Lisäkilpirauhanen: onko kenelläkään lisäkilpirauhasleikkauksen jälkeen pth noussut myöhemmin taas?

Anonyymi-ap

Lisäkilpirauhaseni adenooma leikattiin noin 8 vuotta sitten. Pikku hiljaa paratyreoidihormoni alkoi taas kohota ja nyt kävin mittauttamassa ja se oli oikein kunnolla raja-arvojen yli.

Mikähän on syynä ja miten toimitaan?

Tai jos täällä on vastaavan kokeneita, niin miten on toimittu?

Onko yleistä, että joudutaan leikkaamaan uudelleen?

48

1402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä sun lääkäri sanoi? Vai pääsitkö lisäkilpparikokeeseen ilman lähetettä?

      Täällä on myös 1 leikkaus takana. Ei onnistanut minua. Huoh! Minulla on lisäkilpirauhasen hyperplasia, josta kerrottiin minulle melkein heti adenoomaleikkauksen jälkeen. Ei ne tee hyperplasialeikkausta hepposin perustein. Pitää kai olla melko huonossa kunnossa. Lääkkettä (joku sinakalsiitti tai sinnepäin) ei suositeltu minulle kun ei tehosta takuita. Ei auta kuin seurata tilannetta säännöllisillä vuositarkastuksilla verikokeilla, virtsakokeilla. Ja D-vitamiinilla!

    • Anonyymi

      Olen aloittaja.
      Leikkauksen jälkeen kävin terveyskeskuksen seurannassa alkuun 2 vuotta. Siellä oli pth jo nousussa, mutta katsottiin matala d-vitamiini syyksi.

      Ekan kerran käynnin ja verikokeiden jälkeen käskettiin syödä 1 d-vitamiini päivässä. Kun pth jatkoi nousuaan, käskettiin syödä 2 tablettia d-vitamiinia päivässä. Turhautti. Olin käymättä muutaman vuoden ja nyt otatin yksityisellä pth:n. Se oli paljon kohollaan. ( normaalin yläraja 85 ja mulla oli 240) Huomatkaa, että eri laboratorioissa vaihtelee menetelmät ja siten normaaliarvot myös.

      • Anonyymi

        Sinuna vaatisin sieltä yksityiseltä lähetettä endo-poliklinikan erikoislääkärille. Sitä kautta saat sinulle räätälöityä hoitoa. Uusintaleikkaustakin ehkä.


    • Anonyymi

      Aloittaja lisää: en ainakaan muista, että minulle olisi mainittu, että minulla olisi kyseessäbhyperplasia.

      Mistähän tällainen voi johtua, että se arvo on taas noussut?

      • Anonyymi

        Voihan jäljellä oleviin lisäkilpirauhasiin tulla johonkin taas uusi adenooma.


    • Anonyymi

      Aloittaja: Kiitos paljon vastauksista ja lukisin niitä mielelläni lisääkin.
      Voiko tämä tällainen viitata johonkin pahanlaatuisuuteen, kun tulee uudelleen tuo pth:n nousu. (Se poistettu lisäkilpirauhanen kyllä muistaakseni varmaankin tutkittiin ja siinä ei havaittu mitään)

      Mulla on juuri nyt hyvin työläs elämäntilanne. Hankalaa päästä lähtemään lisätutkimuksiin, mutta toki, jos joku vaarallinen tilanne on, niin sitten on pakko.

    • Anonyymi

      Olen aloittaja.
      Löytyisikö vielä lisää ihmisiä, jotka tietäisivät jotain siitä, että leikkauksen jälkeen muutaman vuoden päästä lisåkilpirauhashormoni on noussut uudelleen korkeaksi.

    • Anonyymi

      Onko täällä ketään, joilla se pth on noussut uudelleen korkeaksi?

      Aloittaja ahdistuneena kyselee

      • Anonyymi

        No on täällä. 2vuotta adenoomaleikkauksesta ja nyt mun pth on siis tuplaantunt edellisestä mittauksesta ja lukema on kutakuinkin sama kuin sulla. Ei vielä tietoa miksi noussut, niin vähän ahistaa täälläkin (se herkästi ahdistuminen kuuluu myös taudinkuvaan). Jalkoja & luita särkee, ummettaa, etoo, väsyttää, muisti remppaa, korvat soittaa, ym. Mitenkäs siellä? Ei muutakaan voi kuin mennä päivä kerrallaan eteenpäin kohti seuraavia tutkimuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on täällä. 2vuotta adenoomaleikkauksesta ja nyt mun pth on siis tuplaantunt edellisestä mittauksesta ja lukema on kutakuinkin sama kuin sulla. Ei vielä tietoa miksi noussut, niin vähän ahistaa täälläkin (se herkästi ahdistuminen kuuluu myös taudinkuvaan). Jalkoja & luita särkee, ummettaa, etoo, väsyttää, muisti remppaa, korvat soittaa, ym. Mitenkäs siellä? Ei muutakaan voi kuin mennä päivä kerrallaan eteenpäin kohti seuraavia tutkimuksia.

        Olen aloittaja. Minulla ei ennen ekaa leikkausta ollut mitään huomattavia oireita.

        Nyt, kun pth on noussut uudelleen, on myös siihen viittaavia oireita. Erityisesti aamuisin yleinen jäykkyys ja jalkasäryt, väsyttää paljon koko päivän. Ei jaksa kauaa tehdä mitään, kun pitää jo kohta levätä hetki. Lisäksi vaikuttaisi muistin olevan heikompi kuin ennen, vaikka olen työikäinen.

        Kerro lisää tilanteestasi. Kaipaan vertaistukea. Luin netistä lisäkilpirauhasen syövästäkin ja sitten alkoi pelottaa lisää. (Otsikolla: lisäkilpirauhassyöpä-harvinainen, mutta aiempaa yleisempi hyperkalsemian syy.)

        Syöpä on hyvin harvinainen, mutta pelottaa siksi, että tämä on uusinut. Näistä uusiutumisista ei puhuta oikein missään.

        Onko lääkärit sanoneet sulle mitään, miksi voisi olla pth noussut uudelleen? Mitä lisätutkimuksia sinulle tehdään?

        Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aloittaja. Minulla ei ennen ekaa leikkausta ollut mitään huomattavia oireita.

        Nyt, kun pth on noussut uudelleen, on myös siihen viittaavia oireita. Erityisesti aamuisin yleinen jäykkyys ja jalkasäryt, väsyttää paljon koko päivän. Ei jaksa kauaa tehdä mitään, kun pitää jo kohta levätä hetki. Lisäksi vaikuttaisi muistin olevan heikompi kuin ennen, vaikka olen työikäinen.

        Kerro lisää tilanteestasi. Kaipaan vertaistukea. Luin netistä lisäkilpirauhasen syövästäkin ja sitten alkoi pelottaa lisää. (Otsikolla: lisäkilpirauhassyöpä-harvinainen, mutta aiempaa yleisempi hyperkalsemian syy.)

        Syöpä on hyvin harvinainen, mutta pelottaa siksi, että tämä on uusinut. Näistä uusiutumisista ei puhuta oikein missään.

        Onko lääkärit sanoneet sulle mitään, miksi voisi olla pth noussut uudelleen? Mitä lisätutkimuksia sinulle tehdään?

        Aloittaja

        Lääkäriltä saa ihan vapaasti kysyä mistä se johtuu heidän tulee vastata.
        Meillä ihmisillä on usein juuri se syövän pelko heti jos jotain on viassa.
        Se on sinänsä luonnollista että sitäkin mahdollisuutta ajattelee, mutta ei sen tarvitse olla syöpää mitenkäään. Yksi työkaveri aikoinaan oli leikkauttanut myös lisäkilpirauhasen ja sai siihen jotain lääkettä leikkauksen jälkeen joka turvotti alussa hänen kasvonsa . Hänen oli todella vaikea kävellä ennen leikkausta ja sanoi että on jäykkä koko kehosta .joten älä hermostuta itseäsi sillä syöpä pelolla, ajattele että 99% kaikkia mitä pelkää ei tapahdu koskaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkäriltä saa ihan vapaasti kysyä mistä se johtuu heidän tulee vastata.
        Meillä ihmisillä on usein juuri se syövän pelko heti jos jotain on viassa.
        Se on sinänsä luonnollista että sitäkin mahdollisuutta ajattelee, mutta ei sen tarvitse olla syöpää mitenkäään. Yksi työkaveri aikoinaan oli leikkauttanut myös lisäkilpirauhasen ja sai siihen jotain lääkettä leikkauksen jälkeen joka turvotti alussa hänen kasvonsa . Hänen oli todella vaikea kävellä ennen leikkausta ja sanoi että on jäykkä koko kehosta .joten älä hermostuta itseäsi sillä syöpä pelolla, ajattele että 99% kaikkia mitä pelkää ei tapahdu koskaan .

        Olan vaan pelästynyt sen vuoksi, että miksi leikkauksen jälkeen se pth-arvo on noussut uudelleen korkeaksi, kun kaikkialla kirjoitetaan, että adenooma poistetaan ja ongelmat on ohi.

        Missään ei puhuta, että mitä meinaa, jos arvot nousee uudelleen korkeiksi.

        Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olan vaan pelästynyt sen vuoksi, että miksi leikkauksen jälkeen se pth-arvo on noussut uudelleen korkeaksi, kun kaikkialla kirjoitetaan, että adenooma poistetaan ja ongelmat on ohi.

        Missään ei puhuta, että mitä meinaa, jos arvot nousee uudelleen korkeiksi.

        Aloittaja

        Niimpä.

        Minulla tuo pth240. En kyllä minäkään tiedä, että mitä meinaa, jos arvot nousee uudelleen korkeiksi. Minunkin diaknoosi oli ennen leikkausta adenooma. Sitten kun pth ei laskenut viitearvoihin, sanottiin hyperplasiaksi. Nyt kun pth pomppasi korkeuksiin, niin mitähän sanovat seuraavaksi. Parasta tietysti olisi laboratoorion virhe...🙄.

        Olen siis menossa ultraan, jos ei löydy mitään "kökköjä", niin sitten kai seuraava kontrolli vuoden kuluttua. Vaikka ne lääkärit syöpää epäilisikin, niin ei ne sitä hevin potilaalle kerro. Voi potilaspoloinen mennä paniikkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niimpä.

        Minulla tuo pth240. En kyllä minäkään tiedä, että mitä meinaa, jos arvot nousee uudelleen korkeiksi. Minunkin diaknoosi oli ennen leikkausta adenooma. Sitten kun pth ei laskenut viitearvoihin, sanottiin hyperplasiaksi. Nyt kun pth pomppasi korkeuksiin, niin mitähän sanovat seuraavaksi. Parasta tietysti olisi laboratoorion virhe...🙄.

        Olen siis menossa ultraan, jos ei löydy mitään "kökköjä", niin sitten kai seuraava kontrolli vuoden kuluttua. Vaikka ne lääkärit syöpää epäilisikin, niin ei ne sitä hevin potilaalle kerro. Voi potilaspoloinen mennä paniikkiin.

        Olen aloittaja.

        Ahaa, sinulla ne arvot eivät korjaantuneet täysin normaaleiksi leikkauksen jälkeen hetkeksikään. Silla oli hieman kohonneet arvot leikkauksen jälkeen ja sulla nyt kohosi kunnolla korkeiksi uudelleen.

        Epäilivät silla siis hyperplaaiaa, koska heti leikkauksen jälkeenkään ei ollut normaalit arvot, jos oikein ymmärsin.

        Mulla taas kyllä meni arvot leikkauksen jälkeen normaaleiksi. Mutta nyt ne on jo taas erittäin korkeat.

        Ole kokeillut nyt 2 viikkoa, mitä tekee runsas lepo, kun se on ollut 2 vk mahdollista nyt. Seuraus: jalkakankwus jä kivut lähes hävinneet mutta täysin uusi oire: 2 vuorokautta on tuntunut jaloissa välillä pakonomaista tarvetta liikuttaa niitä. (Ehkä tätä kutsutaan levottomiksi jaloiksi.)

        Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aloittaja.

        Ahaa, sinulla ne arvot eivät korjaantuneet täysin normaaleiksi leikkauksen jälkeen hetkeksikään. Silla oli hieman kohonneet arvot leikkauksen jälkeen ja sulla nyt kohosi kunnolla korkeiksi uudelleen.

        Epäilivät silla siis hyperplaaiaa, koska heti leikkauksen jälkeenkään ei ollut normaalit arvot, jos oikein ymmärsin.

        Mulla taas kyllä meni arvot leikkauksen jälkeen normaaleiksi. Mutta nyt ne on jo taas erittäin korkeat.

        Ole kokeillut nyt 2 viikkoa, mitä tekee runsas lepo, kun se on ollut 2 vk mahdollista nyt. Seuraus: jalkakankwus jä kivut lähes hävinneet mutta täysin uusi oire: 2 vuorokautta on tuntunut jaloissa välillä pakonomaista tarvetta liikuttaa niitä. (Ehkä tätä kutsutaan levottomiksi jaloiksi.)

        Aloittaja

        Ei täällä uni auta. Saan nukkua niin kuin haluan. 10 tuntia lähes joka yö, mutta vessassa joutuu ravaamaan 2-3kertaa yössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täällä uni auta. Saan nukkua niin kuin haluan. 10 tuntia lähes joka yö, mutta vessassa joutuu ravaamaan 2-3kertaa yössä.

        Aloittaja jatkaa:

        Ei mullakaan se uni ole auttanut, vaan se, että olen nyt pari viikkoa lähes pelkästään vain maannut.
        Vaikuttaisi siltä, että aamukankeus ja muukin kankeus olisi lähes poissa.

        Mutta tämä toki voi olla normaalia taudin vaihtelua vaan.

        Ensi viikolla se nähdään, kun tämä löhöily loppuu.

        Voiko olla niin, että päivittäinen kävely tekee lisäkilpirauhasen liikatoimintaa sairastavilla sen kankeuden. Mutta eihän tämä löhöily voi loputtomiin jatkua tietenkään. Huomatkaa, että en todellakaan kävele normaaliatikaan kovin paljoa.

        Löhöily ei ole vaikuttanut sinänsä muihin oireisiin kuten fyysiseen väsymykseen tai fiiliksiin.

        Ja tosiaan nyt on lihasjäykkyyden ja jalkasärkyjen tilalle tullut semmoista oiretta, että jalkoja pitäisi liikuttaa. Kihelmöintiä. Kuin levottomat jalat.

        Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkäriltä saa ihan vapaasti kysyä mistä se johtuu heidän tulee vastata.
        Meillä ihmisillä on usein juuri se syövän pelko heti jos jotain on viassa.
        Se on sinänsä luonnollista että sitäkin mahdollisuutta ajattelee, mutta ei sen tarvitse olla syöpää mitenkäään. Yksi työkaveri aikoinaan oli leikkauttanut myös lisäkilpirauhasen ja sai siihen jotain lääkettä leikkauksen jälkeen joka turvotti alussa hänen kasvonsa . Hänen oli todella vaikea kävellä ennen leikkausta ja sanoi että on jäykkä koko kehosta .joten älä hermostuta itseäsi sillä syöpä pelolla, ajattele että 99% kaikkia mitä pelkää ei tapahdu koskaan .

        Kilpirauhasensyöpä löytyi mun lisäkilpirauhasadenooman leikkauksessa. Sellaistakin voi sattua.

        Kun seuranta-aikana pth-arvo äkisti pomppaa, niin arvatkaapa mikä mielessä pyörii...?... no just se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpirauhasensyöpä löytyi mun lisäkilpirauhasadenooman leikkauksessa. Sellaistakin voi sattua.

        Kun seuranta-aikana pth-arvo äkisti pomppaa, niin arvatkaapa mikä mielessä pyörii...?... no just se.

        Aloittaja kirjoittaa:
        Toisesta keskustelusta löysin tämän kiinnostavan linkin. https://www.parathyroid.com/
        Siinä sanotaan, että lisäkilpirauhasleikkauksessa voi tosiaan löytyä kilpirauhassyöpä. Oliko peräti, että lisäkilpirauhasen edenooma lisää kilpirauhassyövän riskiä. Sitä en muista. Täytyy lukea vielä uudelleen.

        Siinä myös puhuttiin siitä, miten osalla nousee lisäkilpirauhashormoni uudelleen leikkauksen jälkeen. Ja mainostavat kovasti sairaalaansa, joka on erikoistunut vain tiettyihin leikkauksiin ja on vieläpä koronavapaa.

        Onko sinulla siis leikkauksen jälkeen pth uudelleen noussut? Miten korkealle?

        Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja kirjoittaa:
        Toisesta keskustelusta löysin tämän kiinnostavan linkin. https://www.parathyroid.com/
        Siinä sanotaan, että lisäkilpirauhasleikkauksessa voi tosiaan löytyä kilpirauhassyöpä. Oliko peräti, että lisäkilpirauhasen edenooma lisää kilpirauhassyövän riskiä. Sitä en muista. Täytyy lukea vielä uudelleen.

        Siinä myös puhuttiin siitä, miten osalla nousee lisäkilpirauhashormoni uudelleen leikkauksen jälkeen. Ja mainostavat kovasti sairaalaansa, joka on erikoistunut vain tiettyihin leikkauksiin ja on vieläpä koronavapaa.

        Onko sinulla siis leikkauksen jälkeen pth uudelleen noussut? Miten korkealle?

        Aloittaja

        Aloittaja lisää: tuon linkin mukaan lääkäreiltä on virhe luulla, että matala d-vitamiini aiheuttaa lisäkilpirauhasongelmia, kun se on päin vastoin. Eli se lisäkilpirauhasen adenooma laskee sitä d-vitamiinia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja kirjoittaa:
        Toisesta keskustelusta löysin tämän kiinnostavan linkin. https://www.parathyroid.com/
        Siinä sanotaan, että lisäkilpirauhasleikkauksessa voi tosiaan löytyä kilpirauhassyöpä. Oliko peräti, että lisäkilpirauhasen edenooma lisää kilpirauhassyövän riskiä. Sitä en muista. Täytyy lukea vielä uudelleen.

        Siinä myös puhuttiin siitä, miten osalla nousee lisäkilpirauhashormoni uudelleen leikkauksen jälkeen. Ja mainostavat kovasti sairaalaansa, joka on erikoistunut vain tiettyihin leikkauksiin ja on vieläpä koronavapaa.

        Onko sinulla siis leikkauksen jälkeen pth uudelleen noussut? Miten korkealle?

        Aloittaja

        Kyllä, pth240.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, pth240.

        Olen aloittaja.

        Mitä sinulle sanottiin siitä kilpirauhassyövästä? Se, joka leikattiin pois samalla kuin lisäkilpirauhasadenooma. Oliko se adenooma jotenkin sen aiheuttanut? Pelkään tällaisiakin nyt.

        Sulla siis nousi ekan leikkauksen jälkeen pth samoihin lukemiin kuin minullakin ekan leikkauksen jälkeen.
        Lue tuo linkkaamani parathyroid.com sivusto. Siellä sanotaan, että lisäkilpirauhassyöpä on erittäin harvinainen. Ja että heille tulee paljon potilaita, joilla on jo kertaalleen adenooma leikattu, mutta sitten he löytävät ja poistavat toisen adenooman.

        Sestamibi-skannauksesta ei kuulemma niitä näe, vaan jokainen lisäkilpirauhanen pitäisi erikseen tutkia leikkauksen yhteydessä.

        Jos jaksat lukea noita sivuja, niin tule kertomaan tänne, mitä ajatuksia herätti.

        Aloittaja


    • Anonyymi

      Aloittaja lisää vielä: mietin tänään sitäkin, että kun adenooma tulee 2 prosentille ihmisistä, niin että todennäköisuys sille, että tulisi toisistaan riippumatta samalle henkilölle uudelleen adenooma, on 0,04 prosenttia.

      Eli jos siis mietitään, että se tulisi sattumalta uudelleen samalle ihmiselle ilman, että niillä ilmaantumisilla on tekemistä keskenään.

      Eikö tällaisen yksittäisen adenooma kuuluisi olla kertaalleen ilmestyvä. Eli ei normaalissa tapauksessa tule uutta adenoomaa.

    • Anonyymi

      Olen aloittaja.
      Millaisia vatsavaivoja Tellervo muuten on tullut?
      Minulla on nyt toisella kierroksella toisinaan aikamoisia vatsakipuja. Välillä närästystä. Nyt on ollut pari päivää sellaista, etten ole vonut syödä juuri mitään, kun tulee vatsanväönteitä erityisesti öisin. (Välillä myös ummetusta)

      Aloittaja

      • Anonyymi

        Autocorrect.

        Teille* eikä Tellervo


    • Anonyymi

      Olen aloittaja. Otin juuri uudelleen PTH:n. Se on mussuttaa paljon vajaassa vuodessa.

      Nyt se on 280. Sen sijaan kalkki on vain hyvin vähän kohollaan. En ymmärrä.

      Aloittaja

      • Anonyymi

        Onko sinulla myös osteoporoosi/siihen lääkitys? Millainen mahtaakaan olla tuollaisen lääkityksen vaikutus alkuperäiseen vaivaan eli lisäkilpirauhasen liikatoimintaan? Oi kumpa joku asiantuntija viitsisi vastata. KIITOS!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla myös osteoporoosi/siihen lääkitys? Millainen mahtaakaan olla tuollaisen lääkityksen vaikutus alkuperäiseen vaivaan eli lisäkilpirauhasen liikatoimintaan? Oi kumpa joku asiantuntija viitsisi vastata. KIITOS!

        Olen ap. Ei ole vuosiin mitattu luuntiheyttä. Joskus vuosia sitten oli hieman alentunut eli se osteoporoosin esivaihe.

        Lääkäri lähetti nuo verikoetiedot sairaalaan. Toivoin, että saisin sinne soittoajan. Arvioisivat, täytyykö tehdä jotain. Kummallista, että kalkki oli vain vähän koholla. Jopa vähemmän kuin viime vuonna, kun kuitenkin pth oli noussut noin paljon vuodessa.

        Siis 240 viime vuonna ja nyt 280 ja kalkki ei ollut noussut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ap. Ei ole vuosiin mitattu luuntiheyttä. Joskus vuosia sitten oli hieman alentunut eli se osteoporoosin esivaihe.

        Lääkäri lähetti nuo verikoetiedot sairaalaan. Toivoin, että saisin sinne soittoajan. Arvioisivat, täytyykö tehdä jotain. Kummallista, että kalkki oli vain vähän koholla. Jopa vähemmän kuin viime vuonna, kun kuitenkin pth oli noussut noin paljon vuodessa.

        Siis 240 viime vuonna ja nyt 280 ja kalkki ei ollut noussut.

        Hittaasti etenee Suomenmaassa lisäkilpirauhasen sairauksien tutkiminen ja hoitoon pääsy. Etenkin, jos ensimmäinen leikkaus ei auta. Tilanne jumettuu "seurantalinjaan". Voi elämän kevät. Sinullakin liikatoiminta selvästi noususuuntainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hittaasti etenee Suomenmaassa lisäkilpirauhasen sairauksien tutkiminen ja hoitoon pääsy. Etenkin, jos ensimmäinen leikkaus ei auta. Tilanne jumettuu "seurantalinjaan". Voi elämän kevät. Sinullakin liikatoiminta selvästi noususuuntainen.

        Olen aloittaja. Niinpä. Pth on noussut selvästi. Pth 280 on paljon.
        Ihmettelen, kun kalkki ei ole noussut ollenkaan. Se on siinä ihan vähän sallitun yli ei juuri lainkaan liian korkea.

        Uusintaleikkaus on tietysti myös ikävä, kun sitä aluetta on jo kertaalleen leikattu. Riskit kasvavat.

        Ilmeisesti Suomessa ei ole tapana tarkistaa kaikkia lisäkilpirauhasen leikkauksen yhteydessä (kuten tuossa linkkaamassani amerikkalaisessa artikkelissa kerrotaan Floridassa tehtävän)

        Mietin myös, onkohan mulla hyperplasia eli kaikissa lisäkilpirauhasissa ongelmia. Jos leikkasivat jälleen yhden, ongelma vaan jatkuisi.

        Toisaalta tarkkailu tuo lisää ikää ja voi olla, että tulee jotain, miksi ei enää uskalletakaqn nukuttaa.


    • Anonyymi

      Moi alkuperäiselle. Voisitko kertoa tänne keskusteluun vielä miten sinun hoitolinja jatkuu? Kiitos jo etukäteen. Terveisin pth240.

      • Anonyymi

        Olen aloittaja.
        Hei vaan itsellesi!

        Lääkäri sanoi tekevänsä lähetteen soittoajalle sairaalaan. Eli sinne paikkaan, jossa mut alunperin leikattiin. Jos ne sitten siellä osaisivat neuvoa.

        Kestää jonkin aikaa, kun multa otetaan vielä vissiin lisää verikokeita, kun yllättäen yksi ihan muihin juttuihin liittyvä toinen arvo oli pielessä. Se on eri asia, mutta ehkä sairaalassa kommentoidaan sitäkin.

        Minulla on ollut kuukauden ikäviä tuntemuksia kaulalla. Uusi leikkaus on ikävä, kun siellä on arpikudosta. Ja entäs jos tämä onkin hyperplasia eikä toinenkaan leikkaus auta. Mutta miten sitä varmasti voisi poissulkea.

        Oletko lukenut nuo liittämäni Floridan sairaalan sivut? Kerro, mitä sen perusteella ajattelet meidän tilanteestamme. Siis jos luit. Itse luin kääntäjän avulla. Siis tää tilanne, että siis uusii ja näin suuret arvot.

        Miten sinulla etenee tutkimukset ja hoito?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aloittaja.
        Hei vaan itsellesi!

        Lääkäri sanoi tekevänsä lähetteen soittoajalle sairaalaan. Eli sinne paikkaan, jossa mut alunperin leikattiin. Jos ne sitten siellä osaisivat neuvoa.

        Kestää jonkin aikaa, kun multa otetaan vielä vissiin lisää verikokeita, kun yllättäen yksi ihan muihin juttuihin liittyvä toinen arvo oli pielessä. Se on eri asia, mutta ehkä sairaalassa kommentoidaan sitäkin.

        Minulla on ollut kuukauden ikäviä tuntemuksia kaulalla. Uusi leikkaus on ikävä, kun siellä on arpikudosta. Ja entäs jos tämä onkin hyperplasia eikä toinenkaan leikkaus auta. Mutta miten sitä varmasti voisi poissulkea.

        Oletko lukenut nuo liittämäni Floridan sairaalan sivut? Kerro, mitä sen perusteella ajattelet meidän tilanteestamme. Siis jos luit. Itse luin kääntäjän avulla. Siis tää tilanne, että siis uusii ja näin suuret arvot.

        Miten sinulla etenee tutkimukset ja hoito?

        Hei. Nyt luin tuon sivuston, joka on mielestäni heidän leikkausklinikkansa MAINOS. Sellaista tekstiä, ettei mekään tähänhätään saada apua mistään muualta kuin heidän klinikaltaan..

        Minulta löydettiin taas selkeä adenooma. Omaankantaani on tapaamani uusi lääkärituttavuus kirjannut ensi vuodelle seurantakokeet. Aikaisemmin olen saanut lääkäriltäni lausuman, että uusintaleikkaus tulisi hankaloittamaan tilannettani. Näillä mennään vuosi eteenpäin ja odottellaan tälläaikaa jonkinlaista ihmeparannusta ;-). Pärjäillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Nyt luin tuon sivuston, joka on mielestäni heidän leikkausklinikkansa MAINOS. Sellaista tekstiä, ettei mekään tähänhätään saada apua mistään muualta kuin heidän klinikaltaan..

        Minulta löydettiin taas selkeä adenooma. Omaankantaani on tapaamani uusi lääkärituttavuus kirjannut ensi vuodelle seurantakokeet. Aikaisemmin olen saanut lääkäriltäni lausuman, että uusintaleikkaus tulisi hankaloittamaan tilannettani. Näillä mennään vuosi eteenpäin ja odottellaan tälläaikaa jonkinlaista ihmeparannusta ;-). Pärjäillään.

        Aloittaja kirjoittaa:

        Olet varmaankin se pth 240. Kiitos, kun luit tuon sivuston. Mainostahan se toki on, mutta myös erittäin paljon tietoa. (He tutkivat jokaisen lisäkilpirauhasen leikkauksen yhteydessä, jolloin uusintaleikkaukselle ei ole tarvetta. Meilljän on molemmilla mahdollisesti tulossa toinen leikkaus ja sitten voi tulla kolmas, jos onkin hyperplasia.)

        Onko sinulla kalkki paljon vai vähän koholla? Itselläni se kalkki on vain vähän koholla, vaikka pth on nyt jo 280, kun vuosi sitten "vain" 240, kuten sinullakin nyt. Tuon floridalaisen sivuston mukaan matala kalkki suhteessa korkeaan pth-arvoon voi viitata hyperplasiaan. (Eli ymmärrykseni mukaan tuolloin, jos leikataan jo toiseen kertaan (eli on aiemmin poistettu jo yksi) ja poistetaan toinen suurentunut lisäkilpirauhanen uudessa leikkauksessa, sinne sitten kasvaa taas uusi suurentunut. Mitä enemmän leikkauksia, sen suurempi komplikaatioriski, kun samaa aluetta leikataan . Ikäbää, jos tulisi sitten kolmas leikkaus.)

        (Unelmointia: ajattelee, jos me varattaisiin aika tuonne Floridalaiseen sairaalaan, ne tutkisi kaikki lisäkilpirauhaset ja huomaisi mahdollisen hyperplasiankin. Hoito sen mukaisesti. Viikon päästä ajan varaamisesta sinne meidät jo leikattaisiin ja leikkausta seuraavana päivänä lennettäisiin kotiin. Niinhän ne mainostaa. Sitten ei tarttis miettiä lisäkilpirauhasongelmia enää koskaan. Mentäisiin vaikka yhdessä sinne. Unelmointi loppuu tähän. Oikeasti ei ole varaa. Ne ei ole laittaneet edes leikkaushinnastoa esiin. Entä jos tulee komplikaatio leikkauksen aikana, niin se sitten ainakin maksaa usassa. Ja vaikka olisi varaa, niin en uskaltaisi mennä.)

        Mulla on lähete sairaalan endokrinologian poliklinikalle. Soitin sinne perjantaina ja ei ollut saapunut perille vielä. Toivoin sellaista, että neuvottelu olisi puhelimitse. Toki, jos määräävät lisää tutkimuksia, ne pitää tehdä.

        Mitä he sanoivat tilanteestasi? Epäilläänkö hyperplasiaa? Onko kalkkisi paljon koholla?
        Millä perusteella vain seuraavat ja mitä pitää tapahtua, että leikataan? Miten seuraavat? Epäilläänkö sulla nyt vahvasti sitä hyperplasiaa?

        Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Nyt luin tuon sivuston, joka on mielestäni heidän leikkausklinikkansa MAINOS. Sellaista tekstiä, ettei mekään tähänhätään saada apua mistään muualta kuin heidän klinikaltaan..

        Minulta löydettiin taas selkeä adenooma. Omaankantaani on tapaamani uusi lääkärituttavuus kirjannut ensi vuodelle seurantakokeet. Aikaisemmin olen saanut lääkäriltäni lausuman, että uusintaleikkaus tulisi hankaloittamaan tilannettani. Näillä mennään vuosi eteenpäin ja odottellaan tälläaikaa jonkinlaista ihmeparannusta ;-). Pärjäillään.

        Aloittaja kysyy vielä:
        Millä tavalla uusintaleikkaus hankaloittaisi tilannettasi? Mitä siitä voisi seurata? Mitä siit sanoivat?

        Oletko sinä se, jolla ajatellaan olevan hyperplasia, kun ensimmäinen leikkaus ei laskenut arvoja.

        Aloottaja


    • Anonyymi

      Vasemmassa kilpirauhasessa adenooma, joka kasvaa pikkuhiljaa, tällä hetkellä n. 2,2 cm.
      PTH on vielä viitearvojen sisällä (19-85), mulla 80. Muut kilpirauhasarvot ok.

      Arvosta huolimatta oireet ovat järkyttävät:
      - alaselkäkipu
      - jalkojen särky, voimattomuus, puuttuminen pistely
      - käsien pistely ja voimattomuus
      - kielen, poskionteloiden ja suun poltto (ei ole sammasta)
      - lisälyöntejä 8000 kpl/ vrk
      - ihon kuivuminen
      - hiusten lähtö
      - rasituksen sietokyky erittäin huono
      - kävelykyky heikentynyt merkittävästi
      - lämmönsietokyky huono
      - täydellinen voimattomuus ja uupuminen, joka ei parane levolla
      - muistihäiriöt todella pahat
      - keskittymiskyky huono
      - aivosumu
      - ummetus, hidastunut aineenvaihdunta
      - selittämätöntä oksentelua ja pahoinvointisuutta

      Onko Suomessa ketään endokrinologia, joka suostuisi hoitamaan potilasta, jolla PTH arvo viitearvojen ylärajalla? Onko ainoa hoitokeino, että vaatii adenonooman leikkausta? Kyhmyyn ehdotettiin RF-ablaatiota, jolla poltetaan kasvainta sisältä, mutta reunoille jää aina kasvaimensta osia ja yleensä kasvain kasvaa uudestaan. En uskaltanut tähän suostua, koska koen sen vielä kokeellisena hoitona.

      Minusta potilaan oirekuva tulee ottaa huomioon, mitä järkeä on pitää potilasta työkyvyttömänä, jos hoitokeino on olemassa?

      • Anonyymi

        Paljonko oli ca-ion, d-vitamiini?

        Noinkin iso lisäkilpirauhasen liikakasvu ja pth pysyy sulla viitearvoissa. Mä en ole tuollaisesta vielä tiennyt. Onko varmasti lisäkilpirauhasen adenooma? Mulla jo alle 1cm:n adenooma työntää pth:ta 240. Lähes kaikki samat yleisoireet kuin sulla.

        Tuon pth80 takia ne ei vielä leikkaa. Leikkaukseen pääsyyn taitaa olla "käypähoito"-kriteerit aika korkeat. Ymmärtääkseni pitää olla osteoporoosia, virtsakiviä, haimatulehdusta, tms. ennen kuin leikataan.


      • Anonyymi

        Onko suuri adenoomasi kilpirauhasessa vai LISÄkilpirauhasessa.
        (Puhut kilpirauhasesta, mutta toisaalta myös pth-arvoista)

        Jos on LISÄkilpirauhaskasvain, niin Onpa pieni pth-arvo suhteessa adenooma kokoon. Siksi epäilen sekaannusta LISÄkilpirauhasen ja kilpirauhasen kesken.

        Itsekin kerran kirjoitin kilpirauhanen, vaikka piti kirjoittaa LISÄkilpirauhanen.

        Laittakaa ihmeessä lisää kokemuksianne. Erityisesti siitä, että arvot kohoavat leikkauksen jälkeen uudelleen.

        Aloittaja


    • Anonyymi

      Alkaa kyllä valjeta se totuus, että vaikka olisi minkälaisia oireita, Suomessa ei hoitoa saa. Ehkä Orvon hallituksen pitää kiinnittää tähän asiaan huomiota ja sairaslomalla olevat saadaan töihin, kun heille annetaan oireden mukaista hoitoa, ei sen perusteella mitä pelkät verikokeet kertovat, koska yksilöillä oirekuva antaa tarkemman kuvan mitä verikokeet, jotka voivat vaihdella eri päivinä.

      Koska minä haluaisin työkykyiseksi, harkitsen, että hakeudun Saksaan tutkimuksiin ja hoitoon. Kalliiksi tämä sairaslomallakin oleminen tulee ja en kyllä ole lähelläkään työkykyistä.

      Mitä sanoo Orvon hallitus ja Valvira, ollaanko valmiita hoitamaan potilaat työkuntoon?

    • Anonyymi

      Olen aloittaja. Kävin magneettikuvassa. Samalla puolella kuin poistettu kilpirauhasen adenooma näkyi nyt noin 1 cm x 2 cm x 0.5 cm tod näk lisäkilpirauhasen adenooma.

      Mistä lienee kysymys. Poistetaanko se nyt sitten eli tuleeko toinen leikkaus. Miksi viereinen lisäkilpirauhanen on nyt suurentunut, vai onko se se poistaminen kokonaan jotenkin epäonnistunut.

      Aloittaja

      • Anonyymi

        Aloittaja:
        Täsmennän viestiäni.
        Siis minulta on poistettu LISÄ kilpirauhasen adenooma ja nyt samalla puolella nähdään suuri LISÄ kilpirauhaswn adenooma magneettikuvassa.

        Kilpirauhasests ei ollut tarkoitus puhua mitään.
        Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja:
        Täsmennän viestiäni.
        Siis minulta on poistettu LISÄ kilpirauhasen adenooma ja nyt samalla puolella nähdään suuri LISÄ kilpirauhaswn adenooma magneettikuvassa.

        Kilpirauhasests ei ollut tarkoitus puhua mitään.
        Aloittaja

        Tuon kokoisen ne jo varmaan leikkaavat.


    • Anonyymi

      Aloittaja kirjoittaa:

      Leikkaavatkohan he korkeiden pth-arvojen ja koon (em 2 x 1 x 1/2 cm, vaikka kalkki on vain vähän koholla. Ja vaikka yksi lisäkilpirauhanen on jo poistettu muutama vuosi sitten.

      Onko tietoa, miten uusintaleikkaus on onnistunut? Siis onko tietoa kokemuksista uusintaleikkausten suhteen?

      Entä kuulostaako tapaukseni hyperplasialta?

      Entä onko näin suuri ja vaukea leikattava, varsinkin, kun tämä on uusintaleikkaus.

      Kirjoittakaa kaikkea muutakin tietoa aiheesta. Mielellään luen uusia ja kiitän aiemmsita viesteistä.

      Aloittaja

      • Anonyymi

        Et siis ole vieläkään tavannut lääkäriäsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis ole vieläkään tavannut lääkäriäsi?

        Aloittaja kirjoittaa:
        En ole tavannut endokrinologia. Yleislääketieteen erikoislääkäri ei ole osannut vastata kysymyksiini. (Tai ei ole uskaltanut vastata, jollei ole täsmällistä tietoa.)

        Ajattelin, että täällä olisi vertaisia, samanlaisia oireita ja tuloksia kokeneita.

        Seuraavaksi on suunnitelmissa ottaa vielä du-ca. Ihmettelen, kun ei vielä ole tullut lähetettä. Sen jälkeen sitten olisi konsultaatiolähete varmaankin sairaalaan ehkä. Hidasta.

        Aloittaja


    • Anonyymi

      Teille kaikille parempaa terveyttä vuodelle 2024 !

      Voisiko joku kertoa kokemuksistaan kaikkien lisäkilpirauhasten poistoleikkauksesta ja olotilasta ennen/jälkeen leikkauksen?

      • Anonyymi

        Olen aloittaja.
        En harmi kyll osaa vastata, mutta haluaisin tietää, oletko sinä aiempi pth 240. Ja sulla siis epäillään hyperplasiaa ja siksi positettaisiin kaikki? Sinut on jo kertaalleen leikattu (kuten minutkin) jos olet hän.

        Voiko kaiken tosiaan poistaa täysin, niin, että ei puolikastakaan jätetä jäljelle.

        Mietin vaan, että mahtaakohan minullakin olla hyperplasia, kun arvot on nousseet uudelleen.

        Muistini on heikentynyt vuodessa valtavasti. Onko tämä adenooma syy siihenkin. Olen kuitenkin ihan työikäinen vielä.

        Vaikea seurata kuka on kuka, kun ei käytetä nimimerkkejä. Jso olet pth 240, niin sulla tavallaan kylläkin on nimimerkki.

        Aloittaja


    • Anonyymi

      Ettei olisi leikkauksessa päässyt adenoomasolukkoa verenkiertoon ja vaiva uusinut jäljelle jääneissä rauhasissa. Katso Yleltä vanha Akuutti-ohjelma "Veitsen terällä" (lisäkilpirauhasen leikkaus), siellä se solukylvön mahdollisuus kerrotaan.

      • Anonyymi

        Ohhoh! Täytyy katsoa.
        Aloittaja


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      243
      2101
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1817
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      70
      1523
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      107
      1225
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1105
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1025
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      960
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe