Tervetuloa keskustelemaan synnyinseudun merkityksestä ihmiselle ja muistikuvia synnyinseudusta !

Anonyymi-ap

Kotiseutu voi olla tärkeä, vaikka sieltä olisi ollut poissa kymmeniä vuosia.
Oletko asunut suurinpiirtein ikäsi synnyinseudullasi vai oletko muuttanut
kauemmaksi ? Kaipaatko takaisin ? Mitä erikoisesti kaipaat synnyinseudultasi
vai kaikkea ?

Lapsuusvuodet ovat identiteetin muodostumisen kannalta tärkeitä,
millaisia ihmisiä on ympärillämme ja millaiseen maisemaan synnymme.

On synnyinseutumme Häme, Karjala, Pohjanmaa, Satakunta, Savo
tai mikä vain Suomen maakunnista, se osa identiteettiämme.
Yleensä tunnemme kuuluvamme siihen "heimoon", minne synnyimme,
vaikka olisimme muuttaneet pois.
"Heimoon" kuuluminen on tärkeämpää yli 60 vuotiaille kuin
nuoremmille.

Jos olet muuttanut pois tunnetko kuuluvasi vielä syntymämaakuntaasi
ja onko sen murre sinulla vielä muistissa ja läheinen asia ?

Laitan ET-lehden linkin pohjaksi, jossa aiheesta mukavasti kirjoitetaan.

https://www.etlehti.fi/artikkeli/vapaa-aika/koti/mista-olet-kotoisin-nain-synnyinseutu-vaikuttaa-identiteettiin

Aihe on laaja, joten siitä voi kirjoittaa ihan miten haluaa ja mitä haluaa
aivan vapaasti.
Tervetuloa mukaan kirjoittelemaan !

51

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen aihe. Itse olen lapsuudessani muuttanut paikkakunnalta toiselle, niin että en oikein tunne olevani "mistään kotoisin". Ehkä Länsi-Suomesta, jossa kävin muutaman vuoden koulua ja opin murteen.
      Se oli aikoinaan niin minuun juurtunut, että huomasin sinne matkustaessani, että nuotti tarttui, ja minä muuttui määksi junan pysähdellessä asemilla jo kauan ennen määränpäätä.
      En osannut sinne kuitenkaan juurtua, sillä olin jo kaksivuotiaana tehnyt vakaan päätökseen muuttaa Helsinkiin. Se päätös piti.
      Mkr.

      • Anonyymi

        Minä myös muuttanut paljon . Lapsuuteni vietin Hämeessä kahdella eri paikkakunnalla .
        Sillä paikkakunnalla missä synnyin on kaikista ihanimpia muistoja . Ja ei ole montaa vuotta kun kävin siellä katselemassa . Syntymäkotini oli vielä pystyssä joskin maalattu toisen väriseksi ja esim kodin ja koulun välimatka ei ollutkaan niin pitkä kun sen lapsena koki , mäet joissa juostiin lapsena eivät olleetkaan niin korkeita kaikki oli vaan pienempää ä kiva oli katsella kaikkia lapsuuden paikkoja samalla hieman haikeaa. Äsitten kun olin 11 vuotias niin perhe muutti Pohjanmaalle , uusi murre, uudet kaverit ja uusi tapa kohdella ihmisiä . Pieni kylä juoruista muista kyläläisistä ja aina jotain negatiivista ja itse keksittyjä juttuja . Lähdin sieltä 16 vuotiaana eikä mieli tee takaisin , ja monet koulukaverit ovat jo poistuneet elämästä
        Olen huomannut monen kohdalla että kaipuu synnyin seuduille tulee kun vanhenee . Ja käyvät sitten katselemassa synnyin paikkaansa .
        Mutta lapsi joka muuttaa jonnekkin tuntee itsensä jotenkin juurettomaksi .
        Mutta on ystäviäkin jotka ovat asuneet samalla kadulla koko elämänsä ajan ja hekin ovat jotenkin erilaisia mielestäni, moni ei edes ole käynyt juuri missään elämänsä aikana ja tuomitsevat kovasti ihmisiä jotka matkustavat . Niin että en tiedä mikä olisi parempi olla samassa paikassa koko elämänsä vai olla se juureton muuttaja ,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä myös muuttanut paljon . Lapsuuteni vietin Hämeessä kahdella eri paikkakunnalla .
        Sillä paikkakunnalla missä synnyin on kaikista ihanimpia muistoja . Ja ei ole montaa vuotta kun kävin siellä katselemassa . Syntymäkotini oli vielä pystyssä joskin maalattu toisen väriseksi ja esim kodin ja koulun välimatka ei ollutkaan niin pitkä kun sen lapsena koki , mäet joissa juostiin lapsena eivät olleetkaan niin korkeita kaikki oli vaan pienempää ä kiva oli katsella kaikkia lapsuuden paikkoja samalla hieman haikeaa. Äsitten kun olin 11 vuotias niin perhe muutti Pohjanmaalle , uusi murre, uudet kaverit ja uusi tapa kohdella ihmisiä . Pieni kylä juoruista muista kyläläisistä ja aina jotain negatiivista ja itse keksittyjä juttuja . Lähdin sieltä 16 vuotiaana eikä mieli tee takaisin , ja monet koulukaverit ovat jo poistuneet elämästä
        Olen huomannut monen kohdalla että kaipuu synnyin seuduille tulee kun vanhenee . Ja käyvät sitten katselemassa synnyin paikkaansa .
        Mutta lapsi joka muuttaa jonnekkin tuntee itsensä jotenkin juurettomaksi .
        Mutta on ystäviäkin jotka ovat asuneet samalla kadulla koko elämänsä ajan ja hekin ovat jotenkin erilaisia mielestäni, moni ei edes ole käynyt juuri missään elämänsä aikana ja tuomitsevat kovasti ihmisiä jotka matkustavat . Niin että en tiedä mikä olisi parempi olla samassa paikassa koko elämänsä vai olla se juureton muuttaja ,

        Aina ei voi valita. Lapsena on muutettava vanhempiensa mukana.
        Muutot eivät aina ole mukavia lapselle, jos vanhemmillekaan.
        Pohjalaiset ovat huomattavan erilaisia luonteeltaan kuin hämäläiset.
        Olen yhden kesän viettänyt viettänyt Hämeessa. Siellä ihmiset olivat
        mielestäni hiljaisen myhäileviä ja tosiaan vähän hitaitakin mielestäni,
        mutta ehkä he ovat vain tuumailevia,
        pohtivat tarkkaan ennenkuin ryhtyvät tekoihin.
        "Hämeen hitaitten" kanssa oli oikein mukavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina ei voi valita. Lapsena on muutettava vanhempiensa mukana.
        Muutot eivät aina ole mukavia lapselle, jos vanhemmillekaan.
        Pohjalaiset ovat huomattavan erilaisia luonteeltaan kuin hämäläiset.
        Olen yhden kesän viettänyt viettänyt Hämeessa. Siellä ihmiset olivat
        mielestäni hiljaisen myhäileviä ja tosiaan vähän hitaitakin mielestäni,
        mutta ehkä he ovat vain tuumailevia,
        pohtivat tarkkaan ennenkuin ryhtyvät tekoihin.
        "Hämeen hitaitten" kanssa oli oikein mukavaa.

        Jos tänään muuttaisin jonnekkin niin muuttaisin Hämeeseen , paljon kulttuuri tapahtumia siellä vieläkin ja kaikille jotain harrastamista.
        En tiedä haluaisinko Pohjanmaalle enää vaikka onhan siellä sukulaisia joista todella pidän .
        Kai se niin on että synnyinseutu on se joka vetää. Tiedä häntä muutanko enää minnekään
        Joskus vaan kova kaipuu


    • Anonyymi

      Tuli muutettua jo Kekkosen aikaan , kotitila myyty vuosia sitten , Suomessa enään vanhempien hautakivi .-

      Venepakolainen

      • Anonyymi

        Käytkö usein sukulaisissa Suomessa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytkö usein sukulaisissa Suomessa ?

        Meil päi lounais-Suomes sanota 'sukuloimassa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytkö usein sukulaisissa Suomessa ?

        Sukulaiset kusetti kotitilan myynnissä :(

        :(


    • Anonyymi

      Olen asunut suurimman osan elämääni Keski Suomessa. Etelämpänä joskus piipahduksia. En asunut synnyin kunnassa kovin kauan vaan lähistöllä.
      Maaseudulla synnyin ja kyllä se talo tulee mieleen edelleen ja millainen se talo ja kyläkin oli.
      Pihasta muistan runsaat ruusupensaat ja muutaman omenapuun. Vanhemmat erosivat ja sitten olin äitini mukana eri paikoissa. Yhteys katkesi isän äitiin. Rikkinäistä elämää, olosuhteet ja asunnot oli huonoja. Teini iässä ollessani muutimme isompaan kaupunkiin jossa kävin koulut ja opiskelut 1970 luvulla. En ollut tyytyväinen elämääni niin moni asia oli huonosti ja aiheutti harmia suvun taholta. Nyt vanhempana olot paremmat ja pärjään hyvin. Vapaus eikä ole häiritseviä sukulaisia ym. riesana enää. Sairauksia on ja se on vaikeinta. On vain jaksettava.

      • Anonyymi

        Keski Suomeen asutettiin Karjalan evakkoja ja saivat maata ja tiloja ja tuloja karjasta. Me kanta suomalaiset pientiloilla asuvat jouduimme kärsimään koska tulijoille järjestettiin kaikki helposti. Kansa Kouluissa ym. oli heitä yö pohjalla opettamassa huonosti. Ope oli helluntailainen ja veisattiin virsiä usein kun ei viitsinyt opettaa. Oppikouluun pyrkiminen tuotti vaikeuksia kun maalaiskoulssa syrjässä kukaan ei valmentanut ja kertonut kokeista. 5 luokan jälkeen pääsin. Jouduin ponnistelemaan kaikessa koska lähtökohdat oli niin huonot. Naapuri maanviljelijä karjakaisilla oli sian lihaa minulle tarjottiin vain siellä käydessä paistettuja sian nahan kuorta ei siis itse lihaa ja olimme köyhiä 1950 alussa. Pitäisi selvittää mitä kaikkea vääryyttä meille tehtiin siihen aikaan. Karjalaiset olivat etusijalla kaikessa ja pääsivät jatko opiskeluihin helposti. Äitini ei päässyt kuten moni muu hänen ikäluokassa juuri sodan jälkeen. Valtion ja kunnan,rautatie,posti,koulu virat oli heille.
        Mitä se väki todella oli kun ne pääsivät ja,pääsevät joka huippu paikkoihin aina määräämään asioista? Jotain omituista heihin liittyy. Oliko joukossa kasareita?


      • Anonyymi

        Varsinais-Suomen maalaispitäjästä minäkin jouduin 10-vuotiaana muuttamaan
        kaupunkiin, johon kesti sopeutua. Tunsin kauan olevani tuuliajolla.
        Vanhemmilla oli oma sopeutumisensa eikä lapsia huomioitu ainakaan meidän
        perheessä sillä lailla kuin nykyään. Itse sai paikkansa hakea. Tunsi itsensä
        maalaiseksi. Koulussa jännitti. Mietti iltaisin läheisiä ihmisiä siellä maalla,
        ihmisiä, joista oli joutunut pakosta eroon. Muisti jokaisen kiven ja kannon kotipihalla.
        Vieläkin muistaa ja muistelee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varsinais-Suomen maalaispitäjästä minäkin jouduin 10-vuotiaana muuttamaan
        kaupunkiin, johon kesti sopeutua. Tunsin kauan olevani tuuliajolla.
        Vanhemmilla oli oma sopeutumisensa eikä lapsia huomioitu ainakaan meidän
        perheessä sillä lailla kuin nykyään. Itse sai paikkansa hakea. Tunsi itsensä
        maalaiseksi. Koulussa jännitti. Mietti iltaisin läheisiä ihmisiä siellä maalla,
        ihmisiä, joista oli joutunut pakosta eroon. Muisti jokaisen kiven ja kannon kotipihalla.
        Vieläkin muistaa ja muistelee.

        Syvällä sydämessäsi kannat katkeruutta evakkoja kohtaan jotka koet syypääksi oman perheesi vähäosaisuuteen.


      • Anonyymi

        Muutamia valokuvia on jäänyt siitä syntymäkodista joissa näytän iloiselta. Minusta ei ole kasvokuvia vauvana eikä lapsena vain liian kaukaa otettu vaunukuva pihalla. Äitini ei välittänyt kertoa minulle mitään eikä neuvonut eikä huolehtinut ei asioistani koskaan. Ei tullut toimeen isäni suvun kanssa. Lapsuuteni oli ikävä. Nolaamista ja moitetta. Äidin puolen suvusta on jäänyt saamaton suku muisto. Isäni lähi suku ehti kuolla ennen teini ikääni joten on jäänyt tyhjä aukko. Sukuselvitys ja DNA testi täytyy saada tehtyä löhiaikoina. Luotettavasti. Isoäitini isänpuolelta ei tiennyt omaa biologisista isäänsä. Olisihan minun pitänyt sukututkimus tehdä/ teettää jo ajat sitten. Auttaisi ja selventäisi asioita. Mistä suku tuli jne.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Syvällä sydämessäsi kannat katkeruutta evakkoja kohtaan jotka koet syypääksi oman perheesi vähäosaisuuteen.

        En tarvitse sinun harhaisia kuvitoelmiasi.


    • Etelä-Pojanmaalla on juureni.
      Isäni työn perässä muutettiin Itä-Suomeen. Täällä olen asunut suurimman osan elämästäni.
      Asuin välillä muutaman vuoden Seinäjoella.
      Lapsenlapsen syntymä veti takisin tänne Pohjois-Karjalaan.
      Olen pohjalainen luonteeltani, tunnen kaipuuta lakeuksille vielä vanhanakin.

    • Onpa mahtava aine. Aloitus on myös ajankohtainen minulle, kun teen surutyötä kotitalosta luopumisen vuoksi.
      En pysty sitä yksin pitämään ja se on liian kaukana jälkikasvun vapaa-ajan asunnoksi.

      Kuluneena kesänä pääsin siellä olemaan kaksi viikkoa ja ne olivat kyllä niin antoisia ja voimaannuttavia, että siirsin lopullisen luopumisen ensi kesään.
      Että joku paikka voikin hoitaa, koskettaa niin syvältä. Naapurini siellä, kun muutti itse rakennetusta, rakkaudella hoidetusta omakotitalosta kerrostaloon totesi: siellä oli koti, sen jälkeen on ollut vain kortteereja.
      Kotikuntani on kai pinnanmuodoltaan järviylänköä: paljon vettä ja kallioita, luonnonkaunista seutua. Kun synnyin, kunta kuului Vaasan lääniin, sen jälkeen Hämeeseen, sitten Keski-Suomeen ja nyt se on Pirkanmaata..))
      Minäkin pidän itseäni pohjalaisena ja olen ylpeä pohjalaisuudestani. Siellä ei kruusailla, ei orjailla ketään. Ollaan omavoimaisia ja omanarvontuntoisia, ei tupata, jos ei tykätä.
      Silti koen, että tuo ylpeys ei ole omahyväisyyttä, omakehua ei harrasteta, sitä pikemminkin pidetään jotenkin "tyhmänä". Luotettavuus on mielestäni myös ominaista pohjalaisille, vaikka se usein nähdään tiettynä joustamattomuutena.
      Muista heimoista olen aina arvostanut karjalaisia ja savolaisia, heitä on tutuissa ja ystävissä...

      • Heh, mahtava aine, piti tietysti olla "aihe". Tekeekö "kone" näitä virheitä, vai minäkö vain?


    • Anonyymi

      Minusta vaaramaisemat ovat kivoja ja kauniita, vaikka en sieltä ole kotoisin.
      Pohjanmaa on puuduttavan tasaista, mutta makunsa kullakin.

    • Anonyymi

      Kyllä ihmislapsi niin ilahtuu, kun joskus joku vielä soittaa kotipaikkakunnalta.
      Viimeksi eilen:" Tääl satta niin pal, et akna krapiseva !"
      En ollut vuosikymmeniin kuullut sana akna. Akkon ja akkona on samaa sanaa.
      "Akkon o auk". "Akna ova auk". Piti oikein googlata,
      sana on todennäköisesti tullut venäjänkielestä Suomeen.
      Tämä tuli mieleen kotipaikkakuntien murteista.
      Vaikka on muuttanut pois, lapsena opitut sanat eivät lähde muistista ja
      yksi sana voi avata mieleen kokonaisen maiseman ihmisineen.

      • Eikös akkuna ole vain murresana joka tarkoittaa ikkunaa?
        Sana kuulostaa tutulta lapsuudenkodin karjalanmurteesta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Eikös akkuna ole vain murresana joka tarkoittaa ikkunaa?
        Sana kuulostaa tutulta lapsuudenkodin karjalanmurteesta.

        Ikkuna on venäjäksi окно, (okno), mutta sanan ensimmäinen o äännetään
        venäjänkielessä a:ksi eli se äännetään akno.
        Mietin mistä sana on tullut länsimurteisiin. Yleensä ne ovat tulleet ruotsinkielestä.
        En tiedä kuinka kauan 'akna' tai 'akkuna' on ollut käytössä Suomessa.
        Olisiko se evakkojen mukana yleistynyt läntisessä Suomessa vai onko se tullut jo aikaisemmin, kun Suomi oli Venäjän suuriruhtinaskunta ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikkuna on venäjäksi окно, (okno), mutta sanan ensimmäinen o äännetään
        venäjänkielessä a:ksi eli se äännetään akno.
        Mietin mistä sana on tullut länsimurteisiin. Yleensä ne ovat tulleet ruotsinkielestä.
        En tiedä kuinka kauan 'akna' tai 'akkuna' on ollut käytössä Suomessa.
        Olisiko se evakkojen mukana yleistynyt läntisessä Suomessa vai onko se tullut jo aikaisemmin, kun Suomi oli Venäjän suuriruhtinaskunta ?

        Olimme osa Venäjää yli sadan vuoden ajan. Sillä oli hyviä vaikutuksia.
        Kun yhteys katkesi olemme taantuneet. Venäjä yhyeys auttoi meitä ennen
        EU aikaa kauppassa ja vaurastuimme. Eu hullluus tehnyt nykyisen kurjuuden. Sotien todellisia syitä eivät suomalaiset vielä tiedä yleisesti koska kerrottu ja opetettu valhe historiaa.
        Sotia aloittivat vale juutalaiset kazarian mafia pankkiirit ja sionisti satanisti natsit joka maassa esim Irak, Libya Ja Eurooppa jotta valkoisia miehet kuolisi.
        Kun oikea historia paljastuu pitkältä ajalta tiedätte paljon muutakin ja muista maista mitä siellä tehtiin on tehty veronmaksajien rahoilla esim Usa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikkuna on venäjäksi окно, (okno), mutta sanan ensimmäinen o äännetään
        venäjänkielessä a:ksi eli se äännetään akno.
        Mietin mistä sana on tullut länsimurteisiin. Yleensä ne ovat tulleet ruotsinkielestä.
        En tiedä kuinka kauan 'akna' tai 'akkuna' on ollut käytössä Suomessa.
        Olisiko se evakkojen mukana yleistynyt läntisessä Suomessa vai onko se tullut jo aikaisemmin, kun Suomi oli Venäjän suuriruhtinaskunta ?

        Minä opettelin venäjän alkeita harrastuksena , oli Tv kursseja ja työväenopistoissa 1970 luvulla. Matkustin 1970 ja 80 luvulla muutamia kertoja kuten silloin oli tapana.Se jäi sitten kun siellä alkoi muutokset. Opiskelin myös espanjaa. En ole kerrannut kumpaakaan. Venäjänkieliset tv-ohjelmat katosi tv.
        Kumpikin kieli liikaa unohtunut ei ole käyttöä ollut enkä matkustellut se 2001 ovelan tuho rajoitukset lentomatkoihin.
        Haluaisin oppia vielä venäjää koska tunnistan sanoja aika paljon. Tv kuulee vain yksinkertaistettua englantia ja se on tyhmää fraaseja. Venäjä on sielun ja tunteen kieli ja espanja myös. Jotkut germaani kielet ärsyttää kuten ruotsi vaikka osaan sitä ja vältän kuulemista.


      • Anonyymi

        Höpön höpö.


      • Anonyymi

        Mitenkähän sinunkin käy kun kuulet a näetfne todelliset syyt sotilas operaatioon khazarian mafian ukroinassa. Nuppis menee nurin ellei jo ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkähän sinunkin käy kun kuulet a näetfne todelliset syyt sotilas operaatioon khazarian mafian ukroinassa. Nuppis menee nurin ellei jo ole.

        Sinun nuppisi tippunut aikoja sitten.


      • Anonyymi

        Tulemme kaikki muistamaan ihmiskunnan vapauden puolesta taistelleet ja kuolleet aidot etniset venäläiset sotilaat erityisesti viime vuosien ajalta.
        Totuus tulee aikanaan kaikesta ja sitä ette ole kuulleet ja kuule mediasta vaan sen kertoo aivan muut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun nuppisi tippunut aikoja sitten.

        Voisitko opetella tavoilla ennenkuin tulet tänne huutamaan roskaasi typerys! Häivy jo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko opetella tavoilla ennenkuin tulet tänne huutamaan roskaasi typerys! Häivy jo!

        Siivoa sinä suusi, älä trollaa!


    • Anonyymi

      Akkuna on apposen auki.

    • Anonyymi

      Onko kellään muulla sellaista ajatusta, että vaikka on asunut viimeiset
      70 vuotta toisella paikkakunnalla, niin kun aletaan puhua kotiseudusta
      ajattelee ensimmäisenä synnyinseutuaan, vaikka ei olisi siellä asunut kuin
      kymmenisen ensimmäistä ikävuottaan ?
      70 vuottakaan ei riitä, että alkaisi pitää asuinpaikkakuntaansa kotiseutunaan.

    • Anonyymi

      Vähän niin ja näin kumpaa pidän kotipaikkanani, Uuttamaata vai Pohjanmaata. Uudella maalla viihdyn mutta jos syvemmätä ajattelien, pohjalaisuus ei lähke minusta koskaan. Sen tiedän että vain Pohjanmaalla olen kasvanut sellaiseksi kuin haluan olla. Uusimaa ei olisi minusta koskaan minua tehnyt, vaikka olen täällä elänyt reilusti yli puoli vuosisataa. Minnekään en muuttaisi joten näin on hyvä. Kiitollisuus molempia maakuntia kohtaan.

      • Anonyymi

        Olen elämäni varrella huomannut, että kaipuu Karjalaan oli monella loppumatonta. Tunsin nuoren naisen, joka oli Turussa syntynyt, mutta hänkin kaipasi kotiin Karjalaan. " Minut on siihen kasvatettu", hän sanoi. Kun matkustus rajan yli järjestyi, monet kävivät vanhoilla kotipaikoillaan muistelemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen elämäni varrella huomannut, että kaipuu Karjalaan oli monella loppumatonta. Tunsin nuoren naisen, joka oli Turussa syntynyt, mutta hänkin kaipasi kotiin Karjalaan. " Minut on siihen kasvatettu", hän sanoi. Kun matkustus rajan yli järjestyi, monet kävivät vanhoilla kotipaikoillaan muistelemassa.

        Ei kai ihmistä ole kasvatettu karjalaisuuteen tai savolaisuuteen
        tai mihinkään muuhunkaan, vaan hän on kasvanut siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai ihmistä ole kasvatettu karjalaisuuteen tai savolaisuuteen
        tai mihinkään muuhunkaan, vaan hän on kasvanut siihen.

        No, jos vanhemmista toinen on pohjalainen, toinen karjalainen. Asutaan Pohjanmaalla, niin kullä siinä kasvatetaan molempia puolia.
        Itse olen tällainen KarjaPohjalainen. Jos joku ei tiedä, tämän niminen yritys oli olemassa, minne vietiin elukat teuraalle.


    • Anonyymi

      Kun syntyy korpeen, korpi jää mieleen. Metsät ja polut.
      Metsälampi. Luonnontuoksut eri vuodenaikoina.
      Kuuma kuiva kangas helteessä ja lumen peittämänä.
      Itikoita, ötököitä ja muurahaiskekoja tuli tutkittua lapsena.
      Pihapiirin muistaa ikuisesti, kotitalon ja liiterin.
      Kylmän saunan tuoksun. Kakluunin lämmön ja
      kuumat hellanrenkaat., Aamukylmyyden tuvassa talvella.
      Lattiakellarin. Kärpäspaperit. Marjapensaat ja omenapuut.
      Puitten huminan ja havinan. Auringon siilautumisen puitten
      latvojen läpi ja märkänä roikkuvat puunoksat sateen jälkeen.
      Muistoja tulvahtaa mieleen loputtomasti.

      • Anonyymi

        TOTTA. Hienoa että luettelit. Suot ja pitkospuut ja lakkameret.
        Kotini oli sähkötön ja oli savusauna. Maisemat ja rakennukset muistaa ja on kuvia.
        1950 luvun alussa alkoi kaikki muuttua huonoimmaksi ja niinpä vanhempien tiet erkani. Talo myytiin vanhimmalle veljelle jolla oli oma perintöosa siinä ja talo jäi kesäpaikaksi hänen suvulle metsineen oli syytinki isän äidille. Ei siitä äidilleni paljon jäänyt. En tiedä onko enää olemassa ja kuka omistaa.
        Olkaa onnellisia jos saitte asua omassa kodissa lapsena jne. pitkään hän oli perhe.
        Minulta se riistetiin hyvin varhain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TOTTA. Hienoa että luettelit. Suot ja pitkospuut ja lakkameret.
        Kotini oli sähkötön ja oli savusauna. Maisemat ja rakennukset muistaa ja on kuvia.
        1950 luvun alussa alkoi kaikki muuttua huonoimmaksi ja niinpä vanhempien tiet erkani. Talo myytiin vanhimmalle veljelle jolla oli oma perintöosa siinä ja talo jäi kesäpaikaksi hänen suvulle metsineen oli syytinki isän äidille. Ei siitä äidilleni paljon jäänyt. En tiedä onko enää olemassa ja kuka omistaa.
        Olkaa onnellisia jos saitte asua omassa kodissa lapsena jne. pitkään hän oli perhe.
        Minulta se riistetiin hyvin varhain.

        Sydämeen koski kun luin kirjoituksesi, vaikkei itsellenikään kovin
        onnellisesti mikään ole mennyt. Kaikkea hyvää toivotan sinulle !
        Onko sinulla hyvä ns. näkömuisti ?
        Minä näen kaiken kuvina, muistan yksityiskohtia myöten asioita
        kuvina vieläkin ja myös tuoksuja. Joskus nousee mieleen yllättäen muistoja
        lapsuudesta jonkun tuoksun perusteella. Olin äskettäin ympäristössä,
        jossa ei ollut kasvin kasvia, kun nenään tuli yht'äkkiä tuttu tuoksu ja
        heti mieleeni muistui kaukaisen entisen kotipihan kevätesikot. Sama tuoksu.
        En ymmärrä mistä tuoksu oli peräisin. Mietin onko minulla joku hallusinaatio.
        Synnyinpaikkakunnaltani lähdettyäni en ole kevätesikkoja nähnyt luonnossa
        kasvavan, en ole nähnyt niitä missään koskaan enää.
        Ihmisen "aistimuisti" on erikoisesti kehittynyt ja pitkä !


    • Anonyymi

      Pakkoluovutettu Karjalan kaipuu on rinnassain.

      • Anonyymi

        Syytå siitä khazarian mafiaa ja korruptio poliitikkoja yms.


      • Anonyymi

        Se on kyllä surullinen asia, että synnyinseutu jää rajan taa ja varsinkin vaikeasti
        ylitettävän rajan taa. Sinne ei ole voinut mennä "koska vain".


    • Anonyymi

      Suomessa olen minä syntynyt
      siellä kauniissa Karjalassa,
      sinisen järven rannalla,
      majassa matalassa.

      Muistoja, muistoja...isäkin lauleli näitä rakastettuja kansanlaulujamme,
      jotka koskettavat nyt syvästi.

      isoäiti_

    • Anonyymi

      Suomi on synnyinseutuni ja suomen kieli on elinehto. Säälin pakolaisia, joiden pitää opetella uusi vaikea kieli aikuisena, eivätkä he koskaan sitä täysin opi. Omakin kieli rappeutuu ja henkinen elämä on sen myötä kapeaa. Hridän lapsensa udein jotuvat tulkkasmaan vanhempiaan, kun oppivst tsrhassa ja koulussa kielen.

      • Anonyymi

        Jätä tänne kuulumattomat low iq ja vLe juutaalis kasarian mafian järjestämät laitoomat ulkomaalaisten asiat pois palstalta. Glonalismi on valkoisen rodun tuhoamista ja tappamista. Tyhmimkät eivät tajua. Ei niitä tarvita täällä. Niidenkin palattava mistä tulleet.
        Odotas jonkun aika ja näet mitä tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätä tänne kuulumattomat low iq ja vLe juutaalis kasarian mafian järjestämät laitoomat ulkomaalaisten asiat pois palstalta. Glonalismi on valkoisen rodun tuhoamista ja tappamista. Tyhmimkät eivät tajua. Ei niitä tarvita täällä. Niidenkin palattava mistä tulleet.
        Odotas jonkun aika ja näet mitä tulee.

        Vaikutat vihaiselta. Mitä sinulla on kotiseudun kaipausta vastaan? Ovatko omat muistosi ikäviä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikutat vihaiselta. Mitä sinulla on kotiseudun kaipausta vastaan? Ovatko omat muistosi ikäviä?

        Joku sotki taas ketjuun ulkomaalaiset jotka eivät kuulu tähän aiheeseen ja sivulle. Miksi pitää aina tulla väärin ymmärtäjä. Sitten syytät joka moitti asioiden sotkemista.


    • Anonyymi

      Lienenkö ainoa, kun ulkomailla asuessani ja matkaillessani en ole koskaan kaivannut takaisin Suomeen.

      • Anonyymi

        En ole asunut ulkomailla, mutta kotimaassanikin asuessani ja ollessani en ole koskaan tuntenut koti-ikävää. Ahtaisiin ja pikkusieluiseen ympäristöön ei kaipaa, kun on vapaaksi päässyt.


      • Anonyymi

        Et koskaan ! Etkö mitään ole kaivannut Suomesta ?


    • Anonyymi

      Sen henki ja atomit mua aina seuraa ..........
      Vanhemmat jo aikoja sitten Näsinmäellä , kerran vuodessa käyn kahtomassa .-

      Skånepåg

    • Anonyymi

      Mää tiesin yhen Laten, joka asui syntymäkodissaan vielä eläkkeelle jäätyään 65 vuotiaana.

      Satamaraanoja Late käytteli. Möljiltä ja rautatie-avovaunuista
      nosteli kamat ensin ruumanluukuista sisälle puortimiehen näyttäessä raanakuskille käsimerkit.

      Ykskin hölöttäjä antoi luvan laskee kauha ruumaan.
      - Mistä se akan perkele kauhan alle tunki kiljui laivan täkillä puortimies.

      Ruumamiehet nostivat kuolleen lapionaisen raanan nostaessa hänet maihin ja ambulanssiin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      92
      3970
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2132
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1658
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1524
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      316
      1489
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1391
    7. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      125
      1274
    8. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1273
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1249
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1097
    Aihe