Ruokavalion vaikutukset allergiaan

Miiru

Hei kaikille allergioista kärsiville!

Itse olen lapsesta asti kärsinyt astmasta ja erilaisista allergioista, mm siitepölyallergiat. Lääkityksiä on ollut monenlaisia, ja poikkeuksetta siitepölyaika on ollut vaikeaa. Antihistamiineja on aina keväisin ja alkukesästä mennyt runsaasti. Nyt olen ensimmäistä kertaa pärjännyt täysin ilman minkäänlaista lääkitystä siitepölyallergiaan, eikä nenä ole vuotanut lainkaan. Silmätkään eivät ole kutisseet kuten esim edellisenä keväänä. Syynä tähän on uusi ruokavalioni, joka on vähähiilihydraattinen. Enkä ole ainoa, joka on saanut avun tähänkin vaivaan ruokavaliota muuttamalla. Olen jättänyt ruokavaliostani pois kaiken sokerin, valkoiset jauhot ja viljatuotteet, perunan, riisin ja pastan. Päivittäin syön puolisen kiloa proteiinipitoista ruokaa, puolisen kiloa kasviksia sekä hyvänlaatuista rasvaa öljyjen ja pähkinöiden muodossa. Ruokavalion myötä ovat poistuneet myös kaikki entiset vatsavaivani, sekä mm pähkinät joille olin ennen allerginen, eivät enää aiheuta minkäänlaisia oireita. Myöskään eläinpölyallergiani ei ole enää yhtä paha kuin aikaisemmin. Elämänlaatuni on parantunut todella huomattavasti tämän elämänmuutoksen myötä. Tätä uutta elämää on nyt takana yhdeksän kuukautta, enkä itse näe mitään paluuta takaisin vanhaan ruokavaliooni.

Ymmärrän kyllä, että monen mielestä tämä varmaankin kuulostaa ihan mahdottomalta. Mutta meitä on todellakin useampia joilla tämä ruokavalio on auttanut. Mielelläni kerron lisääkin jos jotakuta kiinnostaa.

Terveisin Miiru

14

1049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vuokko

      Hei Miiru,

      Oli mielenkiintoista lukea kokemuksistasi. Itselläni on ollut samantapaisia kokemuksia, tosin olen vielä syönyt vähän riisiä ja perunaa, mutta ehkä kannattaa niistäkin luopua. Mitkä ovat ne Sinun proteiinipitoiset ruokasi? Miten suhtaudut maitotuotteisiin, kuten juustoon? - Itse olen pyrkinyt myös maidosta eroon, juon soijamaitoa.

      Terveisin
      Vuokko

      • Kokeilu kannattaa

        Minulle todella upea apu voimakkaaseen astmaattiseen siitepölyallergiaani maitoproteiinia mahdollisimman tehokkaasti välttämällä siitepölyaikaan.

        Täytyy kyllä myöntää etten ole kokeillut "vähähiilihydraattista" ruokavaliota. Mutta se on tullut selväksi että ruokavalio voi vaikuttaa uskomattomalla teholla ongelmiin.

        Kannattaa siis kokeilla! Ehkä joku mikä toimii minulla ei auta monia muita mutta kokeilemallahan se selviää.


      • Miiru

        Hei!

        Enpä ole ehtinyt taas netissä käymään. Proteiinipitoisiin ruokiini kuuluu liha, kala, kana, kananmuna, ja juustot. Maitotuotteita käytän myös päivittäin, esimerkiksi viiliä ja kermaa, ja siis myös juustoja. Ns raakaa maitoa en ole juonut, kun se on aiemmin aiheuttanut minulle allergista ihottumaa. Nyt olisi kieltämättä mielenkiintoista kokeilla tulisiko niitä oireita vielä.

        Itse en ole soijatuotteisiin juurikaan koskenut, koska niiden turvallisuudesta suuremmassa käytössä ei mielestäni ole riittävästi tietoa.

        Terveisin Miiru


    • Haloo

      Jos olet "todella" allerginen niin kuin kirjoitit, niin et taida sitte ymmärtää että pähkinät ei ole luvallisia allergisille!!! Senhän tietää jokanen joka on allerginen. Ite en niitä söis millään koska ne on yx vaarallisimmista allergiakohtauksia aiheuttavista.

      • Miiru

        Tiedän kyllä hyvin, että monet ovat allergisia pähkinöille. Itsellänikin on ollut jonkin verran pähkinäallergiaa varsinkin nuorempana, mutta nykyään pystyn niitä melko mukavasti syömään. Itselläni on tullut pahoja oireita nuorempana myös maapähkinöistä, joka ei kuitenkaan edes ole varsinainen pähkinä vaan kuuluu palkokasveihin.

        Itselleni ehdottomasti pahin allergian aiheuttaja on kypsentämätön kananmuna, se riittää jo pelkkänä kosketuksiin joutumisena aiheuttamaan kovat oireet, ja syötynä hengityksen totaalisen salpautumisen. Olen kyllä ihan oikeasti allerginen niin ruoka-aineille, eläinpölyille kuin siitepölyillekin.


      • Järki käteen....
        Miiru kirjoitti:

        Tiedän kyllä hyvin, että monet ovat allergisia pähkinöille. Itsellänikin on ollut jonkin verran pähkinäallergiaa varsinkin nuorempana, mutta nykyään pystyn niitä melko mukavasti syömään. Itselläni on tullut pahoja oireita nuorempana myös maapähkinöistä, joka ei kuitenkaan edes ole varsinainen pähkinä vaan kuuluu palkokasveihin.

        Itselleni ehdottomasti pahin allergian aiheuttaja on kypsentämätön kananmuna, se riittää jo pelkkänä kosketuksiin joutumisena aiheuttamaan kovat oireet, ja syötynä hengityksen totaalisen salpautumisen. Olen kyllä ihan oikeasti allerginen niin ruoka-aineille, eläinpölyille kuin siitepölyillekin.

        jos et halua tukehtua. Jos olet kerta kanamunalleki noin allerginen niin tiiät varmaan että pähkinä on samanlainen. Jos ei se aina aiheuta oireita niin se VOI aiheuttaa. Kannattais olla tarkkana eikä ottaa turhia riskiä.


      • Miiru
        Järki käteen.... kirjoitti:

        jos et halua tukehtua. Jos olet kerta kanamunalleki noin allerginen niin tiiät varmaan että pähkinä on samanlainen. Jos ei se aina aiheuta oireita niin se VOI aiheuttaa. Kannattais olla tarkkana eikä ottaa turhia riskiä.

        Eiköhän meistä jokainen tiedä ihan itse millaisia oireita mikäkin ruoka-aine itselleen aiheuttaa. Jos minä kerran pystyn syömään nykyään pähkinöitä saamatta niistä oireita, niin miksi en teidän mielestänne niitä sitten saisi syödä? Eiköhän noi allergiat ole jo ihan tarpeeksi elämääni rajoittaneet muutenkin, miksi sitten turhaan enää rajoittaa ruoka-aineita joista ei ongelmia tule. Jos sanon voivani syödä pähkinää, niin ei se tarkoita että niitä kilokaupalla olisin joka päivä suuhuni tunkemassa. Sen sijaan ne ovat välillä todella oivellinen välipala esim reissun päällä ollessa.

        Tiedän kyllä, että on ihmisiä jotka saavat pähkinöistä todella pahoja oireita. Mutta jos en niitä itse saa, niin miksi en niitä sitten voisi syödä?


      • ja halloo täältäkin päin
        Miiru kirjoitti:

        Eiköhän meistä jokainen tiedä ihan itse millaisia oireita mikäkin ruoka-aine itselleen aiheuttaa. Jos minä kerran pystyn syömään nykyään pähkinöitä saamatta niistä oireita, niin miksi en teidän mielestänne niitä sitten saisi syödä? Eiköhän noi allergiat ole jo ihan tarpeeksi elämääni rajoittaneet muutenkin, miksi sitten turhaan enää rajoittaa ruoka-aineita joista ei ongelmia tule. Jos sanon voivani syödä pähkinää, niin ei se tarkoita että niitä kilokaupalla olisin joka päivä suuhuni tunkemassa. Sen sijaan ne ovat välillä todella oivellinen välipala esim reissun päällä ollessa.

        Tiedän kyllä, että on ihmisiä jotka saavat pähkinöistä todella pahoja oireita. Mutta jos en niitä itse saa, niin miksi en niitä sitten voisi syödä?

        Omapahan on terveytes jos sillä leikit.


    • selventää

      mistä jokapäiväinen ruokasi sitten koostuu? mahtaa olla yksipuolista, myös makujen suhteen?

      • Miiru

        Moikka!

        Enpä ole täällä vähään aikaan käynyt lukemassa, joten vastauksessa on siksi kestänyt.

        Aamiaiseni koostuu yleensä jonkinlaisesta munakkaasta, lisään siihen esim kinkkua, tomaattia yms vaihtelevasti. Joskus syön aamulla viilin taikka marjarahkaa. Lounaani ja päivälliseni koostuvat vaihtelevasti naudan ja sian lihasta, kanasta, kalasta, munista ja erilaisista kasviksista ja juureksista. Niistä saa tehtyä monenlaisia variaatioita, enkä ole vielä ainakaan näin 11 kuukauden jälkeenkään kyllästynyt. Joskus syön iltaisin vielä jotain herkkua, esimerkiksi marjarahkaa taikka vähän tummaa suklaata, juustoja yms.

        Vaatii se tottakai vähän kekseliäisyyttä alussa että oppii korvaamaan perunan, riisin, pastan ja leivän muilla ruoilla. Perunamuusin sijasta muusia voi tehdä vaikkapa kukkakaalista, uunissa tehdyt kasvisgratiinit ovat hyviä lisäkkeitä, salaatteja voi tehdä monia erilaisia.

        Ei tämä uusi ruokavalio ole mitenkään mielestäni makujen suhteen kaventunut, onpahan tullut paljon uusiakin makuja tutuksi kun ei tule lapattua lautaselle sitä iänikuista perunaa.

        Ja edelleen kesän ollessa näin pitkällä, ja vaikka siitepölyjä on ollut runsaasti, niin en ole tarvinnut yhtäkään antihistamiinia. Eipähän tarvitse enää kärsiä tästäkään.

        Terveisin Miiru


    • Enni

      Mielenkiintoinen oli viestisi, mutta muutama kysymys heräsi, kun luin kirjoituksesi. Voitko vielä täsmentää:
      * Oliko sinulla allergiatesteillä todettu pähkinäallergia vai havannoitko itse, ettei pähkinä sovi ruokavalioosi?
      * Mitä kirjallisuutta luit, kun innostuit siirtymään vähähiilihydraattiseen ruokavalioon?
      * Kuinka kauan noudatit ruokavaliota, kun merkit sen positiivisesta vaikutuksesta alkoivat näkyä ja mitä ne ihan konkreettisesti olivat?
      * Mille eläimille olit allerginen ja mitä oireita ne aiheuttivat? Oliko kissalle allergiaa myös ja minkälaista?

      • Miiru

        Kiitos viestistäsi!

        Minulle on tehty allergiatestejä niin pienenä, että tietoni niistä perustuvat lähinnä äidiltä kuulemaani. En tiedä onko pähkinää minulla testattu, mutta niistä sain kutinaa sekä hengitykseni salpautui. Muistan itse mm yhden joulun, jolloin satuin syömään yhden suolapähkinän, joka aiheutti valtavat oireet.

        Ensimmäinen vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta kertova kirja jonka luin oli Antti Heikkilän Hyvän Olon Keittokirja, ja hänen ohjeitaan aloinkin sitten heti noudattamaan. Sen jälkeen olen lukenut myös Hyvän Olon Keittokirja 2:n, Atkinsin jonkun vanhemman oppaan sekä Varpu Tavin ja Ilkka Salmenkaidan Laihdu ilman nälkää hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla. Näistä kirjoista tuo Heikkilän ensimmäinen oli mielestäni todella hyvä teos heti alkuun, muilla olen syventänyt tietouttani tässä asiassa.

        Positiiviset muutokset ruokavalion myötä alkoivat melko nopeasti. Ennen miltei päivittäiset vatsavaivani hävisivät viikon sisällä, ja heti alusta painokin alkoi putoamaan. Eläinallergian vähenemisen huomasin parin kuukauden kuluttua vieraillessani viikonlopun ajan paikassa, jossa olen aina altistunut koirapölylle. Viikonlopun aikana en juurikaan tarvinnut lääkitystä, ja nyt jatkossakin olen pärjännyt pienemmällä lääkemäärällä kuin ennen. Siitepölyallergian "parantumisen" huomasin keväällä siitepölyajan alkaessa, kun oireita ei missään vaiheessa tullutkaan, vaikka siitepölyarvot olivat korkeat.

        Eläinpölylle olen ollut laajasti allerginen, oireita olen saanut kaikista karvaisista eläimistä, siis myös kissoista. Eläinallergiani ilmenee hengenahdistuksena josta seuraa astmakohtaus, sekä kosketuksiin joutuessa ihon kutiamisena. Myös kirkas valuva räkä on oireilua. Oireet ovat samat eläimestä riippumatta. Kissojen kanssa en nyt ole ollut tekemisissä, joten en osaa sanoa onko juuri siihen tullut muutosta. Ainakin koiria siedän nykyään huomattavasti paremmin kuin ennen.

        Vuosi on kohta tätä ruokavaliota takana, ja enpä ole ennen yhtäkään vuotta selvinnyt näin vähällä lääkemäärällä kuin tämä kulunut vuosi on ollut.


      • Enni
        Miiru kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi!

        Minulle on tehty allergiatestejä niin pienenä, että tietoni niistä perustuvat lähinnä äidiltä kuulemaani. En tiedä onko pähkinää minulla testattu, mutta niistä sain kutinaa sekä hengitykseni salpautui. Muistan itse mm yhden joulun, jolloin satuin syömään yhden suolapähkinän, joka aiheutti valtavat oireet.

        Ensimmäinen vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta kertova kirja jonka luin oli Antti Heikkilän Hyvän Olon Keittokirja, ja hänen ohjeitaan aloinkin sitten heti noudattamaan. Sen jälkeen olen lukenut myös Hyvän Olon Keittokirja 2:n, Atkinsin jonkun vanhemman oppaan sekä Varpu Tavin ja Ilkka Salmenkaidan Laihdu ilman nälkää hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla. Näistä kirjoista tuo Heikkilän ensimmäinen oli mielestäni todella hyvä teos heti alkuun, muilla olen syventänyt tietouttani tässä asiassa.

        Positiiviset muutokset ruokavalion myötä alkoivat melko nopeasti. Ennen miltei päivittäiset vatsavaivani hävisivät viikon sisällä, ja heti alusta painokin alkoi putoamaan. Eläinallergian vähenemisen huomasin parin kuukauden kuluttua vieraillessani viikonlopun ajan paikassa, jossa olen aina altistunut koirapölylle. Viikonlopun aikana en juurikaan tarvinnut lääkitystä, ja nyt jatkossakin olen pärjännyt pienemmällä lääkemäärällä kuin ennen. Siitepölyallergian "parantumisen" huomasin keväällä siitepölyajan alkaessa, kun oireita ei missään vaiheessa tullutkaan, vaikka siitepölyarvot olivat korkeat.

        Eläinpölylle olen ollut laajasti allerginen, oireita olen saanut kaikista karvaisista eläimistä, siis myös kissoista. Eläinallergiani ilmenee hengenahdistuksena josta seuraa astmakohtaus, sekä kosketuksiin joutuessa ihon kutiamisena. Myös kirkas valuva räkä on oireilua. Oireet ovat samat eläimestä riippumatta. Kissojen kanssa en nyt ole ollut tekemisissä, joten en osaa sanoa onko juuri siihen tullut muutosta. Ainakin koiria siedän nykyään huomattavasti paremmin kuin ennen.

        Vuosi on kohta tätä ruokavaliota takana, ja enpä ole ennen yhtäkään vuotta selvinnyt näin vähällä lääkemäärällä kuin tämä kulunut vuosi on ollut.

        Mukavaa kun vastasit, Miiru. Asia kiinnostaa, koska tunnen itsekin, että ruokavaliolla on merkitystä allergioihin ja muuhunkin hyvinvointiin. Antti Heikkilän 2. kirjan olen lukenut ja Atkinsin ja pöydällä odottaa pari muuta aiheeseen liittyvää opusta.

        Samat on mulla oireet eläinpölyyn: kutisee ja/tai henki salpaa. Mielestäni siitepölyyn reagointini on hiipunut vähäiseksi, vain kevään kynnykselle. Antioksidantteja popsimalla ja hillitsemällä hiilihydraatteja luulen minäkin saaneeni myönteisiä vaikutuksia allegiaani.

        Sokerin jätin vastikään kokonaan pois, paitsi heikkoina hetkinä tulee herkuteltua ja herkuthan tunnetusti sisältävät sokeria. Sokeri on kyllä varsinaista "myrkkyä" meikäläiselle. Heti huomaan vaikutukset ihon hilseilynä kun herkuttelen. Minun on vaikea luopua leivästä, syön noin neljä palaa leipää/päivä. En tiedä millä korvaisin sen, tuntuu että elimistö kaipaa leivän kuituja ja suun sen makuja... Aamulla syön puuron, ilman sitä ei moottorini käynnisty.

        Oletko pystynyt pidättäytymään helposti hiilariruoasta, kuinka tarkkaan noudatat ruokavaliota?


      • Miiru
        Enni kirjoitti:

        Mukavaa kun vastasit, Miiru. Asia kiinnostaa, koska tunnen itsekin, että ruokavaliolla on merkitystä allergioihin ja muuhunkin hyvinvointiin. Antti Heikkilän 2. kirjan olen lukenut ja Atkinsin ja pöydällä odottaa pari muuta aiheeseen liittyvää opusta.

        Samat on mulla oireet eläinpölyyn: kutisee ja/tai henki salpaa. Mielestäni siitepölyyn reagointini on hiipunut vähäiseksi, vain kevään kynnykselle. Antioksidantteja popsimalla ja hillitsemällä hiilihydraatteja luulen minäkin saaneeni myönteisiä vaikutuksia allegiaani.

        Sokerin jätin vastikään kokonaan pois, paitsi heikkoina hetkinä tulee herkuteltua ja herkuthan tunnetusti sisältävät sokeria. Sokeri on kyllä varsinaista "myrkkyä" meikäläiselle. Heti huomaan vaikutukset ihon hilseilynä kun herkuttelen. Minun on vaikea luopua leivästä, syön noin neljä palaa leipää/päivä. En tiedä millä korvaisin sen, tuntuu että elimistö kaipaa leivän kuituja ja suun sen makuja... Aamulla syön puuron, ilman sitä ei moottorini käynnisty.

        Oletko pystynyt pidättäytymään helposti hiilariruoasta, kuinka tarkkaan noudatat ruokavaliota?

        Melko tarkasti mä tätä ruokavaliotani noudatan. Kun erilaiset oireet palaavat melko nopeasti takaisin, sen oon muutamalla pitemmällä lipsahduksella todennut. Välillä jossain kylässä käydessä kyllä tulee otettua jotain herkkujakin jos tarjotaan, mutta muuten syömäni ruoat ovat aika vähähiilihydraattisia. Mä olen tutustunut moneen muuhunkin tämän tyyppistä ruokavaliota noudattavaan ihmiseen, joten tsemppiapua saa helposti kun vaikea päivä iskee.

        Oletko muuten tutustunut karpit.net -sivustoon? Siellä on melko paljon asiaa tästä vhh:sta, ja forumilla on paljon tätä noudattavia keskustelemassa asioista. Tulepa ihmeessä mukaan sinne jos et vielä ole mukana. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2275
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      70
      1914
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1725
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1631
    5. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      152
      1618
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1604
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe