Mitä tapahtuu kun ihminen menee syvemmälle noihin Sahaja yoga kuvioihin? Mä olen saanut sitä ihmetellä kun yksi ystävä on "harrastanut" tätä joogan lajia.
Ihminen alkaa käyttäytyä ristiriitasesti. Hän sanoo kokevansa suurta iloa mutta on kuitenkin tosi ilottoman olonen. Huumorintajukin on muuttunut tai jopa kadonnut. Naamalla on usein paheksuva ilme, ainakin verrattuna entiseen kaveriin. Ihmisestä tulee jotenkin pelokas.
Joogit "pitää hauskaa" keskenään, mutta ulkopuolisen silmissä tuo hauskanpito on teennäisen olosta, jotenkin väkinäistä.
Yksilöllisyys uhkaa kadota. Omat mielipiteet vaihtuu ulkoa opitun tuntuisiin juttuihin. Hänen kanssaan ei enää pysty keskustelemaan niin kuin ennen. Jos keskustelee syvällisesti niin hänellä on se ainoa oikea totuus ja toinen ei ymmärrä mitään. Mitään asioiden pohdiskelua ei enää voi hänen kanssaan harrastaa.
Ihmisen henkinen kasvu tuntuu pysähtyvän. Hän ei enää etsi, ei kohtaa itseään. Mä olen saanut sellaisen vastauksen että me ollaan henki ja kaikki persoonallisuus on illuusiota. Tunteilla ja ajatuksilla ei ole merkitystä. Kiintymys on paha. Ei edes vanhemmat ja lapset saisi kiintyä toisiinsa. Pitää olla vaan hengessä ja ajtuksettomana. Mun mielestä tollanen elämä vaikuttaa zombilta!
Sahaja yogasta vielä
9
1612
Vastaukset
- Pilgrim_2005
Jussi999,
Sahaja yogassa on ihmisiä jotka näkevät tuon ilmiön mistä kerrot.
En tiedä edes mitä sanoa. Siihen voi yrittää suhtautua. Voi yrittää selittää miksi noin tapahtuu, millainen se psykologia on siinä takana. Ulkopuolisen on varmasti aika mahdoton ymmärtää...
He ovat kokeneet jotain sellaista henkisellä tasolla, mihin rahkeet ei sitten riittänytkään. Siinä yksi selitys. He ovat Daphne, jos luet tarinan Daphnesta ja Apollosta. Daphnehan muuttui siinä tarinassa kasviksi, laakeripensaaksi.
Se tila missä ei ole ajatuksia, eikä tunteita, on nimeltään nirvikalpa samadhi. En osaa sitä paremmin määritellä; luulen että Buddha koki sen aikoinaan bodhipuun juurella. Mutta Buddhalla oli rahkeita siihen; ja hän tunsi myötätuntoa luotuja kohtaan.
On kyse arkkityyppisestä kokemuksesta. Sellainen juttu tuo tullessaan hyvää ja pahaa. Jung nimitti täsä numinoosiksi. Numeniksi. Sahaja yogassa leikitään tämän voiman kanssa. Esim. Carl Jung kuvailee tätä ilmiötä hienosti esseessään "Essays on Contemporary Events - Reflections on Nazi Germany", 1946.
Olen tässä vähän altavastaajana; puun ja kuoren välissä. Pitäisikö pyytää anteeksi toisten puolesta? Näin on päässyt tapahtumaan.
Jutun ironia on siinä että Shri Mataji itse on sanonut että sahaja yogassa tulee käymään näin: ensimmäiset tulevat viimeiseksi.
Tuosssa Ishmael sanoo saman:
"When i begin my work, the bulk of SY's unfortunately may be the last to realize. It puts a new twist on first will be last...though some sit in Nirvikalpa, that is not the end...it is like a waiting room for the ultimate journey."
http://sahajacult.com/articles/kooks.htm- Jussi999
Hei Pilgrim
Ei tartte pyytää anteeksi, eihän mun ystävän muutos sun vika ole.
Eli sun mielestä Sahaja yogalaiset on kokeneet jonkun mystisen kokemuksen jota ne ei ole kestäneet ja siksi ne muuttuu?
Mun mielestä ne joskus muistuttaa jotain mun tapaamia harekrisnoja tai jotain fanaattisia jeesus tyyppejä. Oon aatellut että Sahaja yoga opetukset on saaneet ne pelokkaiks, kaikki nää negatiivisuus jutut sun muut.
Vai ootko sä sitä mieltä että kaikki uskonnolliset fanaatikot on kokeneet tällasen mystisen kokemuksen jota ne ei ookaan kestäneet? - Pilgrim_2005
Jussi999 kirjoitti:
Hei Pilgrim
Ei tartte pyytää anteeksi, eihän mun ystävän muutos sun vika ole.
Eli sun mielestä Sahaja yogalaiset on kokeneet jonkun mystisen kokemuksen jota ne ei ole kestäneet ja siksi ne muuttuu?
Mun mielestä ne joskus muistuttaa jotain mun tapaamia harekrisnoja tai jotain fanaattisia jeesus tyyppejä. Oon aatellut että Sahaja yoga opetukset on saaneet ne pelokkaiks, kaikki nää negatiivisuus jutut sun muut.
Vai ootko sä sitä mieltä että kaikki uskonnolliset fanaatikot on kokeneet tällasen mystisen kokemuksen jota ne ei ookaan kestäneet?>>Vai ootko sä sitä mieltä että kaikki uskonnolliset fanaatikot on kokeneet tällasen mystisen kokemuksen jota ne ei ookaan kestäneet?
- Pilgrim_2005
Pilgrim_2005 kirjoitti:
>>Vai ootko sä sitä mieltä että kaikki uskonnolliset fanaatikot on kokeneet tällasen mystisen kokemuksen jota ne ei ookaan kestäneet?
Niin,
Tossa kävin läpi ns. uskovaisen psyyken. Unohtui mainita mikä olisi vaihtoehto; terveempi uskonnollisuus.
Se olisi se että tuodaan tuo elämys; mikä on pelkkä elämys, tunnetila, ohimenevä kokemus, niin tietoiseen persoonaan että persoona muuttuu. Syntyy ns. uskonnollinen persoonallisuus. Silloin uskonto ei ole enää ulkoisia muotoja, sääntöjä, velvollisuudentunnosta tehtyjä ritaaleja, tai muisto jostain kohtaamisesta gurun kanssa.
Ja ehkä siksi, lahkoissa yleensä hyökätään ihmisiä kohtaan jotka uskaltavat olla persoonallisuuksia; hyökätään, koska kadehditaan.
Laitan ton linkin, ei oo pakko mennä tonne; mutta se on aivan ihana klassikko aiheesta: William Jamesin "Uskonnollinen kokemus", e-tekstinä. On se suomennettunakin, kirjastosta saa.
The Varieties of Religious Experience
Full text of the celebrated book by William James, originally published in 1902.
http://etext.lib.virginia.edu/toc/modeng/public/JamVari.html
Header
Front Matter
Lecture 1 Lecture I RELIGION AND NEUROLOGY
Lecture 2 Lecture II CIRCUMSCRIPTION OF THE TOPIC
Lecture 3 Lecture III THE REALITY OF THE UNSEEN
Lecture 4 Lectures IV and V THE RELIGION OF HEALTHY MINDEDNESS
Lecture 6 Lectures VI and VII THE SICK SOUL
Lecture 8 Lecture VIII THE DIVIDED SELF, AND THE PROCESS OF ITS UNIFICATION
Lecture 9 Lecture IX CONVERSION
Lecture 10 Lecture X CONVERSION--Concluded
Lecture 11 Lectures XI, XII, and XIII SAINTLINESS
Lecture 14 Lectures XIV and XV THE VALUE OF SAINTLINESS
Lecture 16 Lectures XVI and XVII MYSTICISM
Lecture 18 Lecture XVIII PHILOSOPHY
Lecture 19 Lecture XIX OTHER CHARACTERISTICS
Lecture 20 Lecture XX CONCLUSIONS
Back Matter - Pilgrim_2005
Jussi999 kirjoitti:
Hei Pilgrim
Ei tartte pyytää anteeksi, eihän mun ystävän muutos sun vika ole.
Eli sun mielestä Sahaja yogalaiset on kokeneet jonkun mystisen kokemuksen jota ne ei ole kestäneet ja siksi ne muuttuu?
Mun mielestä ne joskus muistuttaa jotain mun tapaamia harekrisnoja tai jotain fanaattisia jeesus tyyppejä. Oon aatellut että Sahaja yoga opetukset on saaneet ne pelokkaiks, kaikki nää negatiivisuus jutut sun muut.
Vai ootko sä sitä mieltä että kaikki uskonnolliset fanaatikot on kokeneet tällasen mystisen kokemuksen jota ne ei ookaan kestäneet?Selailin nettiä tässä; mietin tuota kun kysyit että tapahtuuko vastaavia muissa lahkoissa. Nuo K. Keltasen sivut on avoimet, rehelliset; sydämellä kirjoitettu. Näyttää taistelevan samanlaisen pettymisen, suivaantumisen ja anteeksiannon kanssa kuin itsekin(suhteessa uskiksiin). Tuo kuvio näyttää olevan perusrakenteeltaan sama.
Kyösti Keltanen
ENTISEN ADVENTISTIN KOTISIVUT
http://koti.mbnet.fi/kyti/
Muistio kirkosta erottamistapahtumista:
”Voidaan sanoa, että tuomitsemalla minut helvettiin, seurakuntaan luikertaneena valheveljenä, hän korotti itsensä Jumalan asemaan. Kun eräs veli huusi Bettyraiselle, että tuo sinun sanomisesi on törkeää, vastasi Kukku, että omassa kirkossaan hän saa puhua mitä itse haluaa.”
http://koti.mbnet.fi/kyti/muistio_kirkosta_erottamistapaht.htm
- Pilgrim_2005
Jos osaat englantia niin tuossa informaatiota: Tosiasioita sahaja yogasta - sahaja yoga on apokalyptis-uskonnollinen kultti:
Facts About Sahaja Yoga
Sahaja Yoga is an apocalyptic religious cult
http://sahajacult.com/ - detachment
Käyppäs katsomassa Star Wars III, ja huomioi siellä että mitä Yoda sanoo kiintymyksestä.
Voit myös nähdä mihin kiintymys tässä elokuvassa johtaa.
Tuo kuvailemasi 'erkaneminen' ystäväsi kanssa, kuulostaa tutulta.
Tuskin olet nähnyt sitä, että minkälaista iloa hän tuntee joogien kanssa.
Jos hän ei osaa olla seurassasi iloinen, veikkaisin että kyse on inhimillisestä keskeneräisyydestä, eli hän on kiintynyt sinuun, ja kantaa vääränlaista vastuuta ollen kiintynyt ajatukseen että hänen 'pitää' jotenkin saada sinut ymmärtämään, tai että kun hän näkee sinun elävän vanhaa elämääsi, samalla muistuttaen häntä menneisyydestä, ei hän ole sinut asian kanssa ja purkaa sitä sinuun, paheksuvin katsein.
Samaan sitä itsekin sortuu..- Jussi999
Hei detachment
Kyllä mä olen nähnyt mun ystävän ilon joogien seurassa. Mun mielestä se on teennäistä, hän ei oo oma ittensä.
Kiinnostava toi juttu kyllä että mun ystävä on siks niin iloton ja ahdistunut että hän on huolissaan musta. Voi olla, vaikka tommonen asenne olis sikäli aika ihmeellinen että mä olen tyytyväinen mun elämään, eikä siinä mun mielestä ole mitään mitä kenenkään pitäis mut jotenkin "pelastaa". Mä en myöskään huomaa mun ystävän menneisyydessä mitään sellasta jonka kanssa pitäis jotenkin olla sinut.
Sahaja yogassa entinen (siis ennen Sahaja yogaa) elämä nähdään siis jotenkin pahana?
- Pilgrim_2005
Kaikista s.joogeista ei ole tullut jäykkiksiä. Tässä on poikkeus; kriptodanny, Romanialainen iloinen sy; osaa nauraa sekä itselleen että kaikelle muulle:
http://kriptodanny.blogspot.com/2005/05/are-you-buddhathe-32-distinctive-signs.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984