Jos seosta laihennetaan, voi tulla moottorivaurio, koska palolämpötila nousee. Seoksen laihentuessa luulisi ilmaa olevan enemmän polttoainemäärää kohti ja lämpötilan pitäisi laskea.
Miten laihan seoksen palolämpötilan nousu on selitettävissä?
laihaseos
8
3115
Vastaukset
- mmm
Ideaaliseoksella polttoainetta on juuri riittävästi reagoidakseen happimäärän kanssa -> max lämpö, tähän pyritään ja sitä lähetään usein hakemaan rikkaammaan seoksen kautta koska se on edullisempi tie. Tästä syystä lämpötila "nousee kun seosta laihentaa". Lämpötilan nousu/laihentaminen aiheuttaa myös detonaatioriskin joka omiaan vaurioittamaan moottoria.
- taffel
Ideaaliseoksella (lambda=1) happea on todella vain sen verran, että se riittää polttamaan kaiken polttoaineen, mutta ei yhtään yli.
Mutta jos seosta laihennetaan (lambda=1-1,4), alkaa typpioksidien muodostus kasvaa ja lämpötila nousta. Jos seosta laihennetaan edelleen (lambda= 1,4-1,7), alkaa typpioksidien määrä vähentyä ja lämpötilat laskea.
Miksi alueella 1-1,4 on kuuminta? Luulisi, että lambda=1 on kuumimmin palava seos? Vai johtuuko typpioksidien määrä vain siitä, että ylimääräistä happea riittää myös ilman typen hapettamiseen?
Detonaation riskin täytyy johtua puristuksen aikana syntyvän lämmön kasvusta. Miksi laiha seos kuumenee enemmän puristettaessa?
- tehi
Mahtaako johtua bensiinin jäähdyttävästä vaikutuksesta. Jos on vähemmän bensaa, niin se jäähdyttää vähemmän.
- katso tämä
Englanninkielentaitoiset voivat lukea:
http://home.earthlink.net/~graham1/MyToyotaPrius/SideBars/LeanBurn.htm
En jaksa kokonaan suomentaa, mutta pääpointti:
palamaton polttoaine-ilma-seos ei muodosta suojaavaa kerrosta sylinterin reunoille, jolloin liekkirintama koskettaa sylinteri seinämää, "heijastuu" takaisin ja lämpötila kasvaa. - Sepi
Kun seos on rikkaalla niin palamaton polttoaine sitoo lämpöä ja kuljettaa sitä pois palotilasta. Autopuoli minulle outo, mutta lentokonepuolesta jotain tiedän. Mäntämoottorikoneissa on yleesnsä aina manuaalinen seossäätö. Optimaali seos voidaan hakea polttoainevirtausmittarista tai pakokaasujen lämpötilamittarista. Kolmas tapa on laihentaa seosta niin kauan että moottori alkaa köhimään ja sitten rikastaa aavistus. Pakokaasulämpötila reagoi lähes välittömästi seoksen laihennukseen. Jos seosta laihentaa liikaa, aiheuttaa se liian puhtaan palamisen joka rikkoo koneen. Tosin varmasti pelissä on myös joitakin muitakin tekijöitä.
- Ropaaja
Eikö se laiha ole niinkuin "laiha". Optimi olisi se kuumin seos mutta kun semmosia lämpötiloja ei kestäisi kun titaanikoneet.
- Mitta
Antakaa jotain lukuja pakokaasun pämpötilasta.
Mitta kirjoitti:
Antakaa jotain lukuja pakokaasun pämpötilasta.
jopa 800 astetta, yleensä alempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1225629- 643980
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺433599Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭312929Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332892Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle322260En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä112227Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli122170- 1181717
Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm101624