Kohtalo tovereita?

Anonyymi-ap

Olen 28- vuotias mies ja minulla todettiin juuri keuhkoahtauma. Tupakan polton olen lopettanut noin 5 vuotta sitten. 2 spirometria testiä on nyt takana ja nyt täytyisi vielä käyttää 2kk uutta yhdistelmälääkettä jonka jälkeen on vielä kolmas spirometria testi. Ahdistaa ja vituttaa, kun ei oikein tiedä itse missä tilanteessa tässä mennään omien keuhkojen suhteen sekä kuinka paljon voi olettaa olevan vielä elinvuosia. Ylipainoa löytyy ja ajattelin aloittaa keuhkoja rasittavaa liikuntaa harrastaa, jos sillä saisi vielä vaikka vuoden tai pari lisää pallon päällä. Kuinka te muut olette selvinneet tämän taudin kanssa?

7

703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itsekin kaipaan kovasti kohtalotovereita, minulla tauti "vasta" alkavassa vaiheessa, askivuosia takana noin 10v., 35-vuotias nainen, tupakoinnin lopettanut 1,5 vuotta sitten. Mutta oireet ovat hankalia...

      Olen lueskellut taudista "kaiken" mahdollisen maallikoiden käsillä olevan, ja näistä lähteistä voi yleisesti todeta seuraavaa:

      A) miehillä taudin oireet ovat yleensä naisia helpommat
      B) etenemiseen voi vaikuttaa merkittävästi omilla elintavoilla - ravinto ja liikunta on hyvin keskeisessä asemassa
      C) alatyyppejä taitaa olla 5 erilaista, joiden oireet ovat erilaisia
      D) obstruktion vaikeusaste korreloituu huonosti oirekirjon kanssa ts. lievillä oireilla tauti voi olla jopa keskivaikea ja päin vastoin
      E) jotkut voivat elää taudin kanssa vuosikymmeniä, elinaika ennuste +/-10 v. on laadittu tyypillistä potilasta ajatellen, joka on sairastunut iäkkäänä.

      Englanniksi löytyy lisäinfoa ja vertaistukea 360 COPD Foundation, josta saa myös asiantuntija-apua spirometrian tulkintaan

      • Anonyymi

        Onko sulla minkälaisia oireita, kun tauti on ns alkavassa vaiheessa? Kiinnostaisi kuulla. Itselläni pahin oire on jatkuva yskä ja vaikeasti irtoavaa limaa kurkussa mitä joutuu rykimään. Hengästyn lievästi reippaassa kävelyssä, mutta en mitenkään ihmeellisen paljon. Keuhkot kuitenkin vielä siinä kunnossa, että olen hyvin pystynyt käymään Lapissa vaeltamassa sekä muutenkin liikkumaan täysin normaalisti. -AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sulla minkälaisia oireita, kun tauti on ns alkavassa vaiheessa? Kiinnostaisi kuulla. Itselläni pahin oire on jatkuva yskä ja vaikeasti irtoavaa limaa kurkussa mitä joutuu rykimään. Hengästyn lievästi reippaassa kävelyssä, mutta en mitenkään ihmeellisen paljon. Keuhkot kuitenkin vielä siinä kunnossa, että olen hyvin pystynyt käymään Lapissa vaeltamassa sekä muutenkin liikkumaan täysin normaalisti. -AP

        Samat oireet on itselläni, mutta diagnostiset kriteerit eivät virallisesti täyty. FEV1/VC arvo 0.76 kun diagnoosin saamiseksi pitää olla 0.7. Hoidetaan siis astmana, vaikka avaavalla lääkkeellä en tunne merkittävää vaikutusta olevankaan, eikä oireet varsinaisesti ole vaihtelevia.

        Reilu kuukausi sitten oli oireiden perusteella ns. "pahenemisvaihe" - yskä oli jatkuvaa päivittäin, välillä heräsin siihen aamuyöstäkin. Lepohengenahdistusta joka saattoi alkaa yhtäkkiä sohvalla istuessa. Limaa tuli voimakkaasti, hetkittäin tuntui että tukehdun. Se oli joinain päivinä jopa hyytelömäistä, todella ällöttävää. Poistelin sitä Wello2n avulla. Ei siitä suurta helpotuksen tunnetta tullut, mutta auttoi hieman. Vaihe kesti ainakin kolme viikkoa.

        Tällä hetkellä olo on parempi. Lima on kirkasta mutta sitkeää, yskä ei vaivaa enää päivittäin ja olo sekä toimintakyky on omalla normaalilla tasolla. Itsellänikin hengitys on puuskuttavaa/raskaampaa reippaassa kävelyssä, juostessa ja lujaa pyöräillessä tuntuu ettei keuhkot ns jousta tai laajene samoin kuin aiemmin. Enkä siis oikeastaan pysty enää juoksemaan kuin lyhyitä pyrähdyksiä, yritän kuitenkin.

        Muita oireita on hiusten oheneminen ja katkeilu, vuoroin kalpeat tai sinertävät huulet, huono haavojen paraneminen. Lihaskipuja yläselässä, niskassa ja erityisesti kaulalla koska apuhengityslihakset lienevät jo aktiivisessa käytössä. Stressi toki myös vaikuttaa tähän.

        Oireita minulla on ollut parin vuoden ajan. Huomaan, että ne ovat nyt tihentyneet ja näitä pahenemisvaiheita on ollut useammin. Niihin liittyy usein myös voimakasta hikoilua, etenkin öisin. Epäilen että naishormonilla on tähän jotain vaikutusta...

        Mutta ehdottomasti pidä Lapin vaelluksista kiinni! Minullakin vielä joku päivä tähtäimessä lähivuosina sellainen toteuttaa.

        Flunssien välttely oleellisessa osassa pahenemisvaiheiden estämisessä, samoin oikea ruokavalio. Tutkimuksissa saatu viitteitä että keto-dieetistä voi olla monellekin apua. Ja joka päivä jotain pientä liikuntaa.

        Vittumaisinta tässä kuitenkin on se, että taudin kehittyminen on yksilöllistä. Toisilla voi olla, ettei se etene juuri ollenkaan ja että se vaivaa arkea ainoastaan marginaalisesti. Netti pullollaan ristiriitaista tietoa voiko etenemisen pysäyttää jos lopettaa tupakoinnin ja välttää muitakin pahentavia altisteita.


      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        💋 ­­­N­­­y­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18011124R

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat oireet on itselläni, mutta diagnostiset kriteerit eivät virallisesti täyty. FEV1/VC arvo 0.76 kun diagnoosin saamiseksi pitää olla 0.7. Hoidetaan siis astmana, vaikka avaavalla lääkkeellä en tunne merkittävää vaikutusta olevankaan, eikä oireet varsinaisesti ole vaihtelevia.

        Reilu kuukausi sitten oli oireiden perusteella ns. "pahenemisvaihe" - yskä oli jatkuvaa päivittäin, välillä heräsin siihen aamuyöstäkin. Lepohengenahdistusta joka saattoi alkaa yhtäkkiä sohvalla istuessa. Limaa tuli voimakkaasti, hetkittäin tuntui että tukehdun. Se oli joinain päivinä jopa hyytelömäistä, todella ällöttävää. Poistelin sitä Wello2n avulla. Ei siitä suurta helpotuksen tunnetta tullut, mutta auttoi hieman. Vaihe kesti ainakin kolme viikkoa.

        Tällä hetkellä olo on parempi. Lima on kirkasta mutta sitkeää, yskä ei vaivaa enää päivittäin ja olo sekä toimintakyky on omalla normaalilla tasolla. Itsellänikin hengitys on puuskuttavaa/raskaampaa reippaassa kävelyssä, juostessa ja lujaa pyöräillessä tuntuu ettei keuhkot ns jousta tai laajene samoin kuin aiemmin. Enkä siis oikeastaan pysty enää juoksemaan kuin lyhyitä pyrähdyksiä, yritän kuitenkin.

        Muita oireita on hiusten oheneminen ja katkeilu, vuoroin kalpeat tai sinertävät huulet, huono haavojen paraneminen. Lihaskipuja yläselässä, niskassa ja erityisesti kaulalla koska apuhengityslihakset lienevät jo aktiivisessa käytössä. Stressi toki myös vaikuttaa tähän.

        Oireita minulla on ollut parin vuoden ajan. Huomaan, että ne ovat nyt tihentyneet ja näitä pahenemisvaiheita on ollut useammin. Niihin liittyy usein myös voimakasta hikoilua, etenkin öisin. Epäilen että naishormonilla on tähän jotain vaikutusta...

        Mutta ehdottomasti pidä Lapin vaelluksista kiinni! Minullakin vielä joku päivä tähtäimessä lähivuosina sellainen toteuttaa.

        Flunssien välttely oleellisessa osassa pahenemisvaiheiden estämisessä, samoin oikea ruokavalio. Tutkimuksissa saatu viitteitä että keto-dieetistä voi olla monellekin apua. Ja joka päivä jotain pientä liikuntaa.

        Vittumaisinta tässä kuitenkin on se, että taudin kehittyminen on yksilöllistä. Toisilla voi olla, ettei se etene juuri ollenkaan ja että se vaivaa arkea ainoastaan marginaalisesti. Netti pullollaan ristiriitaista tietoa voiko etenemisen pysäyttää jos lopettaa tupakoinnin ja välttää muitakin pahentavia altisteita.

        Jos sinun fev1/vc on 0.76, niin millä perusteella sinulle on diagnosoitu ahtauma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinun fev1/vc on 0.76, niin millä perusteella sinulle on diagnosoitu ahtauma?

        Etköön sä ole n. 54v,alkoholikin tuhoo kurkun limakalvoo paljon käytettynä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinun fev1/vc on 0.76, niin millä perusteella sinulle on diagnosoitu ahtauma?

        Niin siis nimenomaan ei ole diagnosoitu, kuten jo edellä toin esille. Eikä sitä itseasiassa kuulemma diagnosoida juuri koskaan tuon FEV1/VC arvon perusteella, vaan FEV1/FVC arvon mukaan. Tuo jälkimmäinen on itselläni vielä korkeampi eli en täytä virallisia diagnostisia kriteereitä.

        MUTTA; koska oireeni ja päivittäiset hengitysongelmat täsmäävät muutoin täysin keuhkoahtaumaan, tiedän että prosessi on jo käynnistynyt. Virallisen diagnoosin saamiseksi menee kuitenkin varmastikin vielä aikaa.

        Aivan kuten aloittajallakin, jolla on poikkeuksellisen vähän askivuosia takana ja pitkä aika tupakoinnin lopettamisesta, tauti kehittyy hitaasti vuosien aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe