Bongariliitto kokemuksia?

Anonyymi-ap

Onko täällä kokemuksia bongariliitosta? Kannattaako liittyä? Tuleeko sieltä paljonkin sellaisia havaintoja, jotka jäisi muuten näkemättä?
Itse joskus harkitsin liittymistä, mutta kuva ko liitosta on jotenkin vaan niin kielteinen, että ei ole tullut liityttyä. Lähinnä kiinnostaisi lähiseudun harvinaisuudet ja mietinkin, että tuleeko tuolta oikeasti niin paljon havaintoja lintutiedotukseen, että lähiseudullekin niitä aina riittää.
Toihan on aika älytöntä, että nuo bongarit ajelevat ympäri maata ilmastonmuutoksesta ja luonnosta välittämättä, siis aivan uskomattomia matkoja. Toisaalta ruokkiihan se harrastusta, kun nykyisistä lajeista tulee harvinaisempia ja ilmaston lämmetessä tulee uusia lajeja.. Liiton jäsenmaksuista saisi mennä valtaosa kompensoimaan noita haittoja luonnolle, kun aiheuttavat päästöjä vähintään riittävästi. En ole ikinä kuullut, että tuosta bongareiden aiheuttamasta saastuttamisesta olisi missään oikein puhuttu, mikä on jopa vähän erikoista. Kerrankin yksi liittolainen kertoi ylpeänä, kuinka hän on ajanut yhden linnun vuoksi 1000 km suuntansa, ihan vain katsomassa lintua ja palannut kotiin..

Tuo sisäpiiritouhukin tuossa on vastenmielistä, että muille kun liittolaisille on kiellettyä ilmoittaa harvinaisista lajeista, kunnes liittolaiset on saanut riittävän kauan käydä pällistelemässä. Itse haluaisin ilmoittaa ihan perus harrastajille ja aloittelijoille noista lajeista Tiirassa, kuten ennenkin.

Itse löysin netistä ainoastaan tuollaisia kokemuksia liitosta: https://petterihautamaa.kuvat.fi/blog/323/mika-on-lintujen-hairintaa/
Vähän samanlainen kuva itselläkin on noista, eli pääosin nuo on vanhoja kärttyisiä äijiä, jotka käskyttää kuvaus/bongauspaikoilla muita. Kerran olin paikalla, kun joku kritisoi bongariliitoa, tietämättä että paikalla oli liittolainen ja kyllä sieltä alkoi tulemaan heti aika äreää palautetta liittolaiselta.
Harrastan itse lintuja ja onhan tuossa liitossa mukavaa leppoista väkeäkin (joita olen kuullut siihen kuuluvan), jotka ei edes kaikkia harvinaisuuksia jaksa liitolle ilmoittaa :)

Kiinnostaisi tietää onko täällä joitain, jotka kuuluvat bongariliittoon, mutta on alkanut kaduttaa tai ovat jo eronneet sieltä?
Onko väkeä joista liiton touhu on ihan huippua ja on iloisia että on tullut liityttyä?
Jääkö kuinka paljon aikaa ihan tavallisten lintujen havinnointiin ja niistä havaintojen kirjaamiseen hyödylliseen käyttöön (tiira, lintuatlas) vai onko vaan harvinaisuudet se juttu?

3

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen lintuharrastaja ja miettinyt liittymistä bongariliittoon, mutta..
      Olen pettynyt siihen, että minkälaista väkeä näissä bongareissa on. Juuri kuuntelin, kun yksi bongari v*ttuili nuoremmalle kuvaajalle, että "millä helvetin vanhalla maximilla sä kuvaat", kun hänellä oli tavallinen peilijärjestelmäkamera, jossa kuuluu laukaisun ääni ja sekös bongaria häiritsi, mutta kuitenkin itse muisti huutaa koska muiden ihmisten pitää olla paikallaan, että hän saa supermuodikkaalla peilittömällä järkkärillään just täydellisiä kuvia harvinaisesta linnusta. Olen yhden toisenkin bongarin kuullut nalkuttavan jonkun järkkärin äänestä. Pettymyksenä on tullut sekin, että näissä oikeasti on aika vähän aitoja luontoihmisiä. Nuo lintulajien keräily on pääasia ja on kiva sitten kehuskella taas, kun on yli 300 lajia vuoteen kerättynä ja on ajettu ihan helkkaristi autolla ympäri suomea.
      Kovat lintutyypit (rengastajat yms.) ei edes noita harvinaisia lajeja julkisesti mihinkään ilmoittele. Juuri juttelin yhden kanssa ja hän sanoi, että hän ei jaksa niitä bongareita, että joskus on aikanaan jotain harvinaisuuksia ilmoittanut ja sitten onkin sata autoa paikalla ja väki hulluna kameroidensa kanssa heilumassa.
      Näiden bongareiden kanssa puuttuu kyllä se rauha mitä itse luonnosta haen.
      Lintuharrastus on hieno harrastus, mutta kyllä se on parhaimmillaan luonnossa ihan rauhassa. Itse olen alkanut tehdä harvinaisemmista linnuista ilmoituksia tiiraan vasta jälkikäteen tai sitten ilmoitan havainnon salattuna. Riippuu vähän paikastakin.

    • Anonyymi

      Oma tuntuma on, että lintuihmiset tappelevat kiivaammin kuin teeret soitimella. Ainakin täällä Kainuussa on nk. virallinen lintuväki ollut tukkanuottasillaan jo vuosia. Kannattaa pysyä erossa virallisista tirppapiireistä ja keskittyä olennaiseen.

    • Anonyymi

      Pirkanmaalla tuli nyt jätettyä yksi havainto rantakurvistakin ilmoittamatta ihan siitä syystä, että ei noita bongareita tulisi häiritsemään ja ryysimään. Täällä on jätetty paljon harvinaisempiakin lajeja tuosta syystä ilmoittamatta. Tuollaisella yksittäisen linnun ilmoittamisella ei juuri tieteellistä arvoa ehkä ole, vaan olisi ihan suht kova havainto täällä lähinnä bongareille. Kovia haviksia voi siis tulla noinkin päin, että niistä ei tiedä nuo bongarit mitään. En kuulu bongariliittoon, enkä luultavasti tule ikinä liittymäänkään. On aikamoista menoa heillä... :) Teknologia mahdollistaa tietysti sen, että havainnot saavuttaa ison joukon ihmisiä tosi helposti, joka ei olekaan sitten niin hyvä juttu luonnon ja lintujen kannalta.
      Parempi tapa musta on jutella esim. paikallisten lintuharrastajien kanssa (esim. rengastajien) ja monesti heiltä saakin hyvää hiljaista tietoa.
      Toisaalta monet tykkäävät tuosta bongariliitosta siksi, että sen kautta tapaa paljon muita bongareita lintujen lisäksi.
      Lintuja harrastuksena voin kyllä suositella kaikille!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe