Pyöräilijöiden toistensa väistäminen

Anonyymi-ap

Olen käsittänyt, että pyöräillessä kevlien/pyöräväylien ristetessä, on kyseessä tasa-arvoinen risteys ja oikealta tulevia väistetään. Onko näin myös, jos toinen väylä on jonkinlainen kinttupolku/mutapolku/maasto/sora/hiekkareitti/kuntorata, jossa ei ole mitään liikennemerkkiä pyöriä koskien? Entä, jos molemmat on samanlaisia ilman pyöräilymerkintää?

15

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos väylät voidaan tulkita tasa-arvoisiksi keskenään, niin oikealta tulevaa väistetään.

      Jos on jokin pienempi polku/hiekkareitti yms. tai se väylä voidaan tulkita vähäiseksi tieksi/eriarvoiseksi väyläksi, niin sieltä tuleva väistää. Samoin tien ulkopuolelta (maastosta) tuleva pitää väistää muita. 24 § koskee myös pyöräilijöitä.

      Väistäminen
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24

      • Anonyymi

        Minulla ainakin on sen verran älyä, että en aja tahallaan alle kun näen jonkun tulevat älyttömän lujaa suuntaani risteävää pyörätietä. Oletan hänet pyöräteiden Audi/Bemarikuskiksi ja siksi säännöistä täysin tietämättömäksi. Väistän vähän ja pysyn ehjänä. Jaksan myös polkea näin hukatun vauhdin takaisin, enkä todellakaan jää miettimään tapahtunutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ainakin on sen verran älyä, että en aja tahallaan alle kun näen jonkun tulevat älyttömän lujaa suuntaani risteävää pyörätietä. Oletan hänet pyöräteiden Audi/Bemarikuskiksi ja siksi säännöistä täysin tietämättömäksi. Väistän vähän ja pysyn ehjänä. Jaksan myös polkea näin hukatun vauhdin takaisin, enkä todellakaan jää miettimään tapahtunutta.

        Tahallaan alle ei kannatakaan ajaa, vaan vain melkein, että sillä toisella tulee p.askat housuun, kun pelästyy itse.


      • Anonyymi

        Yksi tien tuntomerkki on se, että sillä käytetään liikennemerkkejä. Jos kaksi mitenkään merkitsemätöntä polkua/hiekkareittiä risteää, ei olla tieliikennelain tarkoittamalla tiellä. Silloin mennään molemmat-varovat -periaatteella.

        Jos jompikumpi poluista on sen verran isompi, että sillä on pyörätiemerkit, silloin polulta sille tuleva on tulossa tien ulkopuolelta ja siksi väistämisvelvollinen. Taas jos molemmat tulevat pyörätiemerkeillä merkatulta tieltä, oikealta tulevaa väistetään perussäännön mukaan.

        Katujen varressa olevilla pyöräteillä noudatetaan niille tai itse kaduille merkittyjä väistämissääntöjä.


      • Anonyymi

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta. Tuo lukee tieliikennelain 2 §.

        Tieliikennelaki
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


        Sitten on vielä olemassa "Laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä", jossa määritetään ja säädetään asioita.

        Laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050503


    • Anonyymi

      Miten pyöräilijä voi väistää toista pyöräilijää, kun pyöräilijällä on aina etuajo-oikeus ja pyöräilijä on aina oikeassa.
      Jos kaksi pyöräilijää törmää toisiinsa, niin kumpikaan ei ole syyllinen tapahtuneeseen.

      • Anonyymi

        Huono provoiluyritys. Ei jatkoon tällä kertaa.


    • Anonyymi

      Pääsääntö on, että oikealta tulevaa väistetään, elleivät säännöt tai liikennemerkit tilanteessa toisin määrää. Risteys on kevyenliikenteen osalta kuitenkin mielenkiintoinen asia. Tieliikennelaki määrittää pyörätien sekä risteyksen seuraavalla tavalla.

      Tässä laissa tarkoitetaan:

      - pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

      - risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;

      Kuten näkyy, niin pyörätie voi olla ihan oma erillinen tie, tai se voi olla tien osa. Jos pyörätie lasketaan osaksi koko tiekokonaisuutta ajoratojen kanssa, niin silloinhan pyörätien omat risteyskohdat eivät muodosta risteyskodassa omia pikkuristeyksiä, vaan ne ovat koko ison risteyksen osia, eli osa sitä risteystä ajoratojen risteyskohtien kanssa.

      Kun ajoradat eivät muodosta kohdassa risteystä, mutta pyörätiet risteävät (esim. T-risteys sivusta), niin silloin on tietenkin kyse pyörätien omasta risteyksestä. Jos taas pyörätie lasketaan ihan omaksi tieksi, niin silloin pyörätien risteävät kohdat ovat aina omia risteyksiä, eikä ajorata ja sen risteävät kohdat vaikuta tilanteeseen.


      Yhtä risteystä ei voida jakaa moneksi risteykseksi. Kun olet saapunut risteyksen sisään, ole risteyksessä, kunnes jätät sen. Voit ajaa monen risteyksen osan läpi siinä matkalla. Tämä on mielenkiintoinen asia, kun miettii oikein isoa risteystä, jossa pyörätie on tien osa.

      • Anonyymi

        Lisäy: Yhden risteyksen jakamisesta moneksi risteykseksi on täysin tuhoon tuomittu ajatusmalli muutenkin. Se johtaisi ihan käsittämättömiin tulkintoihin tieliikennelaista. Silloin esim. kolmio koskisi vain "ensimmäistä" risteävää kohtaa ja ne loput takana olevat risteyksen osat muuttuisivat tasa-arvoisiksi.

        Noinhan ei ole, vaan kun savut risteykseen, olet risteyksessä, kunnes jätät risteyksen. Kolmion velvoite on voimassa koko matkan. Risteyksen sisällä voi sitten, kuten mainittiin, olla monta risteyksen osaa, joiden läpi ajetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäy: Yhden risteyksen jakamisesta moneksi risteykseksi on täysin tuhoon tuomittu ajatusmalli muutenkin. Se johtaisi ihan käsittämättömiin tulkintoihin tieliikennelaista. Silloin esim. kolmio koskisi vain "ensimmäistä" risteävää kohtaa ja ne loput takana olevat risteyksen osat muuttuisivat tasa-arvoisiksi.

        Noinhan ei ole, vaan kun savut risteykseen, olet risteyksessä, kunnes jätät risteyksen. Kolmion velvoite on voimassa koko matkan. Risteyksen sisällä voi sitten, kuten mainittiin, olla monta risteyksen osaa, joiden läpi ajetaan.

        Tieliikennelaki: "...laissa tarkoitetaan... liikenneympyrällä liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta"

        Juurikin tämän vuoksi ympyrän jokaisessa tulohaarassa on, ENNEN mahdollista pyörätietä, kärkikolmio sisään tulijalle. Poistujalle sitä ei tarvita, koska poistuva on aina samalla myös risteyksessä kääntyvä ja hänen on väistettävä risteävää tietä ylittävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki: "...laissa tarkoitetaan... liikenneympyrällä liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta"

        Juurikin tämän vuoksi ympyrän jokaisessa tulohaarassa on, ENNEN mahdollista pyörätietä, kärkikolmio sisään tulijalle. Poistujalle sitä ei tarvita, koska poistuva on aina samalla myös risteyksessä kääntyvä ja hänen on väistettävä risteävää tietä ylittävää.

        Autoilija väistää, jos hänellä on liikennemerkki, liikennevalo tai liikennesääntö, joka velvoittaa väistämään pyöräilijöitä. Sama tietenkin myös toisinpäin.


    • Anonyymi

      Teoriassa vasemmalta tuleva väistää. Käytännössä vähemmän rohkea väistää. Hyvä huomata, että pyöräily on ns jokamiehenoikeus, ja joukossa on paljon niitä, joilla ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä. Näitä on jopa enemmän kuin autoilijoiden joukossa, koska jokaiselle autoilijalle on ainakin joskus kerrottu säännöistä autokoulussa.

      • Anonyymi

        Kuitenkin mun mielestä on tärkeä itse tietää liikennesäännöt, silloin voi paremmin ennakoida mitä toinen ehkä tekee. Ehkä toinenkin sattuu osaamaan liikennesäännöt, jolloin riskit pienenee siitä, kuin toinen tai kumpikaan ei tietäisi!


      • Anonyymi

        Polkupyörä on ajoneuvo. Ajoneuvon kuljettajilla olisi syytä olla liikennesäännöt hallussa. Ainakin aikuisilla pyöräilijöillä pitäisi olla tieto liikennesäännöistä. Lapset eivät vielä osaa ja heidät tuleekin tieliikennelain mukaan aina huomioida erityisellä tavalla. Toki pitää myös huomioida se mahdollisuus, etteivät kaikki liikkujat osaa liikennesääntöjä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      161
      2617
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      183
      1649
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1065
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe