Mie, minä, mä, mää, mnää, meä...
Miten sanot ja mikä on maakuntasi?
Miten sanot minä?
23
323
Vastaukset
- Anonyymi
https://yle.fi/a/74-20010020
Sieltä se selviää vaikka ihan postinumerolla hakien.
Itse Nokialla asun ja sanon mä mutta enemmistö sanoo täällä Mää kun postinumerolla linkistä tekee haun. Vasta toisiks eniten sanotaan mä.
Lapsena puhuin itsekin enemmän mää ja vähemmän mä. Päiväkirjani lapsuudelta paljastaa että käytin ala-asteella ja yläasteella sekaisin mää ja mä.
T: Karoliina- Anonyymi
Ei kun kiinnostaa onko se ihan kiveen hakattua tietty tapa tietyllä alueella
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kun kiinnostaa onko se ihan kiveen hakattua tietty tapa tietyllä alueella
Linkistä selviää asia. Nuorempi väestö lähes koko maassa puhuu mä ja mää. Rannikkoalueita lukuunottamatta.
Vanhempi väestö eli +60 Minä tai mie sie jne muita rannikkoalueiden murteita
Linkissä on karttoja minä sanan eri muotojen käytöstä eri alueilla ja on tehty ikäryhmien välillä vertailua
T: Karoliina - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Linkistä selviää asia. Nuorempi väestö lähes koko maassa puhuu mä ja mää. Rannikkoalueita lukuunottamatta.
Vanhempi väestö eli 60 Minä tai mie sie jne muita rannikkoalueiden murteita
Linkissä on karttoja minä sanan eri muotojen käytöstä eri alueilla ja on tehty ikäryhmien välillä vertailua
T: KaroliinaJa luulen että tää mä ja mää sanan nuoremmassa väestössä levinnäisyys koko suomeen juontuu netin käytön yleistymisestä. Somen ikäpolvet puhuu kaikki samoin.
Itsekin kuulun ikäryhmiin joissa mä ja mää jo yleisesti vallannut koko suomen alueen.
Anonyymi kirjoitti:
Ja luulen että tää mä ja mää sanan nuoremmassa väestössä levinnäisyys koko suomeen juontuu netin käytön yleistymisestä. Somen ikäpolvet puhuu kaikki samoin.
Itsekin kuulun ikäryhmiin joissa mä ja mää jo yleisesti vallannut koko suomen alueen.
T: KaroliinaKyllä täällä nuoret murteella sanoo vaikka on some. Se iskostuu miljööstä mitä kuulee. Maahanmuuttajatkin oppii alueen murteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhempi väestö eli 60 Minä tai mie sie jne muita rannikkoalueiden murteita
T: KaroliinaEi se selviä linkistä miten joku Imatralainen keski-ikäinen sanoo vaikka. Jopa mun kaupungissa väitellään oikeasta tavasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se selviä linkistä miten joku Imatralainen keski-ikäinen sanoo vaikka. Jopa mun kaupungissa väitellään oikeasta tavasta.
Karttojen mukaan vaaleinta ruskeaa on niillä alueilla koko pituudelta eli mie sana käytössä yleisimmin
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä täällä nuoret murteella sanoo vaikka on some. Se iskostuu miljööstä mitä kuulee. Maahanmuuttajatkin oppii alueen murteen.
Da vaddua?
Sanon, minä taikka mää. Keski-Suomi.
- Anonyymi
Keski-Suomi on tietääkseni puhtainta suomea puheeltaan
Anonyymi kirjoitti:
Keski-Suomi on tietääkseni puhtainta suomea puheeltaan
Niinhän sitä sanotaan. Kaipa se jossain määrin vielä pitää paikkaansa.
- Anonyymi
mustasusi kirjoitti:
Niinhän sitä sanotaan. Kaipa se jossain määrin vielä pitää paikkaansa.
Stadin murre on ruminta suomea mitä löytyy
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Stadin murre on ruminta suomea mitä löytyy
Tai heinäkengien murre.
- Anonyymi
Jotkut puhuaa myös Miä. Puutuu listalta. Pohjanmaalla ilmeisesti.
- Anonyymi
Kartan mukaan Kotkassa ja Mikkelissä.
- Anonyymi
Mie viännän entäs sie?❤️
- Anonyymi
Sanon minä tai mä. Olen alunperin Pohjois-Karjalasta
- Anonyymi
Hei nää ekkö nää nää!
En kehtaa taaskaan sillä nimimerkillä allekirjoittaa. - Anonyymi
Meitsi stadi.
- Anonyymi
Sanon miä vaan.
- Anonyymi
Mistä päin olet?
- Anonyymi
Sanon mä tai minä, sä tai sinä. Olen asunut 4 eri maakunnassa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek194913Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5262537Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1462117Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.182069- 191705
- 821624
- 1461515
- 1131121
- 127894
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40869