonyymi

        Sitä sanotaan mm sekasorroksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä sanotaan mm sekasorroksi.

        ”Sivustoni suttamisperiaatteet ovat siis ihan omassa luokassaan.”
        - Keisari


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Sivustoni suttamisperiaatteet ovat siis ihan omassa luokassaan.”
        - Keisari

        Harmitti kirjoitusvirhe, mutta eihän muualka ole mahdollisuutta auttaa pilaamatta jonkun toisen ratkontaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3248
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1972
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1851
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1375
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1038
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe