Ettekö suutu Asperger-ihmiselle, jos...?

Anonyymi-ap

Jos Asperger-ihminen valehtelee, saa raivokohtauksen tai nimittelee jotakuta, ettekö suutu hänelle siitä? Kaveri väittää, ettei Asperger-ihmiselle saa suuttua siitä, koska hän ei tee sitä ilkeyttään vaan hän ei ymmärrä tekevänsä väärin.

40

965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Että tämmöinen keskusteluavaus tällä kertaa. Asperger-ihmiset eivät ole vähä-älyisiä tai ymmärrysrajoitteisia. Jos joku yksittäinen Assi toimii tietoisesti väärin, niin totta kai siitä on oikeutettua suuttua, siinä missä siitäkin, jos joku yksittäinen neurotyypillinen toimii tietoisesti väärin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tämä keskusteluavaus antaa Aspergeristä väärän kuvan. Tuo avausteksti antaa sen kuvan, että valehtelu, raivokohtaukset ja ihmisten nimittely olisivat jotain yleisiä Asperger-piirteitä. Totuus kuitenkin on, että Asperger-ihmiset esimerkiksi valehtelevat huomattavasti harvemmin, kuin ihmiset keskimäärin.

      • Anonyymi

        No raivokohtaukset kyllä usein on.


      • Anonyymi

        Tekee siis


      • Anonyymi

        Ye jee jee vaan sinulle kusipää!


    • Anonyymi

      Mua itseäni harmittaa suunnattomasti sukulaisen kakara, joka saa tehdä ihan mitä tahansa ja puhua ihan miten sattuu esim. vanhemmilleen vain siksi, että silä on jotain autismikirjoon kuuluvia häiriötä.

      • Anonyymi

        Mitä hän esimerkiksi on tehnyt tai sanonut?


      • Anonyymi

        Tuo anonyymi 18:20:14 osoittaa purkauksellaan, että
        autismikirjoisia kohtaan hän on täysin empatiakyvytön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo anonyymi 18:20:14 osoittaa purkauksellaan, että
        autismikirjoisia kohtaan hän on täysin empatiakyvytön.

        Sinä taas olet täysin empatiakyvytön autismikirjoisen ikävän käytöksen kohteeksi joutuvia kohtaan ja varmaan ihan kaikkia kohtaan. Muuten et olisi tuollaista kommenttia esittänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä taas olet täysin empatiakyvytön autismikirjoisen ikävän käytöksen kohteeksi joutuvia kohtaan ja varmaan ihan kaikkia kohtaan. Muuten et olisi tuollaista kommenttia esittänyt.

        Kirpaiseeko totuus, jonka kuulet assin suusta?


      • Anonyymi

        Ei se oo autismia vaan huonoa vanhemmuutta.


    • Anonyymi

      Assit saa liikaa olla hankalia. Itse en jaksa heidän seurassaan olla. En koe mitään olevani mitenkään parempi ihminen, vaan miksi pitäisi sietää inhottavaa käytöstä yhtään keltään..

      • Anonyymi

        Sanopa jokin esimerkki tällaisesta. Uskon siis, että olet joutunut sellaisia kokemaan, mutta kerro jokin tällainen tilanne.


      • Anonyymi

        Kaikki assit eivät ole hankalia. Ei oma lapseni eikä lapsen isäkään ollut.


    • Anonyymi

      Kyllä assillakin on tiedossa usein että tekee väärin. Tarkat säännöt arkipäivässäkin pitää olla. Ei assilla ole mitään etuoikeutta raivoamiseen silloin on tehtävä selväksi hänelle että tekee väärin . Usein Assi luulee että hän saa tehdä mitä vaan kun on Assi , mutta niin ei ole. Ei voi vaatia että kaikki maailman ihmiset voisivat ymmärtää raivoamista, sillä moni ei edes tiedä että asberga on olemassa edes .
      Joten usein ne ovat ainoastaan oma perhe jotka ymmärtävät asian ja tietävät miten käsitellä assia.

    • Anonyymi

      En tiedä miten itse suhtauisin tälläiseen tapaukseen Tiedän yhden Assi perheen jossa tyttö määräsi koko perheen elämän , ja ihan kaikkien oli pakko ymmärtää pienten sisarustenkin elämää pilasi kun he eivät uskaltaneet edes tuoda kavereitaan kotiinsa ,
      Ja jos hänelle sanoi jotakin niin vastasi vaan että ei saa sanoa noin kun mulla on asberga , såjoten nojasi diagnoosinsa.
      Perhe hajoa vanhemmat erosivat ja tuli uusi nainen taloon, jolla oli koulutus juuri asbergaan , alkoi taoåpahtua talossa asioita isän uuden vaimon tultua. Tyttö testasi höntä vaan ei saanut samaa yliotetta kun oli ennen saanut vaan hänen oli hyväksyttävä säännöt jotka koskivat hänen käytöstään .
      Joten liiallinen pumpulissa pitäminen ei ole koskaan ratkaisu ,
      Siis tämän tytön sekoilut johtivat hänen vanhempiensa eroon .
      Ja toiset lapset saivat vaan kiltisti senkin kestää. Kun niin kovasti oli ymmärretty tyttöä

      • Anonyymi

        Aivan liikaa oli tyttöä ymmärretty!


    • Anonyymi

      Miten moni assittoman enemmistön edustaja (vars. telaketjunormaali)
      haluaisikaan suhtautua autismikirjoisiin ihmisiin heidän erilaisuutensa
      takia hyvin vanhoillisesti eli tarttua vitsaan ja syyllistyä fyysiseen
      väkivaltaan.
      Syy tuollaiseen rikolliseen toimintaan ei ole autismikirjoisessa ihmisessä,
      vaan assittoman telaketjunormaalin ihmisen sivistyksen
      alhaisuudessa ja kyvyttömyydessä sietää erilaisuutta.

      Samoin kuin useat rasistit eivät pysty luopumaan rasismistaan
      niin myöskään useat erilaisuuden vihaajat eivät pysty
      oivaltamaan, että loukkaavat ihmisoikeuksia.

    • Anonyymi

      Raivokohtaukset ovat usein yhteydessä liiallisiin kuormitustekijöihin (liian nopeat muutokset, yllättävät tilanteet, liika aistikuormitus) ja niille henkilö ei voi mitään, ellei hän pääse poistumaan tilanteesta rauhoittamaan itseään. Usein myös näihin raivokohtauksiin liittyy häpeän tunteita niiden jälkeen.

      • Anonyymi

        Meidän assien "raivareiden" kohdalla on kysymys juuri tuosta.


      • Anonyymi

        Sä olet just oikeessa ! Kaiken lisäksi huomauttaisin, että me ei valehdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä olet just oikeessa ! Kaiken lisäksi huomauttaisin, että me ei valehdella.

        Vai eivät valehtele? Minä tiedän assin joka valehteli minulle ja petti näin luottamukseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai eivät valehtele? Minä tiedän assin joka valehteli minulle ja petti näin luottamukseni.

        Myös Asperger-henkilöt voivat valehdella. Kuitenkin Asperger-henkilöt keskimäärin ovat keskivertoa rehellisempiä. Asperger-henkilöt siis valehtelevat vähemmän kuin ihmiset keskimäärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös Asperger-henkilöt voivat valehdella. Kuitenkin Asperger-henkilöt keskimäärin ovat keskivertoa rehellisempiä. Asperger-henkilöt siis valehtelevat vähemmän kuin ihmiset keskimäärin.

        Mikä siihen on syynä, että valehtelevat vähemmän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siihen on syynä, että valehtelevat vähemmän?

        Asseja kiinnostaa totuus ja he ovat sen suhteen suorapuheisia.
        Myös assit ovat keskimääräistä oikeudentuntoisempia.


    • Anonyymi

      Nyt tämä kaveri väitti, että jos Asperger-ihminen hyväksyy turkistarhauksen, se on ymmärrettävää koska hän ei tee sitä ilkeyttään vaan ei ymmärrä, että sen hyväksyminen on väärin. Tämä on kyllä puhtaasti mielipideasia ja sekä sen hyväksyjistä että niistä jotka eivät hyväksy löytyy varmasti kummastakin asseja. Ilmeisesti tämä kaveri ei siis itse hyväksy sitä. En vain ole aiemmin tiennyt hänen kantaansa siihen.

      • Anonyymi

        No jos neurotyypillinen hyväksyy turkistarhauksen, niin tkeekö hän sen pahuuttaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos neurotyypillinen hyväksyy turkistarhauksen, niin tkeekö hän sen pahuuttaan?

        Ilmeisesti ainakin tämän kaverin mielestä.


    • Anonyymi

      Ei kukaan tee niin tahallaan. Koko sukuni on aspergereita varmaan ja loput adhd. Isä ja äiti on kotoisin linnuntietä 20 kilometriä, mutta maantietä paljon pidemmästi toisistaan. He eivät ole maalaisia vaan erämaalaisia. Kaupungissa olen kuitenkin kasvanut. Niin äiti sanoo sekä minun että isän hulluiluista "Minkä ihminen luonnolleen mahtaa?". Äiti on sopeutunut maailmaan paljon paremmin, kuin minä ja isä, mutta hänellä on enemmän noita syömiseen ja aistiyliherkkyyteen liittyviä asioita. Monet aspergerit on kuitenkin niin kykeneviä järjestämään elämänsä tämän maailman kaaoksenkin keskellä niin, että pärjäävät joutumatta koskaan diagnosoiduiksi.

    • Anonyymi

      Tuttavasi on puhunut täyttä paskaa.

      Asperger henkilöt ymmärtävät TÄYSIN tekevänsä väärin, kun valehtelevat. Sinä saat kyllä suuttua heille siinä missä muillekkin, sinun on vain puhuteltava ei provosoivalla tavalla, sillä Asperger voi kilahtaa ihan vain siitä, että puhut liian ärsyttävästi tai halveksivasti.

      Oletko koskaan nähnyt aikuista, joka saa helvetin moisen raivokohtauksen, vain koska kerman sijasta kahviin saa maitoa tai kun joku on lainannut jotain esinettä ja laittanut sen aivan väärälle paikalle? Siinä pieni kuvaus aspergerista, he kyllä ymmärtävät oikean ja väärän välillä, se mikä niillä on vain vaikeaa, on muiden ihmisten kanssakäyminen ja (joissakin tapauksissa) toisten sietäminen.

      Ainoa asia mitä aspergerista on huomattavissa, on että joko sinä ärsytät häntä pelkällä läsnäolollasi tai jokin asia mitä muut tekevät ärsyttää tai sitten ei.

      Eli lyhyesti, saat kyllä suuttua täysin vapaasti, en tosin suosittele väittelemään niiden kanssa, sillä se voi olla himean...........brutaalia :D

      • Anonyymi

        "Asperger henkilöt ymmärtävät TÄYSIN tekevänsä väärin, kun valehtelevat. Sinä saat kyllä suuttua heille siinä missä muillekkin, sinun on vain puhuteltava ei provosoivalla tavalla, sillä Asperger voi kilahtaa ihan vain siitä, että puhut liian ärsyttävästi tai halveksivasti.

        Oletko koskaan nähnyt aikuista, joka saa helvetin moisen raivokohtauksen, vain koska kerman sijasta kahviin saa maitoa tai kun joku on lainannut jotain esinettä ja laittanut sen aivan väärälle paikalle? Siinä pieni kuvaus aspergerista, he kyllä ymmärtävät oikean ja väärän välillä, se mikä niillä on vain vaikeaa, on muiden ihmisten kanssakäyminen ja (joissakin tapauksissa) toisten sietäminen.

        Ainoa asia mitä aspergerista on huomattavissa, on että joko sinä ärsytät häntä pelkällä läsnäolollasi tai jokin asia mitä muut tekevät ärsyttää tai sitten ei.

        Eli lyhyesti, saat kyllä suuttua täysin vapaasti, en tosin suosittele väittelemään niiden kanssa, sillä se voi olla himean...........brutaalia :D"

        Taas kerran tällä palstalla esitetään aika rankkoja yleistyksiä. Haluaisin taas kerran muistuttaa vanhasta viisaudesta, että "Kun olet tavannut yhden assin, olet tavannut vain yhden assin". Eli jos tunnetkin jonkun assin (tai assiksi olettamasi henkilön, nykyäänhän ihmisillä on tapana aika herkästi "diagnosoida" muita ihmisiä), johon tuo kuvaus sattuu sopimaan, niin ei se tarkoita, että kaikki assit olisi tuollaisia. Miksikään yleiseksi Aspergerin kuvaukseksi tuosta tekstistä ei ole.

        Minä alan olla aika kyllästynyt noiden tuollaisten viestien lukemiseen.


    • Anonyymi

      Joo, jos autismikirjon ulkopuolella siis pihalla oleva
      normaalin enemmistön edustaja yrittää väitellä
      assin kanssa aspergerista niin hän jää assin
      kanssa varmasti toiseksi.

      Olen huomannut että jopa tänne suomi24:ään on eksynyt
      noita pihalla olevia telaketjunormaaleja, jotka epätoivoisesti
      yrittävät peittää säälittävän tietämättömyytensä
      ala-arvoisella ylimielisyydellä.

    • Anonyymi

      Jokin siinä on vain liian vaikea hyväksyä, että iso osa Aspergereista on vain vittumaisia ihmisiä. He vain käyttävät Aspergeriaan jonain tekosyynä narsistiselle käytökselle. Jos jotain, heitä kohtaan pitää olla enemmän vihainen, jotta ymmärtävät että Asperger ei oikeuta epäsopivalle käytökselle! Lähde: itse olen Asperger ja tunnen monia Aspergereja, joista osa on kunnollisia ihmisiä ja osa ei.

      • Anonyymi

        Ja kumpi itse olet? Vittumainen vai kunnollinen?


      • Anonyymi

        "...iso osa Aspergereista on vain vittumaisia ihmisiä. He vain käyttävät Aspergeriaan jonain tekosyynä narsistiselle käytökselle."

        Tuo on kyllä harhaisinta puhetta, mitä olen
        koskaan aspergerista kuullut!
        Oletko narsisti?
        Etkö tiedä, miten kaukana asperger ja narsismi
        ovat toisistaan?
        Miksi kirjoitat ala-arvoisia asiantuntemattomuuksiasi
        tänne, jossa suuri osa lukijoista on aspergerinsa ansiosta
        kokemusasiantuntijoita?


      • Anonyymi

        "Lähde: itse olen Asperger ja tunnen monia Aspergereja, joista osa on kunnollisia ihmisiä ja osa ei."

        Itse asiassa olet tavallaan oikeassa tuossa. Asperger-henkilöissä tosiaan on sekä kunnollisia että ei kunnollisia ihmisiä. Mutta tiedätkös mitä? Myös neurotyypillisissä on sekä kunnollisia että ei-kunnollisia ihmisiä. Eli eivät assit ja nentit tässä asiassa eroa mitenkään toisistaan. Eivät kunnollisuus tai ei-kunnollisuus ole mitään Aspergeriin liittyviä piirteitä. Myöskään vittumaisuus tai narsistinen käytös eivät ole Aspergeriin liittyviä ominaisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lähde: itse olen Asperger ja tunnen monia Aspergereja, joista osa on kunnollisia ihmisiä ja osa ei."

        Itse asiassa olet tavallaan oikeassa tuossa. Asperger-henkilöissä tosiaan on sekä kunnollisia että ei kunnollisia ihmisiä. Mutta tiedätkös mitä? Myös neurotyypillisissä on sekä kunnollisia että ei-kunnollisia ihmisiä. Eli eivät assit ja nentit tässä asiassa eroa mitenkään toisistaan. Eivät kunnollisuus tai ei-kunnollisuus ole mitään Aspergeriin liittyviä piirteitä. Myöskään vittumaisuus tai narsistinen käytös eivät ole Aspergeriin liittyviä ominaisuuksia.

        hyvä pointti joka kuvastaa vain sitä että tuo kommentoija on pihalla kuin lumiukko


    • Anonyymi

      Epäsopivaa käytöstä on mm. se, että haukkuu
      vähemmistöjä, esim. meitä autismikirjoisia,
      "vittumaisiksi" eikä huomaa, että se negatiivinen
      palaute johtuu haukkujan silmiinpistävän
      heikosta asiantuntemuksesta, jonka vars. AS-ihmiset
      sanovat haukkujalle heti reilusti ja suoraan.

      Onneksi autismikirjon ulkopuolisessa enemmistössä
      on noin tietämättömiä ja noin huonosti käyttäytyviä
      tragikoomisesti haukkuvia ongelmayksilöitä vain
      muutama. Eli suurin osa neurotyypillisistä kykenee
      edustamaan tätä meidän sivistysvaltiotamme.
      Poikkeukset tietysti pistävät silmään eivätkä
      assit (joilla on lasernäkö) voi olla huomaamatta
      sitä käytöshäiriöistä ensi silmäyksellä.

    • Anonyymi

      Itse ainakin kritisoisin rankasti. On aika naurettavaa että oletetaan jonkin asperger-diagnoosin olevan rajoite sosiaalisten taitojen ja itsehillinnän kehitykselle. Minulle kerran eräs asperger-henkilö väitti diagnoosin olevan kuin "sormenjälki". Se voikin siis viitata mihin tahansa outoon käytökseen, ja on hyvin eritasoisia aspergereita erinaisine oireiluineen. Eli koko hommaa ei ole olemassa? Asperger kuvaa lähinnä avoimesti oudosti käyttäytyvää ihmistä, jolla on omituinen puhetyyli ja mahd. omituisia harrastuksia/mielenkiinnonkohteita.

      Sitten osa tästä porukasta - varmaan vähemmistö onneksi, heittää huonot käytöstavat ja muille ihmisille ilkeilyn aspergerin piikkiin. Eli sitä tulisi ymmärtää ja sietää... ei hitto. :D

      • Anonyymi

        "Minulle kerran eräs asperger-henkilö väitti diagnoosin olevan kuin "sormenjälki". Se voikin siis viitata mihin tahansa outoon käytökseen, ja on hyvin eritasoisia aspergereita erinaisine oireiluineen. Eli koko hommaa ei ole olemassa?"

        Se, että Asperger ilmenee eri ihmisillä yksilöllisesti eritavalla, ei tarkoita, ettei Aspergeriä ilmiönä olisi olemassa. Kehotan sinua hankkimaan Aspergeristä enemmän tietoa. Aika hyvän kuvan siitä, millainen ilmiö Asperger on, saat, jos luet Tony Attwoodin kirjan Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen. Suosittelen.


    • Anonyymi

      siis tosi tuttua tuo suuttuminen kun tota noin, mut en siis tiiä oonko asperger vaiko en, koska ei oo tehty laajempaa tutkimusta, mut oireilu on sen tyylistä. Oon keski-ikäinen siis eikä ole selvitetty sitä että onko se asperger minussa. mut oirekuvat moni kohta täsmää kyllä että mulla ois aspergerin syntrooma. Niin moni kohta täsmää.

      Tuo suuttuminen on niin tuttua että ihan monasti saatan suuttua, ihan pienestäkin. Tuntuu että on ihan aku-ankan hermot.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2132
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe