Guy 22 vai Helsman 20 ekaksi veneeksi?

Anonyymi-ap

Purjehduksen aloittelija tiedustelee, kumpi olisi järkevämpi ensimmäiseksi veneeksi purjehdukseen? Tai järkeviä syitä nyt voi olla mieltymyksien yms mukaan monenlaisia, mutta kertokaa vaikka oma mielipiteenne/näkemyksenne.

Guyssa sisätilat miellyttää eli on vähän tilavampi, mutta kumpi näistä vakuuttaa enemmän purjehdusominaisuuksiltaan?

Olen siis aloittamassa purjehduksen ja ensimmäistä venettä hankin nyt pian tai ensi keväänä.

Aikomukseni on nimenomaan purjehtia ja halu opetella purjehtimaan, eikä ajella purjehdusveneellä moottorilla, kuin ainoastaan pakon edessä.

Guy22 ollut minulla pitkään mielessä yhdessä Joe 17 kanssa, mutta luovuin Joe 17:sta ja tilalle tämä Helsman 20 vaihtoehdoksi, joka on ilmeisesti hyvä purjehdusvene ja päihittää Joe 17 mennen tullen, mutta päihittääkö Guy 22;n?

Kiitos etukäteen kaikille asiallisille vastauksille!

13

432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja siis tarkoitin Helmsman 20, alkuperäisessä viestissä kirjoitusvirhe :)

    • Anonyymi

      Itsellä ensimmäinen vene oli Avance 245, ja oli erittäin hyvä opetella purjeiden säätöjä tms. Mukava plussa oli selkeä erillinen keulahytti ja muutenkin rakene kuin isommasta veneestä. Pienemmällä en olisi halunnut ylittää isoja selkiä reippaammassa tuulessa. Nyt kun pienet veneet on törkeän halpoja, niin katsoisin vähän isompaa kun hallinta ei vielä tässä kokoluokassa vaadi yhtään enempää.

    • Anonyymi

      Aikanaan pohdin samoja ja löysin näiden vaihtoehtojen lisäksi Finexpres 74 jossa oli tilaa yllättävästi vs verokit ja lisäksi oli kokoisekseen nopea purjehtimaan, Ron Hollandin piirtämä.

      Avance on tasapainoisempi purjehtimaan, mutta, jos kaipaat vauhdikkaampa menos, niin FE74 saa jopa surffaamaan myötäisellä sopivalla tuulella/aallolla..

      • Anonyymi

        Guy 22 on paljon enemmän kuin 10% suurempi noista, käyttökelpoinen verrokki olisi Helmsman 23. Guy on suunnittelijankin mukaan piirretty sisältä ulospäin, mikä kyll tuntu purjehduksessakin, vaikka ei mikään surkea purjehdittava olekaan, Tuo edellämainittu Avance olisi kyllä paras valinta niin asuttavuuden kuin purjehdittavuudenkin suhteen. Vanhoja konstruktioita kaikki, joskin modernimmissa tarjonta on juonoa siinä kokoluokassa.


    • Anonyymi

      Parannuksentekoa ekaksi niin saa levätä. Hei vaan.

    • Anonyymi

      Kun merten sankarit eivät ehdi kuin vttuilla niin annan vertaistukea maalta: olen samassa tilanteessa. Jos olen oikein ymmärtänyt nii. Guy on kai parempi tiloiltaan ja pitemmille retkille sopivampi etenkin seurueen kannalta. Helmsman on itseäni houkutellut pienempänä, kapeampana ja halvempana(?) juurikin ottamaan ensituntumaa purjehdukseen.

      • Anonyymi

        Korjausta edelliseen vastaukseeem - kaksi ensimmäistä.mäistä vastausta oli toki asiallisia ja vain kolmas sitä mainitsemaani ttuilua. Eivät ehkä vastanneet kysymykseesi mutta liitä toki nuokin listallesi.

        FE:n vastaava malli taitaa olla 64. Usein aloittelijalle täällä suositellaan tuota 74:ää tai muuta isompaa venettä . Sellainen on usein parempi mutta ap:n lailla mietin niiden sopivuutta. Rahaa on enemmän kiinni, köli on lähempänä sitä pohjan kiveä ja painoa on enemmän, käyttökustannukset ovat suuremmat ja rantautuessa ei enää oteta kädellä vastaan.... jos aloittaja on perheellinen rahamies jolla on jo kokemusta purjehtimisesta niin sitten on varmaan hyvä tuollainen isompi.


    • Anonyymi

      En suosittelisi kumpaakaan, vaan H-venettä. Sitä on nautinto purjehtia, myös vastatuuleen. On myös erittäin vahva paatti. Lähes uudenveroisia purjeita saa käytettynä, koska on aktiivinen kilpaluokka. Vanhoilla ja venyneillä purjeilla ei ole kiva purjehtia, eikä opi kunnolla purjehtimaan, kun ei niitä saa oikein trimmattua. Noihin miettimiisi venetyyppeihin joutuu hankkimaan purjeet neulomosta, mille tulee hintaa enemmän kuin veneen arvo.

      • Anonyymi

        H on muuten kaikinpuolin hieno ensivene, mutta riippuen onko aloittajalla aina gasti mukana vai ei, niin se kannattaa huomioida. H:n koneenkäyttö kaukana pinnasta on todella v-mäistä yksin, jos vähänkään tuulee rantautuessa. Noilla muilla venevaihtoehdoilla voi käyttää konetta suoraan sitlootasta.

        Itse purjehdukseen H on todella hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        H on muuten kaikinpuolin hieno ensivene, mutta riippuen onko aloittajalla aina gasti mukana vai ei, niin se kannattaa huomioida. H:n koneenkäyttö kaukana pinnasta on todella v-mäistä yksin, jos vähänkään tuulee rantautuessa. Noilla muilla venevaihtoehdoilla voi käyttää konetta suoraan sitlootasta.

        Itse purjehdukseen H on todella hyvä.

        Totta tavallaan. Itse kyllä koin H-veneen ihan mainioksi yksin. Koska perämoottorin käsittely on hankalaa, mutta vene pieni ja kevyt, opinkin nopeasti ettei kannata yrittääkään operoida sitä kuten isoa venettä, vaan moottori vapaalle jo hyvissä ajoin ja pysäyttäminen lihasvoimin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        H on muuten kaikinpuolin hieno ensivene, mutta riippuen onko aloittajalla aina gasti mukana vai ei, niin se kannattaa huomioida. H:n koneenkäyttö kaukana pinnasta on todella v-mäistä yksin, jos vähänkään tuulee rantautuessa. Noilla muilla venevaihtoehdoilla voi käyttää konetta suoraan sitlootasta.

        Itse purjehdukseen H on todella hyvä.

        Minusta H:n käsittely yksin koneellakaan ei ole mitenkään hankalaa. Takakannella istuen ainakin itseltäni hoituu aivan kätevästi laituriin ajo - sieltähän ylettyy sekä koneelle että pinnaan. Mitään erityistä ketterryyttä tuo ei vaadi.

        Lähdöt yksin tulee joskus tehtyä myös niin, että lukitsee pinnan keskelle ja peruuttelee ja ohjailee koneella. Varmaa toimisi sisään ajettaessakin, en vain ole nähnyt sille tarvetta. Lähdöissäkin ketteryyttä aluksen liikkeisiin tuo se, että kääntää pinnan tehostamaan koneen pyörittelyä. Noi ajeltuna H kääntyy käytännössä paikallaan.

        Purjehtiminen yksin on vaivatonta ja mukavaa.

        Aloittajan tarjoamista vaihtoehdoista ottaisin Guy 22:n empimättä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Suosittelen ennen veneen hankintaa menemään purjehdus ja navigointikursseille. Aluksi kannattaa lukea kirja tai useampikin aiheesta. Kurssilla oppii nopeasti tekemään asiat oikein. Itse opettelu on hidasta ja voi omaksua vääriä tai huonoja tapoja toimia.

      Mitä ensimmäiseen veneeseen tulee niin purjehduksen kannalta H-vene on aika ylivertainen vaihtoehto. Asumismukavuudet puuttuu lähes täysin ja varsinkin pidempi henkilö voi kokea ahtaana. Myös kaiteiden puuttuminen voi tuntua turvattomalta. Alkutiedoista puuttuu millä vesialueella on tarkoitus liikkua. Mutta olettaen että merellä niin sanoisin että avance 245 on hyvä valinta. Se on ominaisuuksiltaan kokoaan suurempi ja hyvä purjehtimaan. Kannattaa ostaa yksilö jossa on mahdollisimman uudet purjeet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe