Onko reilua työeläkkeisiin tulee korotuksia

Anonyymi-ap

Onko reilua, että työeläkkeisiin tulee noin 5,9% korotus 2014 alkaen

Ensi vuoden puolella roima korotus, kun muilta viedään rahaa ja indeksejä jäädytetään muista etuuksista. Työeläke on hyvin pieni Kelan leikkaa kansaneläkkeestä ja takuueläkkeestä asumistuet ei saa centtiäkään omaan käyttöön

59

600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole reilua, viime vuonnakin tuli vain 6,8% korotus. Vähintään tuplat pitäisi olla.
      Viimeisen 5 vuoden aikana on kuukausieläkkeeni noussut lähes 500 euroa, mutta enempikin saisi nousta, on vasta 2500 brutto.

      • Anonyymi

        "Onko reilua, että työeläkkeisiin tulee noin 5,9% korotus 2014 alkaen..."
        Ai tuliko 2014 tuollainen korotus? Minä kun jäin eläkkeelle vasta 2016, niin en tullut tuota kokemaan.
        Eikö tuo aihe ole vähän vanha?


      • Anonyymi

        Niin se on sellaista kun ei ole tehty töitä, tai sitten pimeitä hommia ? Vaikka itsellä meni 7v ennenkuin eläke alkoi karttua , niin hyvin pärjää kun säästöjä . Se on niin että miten petaa niin siten makaa ? Lapsia saaneet naiset pitäisi huomioida paremmin ?


    • Anonyymi

      olet ollut elämäntapa työtön ei ollut työsuhteita te toimistossa työnhakijana yli 40 vuotta työeläkettä ei ole kertynyt voit syyttää itseään . jos työeläkkeisiin maksetaan korotuksia niin Kela leikkaa kansan ja takuuneläkkestä siivun

      • Anonyymi

        Ei kunnon työeläkettä saavat saa mitään kansan- eikä takuueläkkeitä.
        Kaikkiin työeläkkeisiin on nyt kahtena vuotena peräkkäin tullut hyvät korotukset, viimeksi 6.8% ja nyt 5.9%.
        Lisäksi viime vuoden vaihteessa viisas punaviherhallitus nosti alle 1700 euron eläkkeiden veroprosenttia, mutta laski 1700-3500 euron eläkkeiden veroprosenttia, suurin hyötyjä oli 2500 euron eläkeläinen jonka verotus keveni 1.5%.
        6.8% korotus ja 1.5% veronkevennys niin jokainen voi laskea paljonko enemmän 2500 euron eläkeläinen sai enemmän kuukaudessa.
        Ja taas tulee 5,9% lisää, miten käynee veroprosentin?


      • Anonyymi

        jos työttömällä on heikkoälyissyyttä miksi pidetään yli 40 vuotta työnhakijana eläke olisi pitänyt maksaa jo 70-luvulla kaikki työttömät eivät ole elämäntapa työttömiä suhteet vaikuttavat työpaikan saantiin kaikki eivät kelpaa töihin pitää odottaa kansaneläkettä eli Kelan antimia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kunnon työeläkettä saavat saa mitään kansan- eikä takuueläkkeitä.
        Kaikkiin työeläkkeisiin on nyt kahtena vuotena peräkkäin tullut hyvät korotukset, viimeksi 6.8% ja nyt 5.9%.
        Lisäksi viime vuoden vaihteessa viisas punaviherhallitus nosti alle 1700 euron eläkkeiden veroprosenttia, mutta laski 1700-3500 euron eläkkeiden veroprosenttia, suurin hyötyjä oli 2500 euron eläkeläinen jonka verotus keveni 1.5%.
        6.8% korotus ja 1.5% veronkevennys niin jokainen voi laskea paljonko enemmän 2500 euron eläkeläinen sai enemmän kuukaudessa.
        Ja taas tulee 5,9% lisää, miten käynee veroprosentin?

        Veroprosentti nousee ja jää vähemmän käteen kuin ennen korotusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kunnon työeläkettä saavat saa mitään kansan- eikä takuueläkkeitä.
        Kaikkiin työeläkkeisiin on nyt kahtena vuotena peräkkäin tullut hyvät korotukset, viimeksi 6.8% ja nyt 5.9%.
        Lisäksi viime vuoden vaihteessa viisas punaviherhallitus nosti alle 1700 euron eläkkeiden veroprosenttia, mutta laski 1700-3500 euron eläkkeiden veroprosenttia, suurin hyötyjä oli 2500 euron eläkeläinen jonka verotus keveni 1.5%.
        6.8% korotus ja 1.5% veronkevennys niin jokainen voi laskea paljonko enemmän 2500 euron eläkeläinen sai enemmän kuukaudessa.
        Ja taas tulee 5,9% lisää, miten käynee veroprosentin?

        Harva duunari saa 2500 € eläkettä, kun palkka voi olla se 2500 €/kk tai pienempikin. Turha on huolehtia sen luokan eläkkeistä.
        Karkeasti ottaen eläke on vähän yli puolet palkkatuloista. 2500 € eläkkeeseen on duunari tehnyt työtä sen 40 vuotta päivästä päivään ja palkka on ollut vähintään 5000 - 6000 €. Harvalla herrallakaan on, saati ak tasoisella.
        Turha pröystäillä olemattomalla, jotta joku kadehtisi. Vain se oikeasti saatu on totta. En ole tavannut vielä ketään, joka olisi sanonut eläkettään riittäväksi, pikemminkin se on ollut pettymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veroprosentti nousee ja jää vähemmän käteen kuin ennen korotusta.

        Viime vuodenvaihteessa 2500 euron eläkkeeseen tuli 6.8% korotus ja veroprosentti putosi 1.5%.
        Eli eläke korotuksen jälkeen on 2670 ja lisäksi verotus keveni 40 e kuussa.
        Ei tuohon 2500 euron eläkkeeseen tarvinnut kuin olla 33 vuotta valtion virassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime vuodenvaihteessa 2500 euron eläkkeeseen tuli 6.8% korotus ja veroprosentti putosi 1.5%.
        Eli eläke korotuksen jälkeen on 2670 ja lisäksi verotus keveni 40 e kuussa.
        Ei tuohon 2500 euron eläkkeeseen tarvinnut kuin olla 33 vuotta valtion virassa.

        Valtion ja kunnankin virat ovat eri asia kuin duunarin työsuhteet, jotka voivat olla lyhyitä ja koko tytöikä vaihdellen työssäolon ja työttömyyden kanssa.
        Kun on virka, palkka nousee ikälisillä ja esim. kursseilla ja koulutuksilla. Hyvin harvoin virassa olevia lomautetaan tai irtisanotaan. Myöskään juuri mitkään ay.selkkaukset eivät koske virkamiestä.
        Ylemmille virkamiehille voidaan palkkaluokkaa vielä nostaa ennen eläkkeelle jäämistä, näin palkitaan hyvästä työurasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kunnon työeläkettä saavat saa mitään kansan- eikä takuueläkkeitä.
        Kaikkiin työeläkkeisiin on nyt kahtena vuotena peräkkäin tullut hyvät korotukset, viimeksi 6.8% ja nyt 5.9%.
        Lisäksi viime vuoden vaihteessa viisas punaviherhallitus nosti alle 1700 euron eläkkeiden veroprosenttia, mutta laski 1700-3500 euron eläkkeiden veroprosenttia, suurin hyötyjä oli 2500 euron eläkeläinen jonka verotus keveni 1.5%.
        6.8% korotus ja 1.5% veronkevennys niin jokainen voi laskea paljonko enemmän 2500 euron eläkeläinen sai enemmän kuukaudessa.
        Ja taas tulee 5,9% lisää, miten käynee veroprosentin?

        Nämä "hyvät" korotukset ovat harvinaista herkkua. Olen ollut työeläkkeellä pian kaksitoista vuotta ja tähän sisältyy monta vuotta ilman korotuksia. Kyllä palkkoja nostetaan joka vuosi, mutta eläkkeitä ei.
        Sitäpaitsi jos eläkettä nostetaan viisikymppiä, verotus nousee sen verran, että omaan pussiin jää parikymppiä. Eipä siitä juuri hurraahuutoja synny.
        Harvalla duunarilla on niin korkea eläke, että prosentti-kaksi korotusta näkyisi missään.
        Mielestäni eläkkeitä pitää nostaa joka vuosi, niinkuin palkkojakin, oli se eläke iso tai pieni.
        Eläkkeen verotus on isompi kuin vastaavasta palkasta. Miksikähän?
        Eläke on kuin palkka, sillä eletään, ei se ole mikään sivutulo. Lisäksi eläkkeellä elävät eivät voi lakkoilla niinkuin työntekijät. Suurin osa on vanhoja ihmisiä, jotka eivät nouse barrikaadeille elantonsa takia.


    • Anonyymi

      Suurin osa valittajista on vältellyt töitä. Joten nyt pitäisi sitten hyvittää. Sitä saatte mitä ansaitte.

      • Anonyymi

        Kansaneläkemenot kasvaa kun työttömiä siirtyy kansaneläkkeelle ja maksetaan takuueläkettä + eläkkeensaajan asumistukea ihan sama esim. huonopalkkainen siivoja ollut noin 30 vuotta töissä työeläkettä kertynyt noin 1000-1300 euroa/kuukaudessa palkkatuki on 25 tuntia viikossa ei eläkettä paljoa kerry. monella työttömällä sama mistä luukusta eläke maksetaan samalla voisi laskea kansaneläkettä takuueläkkeitä suurimmaksi osaksi ovat työttömien eläkkeitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansaneläkemenot kasvaa kun työttömiä siirtyy kansaneläkkeelle ja maksetaan takuueläkettä eläkkeensaajan asumistukea ihan sama esim. huonopalkkainen siivoja ollut noin 30 vuotta töissä työeläkettä kertynyt noin 1000-1300 euroa/kuukaudessa palkkatuki on 25 tuntia viikossa ei eläkettä paljoa kerry. monella työttömällä sama mistä luukusta eläke maksetaan samalla voisi laskea kansaneläkettä takuueläkkeitä suurimmaksi osaksi ovat työttömien eläkkeitä

        minun vähimmäiseläke noin 922 euroa/kuukaudessa sisältyy työeläke noin 150 euroa kuukaudessa loput kansaneläkettä ja takuueläkettä saan eläkkeensaajanasumistukea noin 1000 euron tulot kuukaudessa eipä siivoojana kannattanut olla melkein samaa menee työeläke raskasta siivoustyötä tehneet käykö kateeksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minun vähimmäiseläke noin 922 euroa/kuukaudessa sisältyy työeläke noin 150 euroa kuukaudessa loput kansaneläkettä ja takuueläkettä saan eläkkeensaajanasumistukea noin 1000 euron tulot kuukaudessa eipä siivoojana kannattanut olla melkein samaa menee työeläke raskasta siivoustyötä tehneet käykö kateeksi

        150€ /kk työeläkettä...?!
        Orjanakos olet ollut, eihän palkkasi ole silloin ollut kuin 250€/kk, tai sitten työssäoloaikasi on ollut hyvin hyvin lyhyt...
        Eläke kertyy vain jos saa palkkaa, mitä enemmän elämäsi aikana tienaat, sitä paremman eläkkeen saat, ei se itsestään kerry.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansaneläkemenot kasvaa kun työttömiä siirtyy kansaneläkkeelle ja maksetaan takuueläkettä eläkkeensaajan asumistukea ihan sama esim. huonopalkkainen siivoja ollut noin 30 vuotta töissä työeläkettä kertynyt noin 1000-1300 euroa/kuukaudessa palkkatuki on 25 tuntia viikossa ei eläkettä paljoa kerry. monella työttömällä sama mistä luukusta eläke maksetaan samalla voisi laskea kansaneläkettä takuueläkkeitä suurimmaksi osaksi ovat työttömien eläkkeitä

        Entäs sitten, kun matut alkavat siirtyä kansaneläkkeelle, valtio palkitsee heidät täällä olostaan.
        Siihen mennessä keksitään jokin
        matulisä, muutama satanen lisää.
        Valtio myös hautaa heidät valtiollisin menoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        150€ /kk työeläkettä...?!
        Orjanakos olet ollut, eihän palkkasi ole silloin ollut kuin 250€/kk, tai sitten työssäoloaikasi on ollut hyvin hyvin lyhyt...
        Eläke kertyy vain jos saa palkkaa, mitä enemmän elämäsi aikana tienaat, sitä paremman eläkkeen saat, ei se itsestään kerry.

        Lieksassa on näitäorjatyöpaikkoja jotka eivät maksa kunnon palkkaa ihmisille. Eipä ole ostovoimaakaan kuntalaisilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        150€ /kk työeläkettä...?!
        Orjanakos olet ollut, eihän palkkasi ole silloin ollut kuin 250€/kk, tai sitten työssäoloaikasi on ollut hyvin hyvin lyhyt...
        Eläke kertyy vain jos saa palkkaa, mitä enemmän elämäsi aikana tienaat, sitä paremman eläkkeen saat, ei se itsestään kerry.

        9 euron palkalla ei kertynyt eläkettä olin kuntouttavalla työtoiminnalla noin 10 vuotta sitä ennen toimeentulotuella tein töitä sain ruokarahaa palkallista työhistoriaa noin 5 vuotta siksi eläke on pieni noin 150 euroa kuukaudessa työrajoitteita ei ole työkokemus ei riittänyt ja ulkonäkö vaikutti työpaikan saantiin. muutaman vuoden tein töitä alle 23 vuotiaana eläkettä ei siihen aikaan kertynyt


      • Anonyymi

        Matalapalkkaisten työeläke ei ole kummoinen vaikka olisi vuosikymmeniä työskennellyt. Jää reippaasti alle 1400€/ netto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansaneläkemenot kasvaa kun työttömiä siirtyy kansaneläkkeelle ja maksetaan takuueläkettä eläkkeensaajan asumistukea ihan sama esim. huonopalkkainen siivoja ollut noin 30 vuotta töissä työeläkettä kertynyt noin 1000-1300 euroa/kuukaudessa palkkatuki on 25 tuntia viikossa ei eläkettä paljoa kerry. monella työttömällä sama mistä luukusta eläke maksetaan samalla voisi laskea kansaneläkettä takuueläkkeitä suurimmaksi osaksi ovat työttömien eläkkeitä

        Mitään eläkkeensaajan asumistukea ei ole olemassakaan.
        Tämä uusi hallitus aikoo ottaa
        omassa talossaan asuvalta mummolta/ukilta asumistuen pois.
        Näin ajetaan yksin asuvat pois omista taloistaan. Entäs jos taloa ei saa kaupaksi pitääkö siitä lähteä vuokralle asumaan, siihenkö saa asumistukea? Samalla maksaa entisen kotinsa ylläpidosta.
        Tämä asia ei koske minua, mutta sattui korvaani moinen esitys.
        Näillä kulmilla ei talokauppa ole kovinkaan vilkasta, kun kaikki asuvat vuokralla puoli-ilmaiseksi.
        Jos joku olisikin ostamassa taloa, siitä ei makseta kuin murto-osa sen arvosta ja pitäisi vielä remontoida sitä ja tuota, hyvä jos edes ne remonttirahat saisi.
        Kenellä sattuu olemaan talo täällä Pohjois-Karjalassa, voi varautua siihen, että se omaisuus on menetettyä, se on annettava lähes ilmaiseksi tai sitten pidettävä itsellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minun vähimmäiseläke noin 922 euroa/kuukaudessa sisältyy työeläke noin 150 euroa kuukaudessa loput kansaneläkettä ja takuueläkettä saan eläkkeensaajanasumistukea noin 1000 euron tulot kuukaudessa eipä siivoojana kannattanut olla melkein samaa menee työeläke raskasta siivoustyötä tehneet käykö kateeksi

        Teet raskasta siivoustyötä pienellä palkalla, elät joten kuten, pihistät ja nipistät joka asiasta.
        Pääset eläkkeelle aikanaan. Se on vielä pienempi kuin se pieni palkka. Nyt se vasta elämä on taiteilua. Mihin eläke riittää?
        Ruoka ja lääkkeet ovat pakollisia, samoin asuminen. Sähkö, puhelin.
        Eipä ole kadehdittavaa!


    • Anonyymi

      Olen itse työeläkkeellä ja luettuani uutisen työeläkkeen korotuksesta, pidän itsekin sitä epäoikeudenmukaisena nyt kun kurjuutta ja leikkuria ajetaan tukien saajille.

      • Anonyymi

        Niille, joita ei ole tarvinnut "tukea" mitenkään , pitäisi saada kertakorvaus, vaikka 5000€, meitä on kuitenkin muutamia. Aina huudellaan kunnan eläteistä, meistä itse toimeen tulleista ei olla tietävinäänkään. Me olemme olleet vain maksajina kaikille vötkelöille, että saavat olla tekemättä mitään, kun mikään ei sovi vartalolle, menee tuet tai palkka on surkea, vaikka totuus on, että koko vötkelö itse on surkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niille, joita ei ole tarvinnut "tukea" mitenkään , pitäisi saada kertakorvaus, vaikka 5000€, meitä on kuitenkin muutamia. Aina huudellaan kunnan eläteistä, meistä itse toimeen tulleista ei olla tietävinäänkään. Me olemme olleet vain maksajina kaikille vötkelöille, että saavat olla tekemättä mitään, kun mikään ei sovi vartalolle, menee tuet tai palkka on surkea, vaikka totuus on, että koko vötkelö itse on surkea.

        Sairas asenne sinulla ihmisiin.


      • Anonyymi

        Korotus on hyvä pienissä työeläkkeissä, mutta verotus vie siitä suuren osan.
        Tässä on nyt se kikka, kun näitä eläkkeitä korotetaan vähän, niin esim asumistuen tarve pienenee.
        Sosiaalimenot alenee.
        Vertulot nousee.
        Kannattavaa? Eikö?
        Koska työeläkkeitä ei makseta valtion budjetista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairas asenne sinulla ihmisiin.

        Miten niin sairas? Jos kansalainen on todistetusti työkyvytön, hän saa kansaneläkkeen ja vapautuksen työnteosta. Kaikille muille kuuluu työnteko, eli itsensä elättäminen.
        Tietty määrä työikäisistä elätyttää
        itsensä yht.kunnalla. Keräillään kaikki mahdolliset tuet ja rahat, jopa erotaan, kun sitten saadaan lapsikorotukset ja kaksi asuntoa käyttöön. Osa näistä ilmaiseksi eläjistä on tosi taitavia kerjäämään ja pyörittämään sos,täti sormensa ympärille. Pian on tädiltä saatu puumerkki useampaankin rahalappuun. Näin varsinkin, jos täti on nuori ja innokas avittamaan.
        Sitten ovat vielä ne, jotka ovat mieltä että työhön en mene, valtion on pakko elättää. Miksi olisi pakko? Kun ei ole pakkotyötä, ei kai ole pakkoelätystäkään.
        Näistä mikään ei koske matuja. Heidät on toivotettu tervetulleiksi, siis heidät on elätettävä joka tilanteessa, olivatpa he sitten millaisia hyvänsä. Jokatapauksessa matun kypsytys työssäkävijäksi kestää kauan. Edes tyydyttävä kielitaito, lukeminen, kirjoitus, matikka, jonkin työn hallitseminen, siinä on urakkaa pitkäksi aikaa.
        Matu voi osata lontoota, mutta meillä on oma kielemme, jota käytämme. Ei voi edellyttää, että meidän kaikkien on puhuttava lontoota matujen takia. Maassa maan tavalla tai maasta ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairas asenne sinulla ihmisiin.

        Miten niin? Kun ei ole aiheuttanut yh.kunnalle elätysvelvollisuutta, eikö se ole ansainnut jonkinlaisen palkkion tai huomionosoituksen?
        5000€ on pikkuraha palkkiona, sehän on vain 5-6 kk summa elätettäville maksettavasta avustuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korotus on hyvä pienissä työeläkkeissä, mutta verotus vie siitä suuren osan.
        Tässä on nyt se kikka, kun näitä eläkkeitä korotetaan vähän, niin esim asumistuen tarve pienenee.
        Sosiaalimenot alenee.
        Vertulot nousee.
        Kannattavaa? Eikö?
        Koska työeläkkeitä ei makseta valtion budjetista.

        Nythän tämä kävi toteen.
        Vuonna 2025, tulee veronkorotus jo 1900 euron työeläkkeeseen.
        Kun olisi korotettu työeläkkeitä pienemmällä indeksillä, niin vero olisi jäänyt myös pieneksi.
        Kun eläkeläisellä ei ole niitä verovähennyksiä.
        Nettoeläke ei paljoa suurempi, pitkästä työurasta, pienellä palkalla, kuin mitä ovat sellaisten eläkkeet, joilla ei ole niitä työvuosia.
        Vastine eläkeläistenkin veroille pienenee, kun terveyspalveluita saa yhä vähemmän soten piikkiin.
        Juuri tänään kuulimme, että hammaslääkäripalvelut ovat ns Kiven alla.


    • Anonyymi

      Kertyykö työttömien päivähoitopaikka kuntouttava työtoiminta eläkettä on pitkiä tupakkatauko ja ruokatauko jne. siinä päivä menee rattoisasti piereskellessä ja pääsee loppu päivästä olutta ostamaan vähän helpotusta tulee kun oluen hinta laskee 3 senttiä pullo/tölkki

    • Anonyymi

      Jos jää töihin pienipalkka-alalle niin eihän sitä työeläkettä kerry, koska eläke määräytyy palkan mukaan.
      Esim. 4500 keskipalkalla eläkettä kertyy n. 2700, mutta 2000 palkalla vain 1200.
      Pienipalkkaista osa-aikatyötä tekevillä eläke jää melko minimaalliseksi.
      Ihmiset usein ajattelevat vapaa-aikaa ja elämän helppoutta, mutta eivät sitä että joskus on jäätävä eläkkeelle ja ennen sitä se eläke pitää itse tienata.

      • Anonyymi

        Itse olen laittanut 40v ajan, joka kuukausi sivuun rahaa. Työttömyysjaksoillakin. Tili on ollut koskematon ja olen ajatellut sen bonuksena eläkkeen päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen laittanut 40v ajan, joka kuukausi sivuun rahaa. Työttömyysjaksoillakin. Tili on ollut koskematon ja olen ajatellut sen bonuksena eläkkeen päälle.

        Sinä olet harvinaisen fiksu. Onnittelut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet harvinaisen fiksu. Onnittelut!

        Jokaisen kannattaa laittaa sivuun rahaa. Veronpalautukset, pienetkin veikkausvoitot tai muut ns. ylimääräiset tulot. Pienistä puroista kertyy yllättävän paljon kun on päämäärätietoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisen kannattaa laittaa sivuun rahaa. Veronpalautukset, pienetkin veikkausvoitot tai muut ns. ylimääräiset tulot. Pienistä puroista kertyy yllättävän paljon kun on päämäärätietoinen.

        Ei kait? Ennenhän ne kaikki rahat on juopoteltava ja sitten valitettava, kun yhteiskunta on hylännyt ja silti on jatkuvasti jano.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen laittanut 40v ajan, joka kuukausi sivuun rahaa. Työttömyysjaksoillakin. Tili on ollut koskematon ja olen ajatellut sen bonuksena eläkkeen päälle.

        Minä olen 40 v ajan laittanut paljaalla joka kuukausi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen 40 v ajan laittanut paljaalla joka kuukausi.

        Hyvä! Sitten kun ikäsi on 55 vuotta, et laita enää enää edes paljaalla. Ne ajat ovat takana päin, vain muistoissa pelkästään.


      • Anonyymi

        Siksi on olemassa kansaneläke. Onko se minimaalinen, vai peräti runsas, siihen on olemassa kaksi eri mielipidettä.
        Sehän onkin tarkoitettu niukkaan elämiseen, ei ulkomaan matkoihin, eikä kalliisiin vaateostoihin.
        Jos ihminen ei syystä tai toisesta ole itse työllään hankkinut eläkettään, miksi hänelle pitäisi maksaa sama kuin niille, jotka ovat olleet työssä
        40+ vuotta. Silloinhan mitään tekemättömiä olisi vielä enemmän.
        Sitä en ymmärrä, että kaikki tänne änkeävät ovat suomalaisten kanssa samalla viivalla. Näinköhän Somaliassa, Irakissa tai Iranissa olisi suomalainen kummoisessakaan kurssissa elätyksen suhteen?


    • Anonyymi

      Korotus nostaa verotusta. Ennemmin suon tuon 5,9% korotuksen kansaneläkkeisiin ja takuueläkkeisiin.

      • Anonyymi

        Ei välttämättä, sillä veroprosenttien rajat on porrastettu.
        Voi saada isonkin korotuksen ilman veroprosentin nousua, riippuen siitä mihin väliin taulukossa korotuksen jälkeinen kokonaiseläke sattuu.
        Viime vuonna tuli 6,8% korotus ja 2500 eläkkeiden veroprodentti laski 1,5%.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuolaista ennenkuin tipahtaa, on sanonta? Demari Lipponen on vielä hengissä ja saattaa päästä peukaloimaan eläkkeitä pienituloisilta pienemmäksi? Voi keksiä taas jonkun uuden indeksin ettei eläkkeet nousekkaan. Joko lie aloitetta rustaamassa?

        Lipponen on jo niin höperö ja seniili että akkakin muutti asumaan erilleen kun ukosta ei ole enää kuin horisemaan.


      • Anonyymi

        Ennemmin työeläkkeisiin kuin työtä tekemättömille, pitäähän työssä käyneille jokin palkkio olla, he maksavat osaltaan myös elättien eläkkeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennemmin työeläkkeisiin kuin työtä tekemättömille, pitäähän työssä käyneille jokin palkkio olla, he maksavat osaltaan myös elättien eläkkeet.

        Nyt maksettava korotus on niitä Antin lupaaman vappusatasen tähteitä, kun silloin ei kaikille riittänyt, vaikka Antti lupasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä, sillä veroprosenttien rajat on porrastettu.
        Voi saada isonkin korotuksen ilman veroprosentin nousua, riippuen siitä mihin väliin taulukossa korotuksen jälkeinen kokonaiseläke sattuu.
        Viime vuonna tuli 6,8% korotus ja 2500 eläkkeiden veroprodentti laski 1,5%.

        Puhut läpiä päähäsi. Työeläkkeiden verotuksen progressiossa ei ole ainuttakaan kohtaa eli eläkemäärää jossa verotus alenisi! Porrastusta kutsutaan progressioksi!
        Jos verotus keveni, jostain muusta tekijästä se johtui kuin progressiosta. Ja jos haluat itse asian todeta verottajan taulukoista, ne kaikki löytyvät kyllä netistä.


    • Anonyymi

      Juuri on ollut uutisia kuinka erityisesti hyvätuloisten verotusta kevennetään mutta eläkeläisten verotusta EI kevennetä. Sitähän olivat oikein Orpo ja Purra olleet selittelemässäkin mutta en jaksanut seurata.
      Ts. eläkeläisten ostovoima sen kun heikkenee ainakin hyvätuloisiin palkansaajiin verrattuna.
      Esim. itselläni kohtuullisen hyvään eläkkeeseen vuoden alusta tullut 6,9 % korotus ynnä ehkä 2024 alusta tuleva 5,8 % korotus yhdessä tuskin riittävät kattamaan jatkossa vuositasolla edes sähköenergian kohonnutta osuutta menoista.

      • Anonyymi

        Köyhille ei nyt riitä tälläkertaa hallituksen antimia, mutta jospa se seuraava hallitus sitten korjaa tilanteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhille ei nyt riitä tälläkertaa hallituksen antimia, mutta jospa se seuraava hallitus sitten korjaa tilanteen.

        Varmaankin perinteiseti antavat paljon ja hyvää köyhälle kansaosalle.


      • Anonyymi

        Lieksan kaupungin valtuutettu PKS hallituksessa sanoo että tavallinen kaduntallaaja ei ymmärrä näitä asioita ja ottakaa pois eurot köyhän selkänahasta. Kynikää aivan puhtaaksi. Ja kaupunki kuittaa hyvät osingot.


    • Anonyymi

      olen työtön kuntoutuja sossu maksaa Lidl k-menukaljat ja tokmannin sipuli teemakkaran

    • Anonyymi

      Vain roima putoaa 5,9%: sta 5.5% saattaa vieläkin pudota

    • Anonyymi

      Eläkkeen määrä ja kertyminen
      Eläkettä kertyy 1,5 % vuodessa vuosiansioistasi.

      Yksinkertaistettuna sen voi laskea seuraavasti:
      Vuosiansiot x 1,5 % / 12 kk = eläke/kk.

      Mitä pidempään jatkat työssäsi, sitä enemmän eläkettä saat.

      Kiitos ei, hautaan asti töissä. Tein 18v. lähtien vakituista työtä reilut 30v. Hyppäsin oravanpyörästä pätkätöihin, ettei terveys mene kokonaan. Laitoin joka kuukausi säästöön ja tavallaan annoin olla unohduksissa ja "piilossa" ne säästöt. Nyt eläkkeellä jolla tulen toimeen ja käytän säästörahat matkusteluun ja kaikkeen mukavaan vain itselleni ja loput lapsille, kun ei sitä puolisoakaan enää ole jolle voisi jakaa.
      Yksin eläessä on muuten pienet kulutkin, ei Lieksassa ole edes mihin kannattaa rahojaan pistää. Laatua ja harrastukset haetaan sitten matkustelusta Suomessa ja ulkomailla.

      • Anonyymi

        Eläkkeestä pitää maksaa vielä verotkin mutta omat säästöt ovat verotonta tuloa.


      • Anonyymi

        Velat kannattaa olla maksettu ennen eläkkeelle jäämistä. Tätä ei moni ota aina huomioon.


      • Anonyymi

        Ja mitä pitempään olet toissä, niin sitä vähemmän olet sitten eläkepäivillä jotakuinkin terveenä. Jatka ahneuksissasi työuraa ja menetä terveytesi, saat enempi rahaa ja kovemman verotuksen, kun menit tienaamaan liikaa. Käyhän se noinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä pitempään olet toissä, niin sitä vähemmän olet sitten eläkepäivillä jotakuinkin terveenä. Jatka ahneuksissasi työuraa ja menetä terveytesi, saat enempi rahaa ja kovemman verotuksen, kun menit tienaamaan liikaa. Käyhän se noinkin.

        Niinpä. Jos tekee töitä vielä eläkeiän jälkeen, sen kertyneen eläkkeen saa vasta 68 vuotiaana käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä pitempään olet toissä, niin sitä vähemmän olet sitten eläkepäivillä jotakuinkin terveenä. Jatka ahneuksissasi työuraa ja menetä terveytesi, saat enempi rahaa ja kovemman verotuksen, kun menit tienaamaan liikaa. Käyhän se noinkin.

        Tuota vero%:n nousua ei moni ota huomioon. Kannattaa tehdä laskutoimituksia myös siitä, miten paljon säästää rahassa, kun on omaa vapaa-aikaa suunnitella päivänsä, ja tehdä sen mukaan. Työmatkoissa säästö, suunnitelmallisella ruuanlaitolla säästö....
        Kaverin vinkistä tein laskelmia ja on totta, että kun jää töistä pois niin suunnittelulla säästää selvää rahaa. Oma aika on parasta aikaa, huomaatte viimeistään 50 täytettyänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota vero%:n nousua ei moni ota huomioon. Kannattaa tehdä laskutoimituksia myös siitä, miten paljon säästää rahassa, kun on omaa vapaa-aikaa suunnitella päivänsä, ja tehdä sen mukaan. Työmatkoissa säästö, suunnitelmallisella ruuanlaitolla säästö....
        Kaverin vinkistä tein laskelmia ja on totta, että kun jää töistä pois niin suunnittelulla säästää selvää rahaa. Oma aika on parasta aikaa, huomaatte viimeistään 50 täytettyänne.

        Työmatkan hinta nousee.
        https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-177788


      • Anonyymi

        Mutta sosialisti on nopein pettäjä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      319
      2993
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2233
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      85
      1667
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      191
      1574
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1365
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1273
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1049
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe