Pyöräilijöiden toistensa väistäminen

Anonyymi-ap

Olen käsittänyt, että pyöräillessä kevlien/pyöräväylien ristetessä, on kyseessä tasa-arvoinen risteys ja oikealta tulevia väistetään. Onko näin myös, jos toinen väylä on jonkinlainen kinttupolku/mutapolku/maasto/sora/hiekkareitti/kuntorata, jossa ei ole mitään liikennemerkkiä pyöriä koskien? Entä, jos molemmat on samanlaisia ilman pyöräilymerkintää?

15

536

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos väylät voidaan tulkita tasa-arvoisiksi keskenään, niin oikealta tulevaa väistetään.

      Jos on jokin pienempi polku/hiekkareitti yms. tai se väylä voidaan tulkita vähäiseksi tieksi/eriarvoiseksi väyläksi, niin sieltä tuleva väistää. Samoin tien ulkopuolelta (maastosta) tuleva pitää väistää muita. 24 § koskee myös pyöräilijöitä.

      Väistäminen
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24

      • Anonyymi

        Minulla ainakin on sen verran älyä, että en aja tahallaan alle kun näen jonkun tulevat älyttömän lujaa suuntaani risteävää pyörätietä. Oletan hänet pyöräteiden Audi/Bemarikuskiksi ja siksi säännöistä täysin tietämättömäksi. Väistän vähän ja pysyn ehjänä. Jaksan myös polkea näin hukatun vauhdin takaisin, enkä todellakaan jää miettimään tapahtunutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ainakin on sen verran älyä, että en aja tahallaan alle kun näen jonkun tulevat älyttömän lujaa suuntaani risteävää pyörätietä. Oletan hänet pyöräteiden Audi/Bemarikuskiksi ja siksi säännöistä täysin tietämättömäksi. Väistän vähän ja pysyn ehjänä. Jaksan myös polkea näin hukatun vauhdin takaisin, enkä todellakaan jää miettimään tapahtunutta.

        Tahallaan alle ei kannatakaan ajaa, vaan vain melkein, että sillä toisella tulee p.askat housuun, kun pelästyy itse.


      • Anonyymi

        Yksi tien tuntomerkki on se, että sillä käytetään liikennemerkkejä. Jos kaksi mitenkään merkitsemätöntä polkua/hiekkareittiä risteää, ei olla tieliikennelain tarkoittamalla tiellä. Silloin mennään molemmat-varovat -periaatteella.

        Jos jompikumpi poluista on sen verran isompi, että sillä on pyörätiemerkit, silloin polulta sille tuleva on tulossa tien ulkopuolelta ja siksi väistämisvelvollinen. Taas jos molemmat tulevat pyörätiemerkeillä merkatulta tieltä, oikealta tulevaa väistetään perussäännön mukaan.

        Katujen varressa olevilla pyöräteillä noudatetaan niille tai itse kaduille merkittyjä väistämissääntöjä.


      • Anonyymi

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta. Tuo lukee tieliikennelain 2 §.

        Tieliikennelaki
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


        Sitten on vielä olemassa "Laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä", jossa määritetään ja säädetään asioita.

        Laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050503


    • Anonyymi

      Miten pyöräilijä voi väistää toista pyöräilijää, kun pyöräilijällä on aina etuajo-oikeus ja pyöräilijä on aina oikeassa.
      Jos kaksi pyöräilijää törmää toisiinsa, niin kumpikaan ei ole syyllinen tapahtuneeseen.

      • Anonyymi

        Huono provoiluyritys. Ei jatkoon tällä kertaa.


    • Anonyymi

      Pääsääntö on, että oikealta tulevaa väistetään, elleivät säännöt tai liikennemerkit tilanteessa toisin määrää. Risteys on kevyenliikenteen osalta kuitenkin mielenkiintoinen asia. Tieliikennelaki määrittää pyörätien sekä risteyksen seuraavalla tavalla.

      Tässä laissa tarkoitetaan:

      - pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

      - risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;

      Kuten näkyy, niin pyörätie voi olla ihan oma erillinen tie, tai se voi olla tien osa. Jos pyörätie lasketaan osaksi koko tiekokonaisuutta ajoratojen kanssa, niin silloinhan pyörätien omat risteyskohdat eivät muodosta risteyskodassa omia pikkuristeyksiä, vaan ne ovat koko ison risteyksen osia, eli osa sitä risteystä ajoratojen risteyskohtien kanssa.

      Kun ajoradat eivät muodosta kohdassa risteystä, mutta pyörätiet risteävät (esim. T-risteys sivusta), niin silloin on tietenkin kyse pyörätien omasta risteyksestä. Jos taas pyörätie lasketaan ihan omaksi tieksi, niin silloin pyörätien risteävät kohdat ovat aina omia risteyksiä, eikä ajorata ja sen risteävät kohdat vaikuta tilanteeseen.


      Yhtä risteystä ei voida jakaa moneksi risteykseksi. Kun olet saapunut risteyksen sisään, ole risteyksessä, kunnes jätät sen. Voit ajaa monen risteyksen osan läpi siinä matkalla. Tämä on mielenkiintoinen asia, kun miettii oikein isoa risteystä, jossa pyörätie on tien osa.

      • Anonyymi

        Lisäy: Yhden risteyksen jakamisesta moneksi risteykseksi on täysin tuhoon tuomittu ajatusmalli muutenkin. Se johtaisi ihan käsittämättömiin tulkintoihin tieliikennelaista. Silloin esim. kolmio koskisi vain "ensimmäistä" risteävää kohtaa ja ne loput takana olevat risteyksen osat muuttuisivat tasa-arvoisiksi.

        Noinhan ei ole, vaan kun savut risteykseen, olet risteyksessä, kunnes jätät risteyksen. Kolmion velvoite on voimassa koko matkan. Risteyksen sisällä voi sitten, kuten mainittiin, olla monta risteyksen osaa, joiden läpi ajetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäy: Yhden risteyksen jakamisesta moneksi risteykseksi on täysin tuhoon tuomittu ajatusmalli muutenkin. Se johtaisi ihan käsittämättömiin tulkintoihin tieliikennelaista. Silloin esim. kolmio koskisi vain "ensimmäistä" risteävää kohtaa ja ne loput takana olevat risteyksen osat muuttuisivat tasa-arvoisiksi.

        Noinhan ei ole, vaan kun savut risteykseen, olet risteyksessä, kunnes jätät risteyksen. Kolmion velvoite on voimassa koko matkan. Risteyksen sisällä voi sitten, kuten mainittiin, olla monta risteyksen osaa, joiden läpi ajetaan.

        Tieliikennelaki: "...laissa tarkoitetaan... liikenneympyrällä liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta"

        Juurikin tämän vuoksi ympyrän jokaisessa tulohaarassa on, ENNEN mahdollista pyörätietä, kärkikolmio sisään tulijalle. Poistujalle sitä ei tarvita, koska poistuva on aina samalla myös risteyksessä kääntyvä ja hänen on väistettävä risteävää tietä ylittävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki: "...laissa tarkoitetaan... liikenneympyrällä liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta"

        Juurikin tämän vuoksi ympyrän jokaisessa tulohaarassa on, ENNEN mahdollista pyörätietä, kärkikolmio sisään tulijalle. Poistujalle sitä ei tarvita, koska poistuva on aina samalla myös risteyksessä kääntyvä ja hänen on väistettävä risteävää tietä ylittävää.

        Autoilija väistää, jos hänellä on liikennemerkki, liikennevalo tai liikennesääntö, joka velvoittaa väistämään pyöräilijöitä. Sama tietenkin myös toisinpäin.


    • Anonyymi

      Teoriassa vasemmalta tuleva väistää. Käytännössä vähemmän rohkea väistää. Hyvä huomata, että pyöräily on ns jokamiehenoikeus, ja joukossa on paljon niitä, joilla ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä. Näitä on jopa enemmän kuin autoilijoiden joukossa, koska jokaiselle autoilijalle on ainakin joskus kerrottu säännöistä autokoulussa.

      • Anonyymi

        Kuitenkin mun mielestä on tärkeä itse tietää liikennesäännöt, silloin voi paremmin ennakoida mitä toinen ehkä tekee. Ehkä toinenkin sattuu osaamaan liikennesäännöt, jolloin riskit pienenee siitä, kuin toinen tai kumpikaan ei tietäisi!


      • Anonyymi

        Polkupyörä on ajoneuvo. Ajoneuvon kuljettajilla olisi syytä olla liikennesäännöt hallussa. Ainakin aikuisilla pyöräilijöillä pitäisi olla tieto liikennesäännöistä. Lapset eivät vielä osaa ja heidät tuleekin tieliikennelain mukaan aina huomioida erityisellä tavalla. Toki pitää myös huomioida se mahdollisuus, etteivät kaikki liikkujat osaa liikennesääntöjä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      226
      17140
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      169
      12184
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      41
      5970
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      64
      4852
    5. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      13
      4756
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      19
      3947
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      84
      3575
    8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      133
      2997
    9. 258
      1405
    10. Mitä toivot joululahjaksi ja

      mitä antaisit kaivatullesi? 😃
      Ikävä
      85
      1011
    Aihe