Lyöttäydytään yhteen

Anonyymi-ap

Yksin asuvat vanhukset kärsivät yksinäisyydestä ja turvattomuudesta, asumiskulutkin olisi edullista jakaa toisen kanssa. Marjatta Leppänen kertoo Iltslehdessä, miten neljän ystävättären rinki huolehtii toisistaan varmistussoitoilla ja viesteillä. He myös tapaavat säännöllisesti.

12

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Iltalehdessä oli myös juttu siitä, kun nuori nainen muutti Alzheimeria sairastavan isoäitinsä kotiin auttamaan. Hyvin sujuu kaksikolla.

      • Niin, Ano 10.43, ja uutisissa kerrottiin, että jossakin kunnassa opiskelijat ja vanhukset asutetaan yhteen. Opiskelijat saavat asua ilmaiseksi jos pitävät hetken seuraa vanhuksille. Oliko se tunti vai kaksi päivässä ?
        Aika monilla yksin asuvilla onkin jonkinlainen "yhteistyö ja avunantosopimus" keskenään.
        Tuollaisen luonnollisen kanssakäymisen muodon soisi lisääntyvän.


    • Anonyymi

      Jos muutetaan yhteen,,,
      pitää ollamyös mahdollisuus y k s i t y i s e e n k i elämään,
      siis huneissa pitäisi olla jokin lukinta mahdollisuus, koska on tapahtunu semmostaki että joku yöllä köpii toisen asuntoon vaikka vanhus haluis olla yöt yksin turvassa,
      vanhuksissa kun on myös väkivaltasia
      jotkut käy toisten kimppuun,
      on myös banhuksia jotka EI tajua mitkä tavarat on omia
      jotkut voi ottaa toisen vaatteetki käyttöönsä,
      kaikkea tämmöstä tiedetään tapahtuvan palvelutaloissa,
      joissaki voi olla jopa vanhus vaarssa,
      kun toinen harhainen vanhus hyökkää toisen kipuun,
      on semmostaki tapahtunu,

      meikä ainaki haluaisi t u r v a l l i s e n oman huomeiston jos pitäs muuttaa palveluasuntoon,,

      • Anonyymi

        Ja jos kaksi saman ikäistä vanhusta muuttaa asumaan yhteen jakaen vuokra ja muut asuntoon liittyvät kulut, niin kuinkas sitten jos toinen kuolee niin toiselle jää iso vuokra yksin maksettavaksi pienestä eläkkeestä . Kummallakin omat huoneet ja yhteinen oleskelu tila ja keittiö . Paljon siinä raavitaan sopeutumista toinen toisiinsa ja erilaisiin tapoihin, joten halvalta se onnistuu .
        Toinen maksaa nettimaksun kun toinen ei halua olla mukana sellaisessa muuta kun sitten kun huomaa että hänellekin netti on aukaissut uusia asioita että jos nyt vähän katselisi vaikka ei maksaisikaan omaa osaansa .
        Joten luulen että vanhalla iällä on vaikea sopeutua kimppa asuntoon kun on jo omannut omat tapansa eikä niitä halua muutella . Mutta vierekkäiset asunnot voisivat olla kiva juttu saisi käväistä toisen luona ja rupatella asioista , iloista ja huolista . Itse ole aika hyvin suhtautuva uusiin asioihin mutta huomannut ettei sekään ole aina edellytys kimppa asumiseen .
        Kunhan saisi olla voimissaan loppuun asti ettei tarttis toisiin turvautua .
        Ne harvat tapaukset joita olen nähnyt että ystävättäret muuttavat yhteen ovat loppuneet epäsopuun kun olivat niin erilaisia ihmisinä


    • Anonyymi

      Mutta, jokaisella täytyisi olla omat sisäänkäynnit ulos, rivari olisi paras.

      Ei siis liian tiivistä yhteiseloa, ei mitään yhteiskahvituksia, yhteisruokailuja jne.
      Se ahdistaisi pidemmän päälle.
      Yhteyttä saisi pitää silloin, kun itse haluaisi.

      Palvelut (siivous, pyykit, ulkotyöt) voisi yhteisesti sitten maksaakin.

      • Anonyymi

        Voisi olla vierekkäiset asunnot, siinä säilyisi yksityisyys,

        voisi käydä toisen luona juttusilla aina joskus kun siltä tuntuu ja jaksaa,

        itse en jaksaisi enään elää parisuhteessa,
        olen liian väsyny ja vanha
        yksin on hyvä,
        puhelin yhteys sekä jonkun omaisen yhteydenpito on riittävää,


      • Anonyymi

        Toisille ihmisille voisi sellainenkin asumis muoto sopia , kun taas on ihmisiä millekkään se ei sovi ollenkaan riippuu ihan siitä millainen on itse. Äminä olen tavallisesti helposti sopeutuva ihminen mitä tulee muutoksiin, mutta luulen että hyvä ystävyys suhde menisi pilalle jos yhdessä asuttais


    • Anonyymi

      Tämä palsta osoittaa, kuinka kävisi, jos ikäisemme ihmiset "lyöttäytyisivät yhteen". Kuka jaksaisi elää niin kireässä ilmapiirissä, alituisen mollaamisen alla!

      Tämäkin ketju osoittaa, että ihmiset, jotka elävät kaikki omissa kodeissaan tapamatta muita palstalaisia, ei pysty keskustelemaan asiallisesti ja sivistyneesti yhtään mistään. Ja aina joku löytää syyn ampua ajatuksen alas, niin kuin minäkin nyt.

      • Anonyymi

        Harmi ettei anonyymina kirjoittaminen ei onnistu kaikilta, vaikka silloin olisi toraa ja eripuraa
        vähemmän, kuten kokemus on osoittanut.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Luin tuon jutun ja ajattelin että onpa hyvin toimittu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      76
      2894
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      2025
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1628
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      152
      1471
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      313
      1436
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1222
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1219
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1139
    9. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1123
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1067
    Aihe