Nesteytyksen lopettaminen

Tällainen otsikko oli jokin aika sitten lehdessä:

"Tyttären järkyttävä tuska: 102-vuotias äiti kuoli, kun terveyskeskus lopetti nesteytyksen - Lääkäri: ”Päätös perustuu siihen, että nesteytyksen jatkaminen pitkittää kärsimystä”

Tämä käytäntö on ollut käsittääkseni vuosikausia.
Enkä näe siinä mitään tuskaista.

Eräs omainen oli ollut myös järkyttynyt tästä nesteytyksen lopettamisesta.
Hän kävi potilaan luona ja antoi salaa vettä lusikalla, jonka potilas jotenkuten nieli.
Häntä kiellettiin tekemästä niin.

Mutta hän jatkoi veden antamista jokapäiväisillä käynneillään 97- vuotiaan potilaan luona.

Lopputulos oli se, että erittäin huonokuntoinen vanhus nostettiin ylös kesken palliatiiviseen sedaatio-hoidon.
Hoito lopetettiin omaisen vaatimuksesta.

Potilas olisi halunnut nukkua ikiunta.
Sen hän sanoi ihan itse.
Mutta omainen oli erimieltä.
Potilas kotiutettiin.
Nyt hän makaa henkihieverissä omaisensa kotona.

Sairaala ei ota häntä enää takaisin.

Mielestäni tässä ei ole mitään järkeä.
Mutta omainen päätti näin.

27

569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      kotona sentään kukin voi ihan itse lopettaa sen nesteytyksen , jos niin tahtoo.

      • Kotona nesteytyksen lopettaa omainen, jonka luona hän asuu.
        Vanhus ei pääse enää nousemaan sängystä ominavuin.


      • Anonyymi

        Sairaalassa voidaan lievittää kuolevan tuskia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sairaalassa voidaan lievittää kuolevan tuskia.

        Ja myös hoitokodissa.
        Siellä on tuttu ympäristö ja tutut hoitajat


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Omainen toimii harvoin järkevästi . Hänellä on henkinen rasite läheiseen . Kuten politiikolla puolueen etu .

      • Olisiko niin, että omaisen mielestä vanhuksen on parempi olla hengissä kuin kuollut.
        Voiko omainen olla näin kylmäpäinen?


    • Anonyymi

      Tuossakin yksi esimerkki siitä miksi se oma tahto pitää kirjata ja tehdä hoitotahto jossa käy ilmi miten haluaa itseään hoidettavan. Itse olen sen kirjannut omakantaan ja aion vielä kirjallisena antaa jälkeläiselleni, vaikka hän jo tahtoni tietää. Olen myös laittanut elvytyskiellon omakantaan samoin kuin kiellon käyttää ruumistani ja elimiäni minkäänlaiseen käyttöön tai tutkimukseen kuoltuani.
      Tyttäreni on ainoa jolla on oikeus tehdä päätöksiä silloin kun en enää itse kykene ja muilla sukulaisilla ei ole nokan koputtamista, sen olen tehnyt hyvin tiukasti selväksi.

      • Tässä oli kysymyksessä saattohoito.
        Potilas sanoi ihan itse lääkäreille, että hän ei jaksa enää elää.
        Ikää 97-vuotta ja paljon sairauksia.
        Tytär päätti toisin.
        Hän käveli kolmen lääkärin yli.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Tässä oli kysymyksessä saattohoito.
        Potilas sanoi ihan itse lääkäreille, että hän ei jaksa enää elää.
        Ikää 97-vuotta ja paljon sairauksia.
        Tytär päätti toisin.
        Hän käveli kolmen lääkärin yli.

        Siinätapauksessa tytär ei kunnioittanut vanhuksen tahtoa, mikä on täysin väärin ja suoranaista kiusaamista minun mielestäni. Mitähän nautintoa tuo tytär saa vanhuksen kiusaamisesta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinätapauksessa tytär ei kunnioittanut vanhuksen tahtoa, mikä on täysin väärin ja suoranaista kiusaamista minun mielestäni. Mitähän nautintoa tuo tytär saa vanhuksen kiusaamisesta?

        Jospa on kysymys vanhuksen eläketulosta.
        Sairaalassa kaikki maksaa melkoisesti
        Samoin hoivassa.


    • Anonyymi

      Surullista! Vanhukset siis tapetaan sairaalassa. Morffiinia ja nesteytys pois. Eikö lääkäreiden tehtävä ole pelastaa henki ei päin vastoin. Minun ystävä halusi elää mutta lääkäri päätti toisin. Morffiinia olemattomiin kipuihin ja neste pois!
      Vajaa viikko siinä vierähti 😢

      • Äitini kohdalla oli niin, että hän ei enää pystynyt nielemään mitään.
        Häntä nesteytettiin letkuilla, mutta neste ei enää imeytynyt.
        Lääkäri päätti saattohoidosta.

        Hän oli kokoajan omassa hoivakodissaan, omassa sängyssään.
        Kävimme jättämässä jäähyväiset äidillemme, joka oli vielä hengissä.
        Laitoin hiljaista musiikkia soimaan.

        Hän oli niin kaunis ja seesteinen.
        Ärtymys olivat pois otsalta.
        Aivan kuin hän olisi hymyillyt.

        Morfiinia annettiin.
        Hän vaikutti täysin kivuttomalta.

        Kolmen päivän päästä hän nukkui pois; yöllä.
        Yöhoitaja oli vierellä ja käsi äidin kädessä.
        Matka oli päättynyt 91-vuotiaana.


    • Anonyymi

      Emme tiedä aloituksen potilaan taustoja. Vain omaisen kannanoton. Tuttu puolidementti sänkypotilas kuultuaan miehensä kuolleen lopetti syömisen ja juomisen. Sen hyväksyi myös hoitotiimi. Viikossa henki pois ja yhteiset hautajaiset. Itse olin yli 40v hoitotyössä ja kaikenlaista tuli nähtyä. Hoitotahto on hyvä tehdä.

    • Anonyymi

      Elämää halutaan pitkittää muistakin syistä, esimerkiksi emme tiedä asuuko tytär äidin omistamassa talossa joka menee jakoon äidin kuoleman jälkeen, yleensä näissä loppuajan kidutustapauksissa on ihan muusta kysymys kuin rakkaudesta.

      • Anonyymi

        Nämä asiat ovat monelle ajankohtaisia , ja kukin ymmärtää ne tavallaan . Itse vein omaistani usein sairaalaan vaikean sairauden kanssa , ja tiesin että jos sydän pysähtyy ei häntä elvytetä vaan annetaan nukkua pois .
        Joskus on niin että elämä ei ole enää arvokasta potilaalle itselleen kun kaikki kehon toiminnat ovat loppuneet ja häntä pidetään väkisin elossa, sänkyyn tuomittuna .
        Minun potilaana ei ollut edes 60 vuotias , joten tunne ohjaa valitettavasti eräissä asioissa enemmän kun järki , ja ajatus ettei sairaan ihmisen olisi pakko kärsiä kipujaan, silloin kun häntä pidetään elossa keinotekoisilla menetelmillä , jotka usein vaan pitkittävät kärsimystä .

        Luopuminen on vaikeaa kaikille mutta silti on nähtävä monet asiat asia kannalla . Sairaalat sitä varten että sairaita parannetaan , ei siksi että vuodepotilaita pidetään väkisin hengissä tietäen etteivät tule koskaan enää terveiksi
        Senkin ymmärtää että jokaiselle on omainen rakas , ja sitä haluaa tehdä kaikkensa että hän voisi hyvin, mutta eräissä sairauksissa ei ole mitään tehtävissä , ja siksi ei toisen elämää saisi pitkittää keinotekoisilla menetelmillä jotka usein aiheuttavat tuskaa potilaalle .


      • Äiti asuu tyttären asunnossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nämä asiat ovat monelle ajankohtaisia , ja kukin ymmärtää ne tavallaan . Itse vein omaistani usein sairaalaan vaikean sairauden kanssa , ja tiesin että jos sydän pysähtyy ei häntä elvytetä vaan annetaan nukkua pois .
        Joskus on niin että elämä ei ole enää arvokasta potilaalle itselleen kun kaikki kehon toiminnat ovat loppuneet ja häntä pidetään väkisin elossa, sänkyyn tuomittuna .
        Minun potilaana ei ollut edes 60 vuotias , joten tunne ohjaa valitettavasti eräissä asioissa enemmän kun järki , ja ajatus ettei sairaan ihmisen olisi pakko kärsiä kipujaan, silloin kun häntä pidetään elossa keinotekoisilla menetelmillä , jotka usein vaan pitkittävät kärsimystä .

        Luopuminen on vaikeaa kaikille mutta silti on nähtävä monet asiat asia kannalla . Sairaalat sitä varten että sairaita parannetaan , ei siksi että vuodepotilaita pidetään väkisin hengissä tietäen etteivät tule koskaan enää terveiksi
        Senkin ymmärtää että jokaiselle on omainen rakas , ja sitä haluaa tehdä kaikkensa että hän voisi hyvin, mutta eräissä sairauksissa ei ole mitään tehtävissä , ja siksi ei toisen elämää saisi pitkittää keinotekoisilla menetelmillä jotka usein aiheuttavat tuskaa potilaalle .

        Olen samaa mieltä kanssasi.
        Eämää ei saa pitkittää keinotekoisesti.
        Meille on annettu määrätty aika.


    • Anonyymi

      Iäkäs vanhus n90 jolla monia sairauksia saa yleensä hoitokodissa keuhkokuumeen,munuaiset ei toimi ja antibiootti ei tehoa. Elimistö lopussa ja tulevan kuoleman merkit alkaa näkyä. Lopussa antavat sairaalssa morfiinia koska hengitys ei toimi enää ja on kipuja. Äidilleni tapahtui näin. Hänelle lääkäri sanoi 4kk ennen ettei elvytetä. Tiesi lopun tulevan vaikka oli dementikko. Kävin katsomassa muutama pv ennen ja näin merkit ja tulevan. En mennyt enää viimeisiä hetkiä näkemään. Arvasin kuoleman hetken olevan lauantaina päivällä tuli tieto. En ole itse terve eikä autoa ole ja oli talvi vuosia sitten. Se meni vain niin.

      • Anonyymi

        Muistan viimeiset sanat äidilleni mm Kaikki on hyvin lopuksi ja hän hymyili ja osittain oli unessa tapaamisen ajan. Se oli vain rauhallinen hetki. Kampasin hiukset,pidin kädestä,annoin vesi mukia ja näin sinistyvät turvonneet raajat verenkierto,happi alkoi loppua. Viimeiset vuodet olivat vaikeita muisti meni eikä pärjännyt kotonaan. Kävi usein terv kesk,oli sairaalassa ja kotihoitoa yrittivät ja rahaa meni. Tiesin ettei pärjää enää olin vastaan. Hoitokotiin,fementia jonotti sairaalassa eikä kestänyt kauan kun meni huonommaksi siellä. Kärsimystä ne viimeiset vuodet oli hänelle. Olisin halunnut hänet aiemmin hoitokotiin mutta ei päässyt. Hoitajissa on typeriä ilkeitä ihmisiä jos ottaa esille ettei kykene huolehtimaan kotona siivouksesta eikä itsestään,hygienia ym vastasi ei kotiapu siivoa! Eihän vain siitä ollut kyse. Olsi tarvinnut muuten apua. Huono kuva sairaalan vuodeosastosta silloin.


    • Anonyymi

      Miksi ihmisiä saa rääkätä pitämällä väkisin hengissä vaikka tiedetään että toivoa ei enää ole ja kukaan ei elä ikuisesti, rahanko takia esim sairaalassa?
      Eihän eläimiäkään saa noin rääkätä, eikä pidetä pakosti koneiden avulla hengissä!

      • Kolme lääkäriä oli saattohoidon kannalta ja alkoi toteuttamaan sitä.
        Tytär oli erimieltä.
        Hän halusi pitää sairaan vanhuksen hengissä.


    • Anonyymi

      Olen tehnyt hoitotestamentin, jossa kielletään elvytys (omakannasta vakioteksti), mutta lisään vielä Vappu Taipaleen tapaan:

      " En halua, että joudun riippuvaisen ”paketin” asemaan. Olen kieltäytynyt hoitotahdossani keuhkokuumeen hoidosta, letkuista ja syöttämisestä."

      Mitähän vielä pitäisi lisätä?

      • Lisäys, ettei omaiset pääse sähläämään siihen väliin.


      • Anonyymi

        Oireenmukaista eli palliatiivista hoitoa voi antaa, ettei kuoleminen olisi niin suuri
        kärsimys. Se ei pidennä elämää.
        Harva kuolee "tosta vaan" sekunneissa. Kuolema voi olla pitkä ja tuskallinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oireenmukaista eli palliatiivista hoitoa voi antaa, ettei kuoleminen olisi niin suuri
        kärsimys. Se ei pidennä elämää.
        Harva kuolee "tosta vaan" sekunneissa. Kuolema voi olla pitkä ja tuskallinen.

        Palliatiivinen sedaatio on suomalainen eutanasia.
        Se on mielestäni parempi, kun pitkäaikainen kivulias elämä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      451
      2229
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      225
      1991
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1562
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1301
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      148
      1267
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      49
      1170
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      65
      1060
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1044
    Aihe