Porot kylän pinnassa

Anonyymi-ap

Porot on taas laumaumassa kirkonkylän tuntumaan. Ei niitä ollunna entivanahaan poroja, varsinkaan taajamassa. Pian alkaa puujunat ujeltamaan kirkonkylän ohi 80 km:n haipakkata, tyhjänä ja täytenä. Miten käyne poronhoidolle jatkossa?

7

665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nanten serkku joutui käräjille sekaantumisesta omaan poroonsa. Serkku puolustautui käräjillä:
      -Eihän sitä porroa voi ehki naijja, sehän paskoo naijjessa munille
      Etelästä tullut käräjätuomari kuunteli selitystä ihmeissään, mutta paikalliset lautamiehet kuiskailivat toisilleen:
      -Niinhän se lempo tekköökin

    • Anonyymi

      Kun porot tulee kylälle se usein tietää sitä että sieniä alkaa nousta. Katsokaas kun poron herkkua on sienet jopa kärpässienikin kelpaa syötäväksi herkkutatti on heilläkin himo ruokaa ihan kuola valuu suusta kun sitä syövät.

    • Anonyymi

      1980 luvulla kyllä porot pyöri taajamassa meinasivat kaljalle tulla silloiseen keskus aaron kun poromerkin omistajia istui olkkosella. Piti ihan ajaa poroja pois kun sisään meinasivat tulla porukalla. Että huhu puhetta ettei taajama alueella ole ennen poroja kuljeskellut

    • Anonyymi

      Poron paskasta tulee hyvää lannoitetta kasvimaalle kannattaa kerätä ne papanat ja kuivattaa talavella sitte sekottaa kasteluveteen keväällä, toimii!

    • Anonyymi

      Porot hakeutuu omistajinsa luokse,taajamaan.

    • Anonyymi

      Ei ollu poroja kirkolla 60-70 luvuilla. Ja metissäkin niitä harvon näki. Porot oli kesällä soilla ja syksyn etetessä siirtyvät kangasmaille ja vaarain naavakuusikoihin. Kellään ei ollunna kartanolla satapäisiä porotokkia säkkiruokinnassa niinko nykysi. Ei se oo ihme, että ovat kesiynneet niin, että tuttavallisemmat yksilöt hakkeupi taajamiin pihanurmiruokintaan. Osa kisuroista on jo niin nohevia että järjestävät hengellään omistajalleen viimesen maksimituoton joko maan-, tai rautatiellä. Heinäkenkien mielestä aina on kysymyksessä kantava vaajin, piittaamatta palleista ja keskikesäisestä turmasta .

    • Anonyymi

      Finnmarkin porot ovat oikeita poroja, finnmarkkilaiset poromiehet oikeita poromiehiä ja punatukkaset naiset aitoja poronaisia. Lappiin ja tundralle porot kuuluvatkin. Paljon siellä kulkeneena panin jo ensireissuilla merkille, kuinka porotokka vainuaa ihmisen satojen metrien päästä ja pakenee 300 - 400 metrin etumatkalla. Eilen yritti, tässä kirkolla poro työntyä verannalle paistattelemaan ja paskomaan, vaikka olin itse paikalla. Pakoetäisyys oli alle 4,5 m ja kaikosi kiroiluani melkein 30 m päähän, ryhtyen syömään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe