Helsingin Sanomien kisa pilkkanimen löytymiseksi virolaisille on saanut Viron presidentin Toomas Hendrik Ilveksen pöyristymään niin, että hän kirjoittaa sosiaalisessa mediassa olevansa sanaton. Hän ei ole ainoa hämmentynyt tai loukkaantunut virolainen.
– En aivan tajua, miksi tällainen on tehty. Ilmeisesti ikävystymisen takia, vaikka Suomessa ovat sentään vaalit tulossa, ja kun maailman tapahtumia katsoo ja miettii laajemmin, niin ei pitäisi olla syytä ikävystymiseen, sanoo europarlamentaarikko Urmas Paet uutisportaali Delfille.
Hänen mielestään on parasta jättää moinen keinotekoinen kutsumanimen etsiminen yksinkertaisesti huomiotta.
Kansanedustaja Enn Eesmaa muistuttaa virolaisesta kansanviisaudesta: mitä toisesta sanot, sitä olet itse. Säveltäjä Erkki-Sven Tüür puolestaan sanoo, että kevään heräämisestä huolimatta näyttää siltä, että yhä useammissa julkaisuissa on pysyvästi syksyn rappio.
Stereotypiat jylläävät HS:n kisassa
Monet HS:n lukijoiltaan keräämät ehdotukset ja niiden perustelut ovat Suomeen luutuneita stereotypioita virolaisista. Ehdotusten joukossa ovat muun muassa "varttiryssä" ja "virus", jota ehdottaja perustelee väittämällä, että virolaiset ovat puoliksi kotoisin "Russiasta".
Perustelujen virolaiskuva on muun muassa tällainen: "ovat rahan perään", "ostavat bemarin heti, kun rahat riittävät" ja "eivät uskaltaneet sotia".
Ystävällisimmät ehdotukset viittaavat Kalevipoeg-kansalliseepokseen ja metsäveljiin, Viron vastarintaliikkeeseen.
"Piti olla hauska pila"
Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi on vastannut virolaisten kommentteihin Twitter-viestillä, jossa hän sanoo, että kyseessä piti olla naapurusten keskeinen hauska pila.
Virolaisten tunteita ei ollut tarkoitus loukata, Niemi sanoo ja lupaa, että jatkossa asiat tehdään tyylikkäämmin.
Rasistinen hesari
Anonyymi-ap
9
172
Vastaukset
- Anonyymi
Pyytäkää anteeksi. Aito pyyntö.
- Anonyymi
Onko rasismi sittenkin hauskaa pilaa? Ihanaa, olen käsittänyt kaiken väärin.
- Anonyymi
Olipa tosi vanha uutinen avauksessa, monta presidenttiä ollut Ilveksen jälkeen.
- Anonyymi
Entä purran 10 vuotta vanhat kirjoitukset? Ei kai niillä sitten ole väliä?
- Anonyymi
Persuilla hirveä paniikki yrittää löytää jotain vastavetoa ja peitellä omaa rasitin mainetta. Lähtö tulee, oletko valmis?
- Anonyymi
Mitä jos ei tulekkaan.... oletko valmis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä jos ei tulekkaan.... oletko valmis.
Tulee se.
- Anonyymi
Vanha viesti, ei väliä. Ei ollut rasismia.
- Anonyymi
Oli. Pyytäkää anteeksi,aidosti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puhut olevasi hyvä ja kiltti ihminen
Mutta todellisuudessa oletkin itsekeskeinen ja omahyväinen. Kaiken pitää pyöriä sinun ympärilläsi, kuten esimerkiksi tää1652244Kimmo Kivelä mikä pösilö.
Kirkkoherra kehtaa kitistä saamastaan kunniamerkistä. Onpa törkee äijä. Ei niin pientä ojaa että meidän kirkkoherralla311687- 561398
Olisin halunnut...
Olisin halunnut jutella kaikki asiat selväksi. Olen joskus kirjoittanut tänne huonossa mielentilassa ja todella ajattele981358- 1251275
Tänään on mun viimeinen päivä kanssas Sun
Tänään on mun viimeinen päivä Kanssas sun, täydellinen Ennenkuin mun mentävä on Kaihtimien välistä valo Tunkeutuu uniisi2091068Hyvä kuolema?
Niin.. minulta taas raskaamman puoleinen aloitus.. Olen kuunnellut äänikirjaa hyvästä kuolemasta keskiajalla ja siinä o1021030- 681028
Ollila työt
Ei kyllä ole kehumista näiden töistä!!Paitsi isä Ollila kyllä jaksaa ajella ja kyylätä mitä muut tekee.241025Nyt faktoja tiskiin mies
Kerro kaikki syyt miksi en kiinnosta. Arvaan jo joitain, mutta haluan kuulla ne sinulta.771005