Valoille sähköt virtalukolta?

Anonyymi-ap

Voiko kulkuvaloille ottaa sähköt suoraan virtalukolta? Haluaisin, että valot toimii vain kun virtalukko on ON-asennossa ja keltaisesta johdostahan sen virtalukon kautta tulevan 12V saisi. Vai pitääkö pistää virtalukko ohjaamaan relettä ja vetää akulta omat johdot valoille?

80

756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lähtökohtaisesti on täysin väärä ajatus lähteä suunnittelemaan käynnistyspiiriin mitään muuta sähkönkäyttöä. Oikeaoppisesti käynnistysjärjestelmä tulisi akkua myöten olla täysin erillään muista sähköistä. Mutta jos sähkösi ovat pelkästään kulkuvalot ja lataus on kunnossa, niin kyllä ne valot siinä käynnistyspiirissä välttää. Voit ottaa siitä virtalukon kytkemästä keltaisesta johdosta sen plussan ja kunhan et valot päällä käynnistele, niin eipä se johto ylikuormittumaankaan pääse. tietty sulake on hyvä olla vaikka ihan jo siellä mistä syöttö virtalukolle lähtee kuten monesti se valmiina jo onkin. Mutta kun nälkä kasvaa syödessä niin kohta alat jo miettimään että no kun kerran valotkin niin kai nyt tupakansytytin/usb-pistokekin ja sitten ollaan jo heikoilla jäillä. Sellaiselle ainakin omat riittävän paksut johdot suoraan akulta (sulakkeen kautta!) ja jos haluat virtalukon taakse senkin ettei kukaan vaan varasta sähköäsi, niin virtalukko ohjaamaan relettä ja releen kärjet kytkemään sähköä pistokkeelle.

      • Anonyymi

        Miksi se olisi lähtökohtaisesti väärin? Kaikki autot johdotettu väärin? Yhtä hyvin voidaan väittää, että oikeaoppisesti ei käynnistysjärjestelmä tai koko moottori ylipäätään ole mitenkään riippuvainen sähköstä.

        Releohjauksellahan tuollaiset kytketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi se olisi lähtökohtaisesti väärin? Kaikki autot johdotettu väärin? Yhtä hyvin voidaan väittää, että oikeaoppisesti ei käynnistysjärjestelmä tai koko moottori ylipäätään ole mitenkään riippuvainen sähköstä.

        Releohjauksellahan tuollaiset kytketään.

        Vene ei ole auto. Tällä palstalla puhutaan veneistä. Älä sotke autoja keskusteluun. Veneessä ei ole hihnavetoista laturia, joka sitä sähköä tuottaa, vaan kestomagneetillinen magneetto, jonka tuotto on rajallinen. On hieman eri asia jos autosta loppuu akku jossain kaupan pihassa, kuin että jossain selällä jää tuuliajolle. Kumman sinä valitset mieluummin? Sen takia pitäisi aina olla starttiakku erillään, josta ei oteta mitään muuta sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi se olisi lähtökohtaisesti väärin? Kaikki autot johdotettu väärin? Yhtä hyvin voidaan väittää, että oikeaoppisesti ei käynnistysjärjestelmä tai koko moottori ylipäätään ole mitenkään riippuvainen sähköstä.

        Releohjauksellahan tuollaiset kytketään.

        Starttiakku on vain käynnistämistä varten, koska halutaan varmistaa käynnistysvirran saanti kaikissa olosuhteissa. Starttiakun idea on juuri siinä, että sitä ei saa tyhjäksi ja käynnistys on aina taattu. Autolla jäät vain tienvarteen ja soitat tai viittilöit apua ja odottelet kaikessa rauhassa. Asia on täysin toinen vesillä. Siellä ei ole apua välttämättä saatavilla mailla eikä halmeilla ja avun saanti voi kestää tunteja ja siellä sitten odottelet tuuliajolla kovassakin aallokossa.

        Järkevä veneenomistaja ei kytke siihen kännistysvirtapiiriin (starttiakkuun) mitään muuta kuin sen moottorin käynnistykseen tarvittavat laitteistot (starttimoottori ja sähköryyppy).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vene ei ole auto. Tällä palstalla puhutaan veneistä. Älä sotke autoja keskusteluun. Veneessä ei ole hihnavetoista laturia, joka sitä sähköä tuottaa, vaan kestomagneetillinen magneetto, jonka tuotto on rajallinen. On hieman eri asia jos autosta loppuu akku jossain kaupan pihassa, kuin että jossain selällä jää tuuliajolle. Kumman sinä valitset mieluummin? Sen takia pitäisi aina olla starttiakku erillään, josta ei oteta mitään muuta sähköä.

        Sähkö on samaa autoissa ja veneissä ja perämoottoreissakin voi olla kunnon laturi magneeton sijaan, aikä autollakaan ole kiva jäädä korpitaipaleelle pakkasyöhön. Kaikkien latureiden tuottoon rajallinen eikä kytkentätapa virtalukon kautta vaikuta kulutukseen ainakaan negatiivisesti kun kulutuslaitteet ei unohdu päälle sähköntuoton loppuessa. Selällä ei jää tuuliajolle jos moottori pysyy käynnissä, ja se pysyy käynnissä vaikka akku olisi tyhjä, koska moottori tuottaa kaiken tarvitsemansa sähkön. Jos moottori sammuksissa kulutat akusta kaiken sähkön, tulet kuluttamaan sen täysin riippumatta siitä, onko sähkö kytketty virtalukon kautta tai suoraan akkuun. Kaksiakkujärjestelmää on ihan turha lähteä rakentamaan johonkin magneettovetoiseen peräprutkuun... jos tyhjä akku yllättää, käynnistetään moottori narusta nykäisemällä tai ottamalla powerbank taskusta ja kytkemällä se samaan piiriin akun kanssa. Urheilukalastajien sähkövispelit on ihan eri asia, mutta siitä ei ollut nyt kyse kun valot oli kytkentää vailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Starttiakku on vain käynnistämistä varten, koska halutaan varmistaa käynnistysvirran saanti kaikissa olosuhteissa. Starttiakun idea on juuri siinä, että sitä ei saa tyhjäksi ja käynnistys on aina taattu. Autolla jäät vain tienvarteen ja soitat tai viittilöit apua ja odottelet kaikessa rauhassa. Asia on täysin toinen vesillä. Siellä ei ole apua välttämättä saatavilla mailla eikä halmeilla ja avun saanti voi kestää tunteja ja siellä sitten odottelet tuuliajolla kovassakin aallokossa.

        Järkevä veneenomistaja ei kytke siihen kännistysvirtapiiriin (starttiakkuun) mitään muuta kuin sen moottorin käynnistykseen tarvittavat laitteistot (starttimoottori ja sähköryyppy).

        On muitakin tapoja varmistaamoottorin käynnistys kaikissa olosuhteissa, eikä kaikki niistä tarvitse edes sähköä.

        Tyhmä tekee tuollaisen käynnistyspiirin ilman akun varaustilan ja kunnon monitorointia, ja kun se monitorointi on paikoillaan ja moottorille löytyy varakäynnistysmetodi, on kaksoisakkujärjestelmä turha. Liukuvassa veneessä se lisää haitallista painoa. Kukaan järkevä ei tee kaksoisakkujärjestelmää perämoottoriveneen kulkuvalojen takia.

        Perämoottorin mittaritkin on tehtaalta kytketty virtalukon kautta. Kulkuvaloja en kuitenkaan kytkisi virtalukon kautta ilman ohitusmahdollisuutta, koska eteen saattaa tulla tilanne, jossa moottori ei käy, sähköä on säästettävä, mutta kulkuvalot on turvallisuussyistä pidettävä päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On muitakin tapoja varmistaamoottorin käynnistys kaikissa olosuhteissa, eikä kaikki niistä tarvitse edes sähköä.

        Tyhmä tekee tuollaisen käynnistyspiirin ilman akun varaustilan ja kunnon monitorointia, ja kun se monitorointi on paikoillaan ja moottorille löytyy varakäynnistysmetodi, on kaksoisakkujärjestelmä turha. Liukuvassa veneessä se lisää haitallista painoa. Kukaan järkevä ei tee kaksoisakkujärjestelmää perämoottoriveneen kulkuvalojen takia.

        Perämoottorin mittaritkin on tehtaalta kytketty virtalukon kautta. Kulkuvaloja en kuitenkaan kytkisi virtalukon kautta ilman ohitusmahdollisuutta, koska eteen saattaa tulla tilanne, jossa moottori ei käy, sähköä on säästettävä, mutta kulkuvalot on turvallisuussyistä pidettävä päällä.

        "jossa moottori ei käy, sähköä on säästettävä, mutta kulkuvalot on turvallisuussyistä pidettävä päällä." Eli mistä säästät sähköä silloin jos ainoa kulutus, eli valot on pidettävä päällä? Sen takia juuri se erillinen käynnistysakku ja toinen akku, jota ei tarvitse säästää ja kone starttaa aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö on samaa autoissa ja veneissä ja perämoottoreissakin voi olla kunnon laturi magneeton sijaan, aikä autollakaan ole kiva jäädä korpitaipaleelle pakkasyöhön. Kaikkien latureiden tuottoon rajallinen eikä kytkentätapa virtalukon kautta vaikuta kulutukseen ainakaan negatiivisesti kun kulutuslaitteet ei unohdu päälle sähköntuoton loppuessa. Selällä ei jää tuuliajolle jos moottori pysyy käynnissä, ja se pysyy käynnissä vaikka akku olisi tyhjä, koska moottori tuottaa kaiken tarvitsemansa sähkön. Jos moottori sammuksissa kulutat akusta kaiken sähkön, tulet kuluttamaan sen täysin riippumatta siitä, onko sähkö kytketty virtalukon kautta tai suoraan akkuun. Kaksiakkujärjestelmää on ihan turha lähteä rakentamaan johonkin magneettovetoiseen peräprutkuun... jos tyhjä akku yllättää, käynnistetään moottori narusta nykäisemällä tai ottamalla powerbank taskusta ja kytkemällä se samaan piiriin akun kanssa. Urheilukalastajien sähkövispelit on ihan eri asia, mutta siitä ei ollut nyt kyse kun valot oli kytkentää vailla.

        Et ymmärrä yhtään mistä puhutaan. Ei tosiaan ole eroa kytketäänkö muita himmeleitä käynnistysakkuun virtalukon kautta vai ei. Kyse oli siitä, että ei lähdetä kytkemään koko käynnistysakkuun mitään muuta, niin virtalukon kautta kuin sen ohikaan. Siksi kaksi akkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Starttiakku on vain käynnistämistä varten, koska halutaan varmistaa käynnistysvirran saanti kaikissa olosuhteissa. Starttiakun idea on juuri siinä, että sitä ei saa tyhjäksi ja käynnistys on aina taattu. Autolla jäät vain tienvarteen ja soitat tai viittilöit apua ja odottelet kaikessa rauhassa. Asia on täysin toinen vesillä. Siellä ei ole apua välttämättä saatavilla mailla eikä halmeilla ja avun saanti voi kestää tunteja ja siellä sitten odottelet tuuliajolla kovassakin aallokossa.

        Järkevä veneenomistaja ei kytke siihen kännistysvirtapiiriin (starttiakkuun) mitään muuta kuin sen moottorin käynnistykseen tarvittavat laitteistot (starttimoottori ja sähköryyppy).

        Kaikki starttiakut tyhjenee joskus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki starttiakut tyhjenee joskus.

        Ja nopeammin jos siitä otetaan muuta sähköä. Päivänselvä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Starttiakku on vain käynnistämistä varten, koska halutaan varmistaa käynnistysvirran saanti kaikissa olosuhteissa. Starttiakun idea on juuri siinä, että sitä ei saa tyhjäksi ja käynnistys on aina taattu. Autolla jäät vain tienvarteen ja soitat tai viittilöit apua ja odottelet kaikessa rauhassa. Asia on täysin toinen vesillä. Siellä ei ole apua välttämättä saatavilla mailla eikä halmeilla ja avun saanti voi kestää tunteja ja siellä sitten odottelet tuuliajolla kovassakin aallokossa.

        Järkevä veneenomistaja ei kytke siihen kännistysvirtapiiriin (starttiakkuun) mitään muuta kuin sen moottorin käynnistykseen tarvittavat laitteistot (starttimoottori ja sähköryyppy).

        Järkevänä veneenomistajana kaksoisakkujärjestelmän rakentamisen sijaan korvasin paino- ja tilarajoitteiden takia yhden 70Ah dual purpose lyijyakun monitoroidulla 100Ah dual purpose LiFePO4 akulla ja varoiksi ostin 12000mAh/1500A litium apukäynnistimen. Toimii, eikä enää ole pelkoa siitä, että sähkö loppuisi kesken vaikka samassa "käynnistysvirtapiirissä" on plotteri, pilssipumppu, lämppäri, jääkaappi, invertteri, hupielektroniikkaa, sisävalaistus ja ne kulkuvalot. Yllättävän vikatilanteen ja BMS katkaisun mahdollisesti aiheuttaman virtapiikin varalle on erillinen suoja. Ei mitään järkeä pitää 70Ah lyijyakkua pääosin tyhjän panttina moottorin käynnistämistä varten, kun kilon painoinen reilusti ylimitoitettu apukäynnistin ajaa saman asian. Painoa väheni reilusti ja hyötykapasiteetti vähintäänkin tuplaantui. Joojoo, käämit palaa jne, vaan ei ole palanut kesähelteellä auringonpaisteessakaan.

        Jos perustelee kahden akun välttämättömyyttä toimintavarmuudella, pitää vene varustaa myös kahdella moottorilla, joille molemmille on erilliset virtapiirit, akut, polttoainesyötöt, tankit ja kaukohallintalaitteet. Aika kaukana ollaan siitä, että tarvitaan sähköä kulkuvaloille.

        Varsinkin jos ne kulkuvalot on ledejä, on aivan sama mistä sen sähkön niille ottaa, kunhan ei tulpanjohdosta tai suoraan magneetolta ohi tasasuuntaajan ja jännitteensäätimen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jossa moottori ei käy, sähköä on säästettävä, mutta kulkuvalot on turvallisuussyistä pidettävä päällä." Eli mistä säästät sähköä silloin jos ainoa kulutus, eli valot on pidettävä päällä? Sen takia juuri se erillinen käynnistysakku ja toinen akku, jota ei tarvitse säästää ja kone starttaa aina.

        Esitätkö tyhmää? No, leikitään hetki mukana.

        Jos ne kulkuvalot kytkee virtalukon kautta on virtalukkoa käännettävä jotta valot syttyy ja samalla herää henkiin perämoottorin ohjauselektroniikkaa ja mittaristo jotka myös kuluttavat sähköä. Ihan sama juttu vaikka olisikin erillinen käynnistysakku, virtalukkoa ei kannata jättää päälle asentoon ellei moottori käy. Pistä sinä poika rokki soimaan siitä hupiakusta kun etsit vikaa moottorin käynnistymättömyydelle kun ei sähköä tarvitse säästää, ja riittävästi starttia pyöriteltyäsi huomaat, ettei se kolme kesää käytetty starttiakku ollutkaan enää iskussaan ja hupiakkukin tuli popitettua tyhjäksi niin että einekset pilaantuu jääkaapissa apua odotellessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärrä yhtään mistä puhutaan. Ei tosiaan ole eroa kytketäänkö muita himmeleitä käynnistysakkuun virtalukon kautta vai ei. Kyse oli siitä, että ei lähdetä kytkemään koko käynnistysakkuun mitään muuta, niin virtalukon kautta kuin sen ohikaan. Siksi kaksi akkua.

        Sinä olet se joka ei ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esitätkö tyhmää? No, leikitään hetki mukana.

        Jos ne kulkuvalot kytkee virtalukon kautta on virtalukkoa käännettävä jotta valot syttyy ja samalla herää henkiin perämoottorin ohjauselektroniikkaa ja mittaristo jotka myös kuluttavat sähköä. Ihan sama juttu vaikka olisikin erillinen käynnistysakku, virtalukkoa ei kannata jättää päälle asentoon ellei moottori käy. Pistä sinä poika rokki soimaan siitä hupiakusta kun etsit vikaa moottorin käynnistymättömyydelle kun ei sähköä tarvitse säästää, ja riittävästi starttia pyöriteltyäsi huomaat, ettei se kolme kesää käytetty starttiakku ollutkaan enää iskussaan ja hupiakkukin tuli popitettua tyhjäksi niin että einekset pilaantuu jääkaapissa apua odotellessa.

        En tarvitse esittää, kun ketjusta löytyy ihan oikea tyhmä, sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet se joka ei ymmärrä.

        Sinähän se sönkötät virtalukon vaikutuksesta akun kestävyyteen, vaikkei siitä ollut kyse ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Starttiakku on vain käynnistämistä varten, koska halutaan varmistaa käynnistysvirran saanti kaikissa olosuhteissa. Starttiakun idea on juuri siinä, että sitä ei saa tyhjäksi ja käynnistys on aina taattu. Autolla jäät vain tienvarteen ja soitat tai viittilöit apua ja odottelet kaikessa rauhassa. Asia on täysin toinen vesillä. Siellä ei ole apua välttämättä saatavilla mailla eikä halmeilla ja avun saanti voi kestää tunteja ja siellä sitten odottelet tuuliajolla kovassakin aallokossa.

        Järkevä veneenomistaja ei kytke siihen kännistysvirtapiiriin (starttiakkuun) mitään muuta kuin sen moottorin käynnistykseen tarvittavat laitteistot (starttimoottori ja sähköryyppy).

        Kai sinulla järkevällä veneenomisajalla on myös pilssipumpulle oma piiri ja akku ja generaattori ettei siltä lopu sähkö kun unohdit pohjatulpan telakalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai sinulla järkevällä veneenomisajalla on myös pilssipumpulle oma piiri ja akku ja generaattori ettei siltä lopu sähkö kun unohdit pohjatulpan telakalle?

        Sinä hintti voit lutkuttaa vaikka homokaverisi kullia ja pumppailla toisianne perseeseen samalla kun odottelette apuja kun tuli kytkettyä kaikki laitteet starttiakkuun, koska "autosähköt on ihan samanlaiset" :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä hintti voit lutkuttaa vaikka homokaverisi kullia ja pumppailla toisianne perseeseen samalla kun odottelette apuja kun tuli kytkettyä kaikki laitteet starttiakkuun, koska "autosähköt on ihan samanlaiset" :D

        It takes one to know one.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän se sönkötät virtalukon vaikutuksesta akun kestävyyteen, vaikkei siitä ollut kyse ollenkaan.

        Siitähän tässä tasan tarkkaan oli kyse, kytkeäkö suoraan akkuun vai virtalukon kautta. Kyse ei ollut kaksiakkujärjestelmästä tai sellaisen rakentamisesta. Sinä aloit sönköttämään että sähköt loppuu jos kytkee virtalukon kautta, vaan ei lopu kun se on kuitenkin samassa piirissä. Lopuksi sinulta paloi käämit ja olet latauksen tarpeessa. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarvitse esittää, kun ketjusta löytyy ihan oikea tyhmä, sinä.

        Mitäs trolli yrität esittää älykästä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Starttiakku on vain käynnistämistä varten, koska halutaan varmistaa käynnistysvirran saanti kaikissa olosuhteissa. Starttiakun idea on juuri siinä, että sitä ei saa tyhjäksi ja käynnistys on aina taattu. Autolla jäät vain tienvarteen ja soitat tai viittilöit apua ja odottelet kaikessa rauhassa. Asia on täysin toinen vesillä. Siellä ei ole apua välttämättä saatavilla mailla eikä halmeilla ja avun saanti voi kestää tunteja ja siellä sitten odottelet tuuliajolla kovassakin aallokossa.

        Järkevä veneenomistaja ei kytke siihen kännistysvirtapiiriin (starttiakkuun) mitään muuta kuin sen moottorin käynnistykseen tarvittavat laitteistot (starttimoottori ja sähköryyppy).

        Monestiko olet jäänyt autolla tienvarteen koska akku tyhjeni kesken kaiken? Minä en ole koskaan jäänyt tienvarteen sen takia, mutta kerran oli hilkulla että olisin jäänyt koska laturi hajosi, mutta yhdessä akussa riitti sähköä perille asti. Toinen akku poppivehkeitä varten ei olisi paljoakaan ilahduttanut kun ennemminkin olisi pitänyt olla kaksi laturia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä hintti voit lutkuttaa vaikka homokaverisi kullia ja pumppailla toisianne perseeseen samalla kun odottelette apuja kun tuli kytkettyä kaikki laitteet starttiakkuun, koska "autosähköt on ihan samanlaiset" :D

        Autosähköt on ihan samanlaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä hintti voit lutkuttaa vaikka homokaverisi kullia ja pumppailla toisianne perseeseen samalla kun odottelette apuja kun tuli kytkettyä kaikki laitteet starttiakkuun, koska "autosähköt on ihan samanlaiset" :D

        Hah! Höpiset jostain omasta kaveristasi. Minulla kun ei ole starttiakkua ollenkaan. Käynnistysvirta otetaan käyttöakusta jossa sitä riittää koska shuntti ja jännitevahdit huolehtii siitä, ettei toisarvoiset kulutuslaitteet akkua koskaan täysin tyhjennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitähän tässä tasan tarkkaan oli kyse, kytkeäkö suoraan akkuun vai virtalukon kautta. Kyse ei ollut kaksiakkujärjestelmästä tai sellaisen rakentamisesta. Sinä aloit sönköttämään että sähköt loppuu jos kytkee virtalukon kautta, vaan ei lopu kun se on kuitenkin samassa piirissä. Lopuksi sinulta paloi käämit ja olet latauksen tarpeessa. :D

        Jep. Aloittajan kysymys oli, että voiko ottaa suoraan virtalukolta. Se sähkön loppuminen ei mitenkään liity siihen virtalukkoon enkä ole niin väittänyt. Vaan siihen, että otetaan starttiakulta. Otettiin sitten virtalukon kautta tai suoraan akulta. Et vain ymmärrä, niin et ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autosähköt on ihan samanlaiset.

        Ei helvetissä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitähän tässä tasan tarkkaan oli kyse, kytkeäkö suoraan akkuun vai virtalukon kautta. Kyse ei ollut kaksiakkujärjestelmästä tai sellaisen rakentamisesta. Sinä aloit sönköttämään että sähköt loppuu jos kytkee virtalukon kautta, vaan ei lopu kun se on kuitenkin samassa piirissä. Lopuksi sinulta paloi käämit ja olet latauksen tarpeessa. :D

        Niin, johon vastasin, että on lähtökohtaisesti huono idea sotkea starttipiiriin muita sähköjä, vaan kannattaisi laittaa toinen akku. En missään vaiheessa väittänyt, että jos otat virtalukolta niin loppuu sähkö ja jos virtalukon ohi niin ei lopu enkä mitään muutakaan itsekeksimiäsi sönkötyksiä. Vaan, että ei oteta muuhun käyttöön koko starttipiiristä mistään kohtaa niin ennen kuin jälkeenkään virtalukkoa yhtään mitään. Ymmärrätkö vieläkään, et.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Aloittajan kysymys oli, että voiko ottaa suoraan virtalukolta. Se sähkön loppuminen ei mitenkään liity siihen virtalukkoon enkä ole niin väittänyt. Vaan siihen, että otetaan starttiakulta. Otettiin sitten virtalukon kautta tai suoraan akulta. Et vain ymmärrä, niin et ymmärrä.

        Sinä et ymmärtänyt edes alkuperäistä kysymystä kun lähdit selittelemään miten sinä haluat toteuttaa kaksiakkujärjestelmän, joka on tässä asiayhteydessä täysin epäoleellista eikä yleisesti ottaen mitenkään "oikeaoppisempaa". Taidat olla vanhoihin kaavoihin kangistunut jäärä jolle kelpaa vain oma ratkaisu mitä pitää tuputtaa kaikkialle vaikkei se sinne sovellu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei helvetissä ole.

        Ei helvetissä, mutta tässä maailmassa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et ymmärtänyt edes alkuperäistä kysymystä kun lähdit selittelemään miten sinä haluat toteuttaa kaksiakkujärjestelmän, joka on tässä asiayhteydessä täysin epäoleellista eikä yleisesti ottaen mitenkään "oikeaoppisempaa". Taidat olla vanhoihin kaavoihin kangistunut jäärä jolle kelpaa vain oma ratkaisu mitä pitää tuputtaa kaikkialle vaikkei se sinne sovellu.

        Etteköhän te vanhat jyyrät juuri pakota noita "omia" virityksiänne ja muut kaavoihin kangistumattomat tekee sitten nykyaikaisesti ja järkevästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nopeammin jos siitä otetaan muuta sähköä. Päivänselvä asia.

        Jos ei starttiakku kestä kulkuvaloja paljastaa se vaan starttiakun huonon kunnon ja moottori on käynnistynyt sillä ongelmitta vain koska se on aina käynnistynyt nopeasti ensiyrittämällä, eli moottori on hyvässä iskusa. Moni ajaa tietämätään heikkokuntoisella starttiakulla jossa ei käytännössä enää ole varakäynnistysvirtaa, mutta se jää huomaamatta ellei akkua säännöllisesti testaa tai käytä myös muuhun ja sitä kautta seuraa. Valojen himmeneminen startissa voi olla hyvä muistuttaja akun tarkemman kunnon selvittämiseen ennen kuin se yllättäen ei jaksakaan pyöräyttää moottoria yhtä ylimääräistä kierrosta. Kaksoisakkujärjestelmässähän saa sitten siitä hupiakusta käynnistysapua, koska sehän ei yllättäen ole tyhjä. ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etteköhän te vanhat jyyrät juuri pakota noita "omia" virityksiänne ja muut kaavoihin kangistumattomat tekee sitten nykyaikaisesti ja järkevästi.

        No minähän tein nykyaikaisesti ja järkevästi kun en kaksoisakkujärjestelmää rakentanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, johon vastasin, että on lähtökohtaisesti huono idea sotkea starttipiiriin muita sähköjä, vaan kannattaisi laittaa toinen akku. En missään vaiheessa väittänyt, että jos otat virtalukolta niin loppuu sähkö ja jos virtalukon ohi niin ei lopu enkä mitään muutakaan itsekeksimiäsi sönkötyksiä. Vaan, että ei oteta muuhun käyttöön koko starttipiiristä mistään kohtaa niin ennen kuin jälkeenkään virtalukkoa yhtään mitään. Ymmärrätkö vieläkään, et.

        No ei todellakaan kannata mitään tupla-akkujärjeztelmää väsätä kulkuvalojen takia, usko jo. Ei nyt kysytty miten pojan pleikkari ja vaimon fööni kytketään venesähköihin. Et vaan suostu ymmärtämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, johon vastasin, että on lähtökohtaisesti huono idea sotkea starttipiiriin muita sähköjä, vaan kannattaisi laittaa toinen akku. En missään vaiheessa väittänyt, että jos otat virtalukolta niin loppuu sähkö ja jos virtalukon ohi niin ei lopu enkä mitään muutakaan itsekeksimiäsi sönkötyksiä. Vaan, että ei oteta muuhun käyttöön koko starttipiiristä mistään kohtaa niin ennen kuin jälkeenkään virtalukkoa yhtään mitään. Ymmärrätkö vieläkään, et.

        Ei todellakaan ole huono idea laittaa kulkuvalot siihen ainoaan akkuun mikä veneessä on. Kaksoisakkujärjestelmän rakentaminen kulkuvaloja varten on todella huono idea. Ymmärrän, ettet ymmärrä miksi näin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jossa moottori ei käy, sähköä on säästettävä, mutta kulkuvalot on turvallisuussyistä pidettävä päällä." Eli mistä säästät sähköä silloin jos ainoa kulutus, eli valot on pidettävä päällä? Sen takia juuri se erillinen käynnistysakku ja toinen akku, jota ei tarvitse säästää ja kone starttaa aina.

        Niin niin, unohdin, että sinullahan on oma fuusiovoimala pilssissä ja sähköä riittää äärettömästi koska siinä on kaksi akkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän se sönkötät virtalukon vaikutuksesta akun kestävyyteen, vaikkei siitä ollut kyse ollenkaan.

        Kytke kulkuvalot suoraan akkuun niin akku tyhjenee nopeammin kuin jos virtapiiri välillä katkaistaan virtalukolla. Mahtavaa! Siis kytkemme virtalukon kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kytke kulkuvalot suoraan akkuun niin akku tyhjenee nopeammin kuin jos virtapiiri välillä katkaistaan virtalukolla. Mahtavaa! Siis kytkemme virtalukon kautta.

        Katko sinä vaan valojas virtalukolla. Me muut kansakunnasta laitamme ihan valokatkaisimen jolla niitä käytämme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei helvetissä, mutta tässä maailmassa on.

        Tässä maailmassa venesähköissä on kaksi johtoa plussa ja miinus, autoissa vain yksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä maailmassa venesähköissä on kaksi johtoa plussa ja miinus, autoissa vain yksi.

        On autoissakin miinusjohdin ja samaa sähköä niissä kulkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On autoissakin miinusjohdin ja samaa sähköä niissä kulkee.

        Autoissa on maajohdin, miinus on maadoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoissa on maajohdin, miinus on maadoitettu.

        Harvemmissa on mitään maajohdinta vaikka sellaisiakin joskus harvoin näkee autojen alla roikkuvan. Auto on eristetty maasta ja auton kori toimii miinusjohtimena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On autoissakin miinusjohdin ja samaa sähköä niissä kulkee.

        Fysikaalisena ilmiönä toki sähkö on samaa autoissa ja veneissä. Veneissä vaan on omat kommervenkkinsä. Tosiaan se, että kaikki pitää johdottaa kahdella johdolla, kosteus ja suojaus vedektä tulee ottaa ihan eri tavalla huomioon ja tosiaan se magneeton valopuolakaan ei ole mikään ihmelaite sähköntuotannossa jos auton laturiin verrataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fysikaalisena ilmiönä toki sähkö on samaa autoissa ja veneissä. Veneissä vaan on omat kommervenkkinsä. Tosiaan se, että kaikki pitää johdottaa kahdella johdolla, kosteus ja suojaus vedektä tulee ottaa ihan eri tavalla huomioon ja tosiaan se magneeton valopuolakaan ei ole mikään ihmelaite sähköntuotannossa jos auton laturiin verrataan.

        Monessako autossa on esim. valojen miinusnapa suoraan runkoon ilman piuhan pätkää siinä välissä? Venesähköissä käytetään samoja kosteussuojattuja liittimiä kuin autoissa, ja vaikka veneissä pitäisi käyttää tinatusta kuparista tehtyjä johtimia, ei veneteollisuudessa läheskään aina näin tehdä koska halvemmasta piuhasta saa paremman katteen eikä ostajat yleensä tajua tiettyä johdinlaatua (tai paksuutta) vaatia, ja tosiaan veneissäkin (perämoottoreissakin) on ihan saman toimintaperiaatteen latureita kuin autoissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fysikaalisena ilmiönä toki sähkö on samaa autoissa ja veneissä. Veneissä vaan on omat kommervenkkinsä. Tosiaan se, että kaikki pitää johdottaa kahdella johdolla, kosteus ja suojaus vedektä tulee ottaa ihan eri tavalla huomioon ja tosiaan se magneeton valopuolakaan ei ole mikään ihmelaite sähköntuotannossa jos auton laturiin verrataan.

        Toimintaperiaate on pääpiirteiltään sama, mutta venesähkö on pääsääntöisesti paljon simppelimpää. Hyvin monessa autossa on jo vuosikausia pitänyt esim. akun vaihto koodata ajotietokoneelle, mutta veneessä vain vaihdat, kytket ja käytät kun ei mitään tietokoneohjattua akkumonitorointia ole ellei valveutunut harrastaja ole sellaista jälkiasentanut. Asennukset voi tehdä laadukkaasti tai halvalla niin autoihin kuin veneisiinkin, ja halvalla tekemällä on tulevaisuudessa ongelmia odotettavissa. Pääsääntöisesti suomalaisvalmisteisissa massatuotantoveneissä sähkövedot on niin surkeasti toteutettu ettei sellaista roskaa ole halvimmissakaan käytetyissä autoissa ellei jälkiasennuksia huomioida. Esim. ennen LED-aikakautta sai kulkuvalojen kontaktipintoja olla säännöllisesti rassaamassa koska vaikkei autossa kulkuvaloja ole, oli veneen kulkuvalot valmistettu heikkolaatuisempana kuin auton valot. LED valoja on sitten turha rassata kun ne pimenee.


      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        😍 ­­N­­­y­m­­­f­­o­­­m­­­a­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#179934099

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Jos laittaa releen kanssa, ei ole mitään ongelmaa. Jos on ledivalot, niin relekään ei ole tarpeen, Sulake kannattaa laittaa kuitenkin.

    • Anonyymi

      Itse olen ratkaissut asian seuraavasti: Kaikille vehkeille oma akku. Lataus tapahtuu vain maissa. Busteri kyntää vähän syvemmällä kymmenellä akulla, mutta varma on aina varmaa.

      • Anonyymi

        Otatko pidemmälle legille kymmenen generaattoria vai helvetinmoisen jatkoroikan? Yksi kaapelinmitta kartalla ei sitten tarkoita että sieltä saa sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otatko pidemmälle legille kymmenen generaattoria vai helvetinmoisen jatkoroikan? Yksi kaapelinmitta kartalla ei sitten tarkoita että sieltä saa sähköä.

        Sinulla sentään on helppoa. Riittää kun on pidemmälle legille tarpeeksi dildoja, kortsuja ja käsirautoja mukana :) eturauhaskiihottimen voit sitten ladata starttiakusta :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla sentään on helppoa. Riittää kun on pidemmälle legille tarpeeksi dildoja, kortsuja ja käsirautoja mukana :) eturauhaskiihottimen voit sitten ladata starttiakusta :)

        Mikä on "eturauhaskiihotin"? Sulla varmaan on semmoinen, joten esittele se meille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla sentään on helppoa. Riittää kun on pidemmälle legille tarpeeksi dildoja, kortsuja ja käsirautoja mukana :) eturauhaskiihottimen voit sitten ladata starttiakusta :)

        Noin paljon leluja niin pakko olla hupiakku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on "eturauhaskiihotin"? Sulla varmaan on semmoinen, joten esittele se meille!

        Ymmärtäähän tuon ettet tiedä, kun teillä homoilla ei sellaiselle käyttöä kun kairaatte toisianne ahteriin siellä veneessä :D ja että vielä perseenrassauslelujen esittely miehen toimesta kiinnostaa :D heteromiestä ei kiinnostaisi :D umpihintti siis olet :D no sehän nyt oli selvää jo kaikille :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtäähän tuon ettet tiedä, kun teillä homoilla ei sellaiselle käyttöä kun kairaatte toisianne ahteriin siellä veneessä :D ja että vielä perseenrassauslelujen esittely miehen toimesta kiinnostaa :D heteromiestä ei kiinnostaisi :D umpihintti siis olet :D no sehän nyt oli selvää jo kaikille :D

        Kyllä luomu on aina parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtäähän tuon ettet tiedä, kun teillä homoilla ei sellaiselle käyttöä kun kairaatte toisianne ahteriin siellä veneessä :D ja että vielä perseenrassauslelujen esittely miehen toimesta kiinnostaa :D heteromiestä ei kiinnostaisi :D umpihintti siis olet :D no sehän nyt oli selvää jo kaikille :D

        Dildolle on oma akku veneessä. Myös muille leluille on akkunsa.


    • Anonyymi

      Miksi haluat, että valot toimivat vain kun virtalukon virta on päällä? Jos vähänkin arvaan mitä ajat takaa, niin järkevämpää olisi kytkeä ne toimimaan vain kun moottori on käynnissä.

      • Anonyymi

        Ja kun moottori yllättäen sammuu katoat pimeään ja muut ajaa päälle.


      • Anonyymi

        Muutenhan ketju on ollut täynnä täyttä asiaa (heh), mutta tuo nyt on jo typeryyden huipentuma.


      • Anonyymi

        Hyvä kysymys. Virtalukon rikkouduttua tulee totaalinen blackout ja pimeänä jääminen muiden yliajamaksi keskelle väylää. Lievästi sanottuna: olisi kusessa moisesta kytkennästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Virtalukon rikkouduttua tulee totaalinen blackout ja pimeänä jääminen muiden yliajamaksi keskelle väylää. Lievästi sanottuna: olisi kusessa moisesta kytkennästä.

        Mitäs hemmettiä tuolla nyt on tekemistä sen kanssa kun kaveri ehdotti että valot palaisi vain kun moottori on käynnissä? Moottori sammuu niin nimenomaan jäät blackouttina keskelle väylää. Eiköhän paras tapa ole ottaa ihan akulta ja ei virtalukon kautta. Tosin voihan voihan vaikka kaikki polttimot hajota. Tai valokatkaisin voi rikkoutua. Tai saatat paskoa housuun. Tai koko vene upota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Virtalukon rikkouduttua tulee totaalinen blackout ja pimeänä jääminen muiden yliajamaksi keskelle väylää. Lievästi sanottuna: olisi kusessa moisesta kytkennästä.

        Tuossahan nyt ei ole sitten logiikan häivääkään. Ei kannata ottaa virtalukolta kun virtalukko voi hajota mutta kannattaa kytkeä siten että valot palaa vain kun moottori on käynnissä. Joka ei voi tietenkään sammua. Zsiisus näitä juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan nyt ei ole sitten logiikan häivääkään. Ei kannata ottaa virtalukolta kun virtalukko voi hajota mutta kannattaa kytkeä siten että valot palaa vain kun moottori on käynnissä. Joka ei voi tietenkään sammua. Zsiisus näitä juttuja.

        Missä sanottiin, että kannattaa kytkeä moottorin käydessä. Sanottiin, että virtalukon kytkennän sijaan olisi järkevämpi kytkeä toimimaan moottorin käydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan nyt ei ole sitten logiikan häivääkään. Ei kannata ottaa virtalukolta kun virtalukko voi hajota mutta kannattaa kytkeä siten että valot palaa vain kun moottori on käynnissä. Joka ei voi tietenkään sammua. Zsiisus näitä juttuja.

        Kysymyshän oli kulkuvaloista?

        Jos veneen moottori ei toimi, niin vene ei ole kulussa eikä kulkuvaloja käytetä. Jos moottori sammuu ajossa, niin tällöin ei käytetä kulkuvaloja vaan näytetään ohjailukyvyttömän aluksen valoja tai jäädään ankkuriin ankkurivalolla.

        Eikö?

        Todennäköisesti kysyjä miettiin kulkuvalojen kytkentää sen takia, etteivät ne jäisi vahingossa päälle ja tyhjennä akkua. Virtalukko voi jäädä vahingossa on asentoon vaikkei moottori ole käynnissä. Jos kulkuvalot toimivat vain moottorin käydessä tätä ei voi tapahtua. Muiden merkkivalojen on kuitenkin toimittava, joten niiden kytkentä on oltava toisen lainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymyshän oli kulkuvaloista?

        Jos veneen moottori ei toimi, niin vene ei ole kulussa eikä kulkuvaloja käytetä. Jos moottori sammuu ajossa, niin tällöin ei käytetä kulkuvaloja vaan näytetään ohjailukyvyttömän aluksen valoja tai jäädään ankkuriin ankkurivalolla.

        Eikö?

        Todennäköisesti kysyjä miettiin kulkuvalojen kytkentää sen takia, etteivät ne jäisi vahingossa päälle ja tyhjennä akkua. Virtalukko voi jäädä vahingossa on asentoon vaikkei moottori ole käynnissä. Jos kulkuvalot toimivat vain moottorin käydessä tätä ei voi tapahtua. Muiden merkkivalojen on kuitenkin toimittava, joten niiden kytkentä on oltava toisen lainen.

        Alus on kulussa, kun se ei ole ankkuroituna, maihin kiinnitettynä eikä karilla. Moottorin voi sammuttaa myös ilman, että aluksesta tulee ohjailukyvytön. Tällöin kulkuvalot pitää olla toiminnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymyshän oli kulkuvaloista?

        Jos veneen moottori ei toimi, niin vene ei ole kulussa eikä kulkuvaloja käytetä. Jos moottori sammuu ajossa, niin tällöin ei käytetä kulkuvaloja vaan näytetään ohjailukyvyttömän aluksen valoja tai jäädään ankkuriin ankkurivalolla.

        Eikö?

        Todennäköisesti kysyjä miettiin kulkuvalojen kytkentää sen takia, etteivät ne jäisi vahingossa päälle ja tyhjennä akkua. Virtalukko voi jäädä vahingossa on asentoon vaikkei moottori ole käynnissä. Jos kulkuvalot toimivat vain moottorin käydessä tätä ei voi tapahtua. Muiden merkkivalojen on kuitenkin toimittava, joten niiden kytkentä on oltava toisen lainen.

        Eli virittämään kaksia valoja johonkin saatanan mökkiuistelupurkkiin. Tyhmän hommaa. Saman tien laittaa ne yhdet valot akulta, niin toimii konevian sattuessakin. Typerin ketju vähään aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alus on kulussa, kun se ei ole ankkuroituna, maihin kiinnitettynä eikä karilla. Moottorin voi sammuttaa myös ilman, että aluksesta tulee ohjailukyvytön. Tällöin kulkuvalot pitää olla toiminnassa.

        Kysymyksen asettelusta selviää, että kyseessä on perämoottorivene. Perämoottorin sammuessa alus ei ole enää ohjailukykyinen. Ohjailukyvytön alus ei näytä kulkuvaloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli virittämään kaksia valoja johonkin saatanan mökkiuistelupurkkiin. Tyhmän hommaa. Saman tien laittaa ne yhdet valot akulta, niin toimii konevian sattuessakin. Typerin ketju vähään aikaan.

        Ei tarvitse virittää kaksia valoja vaan kytkeä ne toimimaan kahdella eri tavalla. Siitä ei ollut kysymys onko kytkentä typerä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse virittää kaksia valoja vaan kytkeä ne toimimaan kahdella eri tavalla. Siitä ei ollut kysymys onko kytkentä typerä.

        Juuh elikkäs, ettö kytke samat valot toimimaan vain kun moottori on käynnissä ja myös niin että ne toimii myös kun moottori ei ole käynnissä. Tämä selvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymyksen asettelusta selviää, että kyseessä on perämoottorivene. Perämoottorin sammuessa alus ei ole enää ohjailukykyinen. Ohjailukyvytön alus ei näytä kulkuvaloja.

        Entä jos siinä on airot? Ohjailukyky säilyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos siinä on airot? Ohjailukyky säilyy.

        Oletko koskaan soutanut sen kokeita moottorivenettä jossa on airot? Homma on hyvin vaikeaa ja tällöin voisi ajatella kyseessä olevan rajoittunut ohjailukyky, johon on omat merkkivalonsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan soutanut sen kokeita moottorivenettä jossa on airot? Homma on hyvin vaikeaa ja tällöin voisi ajatella kyseessä olevan rajoittunut ohjailukyky, johon on omat merkkivalonsa.

        Kyllä jotain RS Busteria soutelee ihan hyvin. Rönkkyä vielä paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jotain RS Busteria soutelee ihan hyvin. Rönkkyä vielä paremmin.

        rs buserissa on ympäri näköpiiriä oleva valoinen valokulkuvalona. siinä ei ole varsinaisia kulkuvaloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        rs buserissa on ympäri näköpiiriä oleva valoinen valokulkuvalona. siinä ei ole varsinaisia kulkuvaloja.

        Mikään ei kiellä asentamasta ja käyttämästä varsinaisia kulkuvaloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään ei kiellä asentamasta ja käyttämästä varsinaisia kulkuvaloja.

        Tässä keskustelussa ei pohdita varsinaisten kulkuvalojen asentamista rs busteriin, vaan kuinka ratkaista kulkuvalojen kytkentä vain kun moottorin sytytysvirta on päällä ja siten, että valot täyttävät kaikissa tilanteissa meriteiden sääntöjen vaatimukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä keskustelussa ei pohdita varsinaisten kulkuvalojen asentamista rs busteriin, vaan kuinka ratkaista kulkuvalojen kytkentä vain kun moottorin sytytysvirta on päällä ja siten, että valot täyttävät kaikissa tilanteissa meriteiden sääntöjen vaatimukset.

        Voiko rs busterissa ladata dildoa jos kulkuvalot on kytketty moottorin ollessa käynnissä? Onnistuuko lataus silloin virtalukon kautta vai lataantuuko dildo vain kun moottori on käynnissä? Jos näin niin sehän on huolestuttavaa jos moottorin sammuessa dildoa ei saa ladattua ollenkaan ja joutuu tyytymään käsikaasuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko rs busterissa ladata dildoa jos kulkuvalot on kytketty moottorin ollessa käynnissä? Onnistuuko lataus silloin virtalukon kautta vai lataantuuko dildo vain kun moottori on käynnissä? Jos näin niin sehän on huolestuttavaa jos moottorin sammuessa dildoa ei saa ladattua ollenkaan ja joutuu tyytymään käsikaasuun.

        Et tarvitse dildoa. Otat vain latauspiuhat ja työnnät ne "sinne" ja käynnistät moottorin. Kokemus on niin säväyttävä, että kulkuvalotkin unohtuvat vähäksi aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä keskustelussa ei pohdita varsinaisten kulkuvalojen asentamista rs busteriin, vaan kuinka ratkaista kulkuvalojen kytkentä vain kun moottorin sytytysvirta on päällä ja siten, että valot täyttävät kaikissa tilanteissa meriteiden sääntöjen vaatimukset.

        Se ei poissulje sitä mahdollisuutta, että kytkentä tehdään rs busteriin joka oli vain esimerkki joka osoitti aikaisemman väittämän virheelliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tarvitse dildoa. Otat vain latauspiuhat ja työnnät ne "sinne" ja käynnistät moottorin. Kokemus on niin säväyttävä, että kulkuvalotkin unohtuvat vähäksi aikaa.

        Säväyttävyys riippuu siitä miten kytkentä tehdään. Suosittelen ettei virtalukkoa laiteta samaan piiriin, eikä jänniteregulaattoria - näin saat sävärit säädettyä moottorin kaasukahvalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei poissulje sitä mahdollisuutta, että kytkentä tehdään rs busteriin joka oli vain esimerkki joka osoitti aikaisemman väittämän virheelliseksi.

        Oletko koskaan yrittänyt soutaa rs busteria pois laivaväylältä? Voin väittää ettet ole, sillä muuten tietäisit sen olevan lähes mahdotonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tarvitse dildoa. Otat vain latauspiuhat ja työnnät ne "sinne" ja käynnistät moottorin. Kokemus on niin säväyttävä, että kulkuvalotkin unohtuvat vähäksi aikaa.

        Kiitos. Eli toinen staattorilta tuleva johto perssieeseen eturauhasen kohdalle ja toinen munanreiästä sisään, niin tukee parhaat sävärit suoraan vaihtovirralla? Kokemuksesta varmaan osaat sanoa kuinka pitkälle munanreikään kannattaa toista johtoa syöttää vai onko se lerssin pituudesta riippuvainen? Itsellä 20cm, niin onko parempi n. 10mm syvydelle vai juureen saakka, eli 200mm? Oletko akulta koskaan kokeillut minkälaisia säväreitä antaa? Luulisi että tasavirralla ei säväytä samalla lailla kuin vaihtojännitteellä ja kun kaasukahvalla pysyyy portaattomasti säväreitä säätämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan yrittänyt soutaa rs busteria pois laivaväylältä? Voin väittää ettet ole, sillä muuten tietäisit sen olevan lähes mahdotonta.

        60 heppaisen moottorikopalla olen veneen melonut pois väylältä. Voin väittää, että rs busterin soutaminen airoilla on sujuvampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan yrittänyt soutaa rs busteria pois laivaväylältä? Voin väittää ettet ole, sillä muuten tietäisit sen olevan lähes mahdotonta.

        Ei ole herkkua ei. Mahdottomuus riippuu kelistä. Aina sen johonkin suuntaan väylältä saa soudettua, paitsi talvella jäissä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe