Apua moottori valintaan

Anonyymi-ap

Minulla on veneessä 25hv 2t kone -90 luvulta, mutta välillä, varsinkin kuorman kanssa, kaipaisi hieman lisää tehoa.

Ei tarvitse väitellä 2t ja 4t koneiden paremmuudesta, molemmissa on hyvät puolensa, eikä itsellekkään ole sinänsä väliä kumman ostaisi. Mutta kiinnostaa se että jos päädyn 4t koneeseen, niin riittääkö silloin 30hv kone?

Omien kokemusten mukaan (ja myös monien muiden) samantehoisissa 2t ja 4t koneissa joissa on samanlainen potkuri, 2t ainakin tuntuu ärhäkkäämältä ja nousee paremmin liukuun. 4t kuluttaa varmasti vähemmän, mutta sillä ei käytännön merkitystä omilla ajoilla ole (vähän ajotunteja, Max 150h vuosi)

Eli onko 30hv 4t kone käytännössä tehokkaampi kuin 25hv 2t?

48

1077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nelarit on kuorman kanssa onnettomia nousemaan liukuun. Ehkä 50hv nelari vastaa 30hv kakstahtista raskaammalla kuormalla.

      • Anonyymi

        Tätä vähän pelkäsinkin. Veneen perään en mieluusti mitään 50hv laittaisi, sen verran alkaa niissä olemaan jo painoa, että on kohta vesi laidan väärällä puolella.. Taitaa siis olla pakko pysytellä 2t koneissa ja hommata joku sellainen 30 heppasena


      • Anonyymi

        Just joo. Onneton provo. 50 4t vastaa 30 2t kovemmalla kuormalla. Etkö parempaa keksinyt?


    • Anonyymi

      Ettei vaan viritellä iänikuista 2t - 4t keskustelua!

    • Anonyymi

      Mikä on budjetti, koska kovin uutta kaks’tahtista (pl. Evinrude) ei pysty ostamaan.
      Itselle ei tuommoinen olisi ongelma, kun vaihtoehtona olisi vain ja ainoastaan nelitahti ja tehosuosituksen yläpäästä.

      • Anonyymi

        Vanhakin kone kelpaa mulle aivan hyvin. Sinänsä mitään tehorajoitusta ei ole (vene omavalmiste), mutta koneen paino ratkaisee. 4t koneen haluisin, mutta jos pitää ottaa joku 40hv että teho oikeasti kasvaa tohon 25hv 2t verrattuna, niin sitten ei onnistu, ne painaa liikaa.


      • Anonyymi

        Tehosuositus nelarille on oltava kaksinkertainen veneen suositukseen nähden. Muuten saa käskeä matkustajia kyökkäämään samaan tahtiin että nousisi kyntökynnyksen yli.
        Mulla oli 30hv Evari Suvi veneen perässä ja kaverilla Napostellan perässä 50hv kone, josta oli potkuri pudonnu. Minun 30hv Evari työnsi kummankin veneen pintaan vaikka kaverin vene oli kaksinverroin raskaampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehosuositus nelarille on oltava kaksinkertainen veneen suositukseen nähden. Muuten saa käskeä matkustajia kyökkäämään samaan tahtiin että nousisi kyntökynnyksen yli.
        Mulla oli 30hv Evari Suvi veneen perässä ja kaverilla Napostellan perässä 50hv kone, josta oli potkuri pudonnu. Minun 30hv Evari työnsi kummankin veneen pintaan vaikka kaverin vene oli kaksinverroin raskaampi.

        Mulla oli Suvi soudarin perässä 4 heppanen 2t Yamaha. Koskaan sillä tarha 44 liukuun. Helmikuussa Kemin edustalla kiintojäissä. Nelari olis pitäny olla ainaki 8 HP.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehosuositus nelarille on oltava kaksinkertainen veneen suositukseen nähden. Muuten saa käskeä matkustajia kyökkäämään samaan tahtiin että nousisi kyntökynnyksen yli.
        Mulla oli 30hv Evari Suvi veneen perässä ja kaverilla Napostellan perässä 50hv kone, josta oli potkuri pudonnu. Minun 30hv Evari työnsi kummankin veneen pintaan vaikka kaverin vene oli kaksinverroin raskaampi.

        Vaihdoin 30hp 2t 30hp 4t koneeseen. Nopeus pysyi aika samana, kuormalla nelari ssa on enemmän potkua ja polttoaineen kulutus putosi puoleen. Nelarissa on myös inhimillisempi ääni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihdoin 30hp 2t 30hp 4t koneeseen. Nopeus pysyi aika samana, kuormalla nelari ssa on enemmän potkua ja polttoaineen kulutus putosi puoleen. Nelarissa on myös inhimillisempi ääni.

        Täähän kuulostaa hyvälle! Saanko udella mikä oli 2t kone ja mihin 4t koneeseen vaihdoit?


    • Anonyymi

      Ensinnäkin neuvoisin aloittajaa selvittämään veneen valmistajan suosittelema moottorin maksimi teho.Voit myös kokeilla hieman jyrkemmän lapakulman potkuria

      • Anonyymi

        Minkähän logiikan mukaan se jyrkempi potkuri auttaisi kyseiseen riesaan, vai meinaatko, että sitten peräaalto ei saisi venettä kiinni:)


      • Anonyymi

        Niinkuin aiemmin sanoin, vene on omavalmiste. Ei siis ole "valmistajan suositusta".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkähän logiikan mukaan se jyrkempi potkuri auttaisi kyseiseen riesaan, vai meinaatko, että sitten peräaalto ei saisi venettä kiinni:)

        Juu, ennemmin loivemmalla potkurilla kokeilee ensin kuin jyrkemmällä..


    • Anonyymi

      Ei ole erikseen 2-t hevosvoimia eikä 4-t hevosvoimia. Kyllä ihan samoista yksiköistä on kyse. Taas 2-tahtiprovoilijat virittelee uutta ketjua...

      • Anonyymi

        Tämä on perämoottori sivu, eikä pelkästään nelitahtisten sivu. Joillekkin on isotöistä vääntää ja selittää itsestään selvyyksiä.


      • Anonyymi

        Olet oikeassa että 30hv on 30hv, syntyi se sitten 2t tai 4t koneella. Mutta koneen vääntö, koneen käyttäytyminen eri kierrosalueilla, on erilaista 2t ja 4t koneiden välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa että 30hv on 30hv, syntyi se sitten 2t tai 4t koneella. Mutta koneen vääntö, koneen käyttäytyminen eri kierrosalueilla, on erilaista 2t ja 4t koneiden välillä.

        Onko? Millainen se ero on? Onko 2T nyt perinteinen vai
        E-tec/Optimax?

        Vene 6/1984 on silloisten 40 hv koneiden tehokäyriä. Niissä on valtavia eroja. Tohatsu 40 tuottaa 3500 rpm alle 20 hv ja Yamaha 40 34 hv. Mariner ja Suzuki 26 ja 28 hv.

        Vene 1/2002 oli 40 hv 4T koneiden tehokäyrät. Ne tuottivat 22-32 hv 3500 rpm. Missä on se ero?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko? Millainen se ero on? Onko 2T nyt perinteinen vai
        E-tec/Optimax?

        Vene 6/1984 on silloisten 40 hv koneiden tehokäyriä. Niissä on valtavia eroja. Tohatsu 40 tuottaa 3500 rpm alle 20 hv ja Yamaha 40 34 hv. Mariner ja Suzuki 26 ja 28 hv.

        Vene 1/2002 oli 40 hv 4T koneiden tehokäyrät. Ne tuottivat 22-32 hv 3500 rpm. Missä on se ero?

        Hyvä pointti. Riippuu myös paljon koneesta/potkurista, että miten jaksaa puskea.

        Propulse 11" nousulla ja 50 hv yammu 4t kaasarilla tuntuu väännökkäälle. Kone jaksaa ilmeisesti pyörittää potkurin helposti tehoalueelle. Flipper 575 HT nousee tolla setillä hyvin kevyesti liukuun myös kuormattuna. On tehoonsa verrattuna sähäkkä setti kiihtymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko? Millainen se ero on? Onko 2T nyt perinteinen vai
        E-tec/Optimax?

        Vene 6/1984 on silloisten 40 hv koneiden tehokäyriä. Niissä on valtavia eroja. Tohatsu 40 tuottaa 3500 rpm alle 20 hv ja Yamaha 40 34 hv. Mariner ja Suzuki 26 ja 28 hv.

        Vene 1/2002 oli 40 hv 4T koneiden tehokäyrät. Ne tuottivat 22-32 hv 3500 rpm. Missä on se ero?

        Noni, nyt alkaa tulee hyviä vastauksia. Tätä just haen takaa että onko sitä eroa oikeasti suorituskyvyssä ja jos on, niin paljonko. Kiitos kun kerroit mistä lehdistä näkee tehokäyriä.

        E-teciä syystä tai toisesta aina haaveillut. En tiedä onko sillä haaveella järkiperustetta, jostain syystä vaan ihastunut siihen koneeseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa että 30hv on 30hv, syntyi se sitten 2t tai 4t koneella. Mutta koneen vääntö, koneen käyttäytyminen eri kierrosalueilla, on erilaista 2t ja 4t koneiden välillä.

        Kyllä , ja tunnettu asia on kaksitahdin mahtava alavääntö .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noni, nyt alkaa tulee hyviä vastauksia. Tätä just haen takaa että onko sitä eroa oikeasti suorituskyvyssä ja jos on, niin paljonko. Kiitos kun kerroit mistä lehdistä näkee tehokäyriä.

        E-teciä syystä tai toisesta aina haaveillut. En tiedä onko sillä haaveella järkiperustetta, jostain syystä vaan ihastunut siihen koneeseen

        Ihastuminen E - teckiin voi haalistua , kun korjaamo reissut lisääntyy .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihastuminen E - teckiin voi haalistua , kun korjaamo reissut lisääntyy .

        Onko omakohtaista kokemusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noni, nyt alkaa tulee hyviä vastauksia. Tätä just haen takaa että onko sitä eroa oikeasti suorituskyvyssä ja jos on, niin paljonko. Kiitos kun kerroit mistä lehdistä näkee tehokäyriä.

        E-teciä syystä tai toisesta aina haaveillut. En tiedä onko sillä haaveella järkiperustetta, jostain syystä vaan ihastunut siihen koneeseen

        Jos saat käsiisi 50hv E-tecin. Vääntö riittää ja on koko luokkansa nopein. Kaksinkertaisella ajomäärällä testattu, n, 10 vuoden keskiverto ajomäärää vastaavilla tunneilla muihin koneisiin verrattuna, eikä naarmun naarmua sisäosissa.
        Testin lopuksi purkivat koneet ja testaajat sanoivat E-tecistä, että "Uutta vastaavassa kunnossa". n Testi oli Kippari-lehessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos saat käsiisi 50hv E-tecin. Vääntö riittää ja on koko luokkansa nopein. Kaksinkertaisella ajomäärällä testattu, n, 10 vuoden keskiverto ajomäärää vastaavilla tunneilla muihin koneisiin verrattuna, eikä naarmun naarmua sisäosissa.
        Testin lopuksi purkivat koneet ja testaajat sanoivat E-tecistä, että "Uutta vastaavassa kunnossa". n Testi oli Kippari-lehessä.

        Eli vanha kaksvitonen pitää korvata viiskymppisellä etecillä että riittää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli vanha kaksvitonen pitää korvata viiskymppisellä etecillä että riittää?

        Sillä ei tartteisi vinguttaa kaasupohjassa kuormallakaan.


    • Anonyymi

      ONKO SINULLA AIROT!

      • Anonyymi

        "ONKO SINULLA AIROT!"

        - ONKO SINULLA AIVOT?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ONKO SINULLA AIROT!"

        - ONKO SINULLA AIVOT?

        2T jättää matkalle 🤣 niin voi kaikki jättää


    • Anonyymi

      Kuorman kanssa tehoa ? eikös sitä saa potkurilla ?

      • Anonyymi

        Tiettyyn asti potkurilla saa sitä, mutta jos haluaa että vene myös kulkee, niin silloin tarvitaan myös koneelta tehoa, jotta jaksaa pyörittää jyrkempää potkuria.


    • Anonyymi

      2t koneet ovat suosittuja moottorisahan voimanlähteitä.

      • Anonyymi

        Millä tavalla tämä kommentti liittyi veneilyyn? Ei aloittaja kysynyt neuvoja moottorisahan hankintaan..


    • Anonyymi

      Iskutilavuus ratkaisee paljonko on potentiaalia .

      • Anonyymi

        No eipä sitä potentiaalia käytetä perämoottoreissa, vaan ne ovat varsin aliviritteisiä. Vaikkapa tuo 747 ccm3 Yamaha/Mercury 40/50. 40 hv testissä antoivat 30 hv ja alle 3500 rpm. Autoissa tyypillisesti vääntöä on 0,1*ccm3 eli tuossa olisi 75 Nm. Sillä tulisi 3500 rpm tehoa reilut 37 hv.

        50 hv huipputeho on kyllä jo autojen luokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä sitä potentiaalia käytetä perämoottoreissa, vaan ne ovat varsin aliviritteisiä. Vaikkapa tuo 747 ccm3 Yamaha/Mercury 40/50. 40 hv testissä antoivat 30 hv ja alle 3500 rpm. Autoissa tyypillisesti vääntöä on 0,1*ccm3 eli tuossa olisi 75 Nm. Sillä tulisi 3500 rpm tehoa reilut 37 hv.

        50 hv huipputeho on kyllä jo autojen luokkaa.

        Moottoripyöristä puhumattakaan ja silloin ei tarvitse vaihtaa potkuria , kun kiertää tuplaten perämoottorien kierrokset .


    • Anonyymi

      Iskutilavuus on tärkeää, se on selvä asia. Kaksitahtisia ei juurikaan enään valmisteta, joten uutta hankkiessa ei vaihtoehtoja ole. Tietysti voi rakennella vanhoista, mutta harva lähtee siihen hommaan.

      • Anonyymi

        Kyllä vanhakin käy hyvin, ei kaiken (onneksi) tarvi olla uutta ja kiiltävää. Riittää että toimii ja on riittävät ominaisuudet


    • Anonyymi

      2 tahtisten perämoottorien oikea paikka on metallin kierätys piste, kuka edes kehtaa saastuttaa vesistöä ja ilmaa nykypäivänä...

      • Anonyymi

        Nooh, jos haluaa ajatella ympäristöä, niin sitten jättää kaikki tahdit kauppaan ja käytetään airoja. Mutta sitä tässä ei kysytty.


      • Anonyymi

        Vaikka sama määrä bensiiniä nelarilla käryytettynä saastuttaa yhtä paljon, ja niillähän itseasiassa käryytetään huomattavasti enemmänkin,joten se todistaa sinutkin aivan latvalahoksi, kuten ns vihreät aina ovatkin. Kaikki muuttuu paskaksi heidän tumpeloinnin seurauksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka sama määrä bensiiniä nelarilla käryytettynä saastuttaa yhtä paljon, ja niillähän itseasiassa käryytetään huomattavasti enemmänkin,joten se todistaa sinutkin aivan latvalahoksi, kuten ns vihreät aina ovatkin. Kaikki muuttuu paskaksi heidän tumpeloinnin seurauksena.

        CO2-päästöt ovat samat samalla bensamäärillä, mutta kyllä perinteisestä 2T-koneesta tulee paljon haitallisempia päästöjä kuin CO2. Eikä 4T-perämoottoreidenkaan päästöt ole lähelläkään autoja, joissa on ollut jo vuosikymmeniä katalysaattorit, pakokaasun kierrätys jne.

        Siis palamattomia hiilivetyjä, CO:ta jne.


    • Anonyymi

      On 30 hp nelari tehokkaampi, kuin 25 kaksari, se on tosiasia. Painoa on jonkun verran enemmän.

      • Anonyymi

        Entä tehopaino suhde? Kummassa on parempi, 25hp 2t koneessa vai 30hv 4t koneessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä tehopaino suhde? Kummassa on parempi, 25hp 2t koneessa vai 30hv 4t koneessa?

        Vene, kone ja matkustajat painavat 300-600 kg. Muuttuuko paljonkin tehopainosuhde 50 kg 25 hv vs 80 kg 30 hv? Taitaa ne vanhat 2t koneet painaa reilusti enemmän kuin 50 kg, jos on sähköstartti ja trimmi. Vai oliko yhdessäkään 25 hv trimmiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vene, kone ja matkustajat painavat 300-600 kg. Muuttuuko paljonkin tehopainosuhde 50 kg 25 hv vs 80 kg 30 hv? Taitaa ne vanhat 2t koneet painaa reilusti enemmän kuin 50 kg, jos on sähköstartti ja trimmi. Vai oliko yhdessäkään 25 hv trimmiä.

        Eipä tainnu juurikaan olla trimmejä noin pienissä. 40 hp alkoi olla. Kaks kymppiset oli samoilla kuutioilla kun 25 heppaset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vene, kone ja matkustajat painavat 300-600 kg. Muuttuuko paljonkin tehopainosuhde 50 kg 25 hv vs 80 kg 30 hv? Taitaa ne vanhat 2t koneet painaa reilusti enemmän kuin 50 kg, jos on sähköstartti ja trimmi. Vai oliko yhdessäkään 25 hv trimmiä.

        Muuttuuhan se aika paljon, jos pitää 30kg enemmän laittaa painoa. Se on pienessä veneessä jo aika paljon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuttuuhan se aika paljon, jos pitää 30kg enemmän laittaa painoa. Se on pienessä veneessä jo aika paljon

        No kysymyksessähän oli 30 hv 4T vs 25 hv 2T. 30 hv 300 kg on parempi kuin 25 hv 270 kg. Eikä ylipäätänsä tuo 30 kg ole kuin 1/3 henkilö tai pieni lapsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      336
      7628
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      73
      5401
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      107
      4574
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      22
      4373
    5. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      128
      4221
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      52
      3927
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      156
      3807
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      74
      3697
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      29
      3596
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      84
      3432
    Aihe