Työssäkäyvän autistin vapaa-aika

Anonyymi-ap

Minä olen +30v autisti, käyn töissä ja työ on mun unelmatyötä. Työ on sosiaalista ja kuormittavaa, mutta nautin siitä töissä ollessani. Töissä ei siis ole ongelmia. Ongelma on vapaa-aika. Mun vapaa-aika ja vapaapäivät menee ihan koomassa. Olen uupunut, itkuinen ja toimintakyky muutenkin nollissa. Keräilen vaan voimia seuraavaan työpäivään. Vapaapäivinä autismin piirteet korostuu ja olo on kurja. Töissä taas mitään ongelmia ei ole, kait maskaan niin täysillä.

Onko vertaistuellisia kokemuksia tai neuvoja? Välillä mietin sairaslomaakin, mutta en haluaisi ajatella, että työ olisi se mikä minua uuvuttaa.

8

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oman kokemuksen kautta voin arvella sen johtuvan siitä, että töissä tarvii ajatella vain töitä kun taas vapaa-ajalla täytyy ajatella kaikkia muitakin asioita. Itseä ahdistaa se kun asiat tuntuvat kaatuvan niskaan eikä mitään saa tehtyä.

    • Anonyymi

      Miten se voi olla autistina sun unelmatyötäs. Olet ilmeisestikin aivopesty ja väärässä tietoisuudessa. Tai väärin diagnosoitu. Milloin olet onnellisimmillasi. Tunnetyö on kuormittavaa neurotyypillisellekin. Vastaaminen muiden odotuksiin näyttämättä tunteita. Elämää ei pidä uhrata työlle.

      • Anonyymi

        Miksei autistinen muka saisi tehdä töitä jos itse haluaa? Itsekin voisin ihan yhtä hyvin mennä töihin jos löytäisin myös unelmatyön mutta en ole löytänyt joten siksi en ole mennyt. Tottakai autistista voi ahdistaa sellaisessa työssä mistä ei pidä mutta jos on unelmatyössään mikä lievittää ahdistusta niin mitä vikaa siinä on?


    • Anonyymi

      Se voi olla, että kuormitut kuitenkin, vaikka nautitkin työstäsi. Olen kuullut yhdeltä aspergeriksi aikuisena diagnosoidulta, että hän on kuntoutustuella, koska kun oli töissä, niin pystyi kyllä työn hoitamaan hyvin, mutta ei jaksanut vapaalla sitten mitään. Sama itselläni jos olen kokoaikatyössä tai -koulussa, en jaksa vapaalla mitään. En ole diagnosoitu.

      • Anonyymi

        Olisko vapaalla sitten enemmän kyse tylsistymisestä. Vaikuttaa jokseenkin nurinkuriselta nauttia työstä ja samalla isosti uupua työstä ja nimenomaan uupua psyykkisesti.
        En kyllä ymmärrä miten voidaan myöntää kuntoutustukee, jos työnsä pystyy moitteetta hoitaan. Eihän sillon ole työkyvytön. Samaan aikaan moni muu isompien ongelmien kanssa jää ilman, enkä nyt puhu sitten itsestä. Kun todella uuvuttaa pidemmän päälle, pitää pyrkiä muuttaan suuntaa. Oman itsensä tuntemus (esim. itsensä swot-analyysi, pers.testit) ja kyky itsereflektointiin auttaa paljon.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko vapaalla sitten enemmän kyse tylsistymisestä. Vaikuttaa jokseenkin nurinkuriselta nauttia työstä ja samalla isosti uupua työstä ja nimenomaan uupua psyykkisesti.
        En kyllä ymmärrä miten voidaan myöntää kuntoutustukee, jos työnsä pystyy moitteetta hoitaan. Eihän sillon ole työkyvytön. Samaan aikaan moni muu isompien ongelmien kanssa jää ilman, enkä nyt puhu sitten itsestä. Kun todella uuvuttaa pidemmän päälle, pitää pyrkiä muuttaan suuntaa. Oman itsensä tuntemus (esim. itsensä swot-analyysi, pers.testit) ja kyky itsereflektointiin auttaa paljon.

        Monisairas

        "En kyllä ymmärrä miten voidaan myöntää kuntoutustukee, jos työnsä pystyy moitteetta hoitaan. Eihän sillon ole työkyvytön."

        Tuosta saa nyt sen mielikuvan, että työ olisi mielestäsi ihmisen elämän ainoa sisältö. Oletko siis sitä mieltä, että jos ihminen vaan jaksaa tehdä työnsä hyvin, niin hänellä on elämässään kaikki hyvin?

        Itse arvioisin kyllä, että jos ihminen on vapaa-ajallaan niin uupunut, että ei jaksa tehdä mitään, niin se voi ennakoida myös tulevaa työkyvyttömyyttä, minkä ennaltaehkäisy lienee sekä yksilön itsensä että yhteiskunnan etu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En kyllä ymmärrä miten voidaan myöntää kuntoutustukee, jos työnsä pystyy moitteetta hoitaan. Eihän sillon ole työkyvytön."

        Tuosta saa nyt sen mielikuvan, että työ olisi mielestäsi ihmisen elämän ainoa sisältö. Oletko siis sitä mieltä, että jos ihminen vaan jaksaa tehdä työnsä hyvin, niin hänellä on elämässään kaikki hyvin?

        Itse arvioisin kyllä, että jos ihminen on vapaa-ajallaan niin uupunut, että ei jaksa tehdä mitään, niin se voi ennakoida myös tulevaa työkyvyttömyyttä, minkä ennaltaehkäisy lienee sekä yksilön itsensä että yhteiskunnan etu.

        Ei sen työn toki tarvi olla ainoa sisältö tuossakaan tilanteessa ja enemmän ajatukseni tulee noin suuresta kontrastierosta työn ja vapaan välillä. Minusta uupunut ei palaudu ns. yön yli päivästä toiseen ja uupumus nimenomaan heikentää työsuoritusta ja siitä saatavaa nautintoa. Kyllä, uupumus johtaa todennäköisesti jossain kohtaa työkyvyttömyyteen.
        Jos vielä nauttii työstä ja menee mielellää sekä pirteänä töihin, ennemmin on mahdollisesti jotain kuormitustekijöitä, jotka pitkittyessään voi johtaa uupumukseen.

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      91
      1804
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1502
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      1005
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      976
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      46
      864
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      748
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      711
    8. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      701
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      686
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      633
    Aihe