Valmistaja kertoo vedyn olevan ainakin toistaiseksi veneiden parissa akkuja kiinnostavampi vaihtoehto, sillä vesialukset vaativat liikkumiseen 2–10-kertaisen määrän energiaa kumipyöräisiin ajoneuvoihin nähden. Vetyyn saa puolestaan varastoitua energiaa kevyemmin kuin akkuun, joten pidemmän toimintamatkan takaaminen maailman yleisimmän alkuaineen avulla on helpompaa.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/paivan-kuva-aarettoman-hiljaisella-huviajelulla-hyrex-28-vetyveneella/
Hyrex 28 vetyvene
40
660
Vastaukset
- Anonyymi
Tässä myös mielenkiintoinen vedyllä toimiva vene.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/toimii-vedylla-supernopea-74-metrinen-11-mw-jahti-saavuttaa-75-solmun-eli-140km-h-huippunopeuden/7af971b3-6ec1-41b8-ae6b-90444e1af851 - Anonyymi
Huippunopeus 18-20 solmua pitäisi olla 18+20 solmua, ja mikä lienee toimintasäde edes 20 solmun nopeudessa...
- Anonyymi
Kuka uskaltaa lähteä vesille tuollaisen pommin kanssa?
Tuulta ei tarvii tankata ja diesel ei leimahda.- Anonyymi
Reilut 50 astetta niin diesel voikin jo leimahtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Reilut 50 astetta niin diesel voikin jo leimahtaa.
Olen nähnyt kun tupakka tumpataan dieseliin lämpimässä saunassa, ilman leimahdusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen nähnyt kun tupakka tumpataan dieseliin lämpimässä saunassa, ilman leimahdusta.
Et tiedä mikä on lämmin sauna, tai sinua on koijattu ja kipossa oli jotain aivan muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Reilut 50 astetta niin diesel voikin jo leimahtaa.
Faktan tarkistus.
Leimahduspiste: tyypillisesti 62-65 °C laadusta riippuen dieselissä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Faktan tarkistus.
Leimahduspiste: tyypillisesti 62-65 °C laadusta riippuen dieselissäTyypillisesti kyllä, mutta tietyissä laaduissa riittää 52 °C. Tarista vaikka ellet usko. 52 on reilut 50.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Faktan tarkistus.
Leimahduspiste: tyypillisesti 62-65 °C laadusta riippuen dieselissäEsim. Neste MY uusiutuvan dieselin leimahduspiste on 55,1 °C. En tiedä myydäänkö suomessa dieseliä itä alemmalla leimahduspisteellä, mutta kyllä niitä maailmalla on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et tiedä mikä on lämmin sauna, tai sinua on koijattu ja kipossa oli jotain aivan muuta.
Lämmin sauna oli 76 asteinen, mutta kipossa ollut diesel oli ulkoilman lämpöistä. Tarkka lämpötila ei ole enää muistissa, mutta 15...20 astetta lienee oikea haarukka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lämmin sauna oli 76 asteinen, mutta kipossa ollut diesel oli ulkoilman lämpöistä. Tarkka lämpötila ei ole enää muistissa, mutta 15...20 astetta lienee oikea haarukka.
Kyllä tuo on täysin mahdollinen tilanne, etenkin kun se dieseli on kylmempää kuin ympäröivä ilma.
Tuossa tilanteessa kaasuuntuminen on vielä hidasta.
- Anonyymi
Sama kysymys kuin vetyautovouhottajille: missäs käytte tankkamassa ja onko halpaa?
- Anonyymi
Veneilijälle vetyä on heti laidan ulkopuolella vaikka kuinka paljon. Vedessä on 2/3 osaa vetyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veneilijälle vetyä on heti laidan ulkopuolella vaikka kuinka paljon. Vedessä on 2/3 osaa vetyä.
Siitäpä siis äyskäröimään tankkiin ;>))
- Anonyymi
Lappeenrannan satamassa.
Sanoo vain "Atomi ja vety pliis" - Anonyymi
Valmistajan sana on vielä luotettavampi kuin jumalan sana.
- Anonyymi
Eikös jumala ole valmistaja? (Alussa ei ollut mitään, jne...)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös jumala ole valmistaja? (Alussa ei ollut mitään, jne...)
Tekikö se jumala jotain hörhöveneitäkin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekikö se jumala jotain hörhöveneitäkin?
Ilmeisesti... ellei ole sitten alakerran herran tekosia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti... ellei ole sitten alakerran herran tekosia.
Eikös vety kohoa pikemminkin taivaan tuuliin kuin kaivaudu johonkin maan pimeyteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös vety kohoa pikemminkin taivaan tuuliin kuin kaivaudu johonkin maan pimeyteen.
Hörhövene ei lennä. Eikös olekin pirullista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hörhövene ei lennä. Eikös olekin pirullista?
Tuo vähän riippuu.
Eikös jeesuskin lennellyt taivaalle jonkinmoisella härpäkkeellä joten sen härpäkkeen on täytynyt olla ilma-alus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo vähän riippuu.
Eikös jeesuskin lennellyt taivaalle jonkinmoisella härpäkkeellä joten sen härpäkkeen on täytynyt olla ilma-alus.Vene ei ole ilma-alus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vene ei ole ilma-alus.
Voihan se olla semmoinen lentovene jolla jeesuskin matkaili jollain järvellä.
Tuommoiseen mahtuisi kaikki opetuslapsetkin mukaan:
https://www.youtube.com/watch?v=rwa9unx9mpQ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan se olla semmoinen lentovene jolla jeesuskin matkaili jollain järvellä.
Tuommoiseen mahtuisi kaikki opetuslapsetkin mukaan:
https://www.youtube.com/watch?v=rwa9unx9mpQSe on veden pintaa nousuihin ja laskuihin hyödyntävä ilma-alus eikä vene.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on veden pintaa nousuihin ja laskuihin hyödyntävä ilma-alus eikä vene.
Kyllä kai nuo voivat vedessä olla muutenkin kuin vain nousemassa ja laskeutumassa. Jossain youtube-videossa oli venäläisen keksijä keksimä lentovene joka pystyi sukeltamaankin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kai nuo voivat vedessä olla muutenkin kuin vain nousemassa ja laskeutumassa. Jossain youtube-videossa oli venäläisen keksijä keksimä lentovene joka pystyi sukeltamaankin.
Eli kun minä menen järveen uimaan olen vene. Järven kalat on sukellusveneitä. Jep jep.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli kun minä menen järveen uimaan olen vene. Järven kalat on sukellusveneitä. Jep jep.
Voithan sinä nimittää itseäsi veneeksikin jos se tuntuu mukavalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voithan sinä nimittää itseäsi veneeksikin jos se tuntuu mukavalta.
Kyllä tähän maahan sukupuolia mahtuu. Veneoletettukin sopii hyvin sekaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voithan sinä nimittää itseäsi veneeksikin jos se tuntuu mukavalta.
Voitte kutsua minua jumalaksi. Se tuntuu mukavalta.
- Anonyymi
Vetyyn voi suuressa mittakaavassa varastoida energiaa pienemmällä painolla kuin akkuihin. Vastaava väite on pienessä mittakaavassa aika kyseenalainen.
Painesäiliö painaa ja vuotaa, mikäli kyse on CNG:stä. LNG:n tapauksessa pienessä mittakaavassa jopa pelkät lämpöeristeet painavat akkua enemmän, elleivät ne vuoda lämpöä niin paljon, että hävikki kaasuksi on kohtuutonta huviveneessä, mikä viettää suurimman osan ajastaan paikallaan.- Anonyymi
Vetysäiliö vuotaa joka tapauksessa oli siinä tiivisteet tai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetysäiliö vuotaa joka tapauksessa oli siinä tiivisteet tai ei.
Iso säiliö vuotaa suhteessa tilavuuteensa paljon vähemmän kuin pieni. Eroa vielä kasvattaa se tosiseikka, että isomman painesäiliön seinämät ovat paksummat, mutta efekti olisi olemassa saman paksuisillakin, silloin vuoto on suhteessa pinta_alaan ja siten mittasuhteen neliöön, kun taas tilavuus mittasuhteen kuutioon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Iso säiliö vuotaa suhteessa tilavuuteensa paljon vähemmän kuin pieni. Eroa vielä kasvattaa se tosiseikka, että isomman painesäiliön seinämät ovat paksummat, mutta efekti olisi olemassa saman paksuisillakin, silloin vuoto on suhteessa pinta_alaan ja siten mittasuhteen neliöön, kun taas tilavuus mittasuhteen kuutioon.
Jos autolla on leveyttä 2,5 m ja korkeutta 4 m ja pituutta 10 m niin siihen sopii vaivattomasti 100 m^3 vetytankki. Tuommoisen hankin seuraavaan autooni.
- Anonyymi
Vaikuttaa fiksulta laitteelta.
- Anonyymi
Varmasti fiksu, mutta ennen kuin vedystä innostuu liikaa, kannattaa muistaa, että vedyn kiehumispiste on -253 C. Minua viisaammat osaavat laskea, kuinka kovan paineen vatii, että vety pysyy säiliössä nesteenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti fiksu, mutta ennen kuin vedystä innostuu liikaa, kannattaa muistaa, että vedyn kiehumispiste on -253 C. Minua viisaammat osaavat laskea, kuinka kovan paineen vatii, että vety pysyy säiliössä nesteenä.
Jos lämpötila on alle -253 C niin ei tarvita paljonkaan painetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos lämpötila on alle -253 C niin ei tarvita paljonkaan painetta.
Niinpä. Ei ihan pienellä energiamäärällä vety jäähdy tai paine nouse riittävästi. Vety on halpaa, mutta millä hinnalla saat sen mukaasi käyttökelpoisessa muodossa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Ei ihan pienellä energiamäärällä vety jäähdy tai paine nouse riittävästi. Vety on halpaa, mutta millä hinnalla saat sen mukaasi käyttökelpoisessa muodossa?
Paljon kalliimpaa vety on kuin bensa jos energiasisällöstä on kysymys.
Vedyn käyttäminen energian siirtoon on todella idioottimainen ajatus.
50 litran tankkiin mahtuu vetyä 1 kg jos paine on 200 bar. Samankokoiseen tankkiin mahtuu bensaa 40 kg.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 952890
Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on792373- 241916
Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s221490Mitä tapahtuu?
Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?291460Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!
Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää151315- 87882
Murtautuminen uimahalliin
17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?26867Mitä tarkalleen tunnet
Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai62816Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.
Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois2729