Mikä sähkösopimus?

Anonyymi-ap

Teen tässä uutta sähkösopimusta. Vertailussa kaikkein halvin on Hehku Energia – Varma 24kk. 9,10 sentiä/kwh, perusmaksu 3,95 e/kk.
Onko jollakin tietoa tuosta Hehkusta, perustettu 2019, minulle vieras pulju.

18

2545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varoisin jotain sellaisia virityksiä joista juuri yhden saatoit mainita. Sähköyhtiöt joilla ei ole ollenkaan omaa tuotantoa, eli ei ollenkaan omia voimaloita, ovat niitä ensimmäisinä kaatuvia jos sillä alalla alkaa tuuli puhaltaa. Ja johan niitä muutama on konkkaan mennytkin.
      Eli selvitä mikä ko. firma on, onko se vain firma joka ostaa sähkönsä markkinoilta ja yrittää sitten myydä voitolla eteeenpän, minä en tiedä, selvitä.

    • Anonyymi

      Parempi tehdä soppari vain yhdeksi vuodeksi, Tampereen Energia: järkisähkö 12 kk 8,85 snt/ kWh
      Perusmaksu 3,98 €/ kk

      • Anonyymi

        Oho, menin katsomaan Tampereen sähkösopimusta. Ei anna avata vaan tulee teksti. "Laajennukset estävät tämän sivun avaamisen". Ei ole tullut missään muussa yhteydessä koneelleni sellaista tekstiä, eikä minulla ole tietoturvalaajennuksia vaikka Secure on sitä ehdottanut. Olen keskustellut asiasta operaattorini kanssa.


    • Anonyymi

      Jotkut sopimukset ovat ns. hybridisopimuksia, eli osa siinä on kiinteää ja päälle tulee sitten vielä pörssisähkön osuus. Kannattaa siis olla tarkkana, että onko kyse määräaikaisesta sopimuksesta jossa on kiinteä kuukausihinta eikä muuta päälle, vai onko tuollainen hybridisopimus, jossa on kiinteän kuukausihinnan lisäksi myös pörssisähkön osuus.

      • Anonyymi

        Pieleen meni taas. Määräaikaisen kiinteähintaisen sopimuksen sähköenergian hinta per kWh on KIINTEÄ sen sopimuskauden ajan. Jos sopimuskausi on esim kaksi vuotta, kiinteä hinta on kiinteä kaksi vuotta, ei ole mitään kiinteää erillistä kk- hintaa. On tietysti joku perusmaksu joka ilmoitetaan yleensä kuukautta kohti mutta se on eri asia.
        Niin ikään eri asia ovat mainitsemasi sopimukset joissa kuluttaja voi mukamas jotenkin kulutuksensa ajoituksella vaikuttaa kustannuksiin, sellaisiin ei pidä sekaantua kun peruskäsitteitäkään eivät useimmat kuluttajat tunnu tajuavan!
        Tuossa tätä kirjoittaessani sivun laidassa törröttää juuri erään yhtiön mainostarjous sähköenergiasta: 9,14 c/kWh plus miinus kulutusvaikutus. Ensinnäkään siinä ei puhuta halaistua sanaa olennaisesta eli sopimuksen kestosta ja tuo kulutusvaikutus- termi on niin fiiniä kieltä ettei sitä selvitä pienet pirutkaan. Millä tavalla esim. suorasähkölämmitteisen talon asukki voi "kulutusvaikutuksellaan" säädellä kulutustaan, jättääkö hän joka toisena päivänä lämmittämättä vai miten? Kyllä ymmrtämätöntä pientä kansalaista vedätetään mitä merkillisimmillä tempuilla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieleen meni taas. Määräaikaisen kiinteähintaisen sopimuksen sähköenergian hinta per kWh on KIINTEÄ sen sopimuskauden ajan. Jos sopimuskausi on esim kaksi vuotta, kiinteä hinta on kiinteä kaksi vuotta, ei ole mitään kiinteää erillistä kk- hintaa. On tietysti joku perusmaksu joka ilmoitetaan yleensä kuukautta kohti mutta se on eri asia.
        Niin ikään eri asia ovat mainitsemasi sopimukset joissa kuluttaja voi mukamas jotenkin kulutuksensa ajoituksella vaikuttaa kustannuksiin, sellaisiin ei pidä sekaantua kun peruskäsitteitäkään eivät useimmat kuluttajat tunnu tajuavan!
        Tuossa tätä kirjoittaessani sivun laidassa törröttää juuri erään yhtiön mainostarjous sähköenergiasta: 9,14 c/kWh plus miinus kulutusvaikutus. Ensinnäkään siinä ei puhuta halaistua sanaa olennaisesta eli sopimuksen kestosta ja tuo kulutusvaikutus- termi on niin fiiniä kieltä ettei sitä selvitä pienet pirutkaan. Millä tavalla esim. suorasähkölämmitteisen talon asukki voi "kulutusvaikutuksellaan" säädellä kulutustaan, jättääkö hän joka toisena päivänä lämmittämättä vai miten? Kyllä ymmrtämätöntä pientä kansalaista vedätetään mitä merkillisimmillä tempuilla...

        Mikä meni mielestäsi pieleen? Ei ainakaan maininta siitä, että on olemassa erilaisia sopimusmalleja.

        On määräaikaisia, pörssisidonnaisia ja toistaiseksi voimassaolevia sopimuksia. Määräaikaiset sopimukset voidaan sitten jakaa kahteen ryhmään. On puhtaasti kiinteähintaiset ja sitten hybridisopimukset, jossa osaan kuluista vaikuttaa pörssisähkö.

        Esim. mainittu Hehku Hybridi 24 kk sopimus on määräaikainen sopimus, joka yhdistää kiinteän hinnan ja sähkön pörssihinnan. Sopimuksessa on pohjana kiinteä kWh-hinta, jonka päälle lisätään 20 % pörssisähkön kuukauden keskihinnasta sekä kiinteän perusmaksun.


      • Anonyymi

        ^ Pieni korjaus aiempaan: Varma sopimus aloituksessa mainittiin, mutta se ei muuta kerrottua tosiasiaa noista hybridisopimuksista, joita markkinoidaan määräaikaisten sopimuksien joukossa.


    • Anonyymi

      Yritin soittaa Hehkun asiakaspalveluun kysyäkseni onko heillä omaa sähköntuotantoa ja onko varma että määräaikaisen sopimuksen hinta pysyy samana vaikka muutoksia sähkön tuotannossa tapahtuisi. Tuli automaattivastaus: Yritä myöhemmin uudelleen, asiakaspalvelun puhelinvastaanottaja on täynnä (tai jotenkin niin). En tee Hehkun kanssa sopimusta, niin päätin.

      • Anonyymi

        Hyvä, varovaisuutta, ei saata Hehkun voimaloita olla olemassa!


    • Anonyymi

      Vaasan Sähkö markkinoi 24 kk sopimusta kiinteällä
      9,12 senttiä kwh ja 4,5 euron perusmaksulla kuukaudessa.

    • Anonyymi

      2:n eläkeläisen vuosikulutus on noin 1000kWh joten energian hinnalla ei ole paljoakaan merkitystä. Tartuin kerran tarjoukseen ja muutaman kuukauden jälkeen palasin entiseen. Tämä "entinen" kusettaa siirto ja siihen liittyvillä maksuilla. Olen pienosakas.

      • Anonyymi

        Oletko sähköyhtiön pienosakas?
        Miten sinua on siirtofirman toimesta "kusetettu"?
        Oletko vähän pihalla...


    • Anonyymi

      Tein just sopimuksen Lumme Energian kanssa . 12 kk , 8.70cent kwh ja 3.99 kk maksu. Selkeä, ei mitään hybridijuttuja eikä kulutusvaikutuksia.

      • Anonyymi

        Missä sijaitsevat Lumme Energian voimalaitokset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä sijaitsevat Lumme Energian voimalaitokset?

        MIkkelissä se on
        Pertik on siellä töissä sillä on kuntopyörä ja siinä on dynamo ja
        se polkee piuhat vievät tasavirran invertteriin ja muuntajaan

        taukoja voi tulla joskus kun käy vessassa tai muuten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MIkkelissä se on
        Pertik on siellä töissä sillä on kuntopyörä ja siinä on dynamo ja
        se polkee piuhat vievät tasavirran invertteriin ja muuntajaan

        taukoja voi tulla joskus kun käy vessassa tai muuten

        Paljonko on keskivertoihmisen teho vaikkapa kuntopyörää poljettaessa?


    • Anonyymi

      Pertikin kolmipyörän ohella Kissakoskella.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe