Muistaako kukaan, Sokoksen tavaratalo vaati Saksankielen taitoa?

Anonyymi-ap

Työnhakijoilta .80-luvulla Sokoksella piti osata Saksaa, näin minulle ainakin kerrottiin. Mutta ei yllätys, yllätys enää pitänytkään paikkaansa, jos hakijana oli vaaleatukkainen. Ei ollut
Eipä ollut silloin sSksan lipun kuvaa nimikyltissä. Lisäksi silloin Sokoksen henkilöstö päällikkönä toimi kauppaoppilaitoksen myyntilinjan opettajan aviomies. Silloin ei ollut mitään lakeja syrjinnästä tsm. Nykyään Sokkarin myyjissä on vaikka minkälaista maatuskaa
ei enää huiputeta työnhakijoita kielitaito vaatimuksilla tsm. Vaikka "kielitaito" taisi olla eduksi, kun eräs smyyjä pääsi hyviin naimisiin.

17

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli ymmärsinkö oikein:
      Olet edelleen katkera vuonna 2023, kun et joskus 1980-luvulla päässyt töihin Sokkarille?

      • Anonyymi

        Eikös kaikki ota nyky Suomessa esiin menneisyyden vääryyksiä? Onko toimittaja/ kansanedustaja Susanne Päivärinta katkera lapsuudessa kokemastaan suoranaisesta
        rasismista? Eikö hänellä ole siihen oikeus? Ei kyse ole katkeruudesta, vaan siitä että
        muistaako joku näitä työnhaku juttuja. Myös ravintola allalla oli sama juttu, vaadittiin
        kielitaitoa, jota ei sitten tarvittukkaan. 1980-luku oli ihan eri aikaa monelta osin, kuin
        2020-luku. Katkera tai ei, mitä väliä sillä sulle on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös kaikki ota nyky Suomessa esiin menneisyyden vääryyksiä? Onko toimittaja/ kansanedustaja Susanne Päivärinta katkera lapsuudessa kokemastaan suoranaisesta
        rasismista? Eikö hänellä ole siihen oikeus? Ei kyse ole katkeruudesta, vaan siitä että
        muistaako joku näitä työnhaku juttuja. Myös ravintola allalla oli sama juttu, vaadittiin
        kielitaitoa, jota ei sitten tarvittukkaan. 1980-luku oli ihan eri aikaa monelta osin, kuin
        2020-luku. Katkera tai ei, mitä väliä sillä sulle on?

        Onko Pohjois Amerikan intiaaneilla oikeus katkeruuteen, Kanadalais kouluissa
        tapahtuneiden lasten väärinkäytösten jälkeen? Onko Saamelaisilla oikeus
        katkeruuteen, kun valtiovalta polkee heidän oikeuksiaan ja ei vain Suomessa vaan erototen Norjassa, jossa Saamelaiset joutuvat kokemaan myös suoranaista rasimia valtaväestön taholta. Ei tietenkään, turhaa nillitystä pitäkööt päänsä kiinni, vai?


      • Anonyymi

        Ei 80-luvulla päässyt palvelu alalle töihin, jos ett timmi ja omannut miss Suomen ulkonäköä.
        Nyt tilanne tietenkin toinen, nyt Sokkarillakin vaikka minkälaista tanttaa ja läskitiinua
        myyjinä, varsinkin kosmetiikka osastolla. Saksankielen taidon vaatimus oli silloin vaan tapa
        osoittaa, ettei hakija kelpaa. Nykyään kielitaito vaatimus on vaan muodollisuus, ei sillä
        ole enää mitään arvoa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös kaikki ota nyky Suomessa esiin menneisyyden vääryyksiä? Onko toimittaja/ kansanedustaja Susanne Päivärinta katkera lapsuudessa kokemastaan suoranaisesta
        rasismista? Eikö hänellä ole siihen oikeus? Ei kyse ole katkeruudesta, vaan siitä että
        muistaako joku näitä työnhaku juttuja. Myös ravintola allalla oli sama juttu, vaadittiin
        kielitaitoa, jota ei sitten tarvittukkaan. 1980-luku oli ihan eri aikaa monelta osin, kuin
        2020-luku. Katkera tai ei, mitä väliä sillä sulle on?

        Muun muassa vanhaan Särvinsoppiin ei päässyt kesätöihin, jos ei osannut Saksaa.
        Suomi on ollut AINA näihin päiviin saakka suvaitsematon ja rasistinen maa. Olisi pitänyt olla vaikka sen yhden tumman ruutukasvon näköinen.


      • Anonyymi

        Joo, olen katkera, enää ei saa kokemastani vääryydestä korvauksia mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, olen katkera, enää ei saa kokemastani vääryydestä korvauksia mistään.

        Mutta säälipisteita täällä metsästät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta säälipisteita täällä metsästät?

        Sinä sanoit sääli. Mitäs minä säälillä teen?


    • Anonyymi

      Eli aviomiehellä on aviovaimo. Onko sinulla joku pointtikin?

      • Anonyymi

        No, kun se sattui olemaan näin, että silloisen Sokos tavaratalon henkilöstöpäällikön
        vaimo oli Mikkelin Kauppaoppilaitoksen myyntilinjan lehtori. Ja on parempi sanoa
        aviomies ja aviovaimo, kuin puoliso. Lue aiempi kommentti, pointtikin tulee selväksi.
        Jos ett ymmärrä pointtiani, niin ota ne rasvaiset sorkat pois näppäimmistösiäsi sotkemasta.
        Ja hetken kuluttua uudelleen. Ihmiset eivät aina ymmärrä sitä, miten helppoa Suomessa
        on omata "perinteinen" SUOMALAINEN ULKONÄKÖ. Jos sisäistät vaikka max 1h jälkeen
        tule uudestaan kyselemään pointtiani. No, niin kivat sulle mukavaa päivää!


      • Anonyymi

        Pointtina oli 80- luvun työnhaku ja onko muilla samoja kokemuksia esimerkiksi
        liittyen juurikin tuohon kielitaito vaatimukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointtina oli 80- luvun työnhaku ja onko muilla samoja kokemuksia esimerkiksi
        liittyen juurikin tuohon kielitaito vaatimukseen.

        Nyt eletään 2023, joten eikö ole kokemusta työnhausta kasarin jälkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointtina oli 80- luvun työnhaku ja onko muilla samoja kokemuksia esimerkiksi
        liittyen juurikin tuohon kielitaito vaatimukseen.

        Saa kai yksityinen työnantaja vaatia mitä tahansa (asiallista) taitoa? Esim. raksamies osata saksaa? Eri asia osaako kukaan, ja löytääkö tekijän työhön? 80-luvulla Mikkelissä oli sitäpaitsi paljon saksalaisia turisteja kesäisin, että sinänsä ok- taito olla olemassa myyjällä.


    • Anonyymi

      Piilorasismi, syrjintä, sulkeutunut Eurooppa, matuja oli vähän, haluttiin antaa
      ulkolaisille kuva Suomesta vaaleana kansakuntana, Saksankielen vaatimus
      saattoi olla aivan perusteltuakin.

    • Anonyymi

      Kyllä ja naismyyjillä oli oltava hame ja korkokengät .

    • Anonyymi

      Konttorin naisilla sukkanauhaliivit .

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2407
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      291
      2312
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      75
      1790
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1462
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1309
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1308
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1040
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1030
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe