Volvon paineventtiilit

Hessu

Öljynpaineet jäävät tyhjäkäynnillä alle 2 ja summeri huuttaa. Kierroksilla ne on n.4-4,5. Tuossa aikaisemmin olevissa keskusteluissa neuvottiin tarkistamaan paineventtiilit. Otin ne irti, mutta mitä niille pitäisi tehdä ?. Vaihtaa jousetko ?. Mitäs seuraavaksi kannattaa tehdä jos tämä ei auta. Kone on aqad41 diesel ja tunnit 2000. Öljyt ja suodatin on ok.

16

3742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öljynpainevalo tyhj. käynnillä. summerin ja öljynpainevalon tunnistinanturissa kytkentäpaine
      0,7bar ,, siis kun on kunnossa. jos painemittari näyttää tyhj.käyn. yli 1,5 bar ja 3000 1/min yli 4 bar kuumana ,,kaikki ok . vaihda öljynpainevalon anturi, se on se pienempi niistä kahdesta jotka on pääöljykanavassa .

      • hessu

        siis sekä valo palaa että summeri huutaa,,,,näyttäs olevan että valo sammuu ja summeri hiljenee noin 2 baarissa. Onko se isompi (etupuolella) sitten öjlynpainemittarin anturi. Aikaisemmin tyhjäkäynnin paineet on olleet karvan yli 2 bar. Mitä tuo kytkentäpaine 0,7 bar oikein tarkoittaa ?


      • hessu kirjoitti:

        siis sekä valo palaa että summeri huutaa,,,,näyttäs olevan että valo sammuu ja summeri hiljenee noin 2 baarissa. Onko se isompi (etupuolella) sitten öjlynpainemittarin anturi. Aikaisemmin tyhjäkäynnin paineet on olleet karvan yli 2 bar. Mitä tuo kytkentäpaine 0,7 bar oikein tarkoittaa ?

        mittarin anturi.tämähän on ok,, osta uusi öljynpaineenvaroitusvalon anturi,eli se pienempi, niin johan rupes pelaamaan.
        Öljynpaine venttiileissä sinulla EI ole mitään vikaa, kun sinulla on kerran paineet koneessa.


      • JRxxx
        sr.v kirjoitti:

        mittarin anturi.tämähän on ok,, osta uusi öljynpaineenvaroitusvalon anturi,eli se pienempi, niin johan rupes pelaamaan.
        Öljynpaine venttiileissä sinulla EI ole mitään vikaa, kun sinulla on kerran paineet koneessa.

        ...on virheellinen tai vähintäänkin epätarkka. Tuo venttiilijuttu on noiden Volvon koneiden tyyppivika tai ominaisuus. Jos et usko minua, niin kysy Volvon huollosta, kyllä ne sen tuntevat. Ongelmana on nimenomaan se, että venttiilin välissä olevien roskien tai jousen kuoleentumisen vuoksi venttiili ei sulkeudu kunnolla eivätkä paineet siksi nouse tarpeeksi ylös. Matka-ajokierroksilla paineita pitää löytyä jotain 3,5 ja siitä ylöspäin.


      • JRxxx kirjoitti:

        ...on virheellinen tai vähintäänkin epätarkka. Tuo venttiilijuttu on noiden Volvon koneiden tyyppivika tai ominaisuus. Jos et usko minua, niin kysy Volvon huollosta, kyllä ne sen tuntevat. Ongelmana on nimenomaan se, että venttiilin välissä olevien roskien tai jousen kuoleentumisen vuoksi venttiili ei sulkeudu kunnolla eivätkä paineet siksi nouse tarpeeksi ylös. Matka-ajokierroksilla paineita pitää löytyä jotain 3,5 ja siitä ylöspäin.

        tosiasiat .
        Hänellähän on koneessa normaalit paineet.
        Volvon paineventtiilit ja roskat/ koneistus jäämät on tuttu juttu ,mutta ei liity tähäntapaukseen.


      • JRxxx
        sr.v kirjoitti:

        tosiasiat .
        Hänellähän on koneessa normaalit paineet.
        Volvon paineventtiilit ja roskat/ koneistus jäämät on tuttu juttu ,mutta ei liity tähäntapaukseen.

        Hessuhan sanoi, että tyhjäkäyntipaineet on alle kahden (tulkintakysymys tietysti, tarkoittaako se hiukan alle vai jopa lähempänä yhtä; minä tulkitsin jälkimmäisellä tavalla ja ilmeisesti oikein). Volvon manuaalin mukaan lämpimän moottorin tyhjäkäyntipaineiden pitää olla välillä 2,2-3,0. Eli jos ollaan selvästi alle kahden, niin paineet eivät ole normaalit. Sitä en ole mistään tarkistanut, mikä on summerin normaali ulahdustaso, mutta käytännössä se näyttää toimivan niin, että sen alettua ulvoa pitää paineen nousta selvästi, että huuto loppuu. Sitten voi hiljalleen laskea kierroksia.


      • JRxxx kirjoitti:

        Hessuhan sanoi, että tyhjäkäyntipaineet on alle kahden (tulkintakysymys tietysti, tarkoittaako se hiukan alle vai jopa lähempänä yhtä; minä tulkitsin jälkimmäisellä tavalla ja ilmeisesti oikein). Volvon manuaalin mukaan lämpimän moottorin tyhjäkäyntipaineiden pitää olla välillä 2,2-3,0. Eli jos ollaan selvästi alle kahden, niin paineet eivät ole normaalit. Sitä en ole mistään tarkistanut, mikä on summerin normaali ulahdustaso, mutta käytännössä se näyttää toimivan niin, että sen alettua ulvoa pitää paineen nousta selvästi, että huuto loppuu. Sitten voi hiljalleen laskea kierroksia.

        1995 AD31-KAD42 kertoo näin ,öljynpaine moottori lämpimänä tyhjäkäynnillä 1,5kp
        täydellä kaasulla 4,2-5,0kp
        Sama teksti löytyy 2001 käyttöohjekirjasta
        Summeri/öljynpaineen merkkivalon OIKEA kytkeytymistaso on 0,7kp -0,15kp


      • JRxxx
        sr.v kirjoitti:

        1995 AD31-KAD42 kertoo näin ,öljynpaine moottori lämpimänä tyhjäkäynnillä 1,5kp
        täydellä kaasulla 4,2-5,0kp
        Sama teksti löytyy 2001 käyttöohjekirjasta
        Summeri/öljynpaineen merkkivalon OIKEA kytkeytymistaso on 0,7kp -0,15kp

        ...taas ilmoittaa tuon aiemmin mainitsemani, siis 2,2-3,0, niin 31- kuin 41- sarjojen koneille. Hessu ei maininnut koneensa vuosimallia, mutta tuntimäärän perusteella uskaltaisin pienen vedon lyödä sen puolesta, että se on todennäköisemmin tuolta 90-luvun alusta tai peräti 80-luvulta.
        Toki sinullekin voidaan tässä piste kirjata: erityisesti ahtamattamat koneet yleensä kyllä kestävät ihan hyvin sellaisilla ykkösen tyhjäkäyntipaineillakin. Etenkin nuo vanhemmat myllyt.


      • kummasti
        JRxxx kirjoitti:

        ...taas ilmoittaa tuon aiemmin mainitsemani, siis 2,2-3,0, niin 31- kuin 41- sarjojen koneille. Hessu ei maininnut koneensa vuosimallia, mutta tuntimäärän perusteella uskaltaisin pienen vedon lyödä sen puolesta, että se on todennäköisemmin tuolta 90-luvun alusta tai peräti 80-luvulta.
        Toki sinullekin voidaan tässä piste kirjata: erityisesti ahtamattamat koneet yleensä kyllä kestävät ihan hyvin sellaisilla ykkösen tyhjäkäyntipaineillakin. Etenkin nuo vanhemmat myllyt.

        AD31-kad42, tuossa välissä ei ole yhtäkään ahtamatonta konetta. Vai olenko väärässä?


    • JRxxx

      ...ammattilaisten käyttäneen korjauskikkana prikkaa, jolla sen osin kuoleentuneen jousen teho saadaan riittämään. Jousien vaihto on tietysti seuraava toimi. Toisaalta, jos jouset vaikuttavat kunnossaolevilta, niin voit kokeilla ihan venttiilien asentamista takaisin kunnolla puhdistettuina; jumiminen on voinut aiheutua roskistakin.

    • JRxxx

      ...uusiksi: pysyvätkö ne matka-ajopaineet ylhäällä vai putoavatko jossain vaiheessa? Tuo venttiiliongelma esiintyy nimittäin usein niin, että käynnistyksessä pilli saattaa huutaa mutta vaikenee hiukan kierroksia lisäämällä, paineet nousevat normaalisti mutta putoavat jossain 0,5-1 tunnin ajon jälkeen selvästi alemmas, johonkin 2,5 seutuville ja erityisesti kierroksia tyhjäkäynnille laskettaessa alkaa huuto ja varoitusvalon palaminen. Mittarikin silloin yleensä valuu aika selvästi alle kakkosen.
      Jos paineet pysyvät matka-ajossa tunnista toiseen normaaleina ja ongelma esiintyy vain tyhjäkäynnillä, niin silloin vika saattaa olla muualla kuin venttiileissä.
      Anturivikaan en oikein usko, koska siellä on kaksi anturia, toinen mittarille ja toinen öljynpainevahti, joka herättää hälyttimen. ainakin mittari näyttää oikein.

      • Hessu

        Eli kylmänä tyhjäkäyntipaineetkin on n. 2 ja ajoon lähdettäessä 3000 kierroksilla 4-5 . Pikkuhiljaa paineet tippuu . Ajoin n. 0,5 h ja paineet oli jossain 3-4 välissä (kerkiikö öljyt siinäajassa lämmetä maksimiin?), ja tyhjäkäynnille laskettaessa selvästi alle 2 ja valopalaa ja pilli huutaa. Kun kierroksi vähän lisää niin nouseehan ne paineetkin, yli 2:n. Aikaisemmin ajon aikana paineet eivät ole laskeneet alle 4 vaikka olisi ajanut monta tunia yhteen kyytiin.


      • Hessu kirjoitti:

        Eli kylmänä tyhjäkäyntipaineetkin on n. 2 ja ajoon lähdettäessä 3000 kierroksilla 4-5 . Pikkuhiljaa paineet tippuu . Ajoin n. 0,5 h ja paineet oli jossain 3-4 välissä (kerkiikö öljyt siinäajassa lämmetä maksimiin?), ja tyhjäkäynnille laskettaessa selvästi alle 2 ja valopalaa ja pilli huutaa. Kun kierroksi vähän lisää niin nouseehan ne paineetkin, yli 2:n. Aikaisemmin ajon aikana paineet eivät ole laskeneet alle 4 vaikka olisi ajanut monta tunia yhteen kyytiin.

        eli kuumana matkakierroksilla 3-4 bar , aika laveaa, mutta ei saa alle 4 barin laskea yli 3000 1/min kierroksilla. jos tyhjäkäynnillä on yli 1 bar mittarissa EI summeri saa soida, anturivika!


      • Kippari
        sr.v kirjoitti:

        eli kuumana matkakierroksilla 3-4 bar , aika laveaa, mutta ei saa alle 4 barin laskea yli 3000 1/min kierroksilla. jos tyhjäkäynnillä on yli 1 bar mittarissa EI summeri saa soida, anturivika!

        Kannattaa tosiaankin tarkastaa sekä öljykello että valo&summerin anturi. Summerin ei pitäisi soida vielä tuossa vaiheessa, mutta ei paineetkaan saisi missään nimessä laskea ajon aikana, joten venttiileissä voi olla jotain vikaa. Olen kerran urani aikana törmännyt yhteen ainoaan öljykelloon joka teki tuollaisen tempun; näytti normaalia painetta kylmänä, mutta kun lämmöt nousi normaaliin, paineet rupesivat laskemaan hitaasti. Ole varovainen kun irroitat öljykellon, ne ovat yleensä kovin kiinni, ja kun se pultti jolla kello on kiinni on reiällinen, se ei kestä järjettömiä vääntöjä. Onnea matkaan!


    • Hessu

      Otin paineventtiilin irti ja putsasin sen. Nyt paineet ovat ihan normaalt. Kone on vm 88 ja ohjekirjan mukaan tyjäkäynti paineet on oltava vähintään 2.2 ja kierroksilla väh. 4.2. Aikaisemmin (viime kesänä) paineiden kesto käynnistettäessä kesti muutaman sekunnin ja summeri huusi. Nyt ne nousee melkein välittömästi eikä summeri paljon pärähdä ja ajossa kestää noin 4,5 :ssä.
      Jotta sain paineventtiilin irti, piti ottaa irti, laturi, laturin kannake ja öljykello. Joten pientä askarettahan siinä oli , kun paikatkin on vielä tunnetusti ahtaat.
      Joten Kiitos vaan vinkeistä

      • kun häiriönaiheuttaja löytyi.
        En ole sata varma -88 anturin kytkentäpaineesta, mutta -92 aina -05 asti se on 0,7kp -0,15kp
        joten jos mittarisi näyttää 1,5kp niin summeri ei todellakaan saa soida. Tarkista volvolta.
        Ihmettelen mistä Roska/ lika on venttiiliin päässyt , kaikki öljy menee ensin suodattimen läpi, ennenkuin se menee venttiiliin.
        Häiriötöntä kesää toivoo sr.v


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe