Mikä on jääkukka?

tintti

Anoppi suositteli yksivuotisten kukkien pataan hyväksihavaitsemaansa jääkukkaa. Tietääkö kukaan mikä se on, ei löydy netistä. Onko jokin kutsumanimi jollekin kukalle?

37

15360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Nimetön

        Moi, eikös tuo ole joku maksaruoholajike, syysmaksaruoho tms?

        se on ainakin kestävä, ja viihtyy karussa savimaassakin (kokemusta on)

        terv. Marita


    • erja
      • on tuo

        hortonomin kukka on tosiaan komeamaksaruoho.


    • tintti

      Niin, se ei kyl ollu noista mikään, ei siis perennä ja kukkii koko kesän ja pärjää myös aikahyvin ilman et koko ajan kastelee jne. Taidan vielä selvittää nimeä häneltä mutta jos joku tietää niin paljon kiitoksia vihjeestä!

      • pipsa

        eikös ne lehdet olekkin sellaiset harmahtavan vihreät vai?meillä oli kans ennen kotona kivikkopenkissä se kukka ,,,,


    • kukkanen

      En muista mistä olen kuullut, mutta kesäbegoniaa olen sanonut aina jääkukaksi. Siis paljon pienempi kuin tavallinen begonia, kukkia on eri punaisia sekä valkoisena. Yksivuotinen, kukkii runsaasti koko kesän. Kysypäs anopiltasi, tarkoittiko hän tätä, olisi kiva jos vielä vastaisit tähän.

      • pipsa

        sen minä vaan kyllä tiedän että ei ole begonia ainakaan,,ihan muistan ne lehdet että minkälaiset ne oli mutta ne kukat ovat vähän jo eri juttu,,,muistelisin että jotenkin ne oli melkein samanväriset kuin lehdetkin,,,


      • sari 1
        pipsa kirjoitti:

        sen minä vaan kyllä tiedän että ei ole begonia ainakaan,,ihan muistan ne lehdet että minkälaiset ne oli mutta ne kukat ovat vähän jo eri juttu,,,muistelisin että jotenkin ne oli melkein samanväriset kuin lehdetkin,,,

        Tarkoitat varmaankin Jääpäivikkiä,Mesembryanthemum crystallinum

        Meillä kuitenkin kasvatetaan yleisemmin sitä Keskipäivänkukan , Dorotheanthus bellidiformis nimellä, se tarvii oikein paahteisen paikan.Sen kukat avautuvat auringossa ja sulkeutuvat pilvisellä säällä.Kaunis se on ja kukkii koko kesän.
        Katsoppa kuvia :

        http://www.isoaidinkasvit.fi/kasvit/24/2413vkes.htm

        http://www.pekkatervo.com/kasvit/puutarhakasvit_1vuotiset/keskipaivankukka/keskipaivankukka_pienetkuvat.htm


    • pipsa

      eipä ole sekään ,,tuossa kasvissa oli vähän niinkuin karvaiset lehdet ja varret ,,ennemminkin se viittaa maksaruohoon mutta kun ne kukat oli niin vaaleat mitä minä muistan....

      • sari 1

        Hei pipsa, noissa juuri on karvaiset ja harmaat lehdet ja kukissa on montaa väriä.Klikkasitko tuota kuvaa isommaksi, siinä näet paremmin nuo lehdet.


      • pipsa
        sari 1 kirjoitti:

        Hei pipsa, noissa juuri on karvaiset ja harmaat lehdet ja kukissa on montaa väriä.Klikkasitko tuota kuvaa isommaksi, siinä näet paremmin nuo lehdet.

        anteeksi mutta se minun sepustus meni vähän sikin sokin ,tarkoitin että se oikea jääkukka oli sileälehtinen ja se kukkahomma oli kyllä muuten niinkuin esim...isomaksaruoholla vaan se oli melkein samanvärinen kuin itse ne lehdet ja varsi....olen muuten nähnyt sitä tuolla hautausmaalla vähän niinkuin villiintyneenä,,,,rohkeniskin ottaa sieltä näytteen""""


      • mitä oikeasti kysytään ?
        pipsa kirjoitti:

        anteeksi mutta se minun sepustus meni vähän sikin sokin ,tarkoitin että se oikea jääkukka oli sileälehtinen ja se kukkahomma oli kyllä muuten niinkuin esim...isomaksaruoholla vaan se oli melkein samanvärinen kuin itse ne lehdet ja varsi....olen muuten nähnyt sitä tuolla hautausmaalla vähän niinkuin villiintyneenä,,,,rohkeniskin ottaa sieltä näytteen""""

        Kumpi tässä nyt kyselee Tintti vai pipsa, kesäkukkaako kysellään vai perennaa ???


      • pipsa
        mitä oikeasti kysytään ? kirjoitti:

        Kumpi tässä nyt kyselee Tintti vai pipsa, kesäkukkaako kysellään vai perennaa ???

        tintti on alkuperäinen kyselijä mutta minä yhdyin tähän sen takia kun se on mulle tuttu kasvi,, ei vaan tiedetä että onko sillä uudempaa nimeä,,onko tästä haittaa?????


      • pipsa
        pipsa kirjoitti:

        tintti on alkuperäinen kyselijä mutta minä yhdyin tähän sen takia kun se on mulle tuttu kasvi,, ei vaan tiedetä että onko sillä uudempaa nimeä,,onko tästä haittaa?????

        unohtu että perennaa kysytään,,,,,


    • pipsa

      tintille! katsoppa linkki pankki helppimesta,,laitilan pähkinälehto,,jospa se jääkukka on siellä ,,

      • sekoile

        ei kait sitä kesäkukkaa siellä kasva,kesäkukat pitää ostaa tai laittaa siemenistä, ei niitä metsässä kasva.


      • sari 1
        sekoile kirjoitti:

        ei kait sitä kesäkukkaa siellä kasva,kesäkukat pitää ostaa tai laittaa siemenistä, ei niitä metsässä kasva.

        Hei pipsa, minäkin olen nähnyt hautausmaalla ,vanhojen, vähän hoitamattomien hautojen lähellä sellaista maksaruohoa,niissäkin oli vihertävät kukat,hontelot varret.Varmaankin jotain vanhaa ja villiintynyttä kantaa, nykyäänhän kaikki on niin jalostettuja.


      • pipsa
        sekoile kirjoitti:

        ei kait sitä kesäkukkaa siellä kasva,kesäkukat pitää ostaa tai laittaa siemenistä, ei niitä metsässä kasva.

        minä mitään sekoile ,,,etkö sinä löytänyt sitä kasviluetteloa sieltä helpistä vai?toivottavasti joku toinenkin löytää minun lisäksi siellä on se kukka ja se on isomaksaruoho ,,ennen se oli jääkukka,,


      • pipsa
        sari 1 kirjoitti:

        Hei pipsa, minäkin olen nähnyt hautausmaalla ,vanhojen, vähän hoitamattomien hautojen lähellä sellaista maksaruohoa,niissäkin oli vihertävät kukat,hontelot varret.Varmaankin jotain vanhaa ja villiintynyttä kantaa, nykyäänhän kaikki on niin jalostettuja.

        hortonomin esittämä kukka on just se jota ainakin meilläpäin sanottiin jääkukaksi ,,kiitos sarille,,,!


      • Antti. 5 v.
        pipsa kirjoitti:

        minä mitään sekoile ,,,etkö sinä löytänyt sitä kasviluetteloa sieltä helpistä vai?toivottavasti joku toinenkin löytää minun lisäksi siellä on se kukka ja se on isomaksaruoho ,,ennen se oli jääkukka,,

        se on mariopelistä kukka joka ampuu jäätä


    • utelias

      joko selvisi jääkukan arvoitus? Laitapa meille kaikille tiedoksi, jos olet saanut selville asian!

      • Tintti

        Oi,
        onpa vilkasta keskustelua. Käännyin anopin puoleen vielä ja tarkistelen. En siis itse ole nähnyt mokomaa kukkaa, mutta hänen kehujensa perusteella kyselin. Punaisena kukkivaksi hän kehui ja ei ollut väliä onko kostea vai kuiva kesä, hyvin kukki ja pärjäsi. Siis 1-vuotinen. Kuulemma muistuttaa ruusubegoniaa, pienemmät kukat vaan. Anoppi kysyy oikeaa nimeä puutarhakaupasta ja saan sit sunnuntaina tietää. Kerron sit.


      • kukkanen
        Tintti kirjoitti:

        Oi,
        onpa vilkasta keskustelua. Käännyin anopin puoleen vielä ja tarkistelen. En siis itse ole nähnyt mokomaa kukkaa, mutta hänen kehujensa perusteella kyselin. Punaisena kukkivaksi hän kehui ja ei ollut väliä onko kostea vai kuiva kesä, hyvin kukki ja pärjäsi. Siis 1-vuotinen. Kuulemma muistuttaa ruusubegoniaa, pienemmät kukat vaan. Anoppi kysyy oikeaa nimeä puutarhakaupasta ja saan sit sunnuntaina tietää. Kerron sit.

        Jääkukka taitaa siis olla kesäbegonia, kuten tuolla aikaisemmin jo ehdotinkin!


      • sanottu
        kukkanen kirjoitti:

        Jääkukka taitaa siis olla kesäbegonia, kuten tuolla aikaisemmin jo ehdotinkin!

        Meilläpäin on joskus sanottu kesäbegoniaa jääkoivuksi.


      • jääkukkasi
        sanottu kirjoitti:

        Meilläpäin on joskus sanottu kesäbegoniaa jääkoivuksi.

        Kesäbegoniaa eli annansilmää ei voi sanoa jääkukaksi, sen vie heti ensimmäiset pakkaset, on tosi arka kylmälle.


      • Anonyymi
        kukkanen kirjoitti:

        Jääkukka taitaa siis olla kesäbegonia, kuten tuolla aikaisemmin jo ehdotinkin!

        Totta! Kyseessä on aikanaan vanhaa kantaa oleva 'jääkoivu', 'kesäbegonia' (nykyään), 'kyylel', 'joulu begonia. Jalostettu nykyään eikä oikeasti ole' annansilmä' tai jääkoivu. Sileät lehdet vaaleanpunaiset kukinnot. Isoäidit kasvatti ikkunalla.

        Vanhaa isoäitien vanhaa kantaa ei tahdo löytyä edes keräilijöitä. Harmi, että se on kadonnut vanhanajan kasveista olemattomiin.


      • Anonyymi
        jääkukkasi kirjoitti:

        Kesäbegoniaa eli annansilmää ei voi sanoa jääkukaksi, sen vie heti ensimmäiset pakkaset, on tosi arka kylmälle.

        Ei voikaan mutta Annansilmä se on kuiteskin Se oli myös sisäkukkana meillä ja nimike oli ”Jäätuusu” meilläpäin. Mummillani oli kyseinen kukka ja kukki pitkälle syksyyn. Sitten laitettiin kylmään, pimeään ja keväällä otettiin kasvamaan. Olen koittanut pitää sisäkukkana nyky-Annansilmää muttei menesty. Liekkö ollut eri lajiketta 60-luvulla.


      • pipsa

        tämä se on jota ennen sanottiin jääkukaksi ainakin meilläpäin ,,,


    • Kretu

      Tässä tapauksessa näin se on. Tätä anoppisi on tarkoittanut. Usko kesäkukkakauppiasta.

      • Anonyymi

        Se on jääruusu.


    • kukkis12234

      jotku ihmiset sanoo haudoilla useasti käytettävää hopealehteä jääkukaksi...

    • juhana
      • pernna

        Mitä juhana haluaa sanoa tuolla tarhakylmänkukalla ?


    • Anonyymi

      Jääkukka on kesäbegonia.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe