Suojatiesäännöt

Anonyymi-ap

Ajelinpa tuossa juuri töistä kotiin. Köröttelin pikkuista tietä kutakuinkin 40 km/h nopeusrajoituksen mukaan. Oikealta lähestyi suojatietä kirkkaisiin vaatteisiin pukeutunut lenkkeilijä suuntaa ja nopeutta muuttamatta kohti suojatietä. Hidastelin ihan rauhallisesti, mutta edellä ajava ei hidastanut, vaan teki äkkijarrutuksen suojatien eteen vasta lenkkeilijän ollessa astumassa suojatielle. Sitten alkoi pitkä töötin huudatus ja jotain se uhosi ikkunakin. Olin kuulevinani, että suojatielle ei saa juosta?!

Siis haloo, voiko oikeasti olla jollekin autoilijalle epäselvää, että jalankulkijalle on annettava suojatiellä esteetön kulku, ja että jalankulkijalla tarkoitetaan henkilöä, joka kulkee jalan, oli hänellä sitten kävely tai juoksuaskel? Voi kulkea myös suksilla, potkulaudalla, rullaluistimilla tms apuvälineellä. Lapsille kyllä opetetaan, ettei suojatielle saa juosta, mutta se johtuu vain rakastavien vanhempien toiveesta, etteivät jäisi mokaavan autoilijan alle. Tieliikennelaissa jalankulun muotoja ei erotella toisistaan.

Mikähän tämän autoilijan määritelmä on tälle kielletylle juoksulle? Onko niin, että ei tarvitse väistää jonkin tietyn nopeuden ylittävää jalankulkijaa, esim 6 km/h? Vai onko määritelmä jotain kilpakävelymääritelmän mukaista, että kävilijällä ei saa olla molemmat jalat samanaikaisesti ilmassa?

86

800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joku tollo se vaan oli.

      • Anonyymi

        Mitään varsinaisesti vaarallista ei tapahtunut.

        Tyhmyys ei tartu, asennevamma voi tarttua...


    • Anonyymi

      Hallituksen esityksestä saa jonkinlaista osviittaa.
      "suojatielle tai muuten ajoradalle, pyörätielle tai raitiotielle astuvan jalankulkija noudattaa varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät.
      Siksi jalankulkijalla ei ole edes suojatiellä ehdotonta oikeutta ajoradan ylittämiseen, mikäli yllättävä ajoradalle tulo aiheuttaisi esimerkiksi äkkijarrutuksen."

      • Anonyymi

        Hallituksen esitys ei ole mitään tällä hetkellä . Voimassaolevaa lakia noudatetaan tällä hetkellä .


      • Anonyymi

        Eipä sille tööttääjälle olisi tullut äkkijarrutuksen tarvetta, jos olisi hidastanut ajoissa. Aloittaja näki jalankulkijan hyvissä ajoin, ja reagoi oikein. Tööttäilijä ei vaan osannut.

        Joillekin autoilijoille kävelijät ja pyöräilijät ovat liikenteen esteitä, joihin suhtautuvat vihamielisesti. Se on vaarallinen asenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen esitys ei ole mitään tällä hetkellä . Voimassaolevaa lakia noudatetaan tällä hetkellä .

        Hallituksen esitys, juridiikan opppikirjat ja professoreiden aivoitukset ovat toissijaisia oikeuslähteitä, mutta ensisijaisessa oikeuslähteessä, Suomen laissa selvästi sanotaan:

        ”Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.”

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P16


      • Anonyymi

        Ajoradan liikenteellä on hyvin selkeä velvoite suojateiden kohdalla. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. Hyvin selkeästi asia on kerrottu. Suojatien yli pyrkivien jalankulkijoiden etenemistä ei saa mitenkään estää tai häiritä, eli pitää antaa esteetön kulku.

        Jalankulkijan varovaisuusvelvoite on varoa niitä autoilijoita, jotka ovat epäonnistuneet omassa velvoitteessaan antaa esteetön kulku jalankulkijoille.

        Ajoradan liikenteellä on muuten toinenkin velvoite jokaisen suojatien kohdalla. Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen esitys, juridiikan opppikirjat ja professoreiden aivoitukset ovat toissijaisia oikeuslähteitä, mutta ensisijaisessa oikeuslähteessä, Suomen laissa selvästi sanotaan:

        ”Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.”

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P16

        Ajoradan ajoneuvoilla on kuitenkin tilanteessa suurempi/kovempi "esteetön kulku" velvoite. Jalankulkijoille on "vain" varovaisuusvelvoite. Esteetön kulku on "normaalia" väistämistä voimakkaampi/suurempi velvoite varoa ja väistää.


      • Anonyymi

        Mikäli ajoneuvon kuljettaja on lähestynyt suojatietä lain vaatimalla tavalla, on mahdotonta että jalankulkijan astuminen suojatielle aiheuttaisi tarpeen äkkijarrutukselle. Jos autoilija on mokannut, niin jalankulkijan on väistettävä, mutta jos tähän tilanteeseen on päädytty, on ajoneuvon kuljettaja syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Rangaistus vähintään päiväsakkoja.

        Lainsäädäntö on selvä ja auto on suojatiellä aina väistämisvelvollinen jalankulkijaan nähden. Ongelma on siinä, että moni autoilija ei välitä, koska tietää jalankulkijan heikompana kuitenkin väistävän. Yhtä huolettomasti ei painella kärkikolmion takaa rekan eteen.

        Ajatelkaapa, jos rekkakuskit toimisivat samalla periaatteella henkilöautoihin nähden. Kärkikolmioista ei tarvitsisi heidän välittää, koska ei ne pikkukotterot kuitenkaan uskalla alle tulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen esitys, juridiikan opppikirjat ja professoreiden aivoitukset ovat toissijaisia oikeuslähteitä, mutta ensisijaisessa oikeuslähteessä, Suomen laissa selvästi sanotaan:

        ”Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.”

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P16

        Tätä varovaisuuspykälää näissä keskusteluissa aina tuodaan esiin, ihan kuin se jotenkin mitätöisi ajoneuvon kuljettajan velvollisuuden lähestyä sopivalla nopeudella ja antaa esteetön kulku. Ei sillä sitä tarkoiteta, vaan sitä, että pitää välttää jäämästä liian suurella nopeudella (eli lainvastaisesti) lähestyvän ajoneuvon alle.

        Ja mitä tulee aloittajan esiin nostamaan suojatielle juoksemiseen, niin ei tosiaan ole mitään erityistä nopeusrajoitusta annettu. Toki kaikkien pitää noudattaa sopivaa tilannenopeutta, mutta selvää on, että risteystä tai suojatietä lähestyttäessä väistämisvelvollisen sopiva tilannenopeus on huomattavasti pienempi kuin toisen osapuolen. Jos lenkkeilijän noin 12 km/h katsotaan liian suureksi nopeudeksi, niin ei se väistämisvelvollinen autoilija ainakaan yhtään sen kovempaa saa lähestyä.


    • Anonyymi

      Laitetaan pykälä tähän, ettei tarvitse lakia penkoa.

      Ajoradan ajoneuvojen velvollisuus:

      "27 §
      Ajoneuvon ajaminen suojatien yli

      Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

      Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

      Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

      Jalankulkijan velvollisuus:

      "16 §
      Ajoradan ylittäminen

      Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.

      Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

      Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie."

      • Anonyymi

        Mikä viitu siinä on kun joku homoh hokee noita pykäliä joka helevetin kedkustelussa. Hanki rumkkari elämä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä viitu siinä on kun joku homoh hokee noita pykäliä joka helevetin kedkustelussa. Hanki rumkkari elämä!

        Tieliikennelaki on se, jossa liikennesäännöt kerrotaan. Jotkut r.unkkarit eivät tätä ymmärrä, kun heillä korvien välissä on pelkkä tuulitunneli.


    • Anonyymi

      Usain Boltin juoksuvauhti on reipasta neljääkymppiä. Voi tulla autoilijalle yllätyksenä jos joku täyttä vauhtia pinkoo suojatielle

      • Anonyymi

        Kenties, mutta suojatie on nimenomaa se kohta, jossa jalankulkijat tekevät ajoradan ylitykset. Ei voi koskaan tulla yhdellekään autoilijalle yllätyksenä se, että jalankulkija ylittää ajoradan juuri suojatien kohdalla. Sehän on nimenomaan se kohta, jossa niin kuuluu tehdä.


      • Anonyymi

        Laissa on nimenomaan sanottu, että ajorata pitää ylittää viivyttelemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa on nimenomaan sanottu, että ajorata pitää ylittää viivyttelemättä.

        Näinpä. Autoilijan on syytä huomata, että tämän pykälän perusteella on syytä valmistautua jalankulkijan nopeuttavan tahtiaan suojatielle päästessään. Eli sellainen "tätä toista kaistaa ehtii vielä edestä" on aika huono ajatus.

        Valitettavan harva jalankulkija tätä sääntöä noudattaa. Melkeinpä toisinpäin - ensin kiiruhdetaan suojatielle ja sitten laahustetaan hissukseen yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa on nimenomaan sanottu, että ajorata pitää ylittää viivyttelemättä.

        Esim. hidas vanhus tai liikuntarajoitteinen "kiiruhtavat" omien kykyjensä mukaan. Silti autoilijoilla on jokaisen suojatien kohdalla esteetön kulun antamisvelvoite. Ei saa estää tai häiritä suojatien yli pyrkiviä jalankulkijoita mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinpä. Autoilijan on syytä huomata, että tämän pykälän perusteella on syytä valmistautua jalankulkijan nopeuttavan tahtiaan suojatielle päästessään. Eli sellainen "tätä toista kaistaa ehtii vielä edestä" on aika huono ajatus.

        Valitettavan harva jalankulkija tätä sääntöä noudattaa. Melkeinpä toisinpäin - ensin kiiruhdetaan suojatielle ja sitten laahustetaan hissukseen yli.

        Ei tuo sitä tarkoita, että jalankulkijan pitää juosta yli. Ei tarvitse edes nostaa nopeutta. Riittää, kun menee miten kuten normaalisti, eikä jää siihen suojatielle heilumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo sitä tarkoita, että jalankulkijan pitää juosta yli. Ei tarvitse edes nostaa nopeutta. Riittää, kun menee miten kuten normaalisti, eikä jää siihen suojatielle heilumaan.

        Ei tarkoita, että pitäisi juosta, mutta kyllä sitä tarkoittaa, että normaalisti liikuntakykyisen ihmisen tulee kävellä normaalia kävelyvauhtia yli. Jos jo etenet normaalia kävelyvauhtia, niin ei tietysti tarvitse nostaa nopeutta, mutta jos laahustat hissukseen kännykkää selaillen, niin kyllä on syytä nopeuttaa suojatiellä. Eikä tuota edes tarvitse tieliikennelaista lukea, vaan ihan tavallisella muiden ihmisten huomioonottamisella pärjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarkoita, että pitäisi juosta, mutta kyllä sitä tarkoittaa, että normaalisti liikuntakykyisen ihmisen tulee kävellä normaalia kävelyvauhtia yli. Jos jo etenet normaalia kävelyvauhtia, niin ei tietysti tarvitse nostaa nopeutta, mutta jos laahustat hissukseen kännykkää selaillen, niin kyllä on syytä nopeuttaa suojatiellä. Eikä tuota edes tarvitse tieliikennelaista lukea, vaan ihan tavallisella muiden ihmisten huomioonottamisella pärjää.

        En muuten muista, että kukaan olisi koskaan jäänyt sen kummemmin viivyttelemään suojatielle eteeni. Ihmiset eivät ole liikkeellä muita estääkseen, vaan menossa jonnekin. Jotkut kävelevät hitaasti, kuten iäkkäät ihmiset, mutta ei se haittaa. Heillä on oikeus liikkua pippeli siinä kuin muillakin. Liikenne on yhteispeliä, jossa jokaisen on huomioitava kaikki muut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinpä. Autoilijan on syytä huomata, että tämän pykälän perusteella on syytä valmistautua jalankulkijan nopeuttavan tahtiaan suojatielle päästessään. Eli sellainen "tätä toista kaistaa ehtii vielä edestä" on aika huono ajatus.

        Valitettavan harva jalankulkija tätä sääntöä noudattaa. Melkeinpä toisinpäin - ensin kiiruhdetaan suojatielle ja sitten laahustetaan hissukseen yli.

        "tätä toista kaistaa ehtii vielä edestä" on aika huono ajatus."
        Ei siinä ajatuksessa että tätä toista kaistaa ajaen tosiaan ehtii edestä, ole mitään väärää tai huonoa, kun ja jos siitä tosiaan ehtii ensin jalankulkijaa häiritsemättä, kuten tilanne usein on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tätä toista kaistaa ehtii vielä edestä" on aika huono ajatus."
        Ei siinä ajatuksessa että tätä toista kaistaa ajaen tosiaan ehtii edestä, ole mitään väärää tai huonoa, kun ja jos siitä tosiaan ehtii ensin jalankulkijaa häiritsemättä, kuten tilanne usein on.

        "Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

        "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

        Tuossa on pari tieliikennelain velvoitetta "toisella kaistalla ajamiseen" liittyen. Yhtään jalankulkijaa ei tarvitse edes sillä hetkellä olla liikkeellä koko kaupungissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

        "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

        Tuossa on pari tieliikennelain velvoitetta "toisella kaistalla ajamiseen" liittyen. Yhtään jalankulkijaa ei tarvitse edes sillä hetkellä olla liikkeellä koko kaupungissa.

        Nuo toki kieltävät "toisella kaistalla ajamisen" mikäli siinä ensimmäisellä kaistalla on joku pysähtyneenä, mutta sellaisestahan ei tässä kukaan sanonut mitään. Jos pysähtyneitä ei ole, niin suojatien yli saa kyllä ajaa vaikka suojatiellä olisi jalankulkija, kunhan ei millään tavalla haittaa sen jalankulkijan kulkemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo toki kieltävät "toisella kaistalla ajamisen" mikäli siinä ensimmäisellä kaistalla on joku pysähtyneenä, mutta sellaisestahan ei tässä kukaan sanonut mitään. Jos pysähtyneitä ei ole, niin suojatien yli saa kyllä ajaa vaikka suojatiellä olisi jalankulkija, kunhan ei millään tavalla haittaa sen jalankulkijan kulkemista.

        Mikä on sitten sitä haittaamista ja mikä ei, niin siitä on varmasti jokaisella oma käsityksensä. Jos jalankulkija pitää edes yhtään varoa, niin se on mielestäni jo haittaamista. Lisäksi on velvoite antaa jalankulkijoille turvallinen tila.

        "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä."

        Laissa mitään metrimäärää ei asialle määritetä, mutta useiden mielestä se on vähintään 1,5 m luokkaa.


      • Anonyymi

        ^ Jos 2 metrinen koripalloilija kulkiessa jalan sattuu liukastumaan ja kaatumaan, niin hänen kohdalla turvallisen tilan antaminen on sitten yli 2m.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on sitten sitä haittaamista ja mikä ei, niin siitä on varmasti jokaisella oma käsityksensä. Jos jalankulkija pitää edes yhtään varoa, niin se on mielestäni jo haittaamista. Lisäksi on velvoite antaa jalankulkijoille turvallinen tila.

        "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä."

        Laissa mitään metrimäärää ei asialle määritetä, mutta useiden mielestä se on vähintään 1,5 m luokkaa.

        Jokaisella voi tietysti olla oma käsityksensä mistä tahansa, mutta lain vaatimalla esteettömällä kululla tarkoitetaan sitä, että jalankulkija ei joudu muuttamaan kulkuaan (nopeus, suunta) suojatien yli ajavan ajoneuvon takia.

        Turvallista tilaa ei tieliikennelaissa tosiaan ole mittana annettu ja se onkin järkevää, koska se tietysti riippuu tilanteesta. Joissain maissa on määrätty autolla pyöräilijää ohittaessa minimietäisyydeksi 1.5 m. Käytännössä turvallinen tila riippuu tietysti esimerkiksi ohittavan ajoneuvon nopeudesta ja koosta sekä ohitettavasta. Lapsi, silminnähden humalainen tms arvaamattoman oloinen on tietysti ohitettava kauempaa kuin vaikkapa vakaasti etenevä aikuinen. Liukkaalla tarvitaan enemmän marginaalia kuin kuivalla kesäkelillä jne.


      • Anonyymi

        Sinulta jääkin paljon huomaamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

        "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

        Tuossa on pari tieliikennelain velvoitetta "toisella kaistalla ajamiseen" liittyen. Yhtään jalankulkijaa ei tarvitse edes sillä hetkellä olla liikkeellä koko kaupungissa.

        Kun jättää nuo turhat jossittelut pois niin kyllä sitä toista kaistaa voi ja saa mennä sen kummempia immelmanneja tekemättä, kun sitä jalankulkijaa olemassa olevaa tai olematonta, ei häiritse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulta jääkin paljon huomaamatta.

        Mitä ja millä perusteella jää "paljon" huomaamatta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ja millä perusteella jää "paljon" huomaamatta?

        Kuulemma huonomuistiselta muita huomioimaan kykenemättömältä, poikkeavalta kehitysvammaiselta jää pippelinsä hivelyn takia asioita huomaamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun jättää nuo turhat jossittelut pois niin kyllä sitä toista kaistaa voi ja saa mennä sen kummempia immelmanneja tekemättä, kun sitä jalankulkijaa olemassa olevaa tai olematonta, ei häiritse.

        Tieliikennelain, eli liikennesääntöjen ymmärtäminen tuottaa joillekin jonkun verran haasteita.


    • Anonyymi

      Edelleenkin olen sitä mieltä että joku tollo se vaan oli.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Harmillisesti noita tolloja on liikenteessä aika paljon.


      • Anonyymi

        Eli tuskinpa pohdiskeli noita tieliikennelain pykäliä, varovaisuuden noudattamisen ja esteettömän kulun antamisen priorisointeja sun muita kiemuroita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuskinpa pohdiskeli noita tieliikennelain pykäliä, varovaisuuden noudattamisen ja esteettömän kulun antamisen priorisointeja sun muita kiemuroita.

        Niin. Kyse todennäköisesti ihan perinteisestä "minä ensin" asenteesta.


    • Anonyymi

      Myös jalankulkijalla on omat velvollisuutensa ja siihen kuuluu tarkkaavaisuus ja muun liikenteen ennakointi jne.. eli hänen tulisi näyttää olevansa aikeissa ylittää tie järkevällä tavalla yhteispelillä muun liikenteen kanssa. Tie ylitetään tietenkin rauhallisesti ja varmasti ilman muuta touhua.

      • Anonyymi

        Kyllä. Aloittajan kuvauksen mukaan jalankulkija oli tulossa ihan ennakoitavalla tavalla suojatielle. Aloittajahan kertoi hidastaneensa hyvissä ajoin.

        Huomattavaa on, että tieliikennelaki vaatii ajoneuvonkuljettajia pyöräilijät mukaan lukien näyttämään suuntamerkkiä aikoessaan kääntyä, mutta jostain syystä tällaista vaatimusta ei ole annettu jalankulkijoille. Itse kyllä näytän suuntamerkkiä aikoessani kääntyä suojatielle erityisesti juostessani, mutta laki ei sitä suoraan vaadi ja aika harvoin sellaista käytäntöä näkee.

        Autoilijan on syytä muistaa, että vaikka jalankulkijan tulee käyttäytyä ennakoitavasti, niin väistämisvelvollisuus on voimassa vaikka jalankulkija ei täydellisesti toimisikaan. Tieliikennelaki lähtee siitä, että jalankulkijalla on mahdollisesti huonompi liikennesääntöjen tuntemus ja kyky toimia niiden mukaan. Tämä perustuu siihen, että jalankulkuun on lupa kaikilla ikään, koulutukseen ja kykyyn katsomatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Aloittajan kuvauksen mukaan jalankulkija oli tulossa ihan ennakoitavalla tavalla suojatielle. Aloittajahan kertoi hidastaneensa hyvissä ajoin.

        Huomattavaa on, että tieliikennelaki vaatii ajoneuvonkuljettajia pyöräilijät mukaan lukien näyttämään suuntamerkkiä aikoessaan kääntyä, mutta jostain syystä tällaista vaatimusta ei ole annettu jalankulkijoille. Itse kyllä näytän suuntamerkkiä aikoessani kääntyä suojatielle erityisesti juostessani, mutta laki ei sitä suoraan vaadi ja aika harvoin sellaista käytäntöä näkee.

        Autoilijan on syytä muistaa, että vaikka jalankulkijan tulee käyttäytyä ennakoitavasti, niin väistämisvelvollisuus on voimassa vaikka jalankulkija ei täydellisesti toimisikaan. Tieliikennelaki lähtee siitä, että jalankulkijalla on mahdollisesti huonompi liikennesääntöjen tuntemus ja kyky toimia niiden mukaan. Tämä perustuu siihen, että jalankulkuun on lupa kaikilla ikään, koulutukseen ja kykyyn katsomatta.

        Tuollaiset raivarit syntyvät yleensä siitä taustasta, että auton kuljettaja töppäilee ja siitä säikähtäneenä yrittää vierittää syyn jonkun muun niskoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaiset raivarit syntyvät yleensä siitä taustasta, että auton kuljettaja töppäilee ja siitä säikähtäneenä yrittää vierittää syyn jonkun muun niskoille.

        Noitakin tapauksia varmasti on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Aloittajan kuvauksen mukaan jalankulkija oli tulossa ihan ennakoitavalla tavalla suojatielle. Aloittajahan kertoi hidastaneensa hyvissä ajoin.

        Huomattavaa on, että tieliikennelaki vaatii ajoneuvonkuljettajia pyöräilijät mukaan lukien näyttämään suuntamerkkiä aikoessaan kääntyä, mutta jostain syystä tällaista vaatimusta ei ole annettu jalankulkijoille. Itse kyllä näytän suuntamerkkiä aikoessani kääntyä suojatielle erityisesti juostessani, mutta laki ei sitä suoraan vaadi ja aika harvoin sellaista käytäntöä näkee.

        Autoilijan on syytä muistaa, että vaikka jalankulkijan tulee käyttäytyä ennakoitavasti, niin väistämisvelvollisuus on voimassa vaikka jalankulkija ei täydellisesti toimisikaan. Tieliikennelaki lähtee siitä, että jalankulkijalla on mahdollisesti huonompi liikennesääntöjen tuntemus ja kyky toimia niiden mukaan. Tämä perustuu siihen, että jalankulkuun on lupa kaikilla ikään, koulutukseen ja kykyyn katsomatta.

        Itse lähden siitä, että jalankulkijan on juostessaan suojatielle noudatettava erityistä varovaisuutta johtuen siitä, että hänen kulkunsa voi tulla toisille tienkäyttäjille yllätyksenä.

        Jalankulkija voi juoksemalla ajoradalle suojatienkin kohdalla syyllistyä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja on vastuussa mahdollisesta onnettomuudesta. Tapaukset arvioidaan tietenkin tapauskohtaisesti olosuhteiden mukaan.

        Ennakointivelvollisuus koskee kaikkia tienkäyttäjiä ja siten myös jalankulkijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse lähden siitä, että jalankulkijan on juostessaan suojatielle noudatettava erityistä varovaisuutta johtuen siitä, että hänen kulkunsa voi tulla toisille tienkäyttäjille yllätyksenä.

        Jalankulkija voi juoksemalla ajoradalle suojatienkin kohdalla syyllistyä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja on vastuussa mahdollisesta onnettomuudesta. Tapaukset arvioidaan tietenkin tapauskohtaisesti olosuhteiden mukaan.

        Ennakointivelvollisuus koskee kaikkia tienkäyttäjiä ja siten myös jalankulkijoita.

        ”vaikka jalankulkijan tulee käyttäytyä ennakoitavasti ”

        Laissa ei tuollaista velvollisuutta ole jalankulkijalle eikä muillekaan tienkäyttäjille asetettu. Laissa puhutaan vain ennakointivelvollisuudesta. Toisssijaisessa oikeuslähteessä eli hallituksen esityksessä kyllä on tällainen teksti:

        ”Pykälässä säädettäisiin suojatien lähestymisestä ajoneuvolla ja väistämisestä ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä. Säännön sisältö pykälän 1 momenteissa on seuraava: 1) Suojatietä lähestyvän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. 2) Jalankulkijalle on annettava esteetön kulku. Nimenomaan ajoneuvon kuljettajan on ennakoitava käyttäytymistään ennen suojatietä ja suojatietä ylittäessään. Säännöt vastaavat vastaa nykytilannetta.”

        http://tinyurl.com/6n5p282x


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”vaikka jalankulkijan tulee käyttäytyä ennakoitavasti ”

        Laissa ei tuollaista velvollisuutta ole jalankulkijalle eikä muillekaan tienkäyttäjille asetettu. Laissa puhutaan vain ennakointivelvollisuudesta. Toisssijaisessa oikeuslähteessä eli hallituksen esityksessä kyllä on tällainen teksti:

        ”Pykälässä säädettäisiin suojatien lähestymisestä ajoneuvolla ja väistämisestä ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä. Säännön sisältö pykälän 1 momenteissa on seuraava: 1) Suojatietä lähestyvän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. 2) Jalankulkijalle on annettava esteetön kulku. Nimenomaan ajoneuvon kuljettajan on ennakoitava käyttäytymistään ennen suojatietä ja suojatietä ylittäessään. Säännöt vastaavat vastaa nykytilannetta.”

        http://tinyurl.com/6n5p282x

        En tiedä, miten et tunne tieliikennelakia. Ks. TLL (729/2018) 4 §

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        ja 2 §:ssä "tienkäyttäjällä jokaista, joka on tiellä taikka kuljettaa sillä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, miten et tunne tieliikennelakia. Ks. TLL (729/2018) 4 §

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        ja 2 §:ssä "tienkäyttäjällä jokaista, joka on tiellä taikka kuljettaa sillä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua"

        Joo, toisten ennakointi on eri asia kuin että itse pitäisi käyttäytyä ennakoitavasti. Jälkimmäiselle ei löydy tukea tieliikennelaista ainakaan sanatarkasti. Laissa puhutaan nimenomaan toisista tienkäyttäjistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, toisten ennakointi on eri asia kuin että itse pitäisi käyttäytyä ennakoitavasti. Jälkimmäiselle ei löydy tukea tieliikennelaista ainakaan sanatarkasti. Laissa puhutaan nimenomaan toisista tienkäyttäjistä.

        Ajatuksen kulkuasi on vaikea seurata.

        Jos tienkäyttäjä A ennakoi toisten toimintaa, hän sovittaa siinä tapauksessa OMAA toimintaansa siihen toisten toimintaan. Molemmat puolet kuuluvat ennakointiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajatuksen kulkuasi on vaikea seurata.

        Jos tienkäyttäjä A ennakoi toisten toimintaa, hän sovittaa siinä tapauksessa OMAA toimintaansa siihen toisten toimintaan. Molemmat puolet kuuluvat ennakointiin.

        Juu mutta silloin hän ennakoi toisten toimintaa. Laissa puhutaan nimenomaan toisista tienkäyttäjistä. Ymmärrän ennakoitavuudella sitä, että käyttäydyn itse niin, että muut pystyvät ennakoimaan minua. Sellaista velvollisuutta ei laissa suorasanaisesti ole. Epäsuorasti ennakoitavuusvaatimus ilmenee kuitenkin esim. suuntamerkin näyttövelvollisuutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse lähden siitä, että jalankulkijan on juostessaan suojatielle noudatettava erityistä varovaisuutta johtuen siitä, että hänen kulkunsa voi tulla toisille tienkäyttäjille yllätyksenä.

        Jalankulkija voi juoksemalla ajoradalle suojatienkin kohdalla syyllistyä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja on vastuussa mahdollisesta onnettomuudesta. Tapaukset arvioidaan tietenkin tapauskohtaisesti olosuhteiden mukaan.

        Ennakointivelvollisuus koskee kaikkia tienkäyttäjiä ja siten myös jalankulkijoita.

        Puheena olevassa tapauksessa suojatielle tuleminen oli ihan hyvin ennakoitavissa, kun kerran keskustelun aloittaja havaitsi sen hyvissä ajoin. Sitä emme tiedä, miksi edellä ajanut onnistui epäonnistumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, toisten ennakointi on eri asia kuin että itse pitäisi käyttäytyä ennakoitavasti. Jälkimmäiselle ei löydy tukea tieliikennelaista ainakaan sanatarkasti. Laissa puhutaan nimenomaan toisista tienkäyttäjistä.

        No ei ehkä sanatarkasti, mutta liikennesääntöjen noudattaminen yleisestikin on ennakoitavaa käyttäytymistä. Erityisesti laissa on mainittu esimerkiksi väistämisen osoittaminen hyvissä ajoin hidastamalla ja kääntymisen, ohituksen yms. sivusuunnassa siirtymisen osoittaminen suuntamerkillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu mutta silloin hän ennakoi toisten toimintaa. Laissa puhutaan nimenomaan toisista tienkäyttäjistä. Ymmärrän ennakoitavuudella sitä, että käyttäydyn itse niin, että muut pystyvät ennakoimaan minua. Sellaista velvollisuutta ei laissa suorasanaisesti ole. Epäsuorasti ennakoitavuusvaatimus ilmenee kuitenkin esim. suuntamerkin näyttövelvollisuutena.

        "Ymmärrän ennakoitavuudella sitä, että käyttäydyn itse niin, että muut pystyvät ennakoimaan minua. Sellaista velvollisuutta ei laissa suorasanaisesti ole. "

        Eikös tuossa ole kohta, joka velvoittaa sinua käyttäytymään ennakoitavasti?

        3 §
        Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
        Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä
        olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ymmärrän ennakoitavuudella sitä, että käyttäydyn itse niin, että muut pystyvät ennakoimaan minua. Sellaista velvollisuutta ei laissa suorasanaisesti ole. "

        Eikös tuossa ole kohta, joka velvoittaa sinua käyttäytymään ennakoitavasti?

        3 §
        Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
        Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä
        olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

        Jep 3 § velvoittaa itseään ja 4 § velvoittaa tarkkailemaan muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse lähden siitä, että jalankulkijan on juostessaan suojatielle noudatettava erityistä varovaisuutta johtuen siitä, että hänen kulkunsa voi tulla toisille tienkäyttäjille yllätyksenä.

        Jalankulkija voi juoksemalla ajoradalle suojatienkin kohdalla syyllistyä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja on vastuussa mahdollisesta onnettomuudesta. Tapaukset arvioidaan tietenkin tapauskohtaisesti olosuhteiden mukaan.

        Ennakointivelvollisuus koskee kaikkia tienkäyttäjiä ja siten myös jalankulkijoita.

        Ehdottomasti, ja näin varmasti tapahtuu. Olen 100% varma, että yksikään lenkkeilijä ei jää suojatiellä auton alle, vaan väistää mikäli autoilija ei noudata väistämisvelvollisuuttaan. Suojatiellä auton alle jäävät ovat lapsia tai kännykkää tuijottavia haahuilijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep 3 § velvoittaa itseään ja 4 § velvoittaa tarkkailemaan muita.

        Laissa ei puhuta missään kohtaa ennakoitavuudesta. TLL 3 §:ssä mainitut liikennesääntöjen noudattamiset ja olosuhteiden edellyttämät varovaisuudet eivät vielä ole ennakoitavuuksia eli ennakoinnin vastinpareja. Ennakointi tarkoittaa siis sitä että sinä ennakoit muita ja ennakoitavuus, etä muut pystyvät ennakoimaan sinua. Riittää siis että tienkäyttäjä noudattaa liikennesääntöjä ja olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta sekä ennakoi muiden toimintaa. Ennakoitava ei tarvitse olla, ellei laissa jossain muussa kohtaa niin käsketä. Jos halutaan välttämättä käyttää ennakoitavuus-termiä, niin se sopii erityistarkoituksiin, esim. suuntamerkin näyttövelvollisuuden ja äkkijarrutuksen kiellon yhteyteen.

        Toisaalta laissa kyllä sanotaan, että jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. Tuo valmistautuminen saattaisi viitata myös ennakoitavuuteen. Todennäköisesti sekä poliisi että oikeus hyväksyvät riittäväksi valmistautumisen merkiksi suojatietä kohti kävelemisen aivan suojatien läheisyydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa ei puhuta missään kohtaa ennakoitavuudesta. TLL 3 §:ssä mainitut liikennesääntöjen noudattamiset ja olosuhteiden edellyttämät varovaisuudet eivät vielä ole ennakoitavuuksia eli ennakoinnin vastinpareja. Ennakointi tarkoittaa siis sitä että sinä ennakoit muita ja ennakoitavuus, etä muut pystyvät ennakoimaan sinua. Riittää siis että tienkäyttäjä noudattaa liikennesääntöjä ja olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta sekä ennakoi muiden toimintaa. Ennakoitava ei tarvitse olla, ellei laissa jossain muussa kohtaa niin käsketä. Jos halutaan välttämättä käyttää ennakoitavuus-termiä, niin se sopii erityistarkoituksiin, esim. suuntamerkin näyttövelvollisuuden ja äkkijarrutuksen kiellon yhteyteen.

        Toisaalta laissa kyllä sanotaan, että jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. Tuo valmistautuminen saattaisi viitata myös ennakoitavuuteen. Todennäköisesti sekä poliisi että oikeus hyväksyvät riittäväksi valmistautumisen merkiksi suojatietä kohti kävelemisen aivan suojatien läheisyydessä.

        Tuossa sanottiin vain että 3 § velvoittaa itseään ja 4 § velvoittaa tarkkailemaan muita. Ei tuossa kohtaa puhuttu ennakoitavuudesta mitään.

        Tosin tässä kohtaa voidaan myös sitten mainita väistämisen osoittaminen (25 §). Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä. Väistämisen osoittaminen voidaan kai sitten myös tulkita ennakoitavuudeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa sanottiin vain että 3 § velvoittaa itseään ja 4 § velvoittaa tarkkailemaan muita. Ei tuossa kohtaa puhuttu ennakoitavuudesta mitään.

        Tosin tässä kohtaa voidaan myös sitten mainita väistämisen osoittaminen (25 §). Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä. Väistämisen osoittaminen voidaan kai sitten myös tulkita ennakoitavuudeksi.

        Viesti alkoi kuitenkin jep-sanalla. Edeltäneessä viestissä kysyttiin: ”Eikös tuossa ole kohta, joka velvoittaa sinua käyttäytymään ennakoitavasti?” Mielestäni ei ole. (Jotkut muut lainkohdat saattavat kuitenkin epäsuorasti velvoittaa ennakoitavuuteen.)

        ”Tosin tässä kohtaa voidaan myös sitten mainita väistämisen osoittaminen (25 §). ”

        Mutta eikö toisaalta tienkäyttäjän ennakointivelvollisuuteen kuulu, että tarkkailee onko toinen tienkäyttäjä osoittanut väistämisaikomuksensa? Toisaalta liikenteeessä on luottamusperiaatekin, vaikkei lakiin ole sellaista erikseen kirjauttu. Se on muodostonut pitkän oikeuskäytännön jälkeen ja on mainittu juridiikan oppikirjoissa ja hallituksen esityksessäkin yhtenä liikenteen perusperiaatteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viesti alkoi kuitenkin jep-sanalla. Edeltäneessä viestissä kysyttiin: ”Eikös tuossa ole kohta, joka velvoittaa sinua käyttäytymään ennakoitavasti?” Mielestäni ei ole. (Jotkut muut lainkohdat saattavat kuitenkin epäsuorasti velvoittaa ennakoitavuuteen.)

        ”Tosin tässä kohtaa voidaan myös sitten mainita väistämisen osoittaminen (25 §). ”

        Mutta eikö toisaalta tienkäyttäjän ennakointivelvollisuuteen kuulu, että tarkkailee onko toinen tienkäyttäjä osoittanut väistämisaikomuksensa? Toisaalta liikenteeessä on luottamusperiaatekin, vaikkei lakiin ole sellaista erikseen kirjauttu. Se on muodostonut pitkän oikeuskäytännön jälkeen ja on mainittu juridiikan oppikirjoissa ja hallituksen esityksessäkin yhtenä liikenteen perusperiaatteista.

        Luottamusperiaatteesta huolimatta pitää juurikin myös huomioida liikennesääntöjen vastaisen toiminnan mahdollisuus. Siksihän kyseinen tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus nimenomaan on laissa mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa ei puhuta missään kohtaa ennakoitavuudesta. TLL 3 §:ssä mainitut liikennesääntöjen noudattamiset ja olosuhteiden edellyttämät varovaisuudet eivät vielä ole ennakoitavuuksia eli ennakoinnin vastinpareja. Ennakointi tarkoittaa siis sitä että sinä ennakoit muita ja ennakoitavuus, etä muut pystyvät ennakoimaan sinua. Riittää siis että tienkäyttäjä noudattaa liikennesääntöjä ja olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta sekä ennakoi muiden toimintaa. Ennakoitava ei tarvitse olla, ellei laissa jossain muussa kohtaa niin käsketä. Jos halutaan välttämättä käyttää ennakoitavuus-termiä, niin se sopii erityistarkoituksiin, esim. suuntamerkin näyttövelvollisuuden ja äkkijarrutuksen kiellon yhteyteen.

        Toisaalta laissa kyllä sanotaan, että jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. Tuo valmistautuminen saattaisi viitata myös ennakoitavuuteen. Todennäköisesti sekä poliisi että oikeus hyväksyvät riittäväksi valmistautumisen merkiksi suojatietä kohti kävelemisen aivan suojatien läheisyydessä.

        " Todennäköisesti sekä poliisi että oikeus hyväksyvät riittäväksi valmistautumisen merkiksi suojatietä kohti kävelemisen aivan suojatien läheisyydessä."

        Kyllä hyväksyvät ja käytännössä myös sen, että joku seisoo suojatien vieressä sen näköisenä, että aikoo yli.

        Näin se on säädetty ja tulkittava, koska jos vain suojatietä jo kävelevälle pitäisi antaa esteetön kulku, niin eihän sieltä monikaan uskaltaisi suojatielle tulla, kun autoilija vahvemman oikeudella tulee vaan.


    • Anonyymi

      Suojatie on se kohta, jossa voi olettaa jalankulkijoiden ylittävän tien. Ei voi tulla yllätyksenä, että jalankulkijoita kävelee suojatielle. Suojatie on nimenomaan paikka, jossa näin tapahtuu.

      Tieliikennelaissa lukee mm. näin: "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

      Jokaista suojatietä tulee lähestyä tuolla tavalla. Syitä erityiselle varomiselle ei edes eritellä. Lisäksi ajoradan liikenne on velvollinen antamaan suojatien yli pyrkiville jalankulkijoille esteetön kulku yli, eli heidän etenemistä ei saa estää eikä häiritä.

      • Anonyymi

        Näin. Ja tuo kohtakin on lakiin kirjattu vain yksinkertaisimmille autoilijoille selvennykseksi. Jokainen normaaliälyinen ymmärtää, että voidakseen antaa esteettömän kulun jalankulkijalle, on ensin sovittettava nopeus sellaiseksi, että pystyy sen tekemään.

        Jännää, että vaikka erikseen on tuollainen lähestymisnopeutta koskeva pykäläkin kirjattu, ei monikaan autoilija lähesty suojatietä sellaisella nopeudella, että varmistaa pystyvänsä antamaan jalankulkijalle esteettömän kulun. Kuitenkin kärkikolmion takaa risteykseen tultaessa kyllä hidastetaan, vaikka tuollaista erityistä ohjetta ei ole annettu. Taitaa olla niin, että luotetaan siihen, että jalankulkija kyllä väistää.


    • Anonyymi

      Näyttää sille, että maalaisjärjen käyttö jalankulkijoilla suojatiellä monesti unohtuu, pidetään kiinni oikeuksistaan muuta liikennettä huomioimatta.
      Kerronpa tapauksen. Lähestyin jakaisin suojatietä, samalla tuli täysperävaunullinen rekka hiekkalastissa, näytin viittomalla että mene vaan, kuski kiitti morjestamalla kädellään, kun rekka oli parin metrin päässä suojatieltä, ohitseni kiirehti puolijuoksua nainen suoraan rekan eteen,no rekka tietysti hätäjarrutti jarrut kirskuen ja nainen selvisi. Huusin naisen perään, että kannattais vähä kattoo. Nainen huusi ”tässä on vittu suojatie”!
      Varmaan tuokin nainen on huolissaan ilmastonlämpenemisestä, mutta eipä ajattele yhtään, miten paljon tuokin rekka käytti enemmän polttoainetta taas itsensä liikkeelle saamisessa, muttä pääasia on oma napa ja se muutama sekuntti jonka voitti.

      • Anonyymi

        Saattoi olla vain itsekäs ja huonotapainen, mutta voi myös olla, että oli kiireinen eikä huomannut sinun kohteliasta elettäsi rekkakuskia kohtaan. Lähtökohtaisesti tietysti rekkakuski antaa esteettömän kulun jalankulkijalle suojatiellä, joten jos ei nähnyt sinun antavan tietä, niin ihan normaaliahan se on olettaa rekan pysähtyvän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattoi olla vain itsekäs ja huonotapainen, mutta voi myös olla, että oli kiireinen eikä huomannut sinun kohteliasta elettäsi rekkakuskia kohtaan. Lähtökohtaisesti tietysti rekkakuski antaa esteettömän kulun jalankulkijalle suojatiellä, joten jos ei nähnyt sinun antavan tietä, niin ihan normaaliahan se on olettaa rekan pysähtyvän.

        Hyvänen aika! Pelisilmää ja liikennesilmää kaivataan liikenteessä myös jalankulkijalta, niin kiire ei saa olla että vaarantaa henkensä. Olen nähnyt näitä oikeuksiensa tietäjiä pysäyttämässä suojatiellä täpötäyttä linja-autoa, jonka perässä ei tule ainoatakaan autoa. Ei kyllä päähäni mahdu tuollainen ihmisten itsekkyys tuossa kohtaa.
        Tuo polttoaineen kulutuksen määrä raskailla autoilla on melkoinen pysähdyksistä liikkeelle lähdössä. Minkälainen kansantaloudellisen tappion ja taajamien saasteiden nousun nuo täysin turhat pysäyttämiset aiheuttaakaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvänen aika! Pelisilmää ja liikennesilmää kaivataan liikenteessä myös jalankulkijalta, niin kiire ei saa olla että vaarantaa henkensä. Olen nähnyt näitä oikeuksiensa tietäjiä pysäyttämässä suojatiellä täpötäyttä linja-autoa, jonka perässä ei tule ainoatakaan autoa. Ei kyllä päähäni mahdu tuollainen ihmisten itsekkyys tuossa kohtaa.
        Tuo polttoaineen kulutuksen määrä raskailla autoilla on melkoinen pysähdyksistä liikkeelle lähdössä. Minkälainen kansantaloudellisen tappion ja taajamien saasteiden nousun nuo täysin turhat pysäyttämiset aiheuttaakaan?

        Meillä päin bussit ovat etupäässä nopeasti kiihdyttäviä sähköbusseja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvänen aika! Pelisilmää ja liikennesilmää kaivataan liikenteessä myös jalankulkijalta, niin kiire ei saa olla että vaarantaa henkensä. Olen nähnyt näitä oikeuksiensa tietäjiä pysäyttämässä suojatiellä täpötäyttä linja-autoa, jonka perässä ei tule ainoatakaan autoa. Ei kyllä päähäni mahdu tuollainen ihmisten itsekkyys tuossa kohtaa.
        Tuo polttoaineen kulutuksen määrä raskailla autoilla on melkoinen pysähdyksistä liikkeelle lähdössä. Minkälainen kansantaloudellisen tappion ja taajamien saasteiden nousun nuo täysin turhat pysäyttämiset aiheuttaakaan?

        Odotat varmasti myös henkilöautolla liikkuvien aina luopuvan etuajo-oikeudestaan raskasta kalustoa kohtaan? Vai miksi tämä olisi jotenkin eri asia?

        Eiköhän se ole selkeintä, että pääsääntöisesti mennään liikennesääntöjen mukaan. Sopivassa kohdassa voi tietysti olla kohtelias, mutta ei ketään pidä syyllistää siitä, että toimii liikennesääntöjen mukaan, ellei sitten nimenomaan tarkoituksellisesti aiheuta haittaa toiselle.

        Mikäli sen täpötäyden linja-auton kuljettaja noudattaa liikennesääntöjä, niin hän on hidastanut jo hyvissä ajoin ennen suojatietä, eikä edes tarvitse pysähtyä noudattaakseen velvollisuuttaan antaa esteetön kulku jalankulkijalle. Yhtäkään äkkijarrutusta suojatietilanteet eivät aiheuta lakia noudattavalle kuljettajalle.

        Ei sillä, olen minäkin joutunut äkkijarrutuksia joskus tekemään suojatien edessä, mutta ymmärrän sen johtuvan omasta virheestäni. Jalankulkijan tuleminen suojatielle ei pitäisi olla kenellekään yllätys, koska juuri sitä vartenhan se suojatie on siihen laitettu. Ei sitä siksi ole laitettu, että kunnalla sattui olemaan ylimääräistä maalia ja kylttejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Odotat varmasti myös henkilöautolla liikkuvien aina luopuvan etuajo-oikeudestaan raskasta kalustoa kohtaan? Vai miksi tämä olisi jotenkin eri asia?

        Eiköhän se ole selkeintä, että pääsääntöisesti mennään liikennesääntöjen mukaan. Sopivassa kohdassa voi tietysti olla kohtelias, mutta ei ketään pidä syyllistää siitä, että toimii liikennesääntöjen mukaan, ellei sitten nimenomaan tarkoituksellisesti aiheuta haittaa toiselle.

        Mikäli sen täpötäyden linja-auton kuljettaja noudattaa liikennesääntöjä, niin hän on hidastanut jo hyvissä ajoin ennen suojatietä, eikä edes tarvitse pysähtyä noudattaakseen velvollisuuttaan antaa esteetön kulku jalankulkijalle. Yhtäkään äkkijarrutusta suojatietilanteet eivät aiheuta lakia noudattavalle kuljettajalle.

        Ei sillä, olen minäkin joutunut äkkijarrutuksia joskus tekemään suojatien edessä, mutta ymmärrän sen johtuvan omasta virheestäni. Jalankulkijan tuleminen suojatielle ei pitäisi olla kenellekään yllätys, koska juuri sitä vartenhan se suojatie on siihen laitettu. Ei sitä siksi ole laitettu, että kunnalla sattui olemaan ylimääräistä maalia ja kylttejä.

        Rekkakuskit antavat yllättävän jalankulkijoille esteettömän kulun. Melkein hävettää kun astelen suojatiellä. Sen sijaan joka neljäs henkilöauto ei anna jalankulkujalle etusijaa vaan painelee yrmeäilmeisesti ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rekkakuskit antavat yllättävän jalankulkijoille esteettömän kulun. Melkein hävettää kun astelen suojatiellä. Sen sijaan joka neljäs henkilöauto ei anna jalankulkujalle etusijaa vaan painelee yrmeäilmeisesti ohi.

        Olen huomannut saman. Liekö kyse sitten osaamisesta, asenteesta, hyvästä näkyyvydestä korkealta vai siitä että muutenkin liikkuu rauhallisemmin, niin ehtii reagoida. Veikkaan, että kyse näistä kaikista.


      • Anonyymi

        Juurikin noin. Kun nuo idiootit suojateille tunkevat, kun MINULLA on oikeus, katsomatta mihinkään suuntaan, kun MINULLA on oikeus. Eikä nuo aivokääpiöt ymmärrä edes sitä, että iso auto ei pysähdy kuin pikkuauto. No onneksi ei ole vielä talvi. Se onkin sitten taas helvetin hauskaa, kun aivokääpiöt tapattaan itseään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin noin. Kun nuo idiootit suojateille tunkevat, kun MINULLA on oikeus, katsomatta mihinkään suuntaan, kun MINULLA on oikeus. Eikä nuo aivokääpiöt ymmärrä edes sitä, että iso auto ei pysähdy kuin pikkuauto. No onneksi ei ole vielä talvi. Se onkin sitten taas helvetin hauskaa, kun aivokääpiöt tapattaan itseään.

        Idiootti. Kun ajat ajoneuvoa, oli se iso tai pieni, sinun tulee noudattaa väistämisvelvollisuuksia. Jos on ajoneuvo, joka ei pysähdy kuin pikkuauto, niin sitten sillä lähestytään kaikkia väistämisvelvollisuuspaikkoja hitaammin, olet sitten tulossa suojatielle, kolmion takaa risteykseen tai vaikka junaradan tasoristeykseen. Kummallinen tuo ajatus, että pienen pitäisi aina väistää isompaa liikennesäännöistä riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Idiootti. Kun ajat ajoneuvoa, oli se iso tai pieni, sinun tulee noudattaa väistämisvelvollisuuksia. Jos on ajoneuvo, joka ei pysähdy kuin pikkuauto, niin sitten sillä lähestytään kaikkia väistämisvelvollisuuspaikkoja hitaammin, olet sitten tulossa suojatielle, kolmion takaa risteykseen tai vaikka junaradan tasoristeykseen. Kummallinen tuo ajatus, että pienen pitäisi aina väistää isompaa liikennesäännöistä riippumatta.

        Juuri noin se on.


    • Anonyymi

      Hyvät jalankulkijat ja pyöräilijät. Autoilijat todellakin ovat vain ihmisiä ja heillä on rajallinen havainnointikyky kuin muillakin. Älä siis juokse suojatielle katsomatta.

      • Anonyymi

        Eiväthän ne juoksekaan. Jos yleisesti juoksisivat, tai edes kävelisivät, katsomatta, niin suojatiekuolemia tapahtuisi päivittäin enemmän kuin nyt tapahtuu liikennekuolemia vuodessa.

        Mutta autoilijan pitää ymmärtää, että mikäli jalankulkija, oli hän kävelijä, juoksija, hiihtäjä, rullaluistelija, potkulautailija, potkukelkkailija tms, joutuu muuttamaan kulkuaan lähestyvän ajoneuvon takia, niin ajoneuvon kuljettaja on toiminut tieliikennelain vastaisesti. Kyllähän sellaista vahingossa sattuu, mutta pitäisi ihan tosissaan yrittää välttää.

        Rekkojen eteen harvoin kolmion takaa ajetaan, mutta jalankulkijan eteen suojatiemerkin takaa tuon tuosta. Ero ei voi johtua muusta kuin välinpitämättömyydestä itseään heikompaa tienkäyttäjää kohtaan.


      • Anonyymi

        Penis.


      • Anonyymi

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Lähestytkö sinä autoilijana jokaista suojatietä tuolla tavalla, kuten velvoitetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Lähestytkö sinä autoilijana jokaista suojatietä tuolla tavalla, kuten velvoitetaan?

        Kaikki autoilijat lähestyy. Tai ainakin pitäisi. Sinäkö et?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Lähestytkö sinä autoilijana jokaista suojatietä tuolla tavalla, kuten velvoitetaan?

        Kyllä. Samoin risteyksiä, joissa olen väistämisvelvollinen.

        Eikö tuon pitäisi olla itsestään selvää jokaiselle? Miten voit noudattaa väistämisvelvollisuuttasi, jos et lähesty sellaisella nopeudella, että se on mahdollista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki autoilijat lähestyy. Tai ainakin pitäisi. Sinäkö et?

        Jos kaikki niin lähestyisivät, niin eihän silloin kenenkään päälle ajettaisi suojateillä. Silti näin tapahtuu. Eikö olekin merkillinen asia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaikki niin lähestyisivät, niin eihän silloin kenenkään päälle ajettaisi suojateillä. Silti näin tapahtuu. Eikö olekin merkillinen asia?

        Paikasta riippuen jotkut tosiaan hiipimällä lähestyy. Kun sitä näkyvyyttä on eikä ristin sielua näkyvissä, niin miksi sen suojatien takia pitäisi hiljentää? Eikä valtava enemmistö noin tee, eikä tietysti pidäkään tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikasta riippuen jotkut tosiaan hiipimällä lähestyy. Kun sitä näkyvyyttä on eikä ristin sielua näkyvissä, niin miksi sen suojatien takia pitäisi hiljentää? Eikä valtava enemmistö noin tee, eikä tietysti pidäkään tehdä.

        Ei tietenkään tarvitse hidastaa, jos näkyvyyttä on. Sopiva nopeus on hyvin riippuvainen näkyvyydestä, kuten muissakin väistämisvelvollisuustilanteissa. Kyllähän kolmion takaakin voi painaa vaikka nopeusrajoituksen sallimaa maksiminopeutta, jos risteys on keskellä peltoaukeaa niin että näet tien olevan vapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikasta riippuen jotkut tosiaan hiipimällä lähestyy. Kun sitä näkyvyyttä on eikä ristin sielua näkyvissä, niin miksi sen suojatien takia pitäisi hiljentää? Eikä valtava enemmistö noin tee, eikä tietysti pidäkään tehdä.

        Jos hiipimällä lähestyy, niin riski ajaa jonkun päälle suojatiellä vähenee huomattavasti, eikö niin? Hiljentämistä tuossa aiemmin ei muuten suoranaisesti edes mainittu.

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hiipimällä lähestyy, niin riski ajaa jonkun päälle suojatiellä vähenee huomattavasti, eikö niin? Hiljentämistä tuossa aiemmin ei muuten suoranaisesti edes mainittu.

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Ei se suojatiellä olevan päälleajajon riski siitä mihinkään kasva jos ja kun sille suojatielle ei kukaan ole edes lähitulevaisuudessa tulosa.
        On useinkin mainittu, hiljennettävä niin, että.......


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Eihän kenenkään päälle saisi ajaa vaika riehuisi alastomana moottoritielläkin olisi murha.

    • Anonyymi

      No jaa. Jos minä kuljen fillarilla, juosten tai kävellen, niin suojatielle tullessa pysähdyn. Pysähdyn ja katson, että varmasti ne autot pysähtyy, ennen kun lähden ylittämään. Tykkään itsestäni, minulla on itsesuojeluvaisto vielä tallella ja ymmärrän myös sen, että jään aina toiseksi auton kanssa. Minä en kulje millään lailla hampaat irvessä, vaikka MINÄ OLISIN OIKEASSA. Tuo ajatustapa ei paljon lohduta pyörätuolissa istuessa, kuolleena ei enää väliä.

      • Anonyymi

        Minä en pysähdy muussa tapauksessa, kuin jos havaitsen auton muuten tulevan päin. Hiljennän toki. Autoilijoilla ei muuten ole mitään pysähtymispakkoa suojatien kohdalla. Heidän tulee nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä osoittaa, että aikovat noudattaa omaa väistämisvelvollisuuttaan. Pysähtyä toki myös pitää, jos tilanne niin vaatii, mutta valtaosassa tapauksista hiljentäminen riittää.


      • Anonyymi

        Minullakin on itsesuojeluvaisto. En ole koskaan jäänyt auton alle, enkä varmasti ikinä tule jäämään auton alle suojatiellä tai muuallakaan tietä ylittäessä.

        Silti olen sitä mieltä, että liikenteessä mennään ensisijaisesti liikennesääntöjen mukaan, eikä aina niin että isoimmat ja vahvimmat ensin. Kun liikun autolla, pidän huolen siitä, että annan esteettömän kulun jalankulkijalle suojatiellä. Kun liikun jalan, oletan ajoneuvojen kuljettajien tekevän samoin. Huolehdin tietysti, että pystyn väistämään mikäli ajoneuvon kuljettaja mokaa, mutta lähtökohtaisesti jatkan vakionopeudella suojatien yli. Näin on tässä ja muissakin maissa sovittu toimittavan. Tämä on kirjattu Suomessa Tieliikennelakiin ja muissa maissa vastaaviin lakeihin.


      • Anonyymi

        On kuuroja, on sokeita, on liikuntarajoitteisia, on kehitysvammaisia jne., jotka liikkuvat jalan liikenteessä. Kannattaa miettiä tätä asiaa ihan hetki.


    • Anonyymi

      Tollo kyttäs takana

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8751
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2361
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe