Oon aluksessa muukalaisten

kera toisten samanlaisten
ohjelmoidaan sotureiksi
vieraan rodun roboteiksi.

Kestäneet ei kaikki meistä
irroitettu telineistä
tilalle on uudet saatu
paranee vain joukon laatu.

Hoitajat ja lääkäritkin
kulkee täällä seinää pitkin
tukea ei jalkain alla
kaukaisella planeetalla.

Totuuteen näin usein herään
kuulunhan mä koe-erään
ihoni on muovinkevyt
aivot korvaa piirilevyt.

Muutos ei kai kauan kestä
puolikas oon ihmisestä
rauhallinen, tyyni olo
testiryhmän ihmispolo.

Mä katson alas maahan täältä
tekokuiden radan päältä
huomaa ei mua säde tutkan
kohdallain se tekee mutkan.

Valmis oon pian valloitukseen
suunnitelman toteutukseen
ihmiskunnan ylivalta
pyyhkäistään näin uuden alta.

Tekniikka tää aluksien
takaa vuosituhansien
paljastaa, ei kauan kestä
vastusta ei ihmisestä.

Pian alukset on liikenteessä
vastarintaa tuskin eessä
koneena mä liityn mukaan
estää ei voi meitä kukaan.

Jälkeen kaiken hävityksen
alkaa aika elvytyksen
Luonto-Äidin helman alla
kasvu on jo kukinnalla.

8

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nyt meni mummon aivot sykkyrään. Ei tajuu. Onko runoilija päässyt vahvojen joukkoon ja ohjelmoitu robotiksi tuhoamaan maailma toiselta planeetalta käsin. Ei ihan tavallinen testiryhmä kun lääkäritkin pelkäävät. Tutkakin kohdallaan mykistyy. Heikot on korvattu kestävimmillä. Mikä on se maapallon ylivalta joka tuhotaan, ihmiset yleensä vai joku määrätty ryhmä ja kuka heidän pomonsa.
      Ja tuhon jälkeen uusi luomiskertomus. Siihen pystyy vain Jumala. Että tällaisella tuholla on korvannut vedenpaisumuksen josta lupasi ettei koskaan tule. Runoilijako ryhmineen ovat ensimmäiset asujat.
      Miten muut runon ymmärtävät? Miten hän joka on ykkösen napauttanut alalaitaan.

    • Kiitos kirjoituksesta, tämä on parasta , mitä palstalta voi löytää.
      Runon ja miehenmenneisyydestä vuoksi voi joskus vilkaista otsikoita,
      ja löytää helmen...

      Jokainen tulkitsee runon omalla tavallaan.
      Tulkitsen sen unena, jossa kirjoittaja tavallaan pelkää
      teknisen kehityksen vyöryvän ihmiskunnan yli.
      Oma Inhimisyyskin katoaa, ihmisestä tulee robotti,
      edes kaikenmaailman helppaajat eivät pysty auttamaan.
      Uusi laatu ovat he, jotka hallitsevat tekniikan. osaavat ja pysyvät mukana.
      Kirjoittaja ei anna kaikkea itsestää tekniikan valtaan, puolet vain,
      vaikka tekniikka pyyhkäiseekin yli ihmiskunnan.
      Hän luottaa itseensä, pahimmat osumat kiertävät kaukaa.
      Lopussa on lohdullista tekstiä,
      kirjoittaja on hyvillään, siitä mitä osaa
      Jos inhimillisyys on "kukinnalla"
      kaikkea toivoa ei ole menetetty.

      • Anonyymi

        Hyvä tulkinta. Olin ulkoilemassa ja saunomassa koko päivän, Mummonaivoni ovat oienneet.


      • Anonyymi

        Taidat olla oikeilla jäjillä.
        Mitä minä olen noita riimityksiä lukenut, niin ne kaikki sisältävät jonkinlaisen piiloviestin.
        Mulle ei ainakaan aukea ensimmäisestä lukukerrasta vaan kolme tai neljäkin lukemista se vaatii ja ne aukeavat silloin ihan eri tavalla.


    • Kun minä olin se yhden plussan laittaja niin pitää kai vastata huutoonsa, vaikka maissii jo teki runosta niin oivallisen tulkinnan, että melkein pitäytyisin siinä..))

      Ymmälleni menin minäkin, mutta jotenkin ajattelin, että tämä runo olisi eräänlainen profetia, jatkoa edelliselle, jossa Luoja oli saanut meistä tarpeekseen.
      Tulkitsin niin, että (liian) pitkälle viety tekninen kehitys olisi jo tuhonnut meiltä "sielun", tehnyt meistä robotteja, jotka ilman korkeampaa ymmärrystä tahtottomasti tuhoavat itsensä.
      Ne, joita "tutka" väist,i olisivat niitä, näkijöitä, joilla tuo korkeampi ymmärrys on.
      Kyllä heitä maailmassa on, väitetään että tälläkin hetkellä.
      Vain heillä olisi mahdollisuus jatkaa, luoda uutta.

      Minustakin tässä runossa oli paljon toivoa, oikeastaan enemmän kuin aikaisemmissa.
      Ajattelen myös, että vaikka tulevaisuuden uskoa ei ole, minulla ainakaan, toivoa voi silti olla - ainakin silloin tällöin..))

    • Anonyymi

      Nii-in, ufojen tuomia auttajia tämä Tellus tarvitseekin selvitäkseen. Luomakunnan tyhmin eläin, ihminen, ei tee muuta kuin sottaa, tärvää, tuhlaa ja hävittää luonnonvarat, joita elääkseen tarvitsisi.

      • Anonyymi

        Tuskin ne tänne mitään auttamaan tulevat.
        Taitaa olla niin, että hankkiutuvat meistä lopullisesti eroon ja asuttavat maapallon uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin ne tänne mitään auttamaan tulevat.
        Taitaa olla niin, että hankkiutuvat meistä lopullisesti eroon ja asuttavat maapallon uudestaan.

        Sehän on ihan hyvä skenaario, jospa ne osaisivat hoitaa homman paremmin ja viisaammin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      249
      2246
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1866
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1555
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      131
      1320
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1180
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1145
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe