Noita öljyssä pyöriviä jakohihnojahan on ollut useilla automerkeillä. Niissä yhdistyy ketjun pitkäikäisyys ja hihnan hiljaisuus ja keveys.
Nyt kuitenkin jotkut onnettomat ovat menneet laittamaan tai huollossa on laitettu tällaisiin moottoreihin sellaista öljyä, mikä ei ole tarkoitettu jakohihnalle. Tällaisessa öljyssä on ainesosa joka liuottaa jakohihnaa. Se aiheuttaa monia murheita:
- jakohihnasta irtoava kumi tukkii öljysihdin --> öljynpaineen merkkivalo syttyy
- jakohihnasta irtoava kumi tukkii männän alapinnan öljyruiskutuksen --> mäntä ylikuumenee ja vaurioituu ja vaurioittaa myös sylinteriä
- jakohihnasta irtoaa hampaita ja ajoitus menee pieleen --> vikavalo syttyy ja/tai moottori rikkoutuu
- jakohihna katkeaa ja ajoitus menee pieleen --> moottori rikkoutuu.
Yksikin huoltoväli väärällä öljyllä ja hihna on entinen ja hajoaa ennemmin tai myöhemmin, joskus vasta vuosien kuluttua. Näissä tapauksissa öljyn lisäksi myös jakohihna pitää vaihtaa.
Vika ei siis ole moottorissa vaan huolto-ohjeiden vastaisesta toiminnasta. Tuo öljy selittää miksi toiset ajavat öljykylpyisellä jakohihnalla varustetulla autolla satojatuhansia kilometrejä ilman huolia, kun taas toisilla samanlainen kone pamahtaa 40 000 kilometrin ajon jälkeen. Merkkihuollossa laitetaan oikea öljy, mutta jossain nyrkkipajalla saatetaan käyttää sitä mitä talosta löytyy.
Esim. Fordin Ecoboostiin sopivia öljyjä on usealla valmistajalla. Speksinä on FORD WSS-M2C-948-B, jonka viskositeetti on 5W20. Eli kun tuo lukee kannun kyljessä, asia on kunnossa ja kone kestää isältä pojalle.
https://luiginpaja.fi/ecoboost/
Nettijuttujen mukaan öljyssä pyöriviä jakohihnoja on rikottu sopimattomalla öljyllä.
23
660
Vastaukset
- Anonyymi
Ei pidä paikkaansa, tiedän monta kellä hihda on mennyt risaksi miltei uutena, vaikka on ollut merkkihuollossa . Itselläni kesti 70 tuhatta, mutta muutamalla paljon ennen. Oli oikeat öljyt, mitkä maahantuoja oli määrännyt, joten kertomuksesi on täyttä potaskaa. Sitäpaitsi hihdalla ei ajeta monta sataa tuhatta, jos pitää huoltokirjasta kiinni, ei edes sataa tuhatta, kun se on vaihdettava.
- Anonyymi
Ei se merkkihuolto riitä vaan oikea öljy. Katsos kun merkkihuollossakin voidaan laittaa viskositeetiltaan oikeaa korkealaatuista öljyä, joka ei kuitenkaan ole oikeaa.
Tunnen muutaman tuttavan/sukulaisen jolla on litrainen Ecoboost eikä heillä ole ollut mitään ongelmaa. Onhan noita myyty vuosien saatossa niin paljon, että jos esim. 1% rikottaisiin väärällä öljyllä niin olisi aika paljon romua, itkua ja valitusta. Taitaa siis olla aika marginaalinen ryhmä nämä moottorinrikkojat. - Anonyymi
Minun hdi diiselin hihnan vaihtoväli on 175 tkm tai 10 vuotta . Aika vähän kestää öljyhihnat jos ei 100 tkm kestä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun hdi diiselin hihnan vaihtoväli on 175 tkm tai 10 vuotta . Aika vähän kestää öljyhihnat jos ei 100 tkm kestä .
Fordin Ecoboostissa öljykylpyisen jakohihnan vaihtoväli on 240 000 km tai 10 vuotta. Näin siis, kun auto huolletaan huolto-ohjelman mukaisesti eli käytetään oikeaa öljyä. Väärällä öljyllä moottorin vaihtoväli on murto-osa tuosta.
Autobildin testissä Ecoboostilla ajettiin 100 000 km ja kone purettiin atomeiksi, mitattiin ja tutkittiin. Se todettiin uutta vastaavaksi niin kuin nykymoottoreille on tyypillistä.
”Fordilla olisi nyt syytä korkata kuohuvaa. Focus läpäisee AutoBildin kestotestin suvereenisti. Tämä pätee myös ja varsinkin pieneen kolmisylinteriseen, joka osoittautuu, ei vain erittäin miellyttäväksi voimanlähteeksi, vaan myös kestäväksi ja luotettavaksi. Tällaista tulosta eivät ehkä aivan kaikki odottanee, mutta menestys on sitä makeampaa.”
"AutoBild laittoi Ford Focuksen tunnettuun ja vaativaan 100 000 kilometrin kestotestiin lehden numerossa 3 / 2015. 1.0 litrainen, 125-hevosvoimainen EcoBoost-moottori keräsi testaajilta kiitosta: sitaatti on AutoBildin laatima yhteenveto Focuksen selviytymisestä.
Fordin 1.0 EcoBoost -bensiinimoottori on voittanut ”Kansainvälinen Vuoden Moottori” -tittelin International Engine of the Year 2014 -äänestyksessä historiallisesti jo kolmannen kerran peräkkäin – saavutus, mihin mikään muu moottori ei ole aikaisemmin pystynyt. Pieni huipputekniikkaa edustava moottori valittiin myös parhaaksi alle 1.0-litraiseksi moottoriksi niinikään jo kolmatta vuotta peräkkäin."
Tosiaan niin kuin tuolla mainittiin niin tämänkin koneen saa rikki väärällä öljyllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fordin Ecoboostissa öljykylpyisen jakohihnan vaihtoväli on 240 000 km tai 10 vuotta. Näin siis, kun auto huolletaan huolto-ohjelman mukaisesti eli käytetään oikeaa öljyä. Väärällä öljyllä moottorin vaihtoväli on murto-osa tuosta.
Autobildin testissä Ecoboostilla ajettiin 100 000 km ja kone purettiin atomeiksi, mitattiin ja tutkittiin. Se todettiin uutta vastaavaksi niin kuin nykymoottoreille on tyypillistä.
”Fordilla olisi nyt syytä korkata kuohuvaa. Focus läpäisee AutoBildin kestotestin suvereenisti. Tämä pätee myös ja varsinkin pieneen kolmisylinteriseen, joka osoittautuu, ei vain erittäin miellyttäväksi voimanlähteeksi, vaan myös kestäväksi ja luotettavaksi. Tällaista tulosta eivät ehkä aivan kaikki odottanee, mutta menestys on sitä makeampaa.”
"AutoBild laittoi Ford Focuksen tunnettuun ja vaativaan 100 000 kilometrin kestotestiin lehden numerossa 3 / 2015. 1.0 litrainen, 125-hevosvoimainen EcoBoost-moottori keräsi testaajilta kiitosta: sitaatti on AutoBildin laatima yhteenveto Focuksen selviytymisestä.
Fordin 1.0 EcoBoost -bensiinimoottori on voittanut ”Kansainvälinen Vuoden Moottori” -tittelin International Engine of the Year 2014 -äänestyksessä historiallisesti jo kolmannen kerran peräkkäin – saavutus, mihin mikään muu moottori ei ole aikaisemmin pystynyt. Pieni huipputekniikkaa edustava moottori valittiin myös parhaaksi alle 1.0-litraiseksi moottoriksi niinikään jo kolmatta vuotta peräkkäin."
Tosiaan niin kuin tuolla mainittiin niin tämänkin koneen saa rikki väärällä öljyllä.heh, luin netistä miten joku asiasta huolestunut 1.0 ecoboostin omistaja oli halunnut vaihdattaa jakohihnan jo ennen 240 000 kilometriä ja vaihdon tehnyt firma kommentoi että autossa ollut hihna ja muut osat olivat edelleen kuin uusia. toivottavasti laittoivat alkuperäisosaa tilalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se merkkihuolto riitä vaan oikea öljy. Katsos kun merkkihuollossakin voidaan laittaa viskositeetiltaan oikeaa korkealaatuista öljyä, joka ei kuitenkaan ole oikeaa.
Tunnen muutaman tuttavan/sukulaisen jolla on litrainen Ecoboost eikä heillä ole ollut mitään ongelmaa. Onhan noita myyty vuosien saatossa niin paljon, että jos esim. 1% rikottaisiin väärällä öljyllä niin olisi aika paljon romua, itkua ja valitusta. Taitaa siis olla aika marginaalinen ryhmä nämä moottorinrikkojat.Wetterillä laitetaan kaikkiin autoihin samaa öljyä, vaikka ei ole sopivaan, lattiaa ja pitää vähentää valmistajien joukkoa,, liikkeessä liian paljon autoja huollettavana, ei ehditä kunnolla huoltaa, minunkin autoon piti joka huollossa jarrut purkaa ja voidella, wetterin fakiiri huoltaja sai satulat pois vaikka oli renkaan paikallaan, mut kyllä raha kelpaa siinä liikkeessä kun on tulo sinnepäin, paska autoliika
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fordin Ecoboostissa öljykylpyisen jakohihnan vaihtoväli on 240 000 km tai 10 vuotta. Näin siis, kun auto huolletaan huolto-ohjelman mukaisesti eli käytetään oikeaa öljyä. Väärällä öljyllä moottorin vaihtoväli on murto-osa tuosta.
Autobildin testissä Ecoboostilla ajettiin 100 000 km ja kone purettiin atomeiksi, mitattiin ja tutkittiin. Se todettiin uutta vastaavaksi niin kuin nykymoottoreille on tyypillistä.
”Fordilla olisi nyt syytä korkata kuohuvaa. Focus läpäisee AutoBildin kestotestin suvereenisti. Tämä pätee myös ja varsinkin pieneen kolmisylinteriseen, joka osoittautuu, ei vain erittäin miellyttäväksi voimanlähteeksi, vaan myös kestäväksi ja luotettavaksi. Tällaista tulosta eivät ehkä aivan kaikki odottanee, mutta menestys on sitä makeampaa.”
"AutoBild laittoi Ford Focuksen tunnettuun ja vaativaan 100 000 kilometrin kestotestiin lehden numerossa 3 / 2015. 1.0 litrainen, 125-hevosvoimainen EcoBoost-moottori keräsi testaajilta kiitosta: sitaatti on AutoBildin laatima yhteenveto Focuksen selviytymisestä.
Fordin 1.0 EcoBoost -bensiinimoottori on voittanut ”Kansainvälinen Vuoden Moottori” -tittelin International Engine of the Year 2014 -äänestyksessä historiallisesti jo kolmannen kerran peräkkäin – saavutus, mihin mikään muu moottori ei ole aikaisemmin pystynyt. Pieni huipputekniikkaa edustava moottori valittiin myös parhaaksi alle 1.0-litraiseksi moottoriksi niinikään jo kolmatta vuotta peräkkäin."
Tosiaan niin kuin tuolla mainittiin niin tämänkin koneen saa rikki väärällä öljyllä.Ei tuo ecoboosti kuitenkaan kestä edes 150 tkm . Oli öljy mitä tahansa . Moottorin äänestä kuulee , kun loppu lähenee .
- Anonyymi
tein itse ja säästin laittamalla tokmannilta ostettua ralli vormulaa.... eiku....
- Anonyymi
Parempi tuo öljykylpyinen on kuin kuiva. Ainakin Oulun suunnalla on 400 km teitä joilla ei kannata ajaa autolla, jossa on kuiva jakohihna. Se nimittäin posahtaa aika nopeasti, koska kyseisistä teistä irtoaa oktomurskepölyä joka on hihnapyöriä kovempaa. Hihnapyörien hampaat hioutuvat ja syövät hihnan poikki.
Märkä jakohihna ja jakoketju on tältä suojassa, koska on tiiviisti suljettu ympäristöstä.
Kuivat jakohihnat pyörivät aika heppoisen muovikotelon sisällä. - Anonyymi
Fordin 1.0 Ecoboost tuli markkinoille 10 vuotta sitten. Nyt eniten ajetuilla yksilöillä alkaa olemaan mittarissa lähemmäs 300 000 km.
Nettiautossa on useita 1.0 Ecoboosteja, joilla on ajettu yli 250 000 km. Myös Autotalli.comista löytyy näin paljon ajettuja.
Vanhan legendan mukaan 1-litrainen moottori kestää vaparina 100 000 km. Kummasti Fordin vastaava kestää ahdettunakin moninkertaisesti. :) Onhan se hieno kone. - Anonyymi
"1.0 EcoBoost –bensiinimoottoreissa vaurioita väärän öljylaadun käytön vuoksi: Jakopään hammashihna on öljykylvyssä, samoin erillinen öljypumpun hihna. Väärän öljylaadun käyttö voi tuhota hihnat ennenaikaisesti, ennen suositeltua vaihtoväliä, seurauksena hihnojen rispaantumista ja öljynpaineen laskua, seurauksena moottorivaurio. Molemmat hihnat tulee vaihtaa yht’aikaa. Öljynlisäyksen ja öljynvaihdon kanssa oltava tarkkana, jotta varmasti käytetään Fordin hyväksymää öljylaatua."
https://moottori.fi/tyyppiviat/ford/focus/
Eli huolto-ohjeen mukainen huolto niin kestää. - Anonyymi
Onhan tuota litraista Ecoboostia ajettu kestotesteissä ja sen jälkeen moottorin osat ovat olleet uutta vastaavassa kunnossa.
Enemmänkin kannattaa kiinnittää huomioita näihin nykyajan robotti/automaattivaihteistoihin. Niiden kanssa tulee ongelmia merkistä riippumatta. Kannattaa suosia manuaalivaihteistoa ja vaihtaa vaihteistoöljyt 200 000 km:n välein, jos haluaa huolettomia kilometrejä.- Anonyymi
Fordin tietyt moottorit esim. Ecoboost 1.0 on tehty kestämään ihan siitä syystä, että se on suunniteltu suuremmalle teholle kuin millä sitä myydään. Ford on hyväksynyt Mountune-virityspaketin asentamisen eikä se vaikuta takuuseen. Lisäksi Ford on suunnitellut, että Ecoboostia käytetään myös ralliautoissa 200-heppaisena. Siihen nähden 125 hv on mieto viritysaste.
Ei siis ihme, että vakiotehoinen moottori on 100 000 km ajettuna kuin uusi. - Anonyymi
Robottivaihteisto on manuaalivaihteisto , jonka vaihtamisen hoitaa robotti . Oikeassa automaatissa on momentinmuunnin ( turbiini) . Ne kestää kilometrejä paljon .
- Anonyymi
https://www.is.fi/autot/art-2000010066123.html
Väärällä öljyllä moottoreitaan rikkovia varoitetaan Iltasanomissa. Persaukisten Suomessa moni vaihtaa autoonsa öljyt itse ja käyttää sitä Tokmannin halvinta kuraa mitä löytyy. - Anonyymi
Nyt löytyi juttu
Moottori: Suomen teillä tikittäviä aikapommeja – Yhden automerkin jakohihnat hajoavat ennen aikojaan
”Fordien EcoBoost-moottoreissa käytetyt, öljykylvyssä uivat jakohihnat ovat alkaneet rikkoutumaan ennen aikojaan, kertoo Moottori-lehti. Joissain tapauksissa hihnoja on rikkoutunut vain kolmasosassa suositellusta vaihtovälistä.”
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a267e26b-6096-4388-a0f3-fe111e9215f3 - Anonyymi
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/fordin-jakohihnoja-on-hajonnut-jopa-80-000-kilometrin-kohdalla-valmistajan-ilmoittama-huoltovali-240-000-kilometria/
Oikein huolletuilla Ecoboost 1.0-moottoreilla on menty jo yli 400 000 km. Ei kannata laittaa mihinkään moottoreihin väärää öljyä, jos ei halua murheita. Tuossa siis ei ole kyse moottorista vaan huolto-ohjelman noudattamatta jättämisestä.
Oikealla öljyllä jakohihna on vielä 240 000 km:n ajon jälkeen uuden näköinen. - Anonyymi
Moi!! Mulla oli peugeot 3008 1,2 puretech ,ostin sen karkkilasta..vm2019. Sain selville ,että jakohihna oli vaihdettu 63tkm,huoltokirjassa ei ollut merkintää siitä.Niinpä vein pirkamaalle hihnan vaihtoon mittarissa 83tkm,,eipä tullut auto kehä millään muotoo vastaan,sanoivat vaan,että jos ajaa lyhyitä matkoja hihna kuluu nopeammin.Täytyy varmaan katsoa kauppa jostain 100km säteeltä.Niin hihna oli täysin loppu 20tkm jälkeen suikaleita ja hampaitten murtumia,että se siitä asiakaspalvelusta.Auto kehallälähän oli peugeotin huolto..hyvin tuntuivat tietävän asiasta.Ei kun Muutto Lappiin siellä on pitkät kauppamatkat!!
- Anonyymi
Mulla vaihdettiin Ecoboost-Fiestan öljyssä pyörivä jakohihna 237 000 kilometrin kohdalla ja oli hihna ja osat kuulemma kuin uusia. Mut silti hyvä vaihtaa eikä jäädä odottelemaan. Olihan hihnalla ikääkin tuossa vaiheessa jo melkein 10 vuotta.
Merkkihuoltoahan kannattaa muutenkin käyttää, koska tietävät ja osaavat suorittaa tarvittavat kampanjat ja päivitykset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla vaihdettiin Ecoboost-Fiestan öljyssä pyörivä jakohihna 237 000 kilometrin kohdalla ja oli hihna ja osat kuulemma kuin uusia. Mut silti hyvä vaihtaa eikä jäädä odottelemaan. Olihan hihnalla ikääkin tuossa vaiheessa jo melkein 10 vuotta.
Merkkihuoltoahan kannattaa muutenkin käyttää, koska tietävät ja osaavat suorittaa tarvittavat kampanjat ja päivitykset.Totta, ainakin jos aikoo pitää pidempää kuin Toyotaa tyypillisesti pidetään eli 2-3 vuotta.
- Anonyymi
💩💩💩
- Anonyymi
Kiitos merkittävästä panoksestasi keskusteluun, olet Talent.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172194Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842148- 1011407
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101346Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841237Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461188Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249896- 78879
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173874- 63854