Onko kellään kokemusta yksityishenkilön luottotietojen tarkistuksesta? Miten käytännössä sujuu ja mitä tuli maksamaan?
(Minulla on asunto vuokrattavana, enkä viitsisi maksaa välittäjille.)
En ole yritys enkä sopimusasiakas paikkaan http://www.asiakastieto.fi/
Ja onnistuuko tarkistus ollenkaan yksityishenkilöltä?
Väittävät tuota firmaa myös lainrikkojaksi:
http://www.geocities.com/ohjeet/luottotiedot/
Onko tuo katkeran panettelua vai totta toinen puoli?
Luottotietojen tarkistus
9
1053
Vastaukset
- Nimetön
Luin jostain ei kovinkaan kauan sitten (viikon parin takainen Tamperelainen) että nykyään kuka vaan voi maksusta saada kenen vaan luottotiedot. Mistä sitten, en tiedä, sitä ei jutussa kerrottu. Asiaa manasi asunnonvuokrauksessa petetty kaveri, kun ei tätä tiennyt.
- sopimus tarvitaan
Ei onnistu yksityishenkilö - yksityishenkilö tiedustelut. Laki estää. Pitää tehdä sopimus, jossa on pykälä:
"Jos asiakkaalle annetaan käyttöoikeus yksityishenkilöiden luottotietoihin, asiakas sitoutuu käyttämään henkilöluottotietoja vain lain ja määräysten sallimiin tarkoituksiin kuten luotonantoon, luotonvalvontaan tai muuhun vastaavaan tarkoitukseen. Asiakas sitoutuu käyttämään yrityshenkilöiden henkilötietoja vain lain sallimiin tarkoituksiin eli etujensa ja oikeuksiensa turvaamiseen."- Nuuskija
Tuommoisen sopimuksenhan voi sitten tehdä, jos se on tarpeen.
Sen tiedän, että jos luottotietoja kysyy, niin kysyjästä ja kyselyn tarkoituksesta jää merkintä rekistereihin, jotka myös asianomainen voi nähdä. Se on ihan ok.
"Jos annetaan oikeus..."
Merkitseekö tämä sitä että en ehkä saa oikeutta ja jos saan, niin sen saaminen voi viedä pitkiä aikoja? - lainrikkoja
Nuuskija kirjoitti:
Tuommoisen sopimuksenhan voi sitten tehdä, jos se on tarpeen.
Sen tiedän, että jos luottotietoja kysyy, niin kysyjästä ja kyselyn tarkoituksesta jää merkintä rekistereihin, jotka myös asianomainen voi nähdä. Se on ihan ok.
"Jos annetaan oikeus..."
Merkitseekö tämä sitä että en ehkä saa oikeutta ja jos saan, niin sen saaminen voi viedä pitkiä aikoja?Koska sinulla ei ole mitään muuta syytä kuin uteliaisuus, niin tietoja ei kerrota sinulle.
- Nuuskija
lainrikkoja kirjoitti:
Koska sinulla ei ole mitään muuta syytä kuin uteliaisuus, niin tietoja ei kerrota sinulle.
Tuon jätän omaan arvoonsa. Syy on.
Luottokelvottomat laiminlyövät todennäköisesti myös vuokranmaksunsa. Kokemusta on.
Luottokelvottomuus on osoitus siitä että ei osaa hoitaa raha-asioitaan. - sitten?
Nuuskija kirjoitti:
Tuon jätän omaan arvoonsa. Syy on.
Luottokelvottomat laiminlyövät todennäköisesti myös vuokranmaksunsa. Kokemusta on.
Luottokelvottomuus on osoitus siitä että ei osaa hoitaa raha-asioitaan.Milläs sitten minä saan tietoa tulevan vuokralaiseni rehellisyydestä tai vuokranmaksu kyvystä? Pitääkö tässä sitten vain luottaa jokaisen "sällin" sanaan? Missä on yksityisen vuokranantajan oikeusturva?
- Dumbass?
sitten? kirjoitti:
Milläs sitten minä saan tietoa tulevan vuokralaiseni rehellisyydestä tai vuokranmaksu kyvystä? Pitääkö tässä sitten vain luottaa jokaisen "sällin" sanaan? Missä on yksityisen vuokranantajan oikeusturva?
Kyllä pitää olla melkoinen retard jos ei itse tajua, että vuokralainen saa itse pyydettyä (ja vieläpä maksutta!) Suomen Asiakastiedosta otteen luottotietorekisteristä. Simple as that. Eli ennen kuin allekirjoitatte vuokrasopimuksen niin pyydät vuokralaista hankkimaan kyseisen tulosteen Suomen Asiakastiedosta. Ei pitäisi olla hankalaa, vai kuinka?
- Nuuskija
Dumbass? kirjoitti:
Kyllä pitää olla melkoinen retard jos ei itse tajua, että vuokralainen saa itse pyydettyä (ja vieläpä maksutta!) Suomen Asiakastiedosta otteen luottotietorekisteristä. Simple as that. Eli ennen kuin allekirjoitatte vuokrasopimuksen niin pyydät vuokralaista hankkimaan kyseisen tulosteen Suomen Asiakastiedosta. Ei pitäisi olla hankalaa, vai kuinka?
Ja kyllä pitää olla melkoinen pässinpää jos ei tajua sitä että tällä hetkellä on vuokralaisen markkinat. Jos vuokranantaja menee pyytämään että vuokralainen tilaa rekisteriotteen, niin hyvän vuokralaisen kohdalla käy niin että hän vastaa että pidä hyvänäsi. Otankin tuon toisen asunnon.
PS: Tuo "Milläs sitten" kirjoitus ei ollut minun, vaikka se osui luontevasti tähän keskusteluun ikään kuin omana repliikkinäni. - Nuuskija
sitten? kirjoitti:
Milläs sitten minä saan tietoa tulevan vuokralaiseni rehellisyydestä tai vuokranmaksu kyvystä? Pitääkö tässä sitten vain luottaa jokaisen "sällin" sanaan? Missä on yksityisen vuokranantajan oikeusturva?
Katso googlella "sällin" nimeä. Oman sällini nimi ja kuva löytyi erään firman nimityssivulta aika ylhäältä. Ei ole enää tarvetta epäillä että vuokra ei tulisi - siis on sitä mitä ilmoitti. Myöskään vuokratakuu ei ollut mikään ongelma hänelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417054
- 323958
- 473391
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472127- 402078