Eivätkö ihmiset ymmärrä että Suomessa on monenlaisia murretta.
On esimerkiksi minä = mä = mie
Minusta= musta
Sinä = sä = sie
Jne. Suomi on ihmeellinen maa ja rikas kielellinen ku on erilaisia murteita ympäri Suomea
Eikö ihmiset käytä murresanoja lainkaan?
7
204
Vastaukset
- Anonyymi
90% alle 60 vuotiaista käyttää murretta pääasiassa.
Mitä nuorempi sitä vähemmän kirjakieltä käyttää.
Karkeesti voidaan siis olettaa että
Sivistyssanoja viljelevä kirjakieltä kirjoittaja mieheksiluulija on yli 60 vuotias - Anonyymi
Kyllä ymmärtää, mutta moni ei ymmärrä kieroa huumoria. 😉
- Anonyymi
Ei kai niin kun ite heittävät ihan tosissaan
- Anonyymi
Toi ei oo murretta vaan slangia
Käytän välillä murresanoja melko laajasti. Isäni ja mummoni esimerkiksi puhuvat vahvaa Etelä-Pohjanmaan murretta.
Lähdetään = Lähäretähän
Tiedä = Tiärä
Viedä = Viärä
Tuoda = Tuara
Tahdon = Taharon
Jne.
Jos ihminen, kenen kanssa puhun, on vieraskielinen (mutta osaa suomea) niin vältän murresanoja ja puhun selkeämmin. Jopa ns. kirjakieltä heille.- Anonyymi
Murteen vahvuus riippuu monesta asiasta. Oma murteeni ei ole niin vahva kuin ystävieni, esimerkiksi, ja normaalissa elämässä murteeni ei ole yleensä ottaen kovin vahva. Joskus kyllä liiottelen sitä koomisen efektin vuoksi, mutta esimerkiksi kirjoittaminen on minulla aika lailla yksinomaan kirjakielistä.
- Anonyymi
Itseltä sujuu jotenkuten vielä pohjanmaan murre ja hieman karjalan ja heti tunnistaa kun joku puhuu. Tulee jopa kotoinen olo jostain syystä vaikka en ole siellä itse päivääkään asunut ( suku ).
Snoisin että luonne on myös sieltä pohjanmaalta peritty. 😏
Vilkkaus ja iloisuus sitten Karjalaista perintöä 😁
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad1011825- 591190
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että4601169- 1701053
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132837- 58831
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä49776- 84773
- 51728
- 57691