Opettaja ei anna ilmaista vihkoa lukuvuoden alussa

Anonyymi-ap

Lapseni vihko katosi kesän aikana ja nyt kun uusi lukuvuosi alkoi, opettaja ei anna uutta vihkoa, vaan ilmoittaa että oppilaan pitää itse ostaa uusi.

Onko tälläinen toiminta laillista?

Jotain yritin ymmärtää Perusopetuslain § 31 mutta en ole varma.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628#L7P31

11

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laillista tai ei niin hanki lapsellesi vihkoja ja muita opiskeluvälineitä. Runsaasti. Ja hyviä. Siten varmistat lapsellesi parhaat opiskeluedellytykset. Vihkot eivät edes paljoa maksakaan. Ei kannata olla stupido.

    • Anonyymi

      On laillista. Ei aina voi sysätä omia ongelmia muille, joskus pitää ottaa vastuuta omista virheistä.

      • Anonyymi

        Koko kesä ollut aikaa hankkia itse pino vihkoja ja kyniä joilla lapsi voi treenata kesän sadepäivinä. Niinpä. Periaatteet ensin vaikka vahinkoa tulisi omalle lapselle.

        Raksalla 80 luvulla työkaveri oli tiukka periaatteen mies. Työnantaja ei muistanut tuoda paperisia hengityssuojamia. Kaveri ei periaatteesta suostunut niitä itse hankkimaan. Työskenteli ilman. Ei olisi ollut iso kustannus. Sitten sai pahan keuhkoahtauman kivipölystä. Mitä opimme. Tärkeintä on pitää kiinni kultaisista periaatteistansa vaikka mikä tulisi.


    • Anonyymi

      Ja pikkupöksy suojia jaetaan ilmaiseksi musuille?👩‍🎓

    • Anonyymi

      "...vihko katosi kesän aikana..."
      Olipa etevä vihko!

      Jos nyt vähän käyttäisi sitä pientä järkeään, niin menisi pitemmittä puheitta ostamaan uuden tilalle. Ei maksa paljon. Sitten keskittymään opiskeluun!

    • Anonyymi

      Oppilas on saanut lain tarkoittaman opiskeluvälineen (vihkon) maksuttomasti. Vihot eivät noin vain itsestään katoa. Laki ei velvoita koulua jakamaan yhdelle oppilaalle useita vihkoja samaan tarkoitukseen.

      Lakia voisi tulkita väljemmin, jos koti olisi vaikka tuhoutunut tulipalossa. Tällaisesta ei nyt varmaan ole kyse, vaan kyse on silkasta omasta huolimattomuudesta. Se on sitten oma asia ja seuraukset maksetaan itse.

    • Anonyymi

      Ei ole olemassa ilmaisia vihkoja!!! Jonkun ne on maksettava.

      Oppilas on saanut yhden vihkon maksutta ja hukannut sen. Vihot eivät katoa itsestään. Oppilas (oppilaan vanhempi) ostaa ja maksaa uuden vihkon hukkaamansa tilalle.

    • Anonyymi

      Oppilas vastaa itse omista oppimisvälineistään. Aika yksiselitteistä.

    • Anonyymi

      Lapsen täytyy sitten pärjätä ilman ruutuvihkoansa. Haastettahan se tietenkin tuo koulunkäyntiin. Sitä virhettä älä vaan mene missään nimessä tekemään että ostat vihkon kaupasta. Pidä kiinni kunniastasi. Tiedät olevasi oikeassa aina.

      • Anonyymi

        Nii, ja se on sitte koko yhteiskunnan ja koulun ja opettajan ja kaikkien syy ja vika, ku kaikkensa yrittäny koululainen putoaa kelkasta ja syrjäytyy loppuiäkseen. Yhdestä vihkosta kaikki alkoi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      147
      2537
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      414
      2193
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      44
      2074
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      119
      1364
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1320
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1179
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1133
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1097
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1074
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      66
      998
    Aihe