Rasistinen hesari

Anonyymi-ap

Helsingin Sanomien kisa pilkkanimen löytymiseksi virolaisille on saanut Viron presidentin Toomas Hendrik Ilveksen pöyristymään niin, että hän kirjoittaa sosiaalisessa mediassa olevansa sanaton. Hän ei ole ainoa hämmentynyt tai loukkaantunut virolainen. 

– En aivan tajua, miksi tällainen on tehty. Ilmeisesti ikävystymisen takia, vaikka Suomessa ovat sentään vaalit tulossa, ja kun maailman tapahtumia katsoo ja miettii laajemmin, niin ei pitäisi olla syytä ikävystymiseen, sanoo europarlamentaarikko Urmas Paet uutisportaali Delfille.

Hänen mielestään on parasta jättää moinen keinotekoinen kutsumanimen etsiminen yksinkertaisesti huomiotta.

Kansanedustaja Enn Eesmaa muistuttaa virolaisesta kansanviisaudesta: mitä toisesta sanot, sitä olet itse. Säveltäjä Erkki-Sven Tüür puolestaan sanoo, että kevään heräämisestä huolimatta näyttää siltä, että yhä useammissa julkaisuissa on pysyvästi syksyn rappio.

Stereotypiat jylläävät HS:n kisassa

Monet HS:n lukijoiltaan keräämät ehdotukset ja niiden perustelut ovat Suomeen luutuneita stereotypioita virolaisista. Ehdotusten joukossa ovat muun muassa "varttiryssä" ja "virus", jota ehdottaja perustelee väittämällä, että virolaiset ovat puoliksi kotoisin "Russiasta". 

Perustelujen virolaiskuva on muun muassa tällainen: "ovat rahan perään", "ostavat bemarin heti, kun rahat riittävät" ja "eivät uskaltaneet sotia".

Ystävällisimmät ehdotukset viittaavat Kalevipoeg-kansalliseepokseen ja metsäveljiin, Viron vastarintaliikkeeseen.  

"Piti olla hauska pila"

Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi on vastannut virolaisten kommentteihin Twitter-viestillä, jossa hän sanoo, että kyseessä piti olla naapurusten keskeinen hauska pila.

Virolaisten tunteita ei ollut tarkoitus loukata, Niemi sanoo ja lupaa, että jatkossa asiat tehdään tyylikkäämmin.

9

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pyytäkää anteeksi. Aito pyyntö.

• Anonyymi

Onko rasismi sittenkin hauskaa pilaa? Ihanaa, olen käsittänyt kaiken väärin.

• Anonyymi

Olipa tosi vanha uutinen avauksessa, monta presidenttiä ollut Ilveksen jälkeen.

• Anonyymi

Entä purran 10 vuotta vanhat kirjoitukset? Ei kai niillä sitten ole väliä?

• Anonyymi

Persuilla hirveä paniikki yrittää löytää jotain vastavetoa ja peitellä omaa rasitin mainetta. Lähtö tulee, oletko valmis?

• Anonyymi

Mitä jos ei tulekkaan.... oletko valmis.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä jos ei tulekkaan.... oletko valmis.

Tulee se.

• Anonyymi

Vanha viesti, ei väliä. Ei ollut rasismia.

• Anonyymi

Oli. Pyytäkää anteeksi,aidosti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puhut olevasi hyvä ja kiltti ihminen

Mutta todellisuudessa oletkin itsekeskeinen ja omahyväinen. Kaiken pitää pyöriä sinun ympärilläsi, kuten esimerkiksi tää
      Ikävä
      165
      2244
    2. Kimmo Kivelä mikä pösilö.

Kirkkoherra kehtaa kitistä saamastaan kunniamerkistä. Onpa törkee äijä. Ei niin pientä ojaa että meidän kirkkoherralla
      Kiuruvesi
      31
      1687
    3. Nainen kaunokainen

Mitä teet tänään illalla?
      Ikävä
      56
      1398
    4. Olisin halunnut...

Olisin halunnut jutella kaikki asiat selväksi. Olen joskus kirjoittanut tänne huonossa mielentilassa ja todella ajattele
      Ikävä
      98
      1358
    5. Paljonko sinulla nainen on velkaa tai säästöjä?

Sitä tässä mietin jatkoa ajatellen.
      Ikävä
      125
      1275
    6. Tänään on mun viimeinen päivä kanssas Sun

Tänään on mun viimeinen päivä Kanssas sun, täydellinen Ennenkuin mun mentävä on Kaihtimien välistä valo Tunkeutuu uniisi
      Ikävä
      209
      1068
    7. Hyvä kuolema?

Niin.. minulta taas raskaamman puoleinen aloitus.. Olen kuunnellut äänikirjaa hyvästä kuolemasta keskiajalla ja siinä o
      Sinkut
      102
      1030
    8. Kulta miten menee

Mitä tunnet nyt.
      Ikävä
      68
      1028
    9. Ollila työt

Ei kyllä ole kehumista näiden töistä!!Paitsi isä Ollila kyllä jaksaa ajella ja kyylätä mitä muut tekee.
      Oulainen
      24
      1025
    10. Nyt faktoja tiskiin mies

Kerro kaikki syyt miksi en kiinnosta. Arvaan jo joitain, mutta haluan kuulla ne sinulta.
      Ikävä
      77
      1005
    Aihe