Kuka maksaa uuden avaimen

Anonyymi-ap

Kerrostalon ulko-ovea ei saa aina auki. Lukkoliike ilmoitti, avain on kulunut. Kumpi maksaa uuden avaimen, taloyhtiö, vai osakas?

13

665

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osakas

      • Anonyymi

        Ei voi pitää pitää paikkaansa. Osakas ei teetätä yhtään mitään jos avain on kulunut. Uuden saa isännöitsijältä tai huollosta. Avain kuuluu taloyhtiölle jos avain ja lukko ovat alkuperäiset. Vaihdettu sarjoitus ja uusi avain jos lukon sarjoitus on osakkaan teetättämä niin silloin osakas maksaa itse uuden avaimen. Näin minä tuon asian näen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi pitää pitää paikkaansa. Osakas ei teetätä yhtään mitään jos avain on kulunut. Uuden saa isännöitsijältä tai huollosta. Avain kuuluu taloyhtiölle jos avain ja lukko ovat alkuperäiset. Vaihdettu sarjoitus ja uusi avain jos lukon sarjoitus on osakkaan teetättämä niin silloin osakas maksaa itse uuden avaimen. Näin minä tuon asian näen.

        Näet heikosti, hanki lasit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näet heikosti, hanki lasit.

        Sinulta taas näyttää,puuttuvan sekä ymmärrys että tieto,.
        Avain ja huoneiston oven lukitusjärjestelmä on taloyhtiön vastuulla, jos lukko itsessään reistailee eli kuluu aikaa myöden, huoltoon ilmoitus ja huolto tilaa lukkosepän korjaamaan lukkopesän.
        Jos avain katoaa, osakas maksaa uuden avainen - siltä osin hän on vastuussa avaimesta, sen huolellisesta säilyttämisestä- jos taas avain on muka kulunut , mikä on aika outoa ja epätavallista , koska yleensä on näin, että jos avain tökkii, vika on lukkkopesässä eikä itse avaimessa, niin taloyhtiö kustantaa uuden. Todella harvon itse avain kuluu käyttökelvottomaksi .
        Jos näyttä siltä että avainta on vääntämällä väännetty ja se on sen vuoksi rikki tai käyttökelvoton, voi toki ehkä joutua maksamaan sen uusimisen itse. Joskus kännipäiset kaltoinkohtelevat lukkoa avaimiaan raivopäissään, mutta sen huomaa avaimesta kyllä onko kyse luonnollisesta kulumasta vai vahingonteosta.
        Avain voi toki kulua aikaa myöden jos sitä, poikkeuksellisen runsaasti käyttää tai se on jo monia kymeniä vuosia vanha ja silloin taloyhtiö eli osakkaat maksavat uuden avaimen koska se kuuluu taloyhtiölle ellei osakas ole itse lukkoa sarjoittanut uudelleen ja siten hankkinut ja maksanut myös sen itse.
        Sen kuluneen avaimenkin.


    • Anonyymi

      Tottakai osakas/asukas maksaa avaimen.

      • Anonyymi

        Joo mutta hankinta yhtiön kautta. Moderneja avaimia ei saaturvallisuussyistä kuin tehdastoimituksena yhtiön kautta.


    • Anonyymi

      Yksinkertaisinta on vaan ottaa toinen avain käyttöön. Yleensä niistä saa kolme kappaletta.

      • Anonyymi

        Tuo pitää paikkaansa, juuri näin. Toki jos kaikki muut avaimet ovat muiden perheenjäsenten käytössä, voi uuden avaimen aina teetättää. Mutta on olemassa avaimia joita ei voi teetättää lainkaan , vaan uuden avaimen saa ainoastaan huoltoyhtiöstä. Mahdollisesti tuolloin osakas joutuu maksamaan itse avaimen.
        En ole koskaan kuulllut avaimen kulumisesta niin että se olisi käyttökelvoton, yleensä vika on lukkopesässä joka sisältää hyvin pieniä ja nimenomaan kuluvia ja rikkimeneviä. osasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pitää paikkaansa, juuri näin. Toki jos kaikki muut avaimet ovat muiden perheenjäsenten käytössä, voi uuden avaimen aina teetättää. Mutta on olemassa avaimia joita ei voi teetättää lainkaan , vaan uuden avaimen saa ainoastaan huoltoyhtiöstä. Mahdollisesti tuolloin osakas joutuu maksamaan itse avaimen.
        En ole koskaan kuulllut avaimen kulumisesta niin että se olisi käyttökelvoton, yleensä vika on lukkopesässä joka sisältää hyvin pieniä ja nimenomaan kuluvia ja rikkimeneviä. osasia.

        Mulla on ollut parikin kertaa avain uusimisen tarpeessa kulumisen vuoksi. Toinen ei enää avannut lopuksi ollenkaan ja sitä ennen piti väännellä edestakaisin monta kertaa kunnes avasi. En muista enää oliko molemmat silicoita vai toinen. En osta enää muita kuin abloyn alkuperäisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on ollut parikin kertaa avain uusimisen tarpeessa kulumisen vuoksi. Toinen ei enää avannut lopuksi ollenkaan ja sitä ennen piti väännellä edestakaisin monta kertaa kunnes avasi. En muista enää oliko molemmat silicoita vai toinen. En osta enää muita kuin abloyn alkuperäisiä.

        Jatkoa. Itse lukko ja lukkopesä toimi normaalisti koska uudella avaimella ongelmat hävisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkoa. Itse lukko ja lukkopesä toimi normaalisti koska uudella avaimella ongelmat hävisi.

        Väärin säädetty ovipumppu, voimalla pitää kiskoa avaimella ovea auki. Se kuluttaa avainta aika lailla. Lopulta ovi ei aukea ollenkaan. Uusi avain, nii toimii taas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin säädetty ovipumppu, voimalla pitää kiskoa avaimella ovea auki. Se kuluttaa avainta aika lailla. Lopulta ovi ei aukea ollenkaan. Uusi avain, nii toimii taas.

        Itsellä avain jumittui lukkopesään, en saanut avainta millään edes irti, lopulta, pitkän avaimen vääntelyn jälkeen avain irtosi lukkopesästä. Tämä toistui ja lopulta en uskaltanut poistua asunnosta lainkaan koska en tiennyt saanko avainta irti lainkaan lukkopesästä. Eli kokeilin kaksi kertaa.
        Ensimmäisellä kerralla olin poistumassa asunnosta ja lukko oli takalukossa jolloin sen oven saa kiinni vain avaimella. Toisella kerralla testasin itse asunnossa ollessani, enkä lähtemyt mihinkään pois.
        Soitto huoltoyhtiöön ja sieltä tuli lukkoseppä tarkistamaan sekä avaimen että lukkopesän. Totesi välittömästi että lukkopesä on sökönä, joku vaijeri mennyt poikki lukossa. Otti lukkopesän auki, irroitti poikki menneen vaijerin joka oli noin 1 mm ( millin ) mittainen ja asensi uuden. Avain toimi sen jälkeen täysin normaalisti.
        Kyse on vain siitä että lukkopesä oli vuosikymmeniä jo vanha ja ne pienet osakin kuluvat aikaa myöden, eivätkä nekään ole ikuisia.
        Aluksi epäilin että joku on yrittänyt väärällä avaimella tulla sisään tai murtovaras vääntänyt lukkopesän hajalle.
        Mutta kyse oli normaalista, mekaanisesta kulumisesta.
        Hämmästyin toden teolla kuinka pienestä osasta lukkopesää oli kyse, yhden millin kokoisesta vieteristä!
        Eli jos avain reistailee lukossa, eikä sitä saa irti, yhteys huoltoon ja sieltä lukkoseppään. Aina ei ole kyse itse avaimeen liittyvästä ongelmasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      453
      2331
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      238
      2076
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1592
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1581
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      53
      1355
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1351
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      152
      1335
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      52
      1226
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      68
      1105
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      101
      1069
    Aihe