Tänk, det verkar som om ni finnar faktiskt ser vår lilla gemytliga svenska språkgrupp som något fasansfullt HOT mot er stora, STORA majoritet! Är det verkligen sant?!!!
Darra...! :-D
Musen som skrämde elefanten!
6
492
Vastaukset
- Hyvä Paasilinna!
Kun profiilin teko onnistui suomeksi niin eiköhän sitten vähän muukin. Eli otapa vaikka sanakirja käteen ja käytä yö siihen. Suomalaisille puhutaan suomea.
- kklhkj
en spalt för finlandssvenskar skriver man på svenska, isynnerhet efter att diskussionen var startad på svenska!! Men kanske det är svårt att förstå!
- Titi50
...ta och läs vad sheriffen meddelar uppe på finlandssvenskarnas spalt: Där står, klart och tydligt, att här bör talas svenska.
Finska kan vi tala på alla de andra spalterna, men det här är vår spalt på vårt språk! heller. Varför kom du hit, om du inte vill skriva på svenska?
Jag skulle vilja så gärna öva mitt svenska med svenskatalande folk också här i Finland. Men de är väldigt ofta så vänliga och börjar tala finska genast när jag kommer med. Om man inte använder något kunskap, förlorar man det snart.
Den här finnen vill gärna att svenskatalande folk talar svenska också med mig. ;))- Nippertippan
optimisti-orvokki kirjoitti:
heller. Varför kom du hit, om du inte vill skriva på svenska?
Jag skulle vilja så gärna öva mitt svenska med svenskatalande folk också här i Finland. Men de är väldigt ofta så vänliga och börjar tala finska genast när jag kommer med. Om man inte använder något kunskap, förlorar man det snart.
Den här finnen vill gärna att svenskatalande folk talar svenska också med mig. ;))Var själv aktiv i saken, säg till att du gärna vill tala svenska. Säg uttryckligen att du vill så att det inte blir ett missförstånd och din motpart tror att du bara vill vara artig och sen byter språk för att vara artig han med. Du kan väl själv läsa här i spalten varför vi vanligtvis byter språk. Det är inte för att vi skulle få ont i öronen för att någon talar en lite bruten svenska. Talar givetvis för mej själv, men jag tror nog att de flesta av oss blir glada om någon vill tala svenska. Jag sparrar gärna :D Det är däremot väldigt svårt att byta språk med någon som man redan är van att tala någotdera språket med.
- Titi50
Nippertippan kirjoitti:
Var själv aktiv i saken, säg till att du gärna vill tala svenska. Säg uttryckligen att du vill så att det inte blir ett missförstånd och din motpart tror att du bara vill vara artig och sen byter språk för att vara artig han med. Du kan väl själv läsa här i spalten varför vi vanligtvis byter språk. Det är inte för att vi skulle få ont i öronen för att någon talar en lite bruten svenska. Talar givetvis för mej själv, men jag tror nog att de flesta av oss blir glada om någon vill tala svenska. Jag sparrar gärna :D Det är däremot väldigt svårt att byta språk med någon som man redan är van att tala någotdera språket med.
Jag talar gärna svenska med finskspråkiga, om de bara vill. Har ibland föreslagit att någon, som t.ex. håller på att gå på svensk språkkurs gärna får öva sig i att tala svenska med mig. Men som sagt, det brukar gå i stöpet eftersom det ju faktiskt är lite svårt och onaturligt att byta språk med någon som man tidigare har talat flytande finska med.
Det som irriterar mig här, på finlandssvenskarnas spalt är, att finskspråkiga bara kommer hit och "tar över kommandot" på sitt eget språk och sålunda faktiskt gör den till en finskspråkig spalt - och att en del svenskspråkiga går med på att svara på finska. Uppmaningen är ju, att vi talar svenska här! Men om vi inte själva håller oss till svenskan ,ja då är vi ju faktiskt skyldiga själva till att den här spalten allt mer provoceras av finsktalande, svenskhatande landsmän och deras smutskastning av oss.
Men vänligt sinnade kommentarer på förståelig svenska är visst välkomna (grammatiken är inte så viktig, huvudsaken, att vi försår varann och att det inte blir missuppfattningar! :-)), så skriv på bara!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1361260
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34791Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 14570
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä25521Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott29506Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad24500- 22467
Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .14462Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver14461