Samankaltaiset asiat toistuu

Anonyymi-ap

En nyt tiedä onko tämä palsta oikea, mutta en löydä oikein muutakaan palstaa. Toki joku voisi menettää näistä asioista mielenterveytensä. Elikkäs, tiettyjä asioita toistuu samalla kaavalla elämässäni. Yksi toistuva asia on että läheinen ihminen pettää luottamuksen. Ja toinen asia on että minua syytetään selän takana pahan puhumisesta.

Olen jo yli 40v, kaikkea nähnyt, lapsia edellisestä avioliitosta. Tämäkin tosin päättyi, saman kaavan mukaisesti mitä aiemmatkin. Eli yhtäkkiä läheinen ja ihana ihminen, jonka olet tuntenut läpikotaisin, muuttui yks kaks täysin oudoksi ja kaiken takana uusi suhde. No, tämä on vielä varsin normaalia, mutta kaikissa edellisissä päättyneissä suhteissa, tämä on noudattanut sairaalloisen identtisesti samaa kaavaa. Jopa niin että kaikki exät sanoivat samalla tapaa, että äitini pitäisi katsoa peiliin. Ja nimenomaan noilla sanoilla. Vaikka äitini ei ole liittynyt asiaan millään tapaa, eräs lyhytaikainen suhde, jossa nainen ei koskaan edes nähnyt vanhempiani, emmekä puhuneet vanhemmista sanaakaan, niin hänkin sanoi erottuamme että äitini pitäisi katsoa peiliin. Tämä on siis niin creepyä, etten edes uskalla ajatella mistä moinen yhtäläisyys voi johtua. Ikäänkuin sama vihamielinen henkilö olisi ollut monen eri naisen kehossa kyseisellä hetkellä.

Sitten tämä toinen toistuva asia, eli minua syytetään yhtäkkiä että olisin muka puhunut selän takana pahaa. Tätä on tapahtunut useita kertoja. Minulla ei ole laajaa ystäväpiiriä, enemmänkin olen introvertti ja viihdyn omissa oloissani, mutta toisinaan kuitenkin tapaan työkavereita ja muita tuttavia, hauskan jutustelun merkeissä. Silloin tällöin, ehkä muutaman vuoden välein, joku tulee yhtäkkiä väittämään että olen puhunut pahaa selän takana, ja on loukkaantunut tästä. Joka kerta olen ollut täysin ällikällä lyöty, että mitä ihmettä. Ja joka kerta olen 100% varma etten ole kenestäkään puhunut pahaa, en edes ole sen luonteinen, vaan hyvin kiltti ja myötäilevä. Nämä tulee yleensä kuin salama kirkkaalta taivaalta. Joitain tapauksia olen saanut sovittua, ja tuttavuus on jatkunut, joitain tuttavuuksia on myös loppunut tämän takia.

Mitä ajattelette näistä kokemuksista? Onko ihan normaalia, ja vain sattumaa? Vai onko tässä jotain yliluonnollista tai muuta vastaavaa?

16

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielenkiintoista tosiaan.Joskus kyllä itsekin ihmetellyt mitä minun tulee oppia kun sama kaava toistuu.Eli minun rooli on huolehtia muista varsinkin läheisistä.En ole voinut elää oikein omaa elämää kun aina pitää olla skarppina ja auttamassa.Vaikeaa on ollut saada apua ja auttajakin väsyy lopulta,mutta mullekin on hoettu useasti että sinun pitää vaan jaksaa ,todella outoa.Olenkohan entisessä elämässä tehnyt jotain kun aisankannattaja rooli on pysynyt tässä koko elämän.

      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        🔞 ­N­­­y­m­­f­­o­m­a­­a­­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17988362s

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Kaikkia ei ole aina pakko auttaa, riippuu kyllä tilanteestakin ja avun tarpeesta.
      Kuitenkin on oikeus ja lupa sanoa ei, jos ei jotain halua toisen eteen tehdä.

      Joskus saattaa tuntua kaiken toistuvan saman kaavan mukaan ihan jo siitäkin syystä, että alitajuisesti itse noudattaa jotain samaa kaavaa. Sitä en oikein osaa selittää, mistä sellainen voi johtua.

    • Anonyymi

      Toistan myös itse kaavaa suhteessa muihin ihmisiin, mutta olen alkanut pohtia sitä persoonani kautta plus ymmärtäen aidosti myös muita. Itse välillä turhaudun siitä, että ihminen väittää ymmärtävänsä minua vaikka asian voi tulkita kymmenellä eri tyylillä ja kyseinen henkilö valitsee niistä itselleen tyypillisimmän tavan ajatella.

      Oikeasti ei kannata luottaa liikaa intuitioon ja ennalta tehtyihin ennustuksiin. Opettelee nöyryyttä kuunnella muita ja hyväksyy oman virheellisyytensä.

    • Anonyymi

      Voiko siis olla että resonoin muille ihmisille tietyllä samalla tavalla, jota en tiedosta. Ja sen takia minut yhtäkkiä petetään, tai halutaan tekaista sanoja suuhuni. Eli herätänkö kiltteydelläni tms muissa jonkinlaisen kiusaamisvietin tms, joka aikaansaa muissa edellämainittuja reaktioita. Ja vielä niin että nämä muut henkilöt eivät olisi pahoja ihmisiä, vaan herättäisin sen pahuuden muissa omalla käyttäytymiselläni.

      • Anonyymi

        Tai ehkä vaan välität liikaa siitä, mitä muut sanovat tai tekevät, ja jollain tavalla otat itseesi.
        En tarkoita sanoa pahalla tuota.
        Mutta helpommalla pääsee kun ei ota kaikkea ihan syvällisesti vastaan.
        On vain hyväksyttävä, että ihmiset ovat erilaisia, kaikki eivät ole miellyttäviä, eikä ketään tarvitse suoranaisesti miellyttää.
        Kiltteys on tavallaan pieni ongelma, koska kiltti ihminen tulee aina kärsimään siitä jonkin verran. Toisen ihmisen kiltteyttä on ilmeisesti helpohkoa käyttää hyväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai ehkä vaan välität liikaa siitä, mitä muut sanovat tai tekevät, ja jollain tavalla otat itseesi.
        En tarkoita sanoa pahalla tuota.
        Mutta helpommalla pääsee kun ei ota kaikkea ihan syvällisesti vastaan.
        On vain hyväksyttävä, että ihmiset ovat erilaisia, kaikki eivät ole miellyttäviä, eikä ketään tarvitse suoranaisesti miellyttää.
        Kiltteys on tavallaan pieni ongelma, koska kiltti ihminen tulee aina kärsimään siitä jonkin verran. Toisen ihmisen kiltteyttä on ilmeisesti helpohkoa käyttää hyväksi.

        Noin se voi joidenkin kohdalla olla. Saattavat olla erityisherkkiä, joita on 15-20 prosenttia ihmisistä. Usein tuntuu liittyvän luoviin ja taiteellisin ihmisiin.


    • Anonyymi

      Omalla kohdallani tapahtui myös tuota kyseistä asiaa, eli että tietyt samat asiat toistuivat elämässäni. Eli jouduin turhan monta kertaa hyväksikäytetyksi, pahoinpidellyksi ja kylmästi jätetyksi. Viimeksi mies ei edes sanonut syytä, miksi jätti. Ei kyennyt keskustelemaan asioista rehellisesti, suoraan ja avoimesti. On-offia ( välillä tavattiin, ja oltiin erossa) tapaista suhdetta ennätti olla yhteensä noin seitsemän vuoden ajan.

      Itse näen kaiken menneisyydessä tapahtuneiden tapahtumien johtuvan aika paljolti ankarista lapsuus ja kasvuolosuhteista. Isä oli despootti ja ankara. Hänen sanansa oli laki ja hän päätti käytännössä kaikesta. Demokratiaa ja mielipiteen ilmaisun vapautta ei ollut. Kotona joutui pelkäämään kaikkea, mitä sanoi, tai teki. Kaikesta, mitä teki, piti tehdä selonteko, vaikka kyse olisi ollut omien asioiden hoidosta. Minusta tuli ylikiltti ja ns. toista osapuolta miellyttämään pyrkivä. Tästä ylikiltteydestä on joutunut maksamaan aika kovan hinnan. Myöhemmin aikuisiällä ajauduin päihteiden käyttäjäksi ja sehän se nimenomaan johti vain entistä enemmän ongelmiin. Tuli kohdattua vääriä ihmisiä, etenkin siellä intiimielämän puolella. Montakohan kertaa sitä tuli hyväksikäytetyksi? Ainakin kolme kertaa. Pari kertaa pahemmin pahoinpidellyksi. Tosin, taisi viimekertainenkin "ihmissuhde" olla enemmän hyväksikäyttöä siltä toiselta osapuolelta.

      Olen tehnyt sen päätöksen, että on ehkä parempikin olla yksin. Eikä tule ainakaan enää hyväksikäytetyksi.

      En ole ketjun aloittaja.

    • Anonyymi

      Tärkeää olisi tässä kohtaa se oma tahto, ei suostuisi alistumaan toisten tahtoon.
      Jos ei itse ota vastuuta omasta elämästään, tulee olemaan vaikeampaa monissa elämään liittyvissä asioissa, myös ihmissuhteissa.
      Onhan se toki vaikeaa, jos on aina ollut ihmissuhteissa se alistuva osapuoli, mutta kaikki on mahdollista, jos haluaa asioita saada paremmaksi.

      • Anonyymi

        Lisään vielä, ymmärrän hyvin tuon muiden miellyttämisen halun, liittyy hyväksytyksi tulemisen tarpeeseen, joka taasen kertoo matalasta, heikosta itsetunnosta.
        Kelpaat juuri sellaisena kuin olet, eikä ketään tarvitse miellyttää.
        Sinut hyväksytään itsenäsi, tai sitten ei, kaikkien kanssa ei voi tulla toimeen, ei kukaan meistä pärjää joka ikisen ihmisen kanssa, se on mahdotonta.


    • Anonyymi

      Tunnistan tuon kiltteyden itsestäni. Voiko olla niin että kiltteyttäni päädyn tietynlaisten ihmisten ystäväksi tai tuttavaksi. Eli vedän magneetin tavoin jonkin sortin hankalia ihmisiä itseni lähelle. He tunnistavat jollain tapaa kiltteyteni, ja alussa ovat myös mukavia. Ehkä he tekevät välillä huomaamattomia testejä, joilla testaavat miten kiltti olen, ja olenhan minä. Sitten jossain vaiheessa, jos olenkin jostain asiasta ns omaa mieltä, ilman riitaa toki, niin tämä toinen henkilö pettyy siihen että en alistunutkaan tällä kertaa. Ja sitten tulee jossain vaiheessa se hylkäys, tai mustamaalaus jostain perättömästä syystä. Vaikka siinä välissä saattaa olla monta ihan normaalia kohtaamista ja vuorovaikutustilannetta.

      Eli onko niin että osalle ihmisistä, vuorovaikutus on vain jonkinlaista valtapeliä ja oman egon pönkittämistä toisen kustannuksella.

    • Anonyymi

      Hakeudu erilaisten ihmisten seuraan äläkä seuraa sitä samaa "hyväksi" opittua mallia. Minä ainakin arvostan toisessa sitä, että on kiltti ja huomaavainen, kunhan ei rasita liikaa itseään.

      Muiden ymmärtäminen ja tapahtumien syvällinen pohtiminen voi toisinaan olla tarpeen, kunhan aikaa jää muuhunkin.

      Miten itse vastaat kysymykseesi? Toistatko samaa kaavaa tekemällä ja reagoimalla samalla tavalla? Oletko koskaan pohtinut milloin olisi viisaasta muuttaa toimintatapojaan?

    • Anonyymi

      Mulla on muuten kollega, joka on ilmeisesti entinen kiltti. Sanoo aika itsevarmasti mielipiteensä, mutta on samalla kiltti. Ei suostu olemaan kynnysmatto, vaikka tekee parhaansa. Huomaan kuitenkin, että mieluiten hän olisi kiltti ja tunnollinen. Itse arvostan tätä kovasti, koska olen huomaavainen ja koetan olla tunnollinen. Niin kuin aiemmin todettua; Avaa silmäsi ja kohtaa uusia ihmisiä.

      • Anonyymi

        Ihmisellä, joka osaa pitää puolensa, sanoa tarvittaessa kovankin sanan, jos tilanne vaatii, tms., silti nätisti ja rauhallisesti, ja käyttäytyy itsevarmasti, hänellä on hyvä itsetunto.


    • Anonyymi

      Olisit kysynyt: Miksi ihmeessä sanot, että äitini pitäisi katsoa peiliin?
      Ehkä siihen olisi tullut joku vastaus.
      En kyllä itsekään aina osaa reagoida siihen jos joku sanoo jotain outoa. Liian usein sen vain sivuuttaa tai menee hämmästyksestä sanattomaksi.

    • Anonyymi

      Niin, pitäisi vaatia noista kummista kommenteista selitystä. Ilmeisesti joku luonnehäiriöinen henkilö puhuu sinusta pahaa selän takana. Kannattaa valita seuransa tarkkaan ja kuunnella intuitiotaan tässä. Siihen on lupa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      133
      3752
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3458
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2006
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      92
      1487
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      146
      918
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      908
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe