Miksi madot eivät syö kantarelli sieniä?

Anonyymi-ap

On jo pitkään huomattu, että kantarellit eivät ole matoisia. Miksi näin, ehkä ne sisältävät joitain madoille vaarallisia aineita? Ja jos on, ovatko nämä sienet vaarallisia meille?

Tämä on totta, kantarelli-sienimadot eivät syö. On monia ehdotuksia, miksi näin on. Aiheesta on jopa tieteellisiä artikkeleita. Yleensä he kirjoittavat, että kantarellit sisältävät erilaisia ​​matoille vaarallisia aineita. Heillä on monimutkaiset nimet, ja he jopa yrittivät tutkia niitä. Ne eivät kuitenkaan osoittaneet voimakasta myrkyllisyyttä sienituholaisia ​​vastaan. Ja siksi kyse ei ole heistä.

Pesu vai ei pestä? Kuinka keittää upeita kantarelleja

Meistä näyttää siltä, ​​että kuuluisan geneetiikan, Venäjän tiedeakatemian akateemikon Sergei Inge-Vechtomovin versio on järkevämpi. Vuonna 1992 hän julkaisi artikkelin "Miksi kantarellit eivät mato, tai joitain ekologisen genetiikan ongelmia". Epäsuorasti tämä työ liittyi hedelmäkärpästen tutkimukseen - tämä on suosikkimalli geneettisessä tutkimuksessa. Akateemikon johdolla tehtiin koe, jossa osoitettiin, että Drosophila-kärpäsen toukat eivät kehittyneet kantarellista tehdyssä "murskassa".

Vaikuttaa siltä, ​​että mitä tekemistä sienistä löytämillämme madoilla on sen kanssa? Itse asiassa madot eivät syö niitä, vaan hyönteisten toukat. Niillä on vain matomainen muoto, eivätkä ihmiset, jotka eivät ole biologeja, ymmärrä tätä. Artikkelissa kokeen tulokset selitetään seuraavasti: "Kantarellit eivät mato pääasiassa siksi, että niissä ei ole hyönteisille tarpeellisia ja saatavilla olevia steroleja." Toisin sanoen nämä sienet tappavat toukat, eivät erittämällä jotakin vaarallista ainetta, vaan yksinkertaisesti siksi, että ne eivät sisällä tarvitsemiaan välttämättömiä aineita. Vertailu vitamiineihin sopii tässä, emme voi syntetisoida niitä, ja tarvitsemme niitä samalla tavalla kuin hyönteiset tarvitsevat steroleja. Siksi kantarellit toukille ovat huono ravintopohja, toisin kuin muut sienet. Ja meidän suhteen tämä puhuu jälleen kantarellien turvallisuudesta - ne eivät sisällä myrkyllisiä aineita.

1

979

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Se ei vaan ole maistuvaa ravintoa sienisääsken toukalle. Joskus kantarellista löytyy kuitenkin sepän (kovakuoriainen) toukka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      189
      8593
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4738
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4228
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3772
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2980
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2676
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2481
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2193
    10. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      36
      2167
    Aihe